3783
Sök

Försvinner lite kylarvatten

694 Inlägg
5 maj 2017
Trådstartare
Har en primera 1998.
Det försvinner lite kylarvatten
Inte mycket ca 1-2dl på ett år.
Kör bara korta sträckor ca 6km enkel till jobb var dag vilket kan förklara vattnet i avgasröret Kondens.
Behöver jag oroa mig för att det försvinner lite kylarvatten??
Finns en behållare men verkar bara vara reservvatten??Då jag inte tror vattnet cirkulerar genom den.

6 647 Inlägg
5 maj 2017
Hej!
Inte oroa sig direkt men det bör inte försvinna FÖR mycket vatten. 1-2dl på ett år är väl helt innom rimlighetens gräns, men jag skulle ändå undersöka kylarens nederdel och också kolla efter läckage vid vattenpumpen (du ser det genom att det bildas gröna rinnmärken längs motorblocket). Kolla också om avgasröret spyr ut mycket vattenånga vilket tyder på trasig topplockspackning.
Behållaren är expansionkärlet, det är där du ska fylla på på kylarvatten/glykol till en viss nivå markerd på kärlet.
Senast redigerat av jaka54 (5 maj 2017)

694 Inlägg
5 maj 2017
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Inte oroa sig direkt men det bör inte försvinna FÖR mycket vatten. 1-2dl på ett år är väl helt innom rimlighetens gräns, men jag skulle ändå undersöka kylarens nederdel och också kolla efter läckage vid vattenpumpen (du ser det genom att det bildas gröna rinnmärken längs motorblocket). Kolla också om avgasröret spyr ut mycket vattenånga vilket tyder på trasig topplockspackning.
Behållaren är expansionkärlet, det är där du ska fylla på på kylarvatten/glykol till en viss nivå markerd på kärlet.

Ryker inget speciellt vid normal körning iallafall
Vatten spottar den ut genom avgasröret men det beror väl på Kondens för korta körningar för bilen hinner precis komma upp i temp innan jag är på jobb.
Märkte i vintras iförsig att den rök när jag varvade den på tomgång
Om det berodde på fuktig kall luft vet jag inte.
Ska kolla nu när vädret är varmare
Inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet iallafall.
Senast redigerat av Smurfen40 (5 maj 2017)

694 Inlägg
5 maj 2017
Trådstartare
Smurfen40 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Ryker inget speciellt vid normal körning iallafall
Vatten spottar den ut genom avgasröret men det beror väl på Kondens för korta körningar för bilen hinner precis komma upp i temp innan jag är på jobb.
Märkte i vintras iförsig att den rök när jag varvade den på tomgång
Om det berodde på fuktig kall luft vet jag inte.
Ska kolla nu när vädret är varmare
Inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet iallafall.

Varmkördw bilen nyss
Varvade upp den och det rök inget.
Tog handen för avgasröret och luktar men känner ingen glykoldoft
Däremot droppar det vatten upp avgasröret när jag varvade upp den.
Kondens??

6 647 Inlägg

Sök