- Index
- Generell felsökning
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar
Volvo S80-00 fel i bränslesystemet
Bilen stannade bara utan förvarning (inga konstigheter, inga ryckningar, inga startsvårigheter) på motorvägen och går inte att starta igen.
Bilia ville ha 10.000:- för att byta bränslepump som skulle vara felet och det för en bil från 2000 kändes lite för mycket så jag beslöt göra det själv. Köpte begagnad bränslepump och bytte men det hjälpte inte. Så då började jag med det som jag skulle gjort från början och det är en riktig felsökning.
Med startgas startar bilen utan problem så felet ligger i bränsletillförseln. Alla säkringar är hela, det finns ström till säkringen men jag får inget till pumpen. Bytte relä med "dimljuset" som verkar vara samma modell av relä men kan inte mäta upp någon spänning till pumpen och utan spänning där spelar det ingen roll om pumpen är hel eller inte. Så här börjar frågetecknen.
Enligt elschemat jag hittat (TP3942202 S80 1999 Late Version Wiring Diagram) så styrs relät via ECM och det finns kopplingar till Immobilizer som hanteras av larmet. Larmet har aldrig fungerat sedan jag köpte bilen men av någon anledning har jag lyckats aktivera det en gång sedan jag började med det här då jag tog ur och laddade batteriet.
Så frågan är, hur kan jag identifiera om det är ECM eller larm som gör att reläet inte aktiveras? Kan jag ens göra något själv i det här fallet?
Bilen: Volvo S80 -00 Business 2,4
Miltal: Ingen aning men antagligen en hel del
Mätt vid säkring samt i kontaktdon för bränslepumpen med startmotorn gående både med och utan pump ansluten.
Andra symptom som kanske kan ha med saken att göra:
1. Under lång tid, 2 års tid har Motorlampan lyst och enligt verkstad pekar felkoden på främre givare men alla värden för avgasreningen fungerar perfekt (bilprovningen). I början gick det att släcka den men efter ett tag, ofta vid motorbromsning tände den upp igen. Numera går den i princip inte att släcka.
2.Använt en OBD2 läsare av enklare modell "smartphone" men den visar inga felkoder alls.
Christer
- Index
- Generell felsökning
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar