6587
Sök

Bilförsäkring: Enerfy?

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 april 2017
Dom försäkrar inte bilar tidigare än 1996, så för mig var det kört med 9 år. tongue

Men jag tror dom skulle ha svårt att klå min nuvarande premie på 1800kr om året för halvförsäkring ändå...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Saabifierad
2 031 Inlägg
24 april 2017
Jag tycker att det är en dålig idé att börja övervaka folks bilkörning jämt och ständigt bara för att försäkringen ska bli "lite" billigare. Bättre då att ha ett bonussystem för varje skadefritt år som går men det är ju borttaget sedan en bra tid tillbaka.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Muttley
24 april 2017
Slash skrev:
Jag tycker att det är en dålig idé att börja övervaka folks bilkörning jämt och ständigt bara för att försäkringen ska bli "lite" billigare. Bättre då att ha ett bonussystem för varje skadefritt år som går men det är ju borttaget sedan en bra tid tillbaka.

Hur lång tid sen försvann det?
Nu var de ju ett litet tag sen, eller några få år.  Men försäkrar du tex motorcykel så hade man bonus på antal skadefria år med mc kort.

Varför blir min premie billigare år för år?  Tycker de att jag bara börjar bli gammal och tråkigt sad

1 Inlägg
29 september 2017
Vill bara göra klart om Enerfy.
Är man ung och kör generellt lugnt eller om man bara kör på helgerna så lönar det sig.
Har en BMW 530d, skulle hos Länsförsäkringar samt Trygghansa betala allt ifrån 1400 till 1700 kr i månaden. Hos Enerfy betalar jag ca 400 kr per månad.
Provade Enerfy för några helger sedan i Tyskland på autobahn (200km/h). Resultatet blev inte som jag tänkte mig, premienivå 8 vilket är normalt. Så inga skyhöga kostnader.
Jobbar inte på Enerfy.

Muttley
29 september 2017
theanteon skrev:
Vill bara göra klart om Enerfy.
Är man ung och kör generellt lugnt eller om man bara kör på helgerna så lönar det sig.
Har en BMW 530d, skulle hos Länsförsäkringar samt Trygghansa betala allt ifrån 1400 till 1700 kr i månaden. Hos Enerfy betalar jag ca 400 kr per månad.
Provade Enerfy för några helger sedan i Tyskland på autobahn (200km/h). Resultatet blev inte som jag tänkte mig, premienivå 8 vilket är normalt. Så inga skyhöga kostnader.
Jobbar inte på Enerfy.

Fast kör du bara på vissa helger så finns de ingen anledning att försäkra bilen året runt.   Enerfy får ju bevisa först vad de är för några.
För mig är de ett blufföretag som är mycket dyrare än mitt nuvarande,  enerfy kan aldrig ens komma ner i närheten av min nuvarande premie smile

6 703 Inlägg
30 september 2017
De sa själva att det är ett bolag för dem som inte kör mycket, så åker du 1000 mil max på ett år kan det vara värt. Stod dessutom i villkoren att körsträckor under 6-8 km räknas som risk skala 11 av 15 på automatik

De/Dem

Muttley
30 september 2017
xXSammy skrev:
De sa själva att det är ett bolag för dem som inte kör mycket, så åker du 1000 mil max på ett år kan det vara värt. Stod dessutom i villkoren att körsträckor under 6-8 km räknas som risk skala 11 av 15 på automatik

Var är logiken i skala 11-15 på korta sträckor?

Här kom min uträkning om jag enbart skulle ligga på 8km 30 dagar i månaden med den risk 15 enligt din skrift

Uppskattat pris för:
RENAULT Z årsmodell 2010 - Helförsäkring

Fast månadspremie: 134:-/mån

Rörlig körpremie: 2493:-/mån

2627:- /mån

:p   Tyder deras kalkylator som skit då.  Hade blivit 31 524 kr om året om jag kört 8 km om dagen, dvs under 300 mil om året.   På andra bolag blir de billigare ju lägre du kör men de räknar i större skalor.

Tog för skojs skull 1000 mil per år med i skala 9, "kör som de flesta

Uppskattat pris för:

Rörlig körpremie: 349:-/mån

483:- /mån

5796kr per år, fortfarande ca 2000kr dyrare än min försäkring som är inställd på 2000 mil om året.
Senast redigerat av Muttley (30 september 2017)

6 703 Inlägg
30 september 2017
Muttley skrev:

Här kom min uträkning om jag enbart skulle ligga på 8km 30 dagar i månaden med den risk 15 enligt din skrift

Uppskattat pris för:

:p   Tyder deras kalkylator som skit då.  Hade blivit 31 524 kr om året om jag kört 8 km om dagen, dvs under 300 mil om året.   På andra bolag blir de billigare ju lägre du kör men de räknar i större skalor.

