B230FK dumplock / köra utan avlastningsventil?

BDamberg
30 april 2017 · 311 Inlägg

Hej!

Jag sitter och funderar efter att jag experimenterat med min bil lite.
Jag har en 945 med b230fk motor som är chippad med uppställt ladd.

Turbon är en 13c med original avlastningsventil monterad på turbinhuset, ja ni fattar smile

Jag köpte ett dumplock för att pröva hur motorkaraktären skulle ändras genom att köra utan avlastningsventil.
Jag kan redan allt om vad som händer OM man skulle installera en så kallad "öppen dump" när bilen använder sig utav LMM, det resulterar i att man tappar tomgången och bilen dör efter man släppt gasen och frikopplat.

Med ett dumplock installerat så blir det ju ingen återcirkulation utav redan uppmätt luft som passerat LMM.
Med ett dumplock så stannar ju uppmätt luft kvar i systemet och studsar mellan gasspjäll och turbin efter man släppt av gasen.

Mitt problem jag fick efter dumplocket satt på plats var att bilen dör efter gaspådrag när man frikopplar, alltså samma fenomen som om det skulle sitta en "öppen dump" på.

Jag var väldigt noga med att dra fast locket ordentligt samt även plugga vakuumslangen som går från insuget till original avlastningsventil.


Varför uppkommer detta fenomen med ett dumplock?!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
simlar
30 april 2017 · 5 525 Inlägg

Har själv inte provat men förmodligen får du detta fenomen av att luften mäts igen genom LMM igen då den studsar tillbaka mot turbon.

Senast redigerat av simlar (30 april 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang