Tja!
En liten sak innan vi börjar bara, har sökt runt lite och hittat en del, men det besvarar inte riktigt mina funderingar, men ifall denna tråden räknas som onödig eller upprepande så är det bara att ta bort den!
Som sagt så tror jag att jag hällde i för mycket olja i bilen.
Ett par dagar innan jag fyllde på så kollade jag Stickan och den var nästan på minimum, bara någon millimeter ifrån.
Det går ca tre dagar till så häller jag på en liter (marginalen mellan min o max är 1,5L). Eftersom det borde vara ganska lagom tyckte jag.
Sen dagen efter så kör jag ner och gör ett ärende och sedan kommer hem igen, när jag sen ska ut igen så kollade jag oljan en gäng till för att se att allting stod rätt till.
Problemet var bara att jag inte torkade av Stickan innan jag kollade eftersom jag inte hade något tillgängligt just då, men då var ju såklart hela Stickan helt kladdig. Men hade inte tid att hämta papper o torka av o kolla ordentligt (dumt nog..).
Sen körde jag en del under kommande 2 kvällar och sedan när jag kollar igen ordentligt så ligger oljenivån normalt.
Och jag tänker ju att den inte var överfylld eftersom den nästan var på minimum och kag bara hällde på en liter + att jag inte torkade Stickan innan första kollen.
Men samtidigt så drar bilen en del olja och min paranoida hjärna kan inte släppa faktumet att jag kanske körde på tok förmycket olja under de kvällarna men att mu oljan har försvunnit.
Så vad tror ni om detta?
Och finns det något sätt jag kan ta reda på om jag körde på förmycket olja nu i efterhand?
Och de felen som kan uppstå av förmycket olja. Är det något som kan påverka prestandan på bilen?
Den funkar ju normalt vad jag känner av, är bara sjukt orolig.
Bilen är en Volvo V70 T5
Förlåt för så långt inlägg, vill bara att man ska få insikt på händelsen o kanske kunna värdera den bättre än vad jag kan i min paranoida skalle.
Tack på förhand!