Audi A4 B8 Startar inte

maharadjan
28 april 2017 · 15 Inlägg

Tja.

Har ett fruktansvärt irriterande problem gällande min A4 Avant 2.0 TFSI B8.
Bilen var inne på verkstad i veckan och batteriet dog på plats(allt mättes), verkstaden frågade vad jag ville göra och batteriet byttes ut mot ett nytt.
Kom hem och dagen efter startar bilen på säg, 20e försöket.
2 dagar senare (idag) startar bilen inte alls. Laddade upp batteriet och det var uppe på 14v nu utan någon indikation på att det vill starta, sjönk till ca 12,5v efter 3 minuters provande.
Sitter någon på erfarenheter kring detta får ni gärna bidra med det, lämnar in bilen tisdag för felsökning av problemet, vill givetvis kunna använda bilen innan så tänkte ge mig ut så länge det behövs för att göra det jag kan.

Tack på förhand.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2017 · 17 376 Inlägg

maharadjan skrev:
Tja.

Har ett fruktansvärt irriterande problem gällande min A4 Avant 2.0 TFSI B8.
Bilen var inne på verkstad i veckan och batteriet dog på plats(allt mättes), verkstaden frågade vad jag ville göra och batteriet byttes ut mot ett nytt.
Kom hem och dagen efter startar bilen på säg, 20e försöket.
2 dagar senare (idag) startar bilen inte alls. Laddade upp batteriet och det var uppe på 14v nu utan någon indikation på att det vill starta, sjönk till ca 12,5v efter 3 minuters provande.
Sitter någon på erfarenheter kring detta får ni gärna bidra med det, lämnar in bilen tisdag för felsökning av problemet, vill givetvis kunna använda bilen innan så tänkte ge mig ut så länge det behövs för att göra det jag kan.

Tack på förhand.

Är batteriet fräscht så startmotorn går?
Hur långt har bilen gått?
Har du provat med startkablar?

Min tanke är sträckt kamkedja. Då blir de griniga och felet är vanligt. Den borde då tända motorlampan förvisso. Kollade verkstaden felkoder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
maharadjan
28 april 2017 · 15 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

maharadjan skrev:
Tja.

Har ett fruktansvärt irriterande problem gällande min A4 Avant 2.0 TFSI B8.
Bilen var inne på verkstad i veckan och batteriet dog på plats(allt mättes), verkstaden frågade vad jag ville göra och batteriet byttes ut mot ett nytt.
Kom hem och dagen efter startar bilen på säg, 20e försöket.
2 dagar senare (idag) startar bilen inte alls. Laddade upp batteriet och det var uppe på 14v nu utan någon indikation på att det vill starta, sjönk till ca 12,5v efter 3 minuters provande.
Sitter någon på erfarenheter kring detta får ni gärna bidra med det, lämnar in bilen tisdag för felsökning av problemet, vill givetvis kunna använda bilen innan så tänkte ge mig ut så länge det behövs för att göra det jag kan.

Tack på förhand.

Är batteriet fräscht så startmotorn går?
Hur långt har bilen gått?
Har du provat med startkablar?

Min tanke är sträckt kamkedja. Då blir de griniga och felet är vanligt. Den borde då tända motorlampan förvisso. Kollade verkstaden felkoder?

Batteriet fick jag nytt ifrån verkstaden i onsdags så det är nytt, den hostar inte eller någonting så jag vet faktiskt inte. Radion+Lamporna går på och felmeddelandet ECP kommer upp. Min gissning var till en början startmotorn men verkstaden trodde mer på något fel med styrdonet.
Bilen har rullat 11,000mil och jag har inte hunnit prova med startkablar.

Ska sägas också att problemet fanns inte innan. Verkstaden skulle byta kolvar och vevhus till en början men fick även byta batteri då det som sagt dog på plats hos dom.

Senast redigerat av maharadjan (28 april 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2017 · 17 376 Inlägg

maharadjan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

maharadjan skrev:
Tja.

Har ett fruktansvärt irriterande problem gällande min A4 Avant 2.0 TFSI B8.
Bilen var inne på verkstad i veckan och batteriet dog på plats(allt mättes), verkstaden frågade vad jag ville göra och batteriet byttes ut mot ett nytt.
Kom hem och dagen efter startar bilen på säg, 20e försöket.
2 dagar senare (idag) startar bilen inte alls. Laddade upp batteriet och det var uppe på 14v nu utan någon indikation på att det vill starta, sjönk till ca 12,5v efter 3 minuters provande.
Sitter någon på erfarenheter kring detta får ni gärna bidra med det, lämnar in bilen tisdag för felsökning av problemet, vill givetvis kunna använda bilen innan så tänkte ge mig ut så länge det behövs för att göra det jag kan.

Tack på förhand.

Är batteriet fräscht så startmotorn går?
Hur långt har bilen gått?
Har du provat med startkablar?

Min tanke är sträckt kamkedja. Då blir de griniga och felet är vanligt. Den borde då tända motorlampan förvisso. Kollade verkstaden felkoder?

Batteriet fick jag nytt ifrån verkstaden i onsdags så det är nytt, den hostar inte eller någonting så jag vet faktiskt inte. Radion+Lamporna går på och felmeddelandet ECP kommer upp. Min gissning var till en början startmotorn men verkstaden trodde mer på något fel med styrdonet.
Bilen har rullat 11,000mil och jag har inte hunnit prova med startkablar.

Ska sägas också att problemet fanns inte innan. Verkstaden skulle byta kolvar och vevhus till en början men fick även byta batteri då det som sagt dog på plats hos dom.

Verkstaden måste läsa felkoder. Varför har de inte gjort detta? Kan vara vad som helst men men man river inte maskin för att byta kolvar och grejer utan något på fötterna först. Å andra sidan så är dessa kärror kända för extremt många motorproblem. De borde kolla kamkedja och dennes eventuella sträckning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
maharadjan
28 april 2017 · 15 Inlägg

Varför kolvar och vevhus byttes var för att den drog olja, det var mitt ärende hos verkstaden.
Jag har ingenaning om varför inga felkoder lästes, han mätte tydligen och såg att batteriet var dött och därför frågade hur jag ville gå vidare varpå jag ville byta till ett nytt. Hmm okej.

maharadjan
29 april 2017 · 15 Inlägg

Batteriet fick ladda hela natten, gjorde ett nytt försök nyss utan resultat.

Senast redigerat av maharadjan (29 april 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang