2719
Sök

Misstankar om att jag slängde i för mycket olja

24 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Tja!

En liten sak innan vi börjar bara, har sökt runt lite och hittat en del, men det besvarar inte riktigt mina funderingar, men ifall denna tråden räknas som onödig eller upprepande så är det bara att ta bort den!

Som sagt så tror jag att jag hällde i för mycket olja i bilen.

Ett par dagar innan jag fyllde på så kollade jag Stickan och den var nästan på minimum, bara någon millimeter ifrån.
Det går ca tre dagar till så häller jag på en liter (marginalen mellan min o max är 1,5L). Eftersom det borde vara ganska lagom tyckte jag.

Sen dagen efter så kör jag ner och gör ett ärende och sedan kommer hem igen, när jag sen ska ut igen så kollade jag oljan en gäng till för att se att allting stod rätt till.

Problemet var bara att jag inte torkade av Stickan innan jag kollade eftersom jag inte hade något tillgängligt just då, men då var ju såklart hela Stickan helt kladdig. Men hade inte tid att hämta papper o torka av o kolla ordentligt (dumt nog..).

Sen körde jag en del under kommande 2 kvällar och sedan när jag kollar igen ordentligt så ligger oljenivån normalt.

Och jag tänker ju att den inte var överfylld eftersom den nästan var på minimum och kag bara hällde på en liter + att jag inte torkade Stickan innan första kollen.

Men samtidigt så drar bilen en del olja och min paranoida hjärna kan inte släppa faktumet att jag kanske körde på tok förmycket olja under de kvällarna men att mu oljan har försvunnit.

Så vad tror ni om detta?

Och finns det något sätt jag kan ta reda på om jag körde på förmycket olja nu i efterhand?

Och de felen som kan uppstå av förmycket olja. Är det något som kan påverka prestandan på bilen?

Den funkar ju normalt vad jag känner av, är bara sjukt orolig.

Bilen är en Volvo V70 T5

Förlåt för så långt inlägg, vill bara att man ska få insikt på händelsen o kanske kunna värdera den bättre än vad jag kan i min paranoida skalle.

Tack på förhand!

2 350 Inlägg
3 maj 2017
Inte ovanligt att hela stickan är oljig när bilen varit igång. Det kan mycket väl bara legat kvar. Oroa dig inte. Håll koll på nivån som du redan gör bara. smile
Senast redigerat av Mew (3 maj 2017)

2 253 Inlägg
3 maj 2017
Smidigast o bäst är att du tar dig tid.

Vi bokar in 18.03 åt dig, just i dag.

Glöm bara inte lite papper, vita handskar och skriv givetvis om resultatet.

Eller ska vi säga om exakt en vecka?

24 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Smidigast o bäst är att du tar dig tid.

Vi bokar in 18.03 åt dig, just i dag.

Glöm bara inte lite papper, vita handskar och skriv givetvis om resultatet.

Eller ska vi säga om exakt en vecka?

Hängde ej med på denna

24 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Mew skrev:
Inte ovanligt att hela stickan är oljig när bilen varit igång. Det kan mycket väl bara legat kvar. Oroa dig inte. Håll koll på nivån som du redan gör bara. smile

Tack för svaret smile

2 253 Inlägg
3 maj 2017
Bara ett dumt inlägg från mig som svar på:

"Problemet var bara att jag inte torkade av Stickan innan jag kollade eftersom jag inte hade något tillgängligt just då, men då var ju såklart hela Stickan helt kladdig. Men hade inte tid att hämta papper o torka av o kolla ordentligt (dumt nog..)."

Menade i all vänlighet att maskiner bör ges omsorg, för att fungera över tid.

Själv kollar jag oljan titt som tätt, både i motor, växellåda och diff bak.
En motor är ju inte lika tät som de andra, så därför kollar jag varje gång jag tankar... eller i vårt fall var 100:de mil. Övrigt var 1000:de mil.
Kollar då även nivåer i servostyrning och broms/koppling.

Har alltid en rulle papper i bilen...

Ursäkta
Senast redigerat av Meaganeowner (3 maj 2017)

24 Inlägg
4 maj 2017
Trådstartare
Meaganeowner skrev:

"Problemet var bara att jag inte torkade av Stickan innan jag kollade eftersom jag inte hade något tillgängligt just då, men då var ju såklart hela Stickan helt kladdig. Men hade inte tid att hämta papper o torka av o kolla ordentligt (dumt nog..)."

En motor är ju inte lika tät som de andra, så därför kollar jag varje gång jag tankar... eller i vårt fall var 100:de mil. Övrigt var 1000:de mil.

Ursäkta

Jaha förstår vad du menar nu, ja jag brukar faktiskt vars noggran, det vara bara att den gången fanns där inget papper och jag hade otroligt bråttom

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 maj 2017
Flipp320 skrev:
Meaganeowner skrev:

Ursäkta

Jaha förstår vad du menar nu, ja jag brukar faktiskt vars noggran, det vara bara att den gången fanns där inget papper och jag hade otroligt bråttom

Om du inte har papper tillhands kan du torka av Stickan på byxorna. Visst, det blir en fläck, men oljefläckar på kläderna tar du lätt bort med lite Hagmans teflonvax. Om det envisas gnuggar man med en skvätt propylenglykol.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök