2041
Sök

Kraftiga vibrationer i ratten Renault Espace

679 Inlägg
4 maj 2017
Trådstartare
Har nyligen bytt till sommarhjulen.
Och då har detta problem uppkommit:

Plötsligt när jag åker på slät fin väg så börjar kraftiga vibrationer. Saktar jag farten (vilket man känner att man måste för vibrationerna är så kraftiga så att man tror att något hjul är trasigt) så minskar vibrationsfrekvensen så det är tydligt att det hänger ihop med hjulens rotation.
Vibrationerna är som värst runt 90-110.
Efter att ha stannat så har det hänt att jag kunnat köra vidare och vibrationerna är helt försvunna. Men ibland fortsätter vibrationerna.

Bilen är en Renault Espace -06
Däcken har en säsong bakom sig men är nyligen balanserade och kollade på verkstad.
Men det är billiga däck.
Verkstadstadskillen kollade gummit så inte nåt däck separerat, och vad han kunde se så va de inget fel på däcket. dom såg raka ut på slitbanan.
Har testat att byta plats på fram och bakdäck men vibrationerna kommer ändå.
Bilen är ny besiktad sedan ett par veckor tillbaka u.a.
Hade inga vibrationer när vinterhjulen satt på.
Fälgarna är Renault orginal aluminiumfälgar.

Någon som har några ideer?
Senast redigerat av Alfzone (4 maj 2017)

Fri fart för ett fritt folk!
14 637 Inlägg
4 maj 2017
sitter dom fast till att börja med?

annars inre drivknuten kanske..

Kör fort så hinner inget hända...

2 251 Inlägg
4 maj 2017
En Renault som sonen hade tidigare uppförde sig sån, för att plötsligt bli normalt. Så började vibrationerna igen.
Oftast vid en given hastighet.

Det visade sig var höger inte drivknut som kunde glida in och ut på utgående axel från växellåda. En sketen liten rörfjäder, typ 6 mm, genom axeln och inre del av knuten hade gått av. Detta gjorde att när knuten vandrade utåt så blev det obalans. Längre in så blev den uppstyrd av axeln.

Kanske samma koncept på din bil?

Ta tag i högre inre knut och dra ut av in. Ska sitta fast.
Obs vänster knut sitter fäst på ett annat säkrare sätt.

Felet skulle kunnat blivit när du lyfte upp bilen. För då dras drivaxeln ut i sitt yttersta läge och sprinten kanske gick av då.

Men det kanske ser ut på annat sätt på din bil.
Senast redigerat av Meaganeowner (4 maj 2017)

1 Inlägg
5 maj 2017
Om det inte fanns innan hjulbytet så har du väl obalans i däcken. Byt tillbaka till de andra o testkör.

Fri fart för ett fritt folk!
14 637 Inlägg
5 maj 2017
Meaganeowner skrev:
En Renault som sonen hade tidigare uppförde sig sån, för att plötsligt bli normalt. Så började vibrationerna igen.
Oftast vid en given hastighet.

Det visade sig var höger inte drivknut som kunde glida in och ut på utgående axel från växellåda. En sketen liten rörfjäder, typ 6 mm, genom axeln och inre del av knuten hade gått av. Detta gjorde att när knuten vandrade utåt så blev det obalans. Längre in så blev den uppstyrd av axeln.

Kanske samma koncept på din bil?

Ta tag i högre inre knut och dra ut av in. Ska sitta fast.
Obs vänster knut sitter fäst på ett annat säkrare sätt.

Felet skulle kunnat blivit när du lyfte upp bilen. För då dras drivaxeln ut i sitt yttersta läge och sprinten kanske gick av då.

Men det kanske ser ut på annat sätt på din bil.

blev så på min v70N men då var den sliten gick att vrida axeln lite in mot lådan och rätt vad det var en dag så låste sig skiten slog typ ett halvvarv på ratten när man körde över 90km/h  första gången hände det i 100km/h var jävligt nära att skrota av.

så det är min gissning också att när man lyft bilen hamnade axeln i ett annat läge..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök