"knakande" Ford Focus

H0-nisse
28 april 2017 · 2 Inlägg

Ford Focus 07. Körd drygt 11.000 mil.
När man rullar sakta-sakta strax innan stopp (kör in i carport, fram mot STOP-tecken m m) hörs ibland ett ganska högt knakande ljud, kan inte lokalisera varifrån.
Jag rullar fram i friläge eller med koppling nere, bromsar inte.
Min trogna (?) mekonomen-verkstad har förgäves försökt hitta något galet flera gånger. Bilen klarade besiktning utan anmärkningar och inte heller besiktningsmannen kunde trots mitt önskemål inte se något felaktigt. Knakandet är högst och flitigast förekommande vid torr väderlek (vintersäsongen har alltså varit ganska tyst).
Och det är alltså inget litet "muspip" som hörs utan ett tämligen rejält missljud, kanske typ gummi glider torrt mot metall eller liknande. Och det är alltså inte varje gång man stannar utan lite "då och då".
Någon som på denna korta beskrivning kan tipsa om hur det kan vara lämpligt att gå vidare?

jaka54
28 april 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Om det bara hörs när du kör sakta ex vid inkörning i garage och ljudet kommer framifrån så måste det vara något som sitter relativt löst. Då kan det vara glapp i spindelleder, stötdämpare som glappar (slitna), gummibussningar till krängningshämmare, framfjäder som är av, motor (gummifästen) som har delat på sig  osv.
Om ljudet kommer underifrån bilen så checka ljuddämparnas upphängning (gummin).

Evildan
28 april 2017 ·

Fjäderbenslagring? Förutom dom ovan uppräknade bra ideerna.

På min Focus mk1 hade framfjädrarna brustit upptill vilket besiktningskontrollanten inte upptäckte vid besiktningen. Jag tyckte bilen var lite smålåg fram och beslöt dagen efter bes, då den rullade igenom utan anmärkning (utan bestickning) att ta reda på varför. När jag hissade upp bilen på lyften var mkt riktigt fjädrarna i sina lägen men när jag började demontera dom med fjäderspännaren hördes det bekanta klonket och jag såg först då att bägge var av på sista varvet.

H0-nisse
29 april 2017 · 2 Inlägg

Tack för tips!
Ljuddämpareupphängningen tror jag nog är tämligen ok, men det finns ju här goda råd på andra saker jag skall kolla!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang