3809
Sök

BMW E34 520 läcker vatten

41 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Tjena tjena.

Köpte mig en e34 för två månader sedan ungefär och har gått som en dröm fram tills i torsdag, var påväg till jobbet i vanlig ordning och körde om en bil, kollade då på hastighetsmätaren och såg att tempmätaren sakta steg.
Den började pendla från normaltemp och första sträcket. Körde då till sidan och stängde av bilen (körde den absolut inte på kok).

När jag gick ut bilen såg jsg hur det läckte vatten under kylet från kylarbalken så lät bilen stå tills jag slutat jobbet och kunde då bogsera hem den.
Påväg hem så "small" de till och en rem lossnade ifrån en renskriva (se bild)
https://imgur.com/gallery/1a1Xl

Väl hemma så insåg jag även att ABS lampan ovh oljelampan har tänts, vad beror detta på? Har väldigt dåligt batteri i bilen just nu men det kan väl inte bero på de?
https://imgur.com/gallery/xg19d

Fyllde på kylet och såg ingenting läcka nu, men med tanke på stt oljelampan tändes ville jag inte starta bilen. Plockade loss kylet och fyllde alla kansler genom slangarna men inget tecken på läckage.

Såg även att det är olja runt toppen vad beror detta på?
https://imgur.com/gallery/p9ppb

Oljan är väldigt mörk men tjock, och när motorn var varm visade den inga tecken på att vara gräddig eller vit.
https://imgur.com/gallery/eQt7R

Undrar nu felet på min bil, ör det bara att börja byta delar tills man hittar problemet eller vad ska jag göra?

Tack på förhand.

6 269 Inlägg
3 maj 2017
Kan det vara så att vattenpumpen har skurit? Den drivs nog av den där remmen och skulle få temperaturen att sticka iväg om det hände. Eller så var det remmen som blev dålig först och inte ville driva vattenpumpen riktigt. Men generatorn går ju säkert på samma rem så det laddade inte när den stod still, batteriet gick tomt när du körde ändå och då dök det upp varningslampor när de olika systemen inte fick tillräcklig spänning. Oljan såg fin ut i alla fall.

Börja med att känna på vattenpumpen, känns det bra när du snurrar på remskivan?

41 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Kan det vara så att vattenpumpen har skurit? Den drivs nog av den där remmen och skulle få temperaturen att sticka iväg om det hände. Eller så var det remmen som blev dålig först och inte ville driva vattenpumpen riktigt. Men generatorn går ju säkert på samma rem så det laddade inte när den stod still, batteriet gick tomt när du körde ändå och då dök det upp varningslampor när de olika systemen inte fick tillräcklig spänning. Oljan såg fin ut i alla fall.

Börja med att känna på vattenpumpen, känns det bra när du snurrar på remskivan?

Tacksam för riktigt bra svar, men körde eller startade aldrig bilen efter att jag stannade vid vägen. Och remmen TROR jag hoppade när vi bogserade, men kan ha hoppat redan innan.
Ska kolla på vattenpumpen imorn, tack! smile

Forummoderator
18 410 Inlägg
3 maj 2017
Sätt på en ny rem och starta bilen. Håll koll på temp och kolla så värme kommer i kupé. Givetvis ska allt snurra på bra...

41 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Sätt på en ny rem och starta bilen. Håll koll på temp och kolla så värme kommer i kupé. Givetvis ska allt snurra på bra...

Vågar man det även om oljelampa och abs lyser? Eller har det med batteriet o göra kanske?
Vet inte vada för rem det ska vara dock så den passar, något tips?

Forummoderator
18 410 Inlägg
3 maj 2017
MuIIeMeck skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Vågar man det även om oljelampa och abs lyser? Eller har det med batteriet o göra kanske?

Att ABS lyser kan ha med att den inte laddat, denna funktion kräver bra med ström.
KAN det ha varit så att du inte sett tempmätaren sticka iväg första gången och den senare sugit i sig luft i kylsystemet som gör att temp visar för lite? Det hade förklarat oljelampan.

Vad är det för maskin i pärlan?

41 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
MuIIeMeck skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Att ABS lyser kan ha med att den inte laddat, denna funktion kräver bra med ström.
KAN det ha varit så att du inte sett tempmätaren sticka iväg första gången och den senare sugit i sig luft i kylsystemet som gör att temp visar för lite? Det hade förklarat oljelampan.

Vad är det för maskin i pärlan?

Håller ofta koll på tempmätaren då jag ofta kör lite fort så sneglar man både på hastighetsmätaren och tempmätaren hehe. Och såg ingenting, hann inte köra längre än en mil kanske innan detta hände.
Oljan är ju fin och det är tillräckligt med olja i.

Sitter en M50B20 i bilen. smile

41 Inlägg
3 maj 2017
Trådstartare
Tänkte byta vattenpump och termostat till helgen, men min stora fråga är vilken termostat skam n ha? En som öppnar vid 80, 87 eller vad ska man ha? smile

6 269 Inlägg
4 maj 2017
MuIIeMeck skrev:
Tacksam för riktigt bra svar, men körde eller startade aldrig bilen efter att jag stannade vid vägen. Och remmen TROR jag hoppade när vi bogserade, men kan ha hoppat redan innan.

Hur kan remmen hoppa av för att ni bogserar? Den hoppar bara av när motorn går runt.

41 Inlägg
4 maj 2017
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
MuIIeMeck skrev:

Hur kan remmen hoppa av för att ni bogserar? Den hoppar bara av när motorn går runt.

Hade säkert hoppat av utan stt jag sett det innan jag fick hem bilen.

6 269 Inlägg
4 maj 2017
Kan det inte vara så att remmen gått av en stund innan de första symptomen visat sig, och att det är den stillastående vattenpumpen som orsakade värmeproblemen? Alltså att remmen var själva huvudproblemet och resten bara följdfel?

41 Inlägg
4 maj 2017
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Kan det inte vara så att remmen gått av en stund innan de första symptomen visat sig, och att det är den stillastående vattenpumpen som orsakade värmeproblemen? Alltså att remmen var själva huvudproblemet och resten bara följdfel?

Läckaget då? Kan mycket väl vara så, men vad går remhjulet till?

6 269 Inlägg
4 maj 2017
Har du hittat exakt var det läcker? Annars gissar jag att vattnet kokat, expanderat och tryckts ut genom övertrycksventilen i locket till expansionskärlet. Sedan har det runnit längs slangar och hamnat längst ner på kylen.

Sök