5169
Sök

Golf gti 8v -85 startar och går dåligt

32 Inlägg
10 maj 2017
Trådstartare
#21
Svarte_Orm skrev:
Bosch 044 men det är väl overkill

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000031349/

Tack för tipset
Men skulle den kunna fungera om den är overkill

5 898 Inlägg
10 maj 2017
#22
Golfpil skrev:
Svarte_Orm skrev:
Bosch 044 men det är väl overkill

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000031349/

Tack för tipset
Men skulle den kunna fungera om den är overkill

Sålänge den passar så fungerar den även om den är onödigt kraftfull.

Annars har du dessa att välja mellan, bara köpa den som är mest lik originalpumpen.
Den med artnr 52-202 ska vara en pump som är byggd för bilar med K-jet vid en snabb googling.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000027150/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000026625/


32 Inlägg
10 maj 2017
Trådstartare
#23
simlar skrev:
Golfpil skrev:
Svarte_Orm skrev:
Bosch 044 men det är väl overkill

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000031349/

Tack för tipset
Men skulle den kunna fungera om den är overkill

Sålänge den passar så fungerar den även om den är onödigt kraftfull.

Annars har du dessa att välja mellan, bara köpa den som är mest lik originalpumpen.
Den med artnr 52-202 ska vara en pump som är byggd för bilar med K-jet vid en snabb googling.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000027150/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000026625/

Tack

32 Inlägg
20 maj 2017
Trådstartare
#24
Nu har jag kört fast igen
Bensinpump är utbytt och tändningsinställningen är inställd.
Men den vill ändå inte starta.

32 Inlägg
21 maj 2017
Trådstartare
#25
Är det någon som vet.

Varvräknaren åker upp ibland när jag försöker starta samtidigt som det kommer en luftpuff frän luftinsugningen.

5 898 Inlägg
21 maj 2017
#26
Golfpil skrev:
Är det någon som vet.

Varvräknaren åker upp ibland när jag försöker starta samtidigt som det kommer en luftpuff frän luftinsugningen.

Får den luft?
Får den bränsle?
Får den gnista?

Startar den på startgas? Isf får den både luft och gnista men inte bränsle.


32 Inlägg
21 maj 2017
Trådstartare
#27
Den får luft och gnista

Vi har bytt bränslepump och när vi tar loss slangen sprutar det bensin så antar att där är bränsle.

Det startar inte med startgas heller.

Den är närmast att starta när den stått en stund.

6 251 Inlägg
21 maj 2017
#28
Har du stroboskoplampa så du kan kolla att tändningen står någorlunda rätt? Och har du dubbelkollat att tändkablarna inte är förväxlade mellan två cylindrar?

32 Inlägg
21 maj 2017
Trådstartare
#29
Vi har kollat så tändningen står rätt och vad jag kan se är tändkablarna kopplade rätt.

Den har startat men väldigt sällan.

När jag kör startmotorn stannar startmotorn plötsligt följt av en luftpuff från luftinsuget.

32 Inlägg
22 maj 2017
Trådstartare
#30
Jag satte i nya tändstift och de är redan jätte sotiga

Blir det så eller är det något fel?

5 898 Inlägg
22 maj 2017
#31
Eftersom den inte startar med startgas står antingen tändningen fel eller kamremmen kuggat eller så har motorn dåligt komp.

Kontrollera att tändföljden är rätt kopplat och kontrollera så att kamaxel och vevaxel står rätt mot varandra (nolla motor och kontrollera märkningar).


32 Inlägg
22 maj 2017
Trådstartare
#32
Tändordning är nu kopplat rätt då startar den på startgas.

Men jag vet inte var i bränslesystemet någon är fel pumpen ska vara rätt styrka enligt biltema.

Den har ju startat någon enstaka gång på gamla pumpen.

Finns det något annat som kan vara fel med bränslet?

5 898 Inlägg
22 maj 2017
#33
Om du tar ur spridarna och stoppar dom i varsin flaska, sprutar dom då soppa när du drar på starten?

Det är inte helt ovanligt att mätskivan i K-jet kärvar och då skickar den ej soppa till spridarna.
Kan ju även vara bränsletrycksregulatorn som felar och du får då inte tillräckligt med soppatryck för att öppna spridarna.


32 Inlägg
25 maj 2017
Trådstartare
#34
Tack
Där kommer ingen bensin
Ska undersöka vidare med vad du sa.

Forummoderator
18 346 Inlägg
25 maj 2017
#35
Intressant tråd som jag följer. Simlar: Du verkar ha pillat med dessa förr...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
25 maj 2017
Trådstartare
#36
Mätskivan såg ut att fungera.

Men jag har kommit fram till att bensinen kommer fram till bränslefördelaren men inte längre.

Kan det fortfarande vara typ bränsletryckreglararen eller något annat.

Den har ju stått i 12 år kanske stopp i den?

5 898 Inlägg
25 maj 2017
#37
Hybridsmurfen skrev:
Intressant tråd som jag följer. Simlar: Du verkar ha pillat med dessa förr...

Har bara pillat lite i Volvo med K-jet, läst desto mer om det så delar med mig av informationen jag har smile

Golfpil skrev:
Mätskivan såg ut att fungera.

Men jag har kommit fram till att bensinen kommer fram till bränslefördelaren men inte längre.

Kan det fortfarande vara typ bränsletryckreglararen eller något annat.

Den har ju stått i 12 år kanske stopp i den?

Inte omöjligt att det stockat igen i bränslefördelaren.
Det kommer inte ut soppa till rören/slangarna som går till spridarna?


32 Inlägg
25 maj 2017
Trådstartare
#38
Nej precis det kommer ingen bensin i slangarna som går till spridarna men det kommer bensin ifrån andra slangar från bränslefördelaren till tex kallstartsventilen.

5 898 Inlägg
26 maj 2017
#39
Golfpil skrev:
Nej precis det kommer ingen bensin i slangarna som går till spridarna men det kommer bensin ifrån andra slangar från bränslefördelaren till tex kallstartsventilen.

Då borde motorn hosta till på bränslet från kallstartsspridaren tycker jag.

Skulle säga att det är dags att mäta bränsletrycket så du vet helt säkert att det är korrekt.

Om du kopplar så att bränslepumpen går hela tiden kommer det då bensin ur spridarslangarna när du lyfter mätskivan?


32 Inlägg
26 maj 2017
Trådstartare
#40
Nu kommer det bensin in i slangarna när mätskivan är fast. Men det kommer inte ut ur spridarna.
Att mäta bränsletrycket blir svårt för jag kan inte hitta ventilen där man ska mäta Det.


Sök