Bränsleoptimering B234F

Volvo745-Charlotte
9 april 2017 ·

Tjena! Har sökt efter en liknande tråd men inte hittat någon, så jag kör så får vi se.

Jag har då en B234F i min 745:a, bränsleförbrukningen ligger runt 0,9 l/mil långkörning.

Någon som vet om man kan optimera förbrukningen lite och få ner den en aning?

ehedman
9 april 2017 · 1 966 Inlägg

Se dig själv som lyckligt lottad istället. Min gamla vinterhäck med B230F/M47 drar 0,95 l/mil vid långkörning och 1,2 l/mil blandat...

Du kan ju ge bilen en rejäl service (oljor, filter, tänddelar) och se så hjulen löper fritt.

ehedman
11 april 2017 · 1 966 Inlägg

Ingen som helst sarkasm i mitt föregående inlägg. Det är näst intill allmän kunskap att ett gammalt rödblock sörplar i sig 1 l/mil.

Vissa tar bort remmen till balansaxlarna och menar att det ska höja effekten, huruvida det är sant låter jag vara osagt.

Byter du kamaxlar så ändrar du motorns karaktär. Jag vet inte vad B234F kom med för kammar, B230F kom med den ökända M-kammen vilken i regel byts mot den mer populära V-kammen.

simlar
12 april 2017 · 5 525 Inlägg

Kammar från en 8V passar ej på 16V motor.

Och som redan påpekat är det normal bränsleförbrukning.
Det du kan göra är att byta alla filter och tänddelar och se till så hjulen rullar lätt.
Smalare hjul med mindre fälgar sänker även förbrukning och sen även lite extra lufttryck i däcken så går den så billigt den kan gå.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang