Startproblem, opel astra 1,6 -96:a

SnipersChoise Gangster
7 januari 2007 · 61 Inlägg

Tjenare fick hem en polares bil för att försöka fixa igång den åt honom..

Enligt min polare skulle bilen starta o gå i ett par sekunder sen dö, min första tanke var startspärren men då det inte funkar med någon av hans 3nycklar så uteslöt jag det.

Funderar lite på om det kan va luftmängdsmätaren då jag fått det tipset av en kompis.
Så nu undrar jag om opel har inprogramerade nödvärden som gör att man kan koppla ur luftmängdsmätaren o köra ändå, fast motorn går kanske lite dåligt men då får jag ju bekräftat felet iaf..

Tips på andra fel mottages gärna då jag för tillfället har 6 bilar stående i trädgården o en lite smått irriterad sambo som visserligen gillar bilar men tydligen föredrad en fin trädgård..



**Moderatortrix i rubriken.
MVH jonTe

Volkswagen Lupo 3L "Kermit" (2003)
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
7 januari 2007 · 365 Inlägg

Ja opel har ett nödsystem dom me. Går bilen bättre eller i ditt fall går överhuvudtaget, så kan det vara lmm:n.

Har du kollat bränsle pump? Filter? Gnista borde du ha ioch med att den startar en stund.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
SnipersChoise Gangster
7 januari 2007 · 61 Inlägg

kollade pumpen precis o det verkar vara den som gått o pensionerat sig.. ska ut o kolla om den får ström..

Volkswagen Lupo 3L "Kermit" (2003)
Drönirettab
7 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Om pumpen inte får ström så kan du kolla att säkringen är hel och att det verkligen kommer spänning från säkringen. Kommer det spänning vid säkringen så får du mäta vid alla kopplingspunkter mellan säkring och pump.

SnipersChoise Gangster
7 januari 2007 · 61 Inlägg

säkringen är hel, det var det första jag kolla.. har inte orkat kolla mer men ska ut nu innan det blir helt svart ute o kolla om där är ström fram till pumpen..

sen har jag lite funderingar, om det är pumpen som är trasig kan man då sätta dit en pump som suger bensinen genom den gamla eller jag måste byta till en som sitter monterad i tanken.. kollade mekonomen å de tar ju 2240kr för en sådan visserligen inte jag som ska betala men killen som äger bilen ska bara sälja den när den är igång..

tycker nästan lite synd om min polare som äger bilen.. han hade den stående i flera månader innan han fick tummarna loss o tog ut den till mig.. fick p-böter flera gånger i månaden så han har betalt typ mer böter än va bilen är värd.. dessutom krossade nån framrytan o slog sönder backspeglarna dan innan vi hade bestämt att bogsera ut den till mig.. Sen höll vi på att dö i hjärtattack båda 2 när vi bogserade, det är inte roligt att passera en poliskontroll bogserandes i 90km/h..

Volkswagen Lupo 3L "Kermit" (2003)
Mantafredde mekaniker
10 januari 2007 · 16 Inlägg

kolla så inte soppfiltret är igensatt, jag skulle börjat där!
sen kan du ju kolla vevaxelgivaren!
eller bogsera den till en verkstad och be dom kolla med testdator!!!

tror du kan ta felkoder själv på astra 1,6 så gå in på www.opelsportclub.com och kolla runt lite...   där får du bra hjälp om du frågar snällt!  wink

"sombody plays hard to get, I play hard to want!"
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
10 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Är den billig?  Grannen skickade några ventiler på sin Astra kombi för ett par veckor sedan och är lite deppig... Om intresse finns av att kränga iväg den billigt så kan vi rycka motorn ur den och plocka ihop en vettig bil av två... Fast då får du ju inte vara alltför långt borta heller...?

För övrigt har även vi haft startproblem med vår äldre Astra, och det är något med bränslepumpen som trasslar, har inte felsökt, för det uppstod häromdagen när grannen hade den eftersom hans egen pajat, så vår bil står kvar där... Imorgon blir jag nog av med min Probe så han kommer till jobbet... smile

Mvh / Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
SnipersChoise Gangster
12 januari 2007 · 61 Inlägg

vulture skrev:
Är den billig?  Grannen skickade några ventiler på sin Astra kombi för ett par veckor sedan och är lite deppig... Om intresse finns av att kränga iväg den billigt så kan vi rycka motorn ur den och plocka ihop en vettig bil av två... Fast då får du ju inte vara alltför långt borta heller...?

För övrigt har även vi haft startproblem med vår äldre Astra, och det är något med bränslepumpen som trasslar, har inte felsökt, för det uppstod häromdagen när grannen hade den eftersom hans egen pajat, så vår bil står kvar där... Imorgon blir jag nog av med min Probe så han kommer till jobbet... smile

Mvh / Ellen

Ska höra med bilens ägare..
finns strax utanför jönköping..

Volkswagen Lupo 3L "Kermit" (2003)
SnipersChoise Gangster
12 januari 2007 · 61 Inlägg

Mantafredde skrev:
kolla så inte soppfiltret är igensatt, jag skulle börjat där!
sen kan du ju kolla vevaxelgivaren!
eller bogsera den till en verkstad och be dom kolla med testdator!!!

tror du kan ta felkoder själv på astra 1,6 så gå in på www.opelsportclub.com och kolla runt lite...   där får du bra hjälp om du frågar snällt!  wink

filtret är inte igensatt.. ska kolla felkoder i helgen hittade info på opelsportclub.com
tack för hjälpen..

Volkswagen Lupo 3L "Kermit" (2003)
WilYawn Golle
12 januari 2007 · 448 Inlägg

SnipersChoise skrev:
Tips på andra fel mottages gärna då jag för tillfället har 6 bilar stående i trädgården o en lite smått irriterad sambo som visserligen gillar bilar men tydligen föredrad en fin trädgård..

F*n Martin har du en bil TILL i trädgården nu? HeHe! (Dalle)

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang