2453
Sök

Diesel går dåligt på tomgång.

105 Inlägg
19 april 2017
Trådstartare
#1
Hejsan.
Min ford connect transit 2008.
Har börjat blivit tjurig när den är kall,
Den puffar igång och går jätte dåligt och är orkeslös i några sekunder bara!
Varvar max 1500 dom fösta sekunderna.

Men använder jag dieselvärmaren så startar den jätte bra!

Glödstift är helt nya.
Några tips?
Hjälp

black and white

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 april 2017
#2
Jag undrar om inte detta är specifikt för dieslar , detta med start i kyla.
Har du tankat udda dieselkvalitet kanske?
Men du hade iofs lösningen själv med värmare, så varför inte fortsätta med den tills våren kommer..?
Senast redigerat av bowlinggreppet (19 april 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

105 Inlägg
19 april 2017
Trådstartare
#3
Vill helst lösa problemet.

black and white

105 Inlägg
20 april 2017
Trådstartare
#4
Idag påväg till jobbet tändes en gul lampa som betyder universallampa.
Men så fort jag släppte på gasen slocknade den.

Har detta med felet att göra?

black and white

Forummoderator
18 273 Inlägg
20 april 2017
#5
Sippin skrev:
Vill helst lösa problemet.

Nå, bränslefilter och luftläcka känns inte aktuellt när den startar när värmare används. Glödstift har sällan någon betydelse nu för tiden. Iallafall inte i temperaturer över -5 grader.

Hur låter den vid start? Går den på 2-3 kannor först?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

105 Inlägg
20 april 2017
Trådstartare
#6
Den låter jätte konstigt och varvräknaren hoppar mellan 500-1200varv i någon sek och sen blir den stadig i tomgång.
Och är helt orkeslös om ja ger gas direkt!

black and white

Forummoderator
18 273 Inlägg
20 april 2017
#7
Sippin skrev:
Den låter jätte konstigt och varvräknaren hoppar mellan 500-1200varv i någon sek och sen blir den stadig i tomgång.
Och är helt orkeslös om ja ger gas direkt!

Kan vara någon kallstart som inte slår till. Du får läsa av felkoder.
Fungerar tempmätaren som den ska?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

105 Inlägg
20 april 2017
Trådstartare
#8
Tempmätaren funkar som vanligt. aldrig över halv.

Tror du det kan vara kallstarten?
Hur kan man kolla upp det själv?

black and white

105 Inlägg
20 april 2017
Trådstartare
#9
Upptäckte olja på undersidan slang ifrån intercoolern! Kan de vara nått?

black and white

Forummoderator
18 273 Inlägg
20 april 2017
#10
Sippin skrev:
Upptäckte olja på undersidan slang ifrån intercoolern! Kan de vara nått?

Den kan ju suga i sig för mycket luft... Inte omöjligt. Så ska det inte vara iaf.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

105 Inlägg
20 april 2017
Trådstartare
#11
Varför svarar den så bra på gas när den är varm och startar jätte lätt.

De är jämt som att man kväver den när man gasar den kall. Men det ökar sakta i varv.

black and white

6 688 Inlägg
20 april 2017
#12
Läs ut felkoder är rätt bra.. EGR ventil är inte jätteovanligt

De/Dem

105 Inlägg
10 maj 2017
Trådstartare
#13
Fick 3st felkoder som peka på egr vetilen och 1st på luftmassemätaren.
Idag tändes även motorlampa!hmm

black and white

6 688 Inlägg
10 maj 2017
#14
Är byte komplett insug då, går att byta bara EGR motorn men det sitter en mässing ventil i insuget som EGR motorn bryter av när den kärvat fast

De/Dem

105 Inlägg
20 maj 2017
Trådstartare
#15
Har läst något om att man kan plugga egr ventilen? Är det farligt för motorn ?vad sker då?

black and white

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
20 maj 2017
#16
Kabelbrott till glödstiften. Jag hade det på en Connect som jag hade som firmabil. Det var vinter och det var stört omöjligt att få igång den. Minns inte men det var nog 10-20 minusgrader vid tillfället.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök