4298
Sök

Volvo V70N -05, felkoder, hjälp

9 Inlägg
4 april 2017
Trådstartare
Har köpt en Volvo V70N från 2005, 2.5T Automat.
Bilen har gått 28" mil och verkar fräsch i motor och låda, går som den ska.

Bilen, från min vetskap ska vara helt orginal i motor och växellåda.

Funkat bra i de dagar jag har haft bilen, tills denna morgon då motorlampan tändes, kan vara så att personen jag köpte bilen av själv har nollat felen så att de inte skulle ha synts på provkörningen.

Felkoderna jag fick på verkstad var:

1. Bromssystem 0113, Backväxelsignal, Permanent
2. Motorstyrning 120D, Luftmassa för låg signal, Permanent
3. Motorstyrning 121B, Luftmassmätare, för lågt flöde, Permanent
4. Motorstyrning 216D, Adaptiv lamdbareglering bank 1, för låg signal, Permanent
5. Motorstyrning 6140, Kamaxelreglering avgas, felaktig, Permanent.

Kan LMM felen vara så enkelt som ett luftfilter eller måste fler saker göras? Inte så hajp på bilar men försöker lära mig.

Är den enklaste vägen bara att lämna in bilen på skobes och så får de lösa detta för några tusenlappar?

Är det någon annan som har haft samma koder/strul?

10 166 Inlägg
4 april 2017
För lågt flöde prova med luftfilter och se är ju en billig peng. Byt nolla kör och läs ut såklart. annars kan ju lmm gett sig.

resten ja kan det vara  en kamaxel givare och så en lambda sond som gett sig också.

backväxelsignal kan ju vara lite vad som värsta fall fel i automaten.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 Inlägg
4 april 2017
Trådstartare
Djo skrev:
För lågt flöde prova med luftfilter och se är ju en billig peng. Byt nolla kör och läs ut såklart. annars kan ju lmm gett sig.

resten ja kan det vara  en kamaxel givare och så en lambda sond som gett sig också.

Tack för svar, ska prova byta luftfilter och nolla.

Ska lämna in den på mekonomen i slutet av veckan, får hoppas på att automaten inte har något fel i sig.

10 166 Inlägg
4 april 2017
Reffor skrev:
Djo skrev:

Tack för svar, ska prova byta luftfilter och nolla.

Ska lämna in den på mekonomen i slutet av veckan, får hoppas på att automaten inte har något fel i sig.

Gör så du smile

Ja tror inte det heller, troligen en givare snarare.

Men vet du om oljan är skött i automaten annars är det verkligen läge för en sköljning av automaten. Dåliga olja är rena döden för en automat.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sök