4346
Sök

Elfel på Saab 9-5

7 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
Hej!

Jag har ett elfel på min Saab 9-5. Batteriet står och laddar ur sig konstant när den står stilla. Har köpt ett nytt batteri till bilen men det hjälpte inte. Har läst runt lite och undrar om det kan vara tändspolen som har gått sönder?

Om nu tändspolen har gått sönder, går den att byta ut på egen hand eller är det verkstad som gäller? Senaste gången den var på verkstaden har dom uppmärksamt att tändspolen kan behövas bytas ut om det blir fel på bilen.
Tacksam för all hjälp jag kan få! smile

Mvh Joel

694 Inlägg
16 april 2017
joel1399 skrev:
Hej!

Jag har ett elfel på min Saab 9-5. Batteriet står och laddar ur sig konstant när den står stilla. Har köpt ett nytt batteri till bilen men det hjälpte inte. Har läst runt lite och undrar om det kan vara tändspolen som har gått sönder?

Om nu tändspolen har gått sönder, går den att byta ut på egen hand eller är det verkstad som gäller? Senaste gången den var på verkstaden har dom uppmärksamt att tändspolen kan behövas bytas ut om det blir fel på bilen.

Mvh Joel

Har du inte tändkasset på den??
Isåfall är det bara 4 eller 6 skruvar och lyfta upp den ju.

7 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
Smurfen40 skrev:
joel1399 skrev:
Hej!

Mvh Joel

Har du inte tändkasset på den??
Isåfall är det bara 4 eller 6 skruvar och lyfta upp den ju.

Jo det har jag, har även varit ute och kört lite då jag har läst att om den tändkasset blir varm om den är trasig. Efter att jag har varit ute och åkt kände jag på tändkasseten och den var då väldigt varm. Vad jag vet har den aldrig bytts ut.

1 158 Inlägg
16 april 2017
Lyser inte motorlampan eller att bilen går dåligt så är inte de problemet... Det är något som sno el , dra en säkring efter en och kolla vad det kan vara

7 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
amazinjoey skrev:
Lyser inte motorlampan eller att bilen går dåligt så är inte de problemet... Det är något som sno el , dra en säkring efter en och kolla vad det kan vara

Motorlampan har lyst och slutat lysa en ganska lång period nu. Senaste gången den var på service var ungefär ett år sedan och då sade dom att om bilen börjar strula bör den bytas ut.

Angående säkringarna, ska jag dra ut en säkring, en efter en och sedan låta bilen stå för att se vad det är som drar strömmen?

1 158 Inlägg
16 april 2017
joel1399 skrev:
amazinjoey skrev:

Motorlampan har lyst och slutat lysa en ganska lång period nu. Senaste gången den var på service var ungefär ett år sedan och då sade dom att om bilen börjar strula bör den bytas ut.

Angående säkringarna, ska jag dra ut en säkring, en efter en och sedan låta bilen stå för att se vad det är som drar strömmen?

Kan vara bra om du kollar upp felkoden då ifall motorlampan lyser...

Du kan mäta tjuvström direkt över själva säkringarna...
På ovansidan av själva säkringen kommer du åt dom 2 "polerna",
mät däröver med multimetern i milliVoltläge, då ser du direkt om det
dras någon tjuvström, detta sättet kallas för indirekt mätning.

Ev. tjuvström över säkringen gör att det blir ett spänningsfall, och det är
det som du mäter med multimetern.
Dras det ingen tjuvström så skall mätning ligga på bra under 1 mV,
helst skall det stå 0.000 mV.

694 Inlägg
16 april 2017
joel1399 skrev:
amazinjoey skrev:

Kan du inte testa att dra ut kontakten till tändkasseten över en natt och kolla??
Själv tror jag att det låter långsökt men testa.

7 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
amazinjoey skrev:
joel1399 skrev:
amazinjoey skrev:

Kan vara bra om du kollar upp felkoden då ifall motorlampan lyser...

Du kan mäta tjuvström direkt över själva säkringarna...
På ovansidan av själva säkringen kommer du åt dom 2 "polerna",
mät däröver med multimetern i milliVoltläge, då ser du direkt om det
dras någon tjuvström, detta sättet kallas för indirekt mätning.

Ev. tjuvström över säkringen gör att det blir ett spänningsfall, och det är
det som du mäter med multimetern.
Dras det ingen tjuvström så skall mätning ligga på bra under 1 mV,
helst skall det stå 0.000 mV.

Okej, ska testa mig fram! Tack för hjälpen! smile

7 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
Smurfen40 skrev:
joel1399 skrev:
amazinjoey skrev:

Kan du inte testa att dra ut kontakten till tändkasseten över en natt och kolla??
Själv tror jag att det låter långsökt men testa.

Kan testa det! Tackar för hjälpen! smile

Sök