Uppskattat pris för:

5796kr per år, fortfarande ca 2000kr dyrare än min försäkring som är inställd på 2000 mil om året.

Actually, skrev tidigare i tråden men vaknade ju lite tidigt.

xXSammy skrev:
K5.1 Särskilda regler för körningar under 1 kilometer
Alla registrerade körningar som understiger 1 kilometer registreras
alltid i premienivå 10

Skulle jag köra efter skala 9 blir det 150kr mer i månaden (är ca 700kr idag, helförsäkring och 2000 mil), prova ta skala 15... 14933 kr månaden :'D

Däremot så måste du ju ha telefonens internet igång hela tiden och bluetooth, sörplar både batteri och mobildata. Så du flyttar ju bara kostnaden då istället.
På deras facebook sida någon sa att de fick skala 10 om signalen tappades, låter ju billigt och bra.
Senast redigerat av xXSammy (30 september 2017)

De/Dem

Muttley
30 september 2017
xXSammy skrev:
Muttley skrev:

Uppskattat pris för:

Uppskattat pris för:

Actually, skrev tidigare i tråden men vaknade ju lite tidigt.

xXSammy skrev:
K5.1 Särskilda regler för körningar under 1 kilometer
Alla registrerade körningar som understiger 1 kilometer registreras
alltid i premienivå 10

Skulle jag köra efter skala 9 blir det 150kr mer i månaden (är ca 700kr idag, helförsäkring och 2000 mil), prova ta skala 15... 14933 kr månaden :'D

Däremot så måste du ju ha telefonens internet igång hela tiden och bluetooth, sörplar både batteri och mobildata. Så du flyttar ju bara kostnaden då istället.
På deras facebook sida någon sa att de fick skala 10 om signalen tappades, låter ju billigt och bra.

De blir bara mer rörigt i skallen :p  Skala 15 för mig på kalkylatorn och 1500 mil 13611 kr månaden, vilket betyder att jag kan nästan köpa 3 identiska meganer på ett år big_smile   

Att man sen ska sörpla surfmängd och batteri gör att de blir ytterligare några hundringar dyrare.   

De blev alltså varken billigt om jag skulle ligga på 300 mil per år eller 1500 mil.   

Kanske lönar sig om man bor i Stockholm centralt ?

6 703 Inlägg
30 september 2017
Muttley skrev:
De blir bara mer rörigt i skallen :p  Skala 15 för mig på kalkylatorn och 1500 mil 13611 kr månaden, vilket betyder att jag kan nästan köpa 3 identiska meganer på ett år big_smile   

Att man sen ska sörpla surfmängd och batteri gör att de blir ytterligare några hundringar dyrare.   

De blev alltså varken billigt om jag skulle ligga på 300 mil per år eller 1500 mil.   

du får ju snart inte köra bil i Stockholm så ja??

Enerfy är säkert jättebra för hybrid åkare också, någon hade frågat i kommentarerna på deras facebook sida om det räknas som "farligt" att accelerera fort, som du gör på en motorvägspåfart.. vilket det gör!
De har passivt visat att det är så genom att posta massa filmer på sidan om hur du ska köra smart.. som att hålla jämn gas, även vid uppförsbacke.

hmmmmmmmmmm, så för att köra "bättre" än alla andra måste du leva upp till deras standard.
gud jag är ju helt livsfarlig som gasar i nedförsbackar för att få lite fart så motorn belastas mindre när det blir uppför igen

De/Dem

Muttley
30 september 2017
xXSammy skrev:
Muttley skrev:

du får ju snart inte köra bil i Stockholm så ja??

Enerfy är säkert jättebra för hybrid åkare också, någon hade frågat i kommentarerna på deras facebook sida om det räknas som "farligt" att accelerera fort, som du gör på en motorvägspåfart.. vilket det gör!
De har passivt visat att det är så genom att posta massa filmer på sidan om hur du ska köra smart.. som att hålla jämn gas, även vid uppförsbacke.

hmmmmmmmmmm, så för att köra "bättre" än alla andra måste du leva upp till deras standard.
gud jag är ju helt livsfarlig som gasar i nedförsbackar för att få lite fart så motorn belastas mindre när det blir uppför igen

Haha,  blir kanske billigare att ha fordon i Stockholm än långt ute i bushen där de kommer bilar en gång i månaden.

Summan blir ju att allt din körskolelärare lärde dig angående säker motorvägs"påstigning" ska du glömma.  Utan du ska helst stoppa trafiken smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
8 oktober 2017
Kul att läsa att ni testar och kommer fram till olika saker om denna försäkring, sådant uppskattas :tummenupp
Det är sällan någon följer upp hur det fungerar/inte fungerar i många trådar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök