Volvo S80-00 fel i bränslesystemet

OldRaven
7 maj 2017 · 4 Inlägg

Bilen stannade bara utan förvarning (inga konstigheter, inga ryckningar, inga startsvårigheter) på motorvägen och går inte att starta igen.

Bilia ville ha 10.000:- för att byta bränslepump som skulle vara felet och  det för en bil från 2000 kändes lite för mycket så jag beslöt göra det själv. Köpte begagnad bränslepump och bytte men det hjälpte inte. Så då började jag med det som jag skulle gjort från början och det är en riktig felsökning.

Med startgas startar bilen utan problem så felet ligger i bränsletillförseln. Alla säkringar är hela, det finns ström till säkringen men jag får inget till pumpen. Bytte relä med "dimljuset" som verkar vara samma modell av relä men kan inte mäta upp någon spänning till pumpen och utan spänning där spelar det ingen roll om pumpen är hel eller inte. Så här börjar frågetecknen.

Enligt elschemat jag hittat (TP3942202 S80 1999 Late Version Wiring Diagram) så styrs relät via ECM och det finns kopplingar till Immobilizer som hanteras av larmet. Larmet har aldrig fungerat sedan jag köpte bilen men av någon anledning har jag lyckats aktivera det en gång sedan jag började med det här då jag tog ur och laddade batteriet.

Så frågan är, hur kan jag identifiera om det är ECM eller larm som gör att reläet inte aktiveras? Kan jag ens göra något själv i det här fallet?

Bilen: Volvo S80 -00 Business 2,4
Miltal: Ingen aning men antagligen en hel del
Mätt vid säkring samt i kontaktdon för bränslepumpen med startmotorn gående både med och utan pump ansluten.

Andra symptom som kanske kan ha med saken att göra:

1. Under lång tid, 2 års tid har Motorlampan lyst och enligt verkstad pekar felkoden på främre givare men alla värden för avgasreningen fungerar perfekt (bilprovningen). I början gick det att släcka den men efter ett tag, ofta vid motorbromsning tände den upp igen. Numera går den i princip inte att släcka.
2.Använt en OBD2 läsare av enklare modell "smartphone" men den visar inga felkoder alls.

Christer

Stortag
6 juni 2017 · 298 Inlägg

Hej
Så här ser kopplingschemat ut på denso tändsystemt. Vet inte om du har denso eller me7 men chansade på denso.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-8919027dde0dcfbc00ac778dcaa1a7aa.jpg
Prova ta ur reläet och mät stift 1,2 där skall det komma 12v för att reläet ska dra. Kommer det ström prova byt relä kommer det inte ström faller det ju bort tidigare påväg till reläet. Om det finns ström eller även om de inte finns så kan du prova sätta en kabel mellan till stift 3 och kontrollmäta om strömmer tar sig enda fram till pumpen.
Jag tror inte larmet kan kapa strömtillförseln, endast CEM (centralstyrenheten) borde ju ha sådan makt. Det vanligaste felet på larmet brukar vara att sirenen har pajjat och det börjar varna i displayen att larmet behöver service. Då brukar det programmeras bort (förmånligaste lösningen)
Däremot kan immobilizern säga åt CEM att nyckeln inte är godkänd. Prova stoppa i en nyckel och kolla parametern "startnyckel hittad" (kräver någon typ av systemtestare som slipper in i immobilizern) om immobilizern inte godkänner nyckeln får du ingen ström till reläet. Går även att prova med en annan nyckel om du har flera, de har ett litet chip innuti som kan pajja.
Har tillockmed varit med om en kund som hade tagit nyckeln till den andra bilen och kom med bärgaren till verkstan då bilen inte startade men den drog runt.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang