Köpråd: Tyst bil med mycket gör-det-själv möjligheter

Acenchious
1 april 2017 · 14 Inlägg

Hej
Jag är i full fart att köpa min första bil och skulle vilja att den följer följande riktlinjer:

-Bilen ska helst vara tyst som möjligt inne i bilen.

-Bilen få inte kosta mer än 20 tusen men hade hoppats på att man kan få tag i en vettig för ca hälften av det.

-Vill inte ha en bensinslukare och ska kunna få plats med fem vuxna utan att trängas.


Finns det något bilmärke som är bra för dessa kanske udda kriterier?
Vad ska man tänka på när man skaffar bil? Bör jag spendera mer för att få en bil som inte havererar vid sämsta möjliga tid?

Faktiska försäljningar i Skåne trakten är helt okej smile

xXSammy
1 april 2017 · 6 569 Inlägg

Tyst bil för 20k känns lite svårt, även de påkostade bilarna (så kallade premium) kan ju föra ett rejält oväsen om de sitter gamla, torra budget däck på bilen.

De/Dem
Acenchious
1 april 2017 · 14 Inlägg

Aha däcken har jag inte ens tänkt på.

Vet du om det finns vissa bilmärken som anses ha tystare motorer eller ska man bara kolla på hästkrafterna?

jenstornqvist
1 april 2017 · 108 Inlägg

Acenchious skrev:
Aha däcken har jag inte ens tänkt på.

Vet du om det finns vissa bilmärken som anses ha tystare motorer eller ska man bara kolla på hästkrafterna?

Kan ju säga att vår clio på inte ens 80hk låter bra mycket mer än de bmw och volvos jag suttit i.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2017 · 17 470 Inlägg

Ända rimliga svaret är väl en Volvo S80.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
1 april 2017 · 1 459 Inlägg

Provkör en gammal Avensis.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Muttley
1 april 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Ända rimliga svaret är väl en Volvo S80.

Med avkall på bränslekravet.

Samuel3
1 april 2017 · 360 Inlägg

Muttley skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ända rimliga svaret är väl en Volvo S80.

Med avkall på bränslekravet.

Den ända Volvo s80:in som jag har haft med att göra och kört var extremt snål, 0.6l långkörning ..! Kanske inte är så med alla dock..

caromania Forummoderator
1 april 2017 · 9 296 Inlägg

Rover 827 dyker upp ibland därnere. Oftast från medlemmar ur klubben. Pålitlig, mycket bekväm, välutrustad och väldigt tyst. Motorn är känd för att vara vibrationsfri och helt tyst. Honda V6.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
1 april 2017 · 3 324 Inlägg

Opel omega.. med 2.2 MED kamrem

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jokabsson
1 april 2017 · 1 175 Inlägg

Volvo S80 och Saab 9-5. Volvon är nog liiite bekvämare under långfärd men det är med små marginaler. Det är enklare att hitta duglig Saab till uppsatt budget och det är nog den jag hade valt.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Acenchious
2 april 2017 · 14 Inlägg

Funderar på Nissan Primera, Peugot 206 och någon fin Saab; några åsikter?

Nyfiken vad ni anser om farthållare? Är det bra att ha eller är det mest bökigt och buggigt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2017 · 17 470 Inlägg

Acenchious skrev:
Funderar på Nissan Primera, Peugot 206 och någon fin Saab; några åsikter?

Nyfiken vad ni anser om farthållare? Är det bra att ha eller är det mest bökigt och buggigt?

Ska du trycka in 5 vuxna i en sådan bör ni känna varann väl. Om inte annat gör ni detta när ni är framme big_smile

206:an är väl inte känd för sin driftsäkerhet. Ofta diverse elfel. Kylfläkt som lägger av förekommer lite då och då i detta forum. I valet mellan dessa 2 hade Primeran varit ett självskrivet val.

Farthållare är trevligt och brukar fungera bra. Använder ofta den. Mina föräldrar har detta som krav vid bilköp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
2 april 2017 · 5 524 Inlägg

Saab 9-5 får man ju ganska så nya exemplar för under 20k, samma bil mekaniskt sett från första till sista årsmodellen om jag inte minns fel.
Komfortabla bilar med gott om kupéutrymme, däremot går dom väl inte superbilligt dock allt under 1L/mil när man snackar bensinmotor är väl godkänt.

Annars en bil som få verkar känna till, första Skoda Superb dvs den som är en förlängd Passat 3B/B5, finns dock endast som sedan men extremt gott om plats för passagerare då dom är ca 10cm längre i baksätet än Passaten den är byggd på.
Går tyst och mjukt efter vägen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2017 · 17 470 Inlägg

simlar skrev:
Saab 9-5 får man ju ganska så nya exemplar för under 20k, samma bil mekaniskt sett från första till sista årsmodellen om jag inte minns fel.
Komfortabla bilar med gott om kupéutrymme, däremot går dom väl inte superbilligt dock allt under 1L/mil när man snackar bensinmotor är väl godkänt.

Annars en bil som få verkar känna till, första Skoda Superb dvs den som är en förlängd Passat 3B/B5, finns dock endast som sedan men extremt gott om plats för passagerare då dom är ca 10cm längre i baksätet än Passaten den är byggd på.
Går tyst och mjukt efter vägen.

Tidigare exemplar bör man passa sig för. Mycket märkliga elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
2 april 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Acenchious skrev:
Funderar på Nissan Primera, Peugot 206 och någon fin Saab; några åsikter?

Nyfiken vad ni anser om farthållare? Är det bra att ha eller är det mest bökigt och buggigt?

Ska du trycka in 5 vuxna i en sådan bör ni känna varann väl. Om inte annat gör ni detta när ni är framme big_smile

206:an är väl inte känd för sin driftsäkerhet. Ofta diverse elfel. Kylfläkt som lägger av förekommer lite då och då i detta forum. I valet mellan dessa 2 hade Primeran varit ett självskrivet val.

Farthållare är trevligt och brukar fungera bra. Använder ofta den. Mina föräldrar har detta som krav vid bilköp.

Med dina, mina och andra japsägares mått mätt är en 206 ingen höjdare ur driftsäkerhetssynpunkt http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/182 men 84poäng gör den ändå bättre än exempelvis V70N och de flesta jämngamla tyska slädar.
Fast 5 vuxna killar i en 206 är julafton för Tony Irwing, dom är inte så rymliga.
Primera, 6, Avensis (som BTW var klassens tystaste bil 1998) är pålitliga bilar för budgeten.
En 9-5 är svårslagen gällande säkerhet och är väldigt trevliga bilar att köra, om än att -90 talet tydligt märks av.
Rover 75 är även i prisspannet och det är mycket herrklubb för pengarna, betydlig pålitligare än sin kusin från landet BMW E39, elsystemet delas till stor del med E39 så undersök att elektriska funktioner  just funktionerar medans motor och låda är Rovers egna och har mindre problem än de Bayerska chokladmaskinerna enligt oberoende statistik. Det finns dom hävdar motsatsen fast det finns aldrig någon statistik att backa upp det med då det är något av prepubertala subjektiva känsloyttringar istället för objektivitet.
Volkswagen? Nej!
Varför? Allehanda fel och ruskigt ojämn byggkvalitet vilket inte minst visas hos brukarna på detta forum då några kör hur långt som helst medans andra bilar följer det statistiska underlaget och strular med lite vad som helst och däremellan hinkar i sig kopiösa mängder olja. Trevliga att köra ofta men saknar mycket annat för att vara ett köp gjort med hjärnan.
Så tänker jag.

Germax
3 april 2017 · 12 086 Inlägg

Har jag förstått dig rätt, du vill ha en tyst bränslesnål bil som man komfortabelt åker fem vuxna i, den får inte gå sönder och den ska kosta 10000kr?

rcy
4 april 2017 · 1 705 Inlägg

Som första bil skulle jag nog kika på en Saab 9000 om du kan hitta ett fint exemplar.
Stor och rymlig, driftsäker som få, och komforten var i absolut toppklass när den var ny och står sig helt ok även idag.
Annars är 9-5 ett bra alternativ. Väldigt mycket bil för pengarna och enormt utbud på begagnatmarknaden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2017 · 17 470 Inlägg

rcy skrev:
Som första bil skulle jag nog kika på en Saab 9000 om du kan hitta ett fint exemplar.
Stor och rymlig, driftsäker som få, och komforten var i absolut toppklass när den var ny och står sig helt ok även idag.
Annars är 9-5 ett bra alternativ. Väldigt mycket bil för pengarna och enormt utbud på begagnatmarknaden.

Inte dumt alls. Man bör dock försäkra sig om att den kyler ordentligt och kylarfläkten vevar igång. Men det är enkelt kollat. Trevliga kälkar! Sen finns det bättre alternativ om ni frågar mig men TS ska bli nöjd!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
4 april 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

rcy skrev:
Som första bil skulle jag nog kika på en Saab 9000 om du kan hitta ett fint exemplar.
Stor och rymlig, driftsäker som få, och komforten var i absolut toppklass när den var ny och står sig helt ok även idag.
Annars är 9-5 ett bra alternativ. Väldigt mycket bil för pengarna och enormt utbud på begagnatmarknaden.

Inte dumt alls. Man bör dock försäkra sig om att den kyler ordentligt och kylarfläkten vevar igång. Men det är enkelt kollat. Trevliga kälkar! Sen finns det bättre alternativ om ni frågar mig men TS ska bli nöjd!

Dräller inte av köpvärda 9000 på marknaden med kompletta framskärmar/dörrar, även om det är en trevlig gammal bil. Instämmer med att det finns bättre alternativ att bruka dagligen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang