Köpråd: Volvo V70 2.0F -10 Momentum för 90k - slå till?

vincentb
16 maj 2017 · 35 Inlägg

Är på jakt efter kombi som ska hålla 5-6 år och ha plats för växande familj samt vara billig i drift och ha hög komfort.

Fått erbjudande att köpa en Volvo V70 2.0F från 2010 som gått 10800 mil för 90k från en bilhandlare. I mina ögon är det ett väldigt bra pris. Dock känner jag till service vid 12000 mil som kostar en del. Alt. finns en likadan fast Summum och 13200 mil för ca 110k.

Dock oroad för att motorn ska vara lite väl tråkig och bl a läst att den låter en del på motorvägen. Automat är krav och läst att då är det en sjätte växel och därmed lägre varvtal?

Däremot kostar den bara 1500:- i skatt vilket känns värt. 0.9L/mil är i det högsta laget men tänker att jag tjänar in det på den lägre skatten. En bil med 2.5FT kostar betydligt mer och verkar dra alltför mycket. Dieslarna kostar flera ggr högre i skatt och det känns ovärt. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Vad säger ni? Bör jag slå till?

Senast redigerat av vincentb (16 maj 2017)

Muttley
16 maj 2017 ·

Du har fel.
D2 kostar 1520kr i skatt för en 2011
D3 ligger runt 2500kr i skatt.

D5 däremot 3605kr om året.

Sen vet man ju inte hur de var tänkt om de blir någon höjning denne gång smile

Men om du tänkte köpa den du nämnt så kolla om de är stora servicen.

Förresten, om du tänkt att långa personer skall sitta i baksätet så får du ta med i beräkningen att de är trånga baksäten.

Senast redigerat av Muttley (16 maj 2017)

amazinjoey
16 maj 2017 · 1 139 Inlägg

2.0F är för liten och svag motor för denna bilen! du kommer ångra köpet. När de gäller skatten så ligger du ute och cyklar ,  D2 kostar 1520kr i skatt  och D3 ligger runt 2500kr i skatt.

xXSammy
16 maj 2017 · 6 569 Inlägg

Fords Duratech motorn som sitter i behöver lite varv på motorväg, annars skulle den bli törstig och ännu slöare.
Den är fortfarande 5 växlad, även om det är automat.

Innan du funderar på diesel, hur långt kör du per dag?

De/Dem
Jungmar
16 maj 2017 · 847 Inlägg

Har själv en V70 2.0F, en 2008. Mycket nöjd med den, visst inget fartmonster men känns aldrig orkeslös, trevlig motor, iallafall så länge man undviker bensin. Hade samma motor men 1,8F i min förra bil och den blev märkbart tröttare på bensin, så inget jag provat i nuvarande.

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 maj 2017 · 2 571 Inlägg

Jag kör en V50 med 1.8F, nästan så att det "bör" motsvara en V70 med 2.0F.
Törstig, definitivt. Om det är en stor faktor för dig så bör du se dig om, förutsatt att du inte har stenkoll på din högerfot. Jag kör bara på etanol i min och snittar enligt datorn 1.2l/mil. På bensin skulle jag kanske kunna få ner det något men antagligen inte speciellt mycket.

I 120km/h så varvas det friskt, det lovar jag dig. V70 är förvisso hyggligt ljudisolerad men pendlar man mycket i högre hastigheter så blir det nog ändå störande.

Såhär i efterhand, 5 år med bilen. Hade jag köpt den igen? Nej, inte med den motorn iallafall. Framförallt inte när jag ser att samma modell med T5 faktiskt går att köra med lägre förbrukning än vad jag kan. Visst, dyrare i inköp och skatt men mer pulver är alltid trevligt. Sedan att man inte behöver planera varenda omkörning minutiöst vore också skönt.

Du borde kunna hitta en T4 eller liknande för en vettig peng idag. Det dräller ju av V70 där ute.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Christian S
16 maj 2017 · 4 816 Inlägg

hade aldrig köpte en bil med den motor.

hade hellre kollat på T4F om man nu är ute efter en flexifuelmotor, 180hk med en årsskatt på 998kr tex den här https://www.blocket.se/simrishamn/Volvo … 15&w=3

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
vincentb
17 maj 2017 · 35 Inlägg

Muttley skrev:
Du har fel.
D2 kostar 1520kr i skatt för en 2011
D3 ligger runt 2500kr i skatt.

D5 däremot 3605kr om året.

Sen vet man ju inte hur de var tänkt om de blir någon höjning denne gång smile

Men om du tänkte köpa den du nämnt så kolla om de är stora servicen.

Förresten, om du tänkt att långa personer skall sitta i baksätet så får du ta med i beräkningen att de är trånga baksäten.

amazinjoey skrev:
2.0F är för liten och svag motor för denna bilen! du kommer ångra köpet. När de gäller skatten så ligger du ute och cyklar ,  D2 kostar 1520kr i skatt  och D3 ligger runt 2500kr i skatt.

Sorry, jag var lite otydlig. Ni har rätt i att de modellerna har låg skatt, men de överskrider min budget med minst 30k-40k. Min maxbudget är 100k. Modellen jag syftade på kostar 5900:- per år när jag slår upp på Transportstyrelsen. En sån här t.ex.: https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 11&w=2

xXSammy skrev:
Fords Duratech motorn som sitter i behöver lite varv på motorväg, annars skulle den bli törstig och ännu slöare.
Den är fortfarande 5 växlad, även om det är automat.

Innan du funderar på diesel, hur långt kör du per dag?

Jag och sambon har räknat grovt på att vi kommer åka strax under 1000 mil per år.

Jungmar skrev:
Har själv en V70 2.0F, en 2008. Mycket nöjd med den, visst inget fartmonster men känns aldrig orkeslös, trevlig motor, iallafall så länge man undviker bensin. Hade samma motor men 1,8F i min förra bil och den blev märkbart tröttare på bensin, så inget jag provat i nuvarande.

Tack för det! Har definitivt inte helt räknat bort den modellen. Alla säger väldigt olika, så det är ju upp till en själv.

hyrbil skrev:
Jag kör en V50 med 1.8F, nästan så att det "bör" motsvara en V70 med 2.0F.
Törstig, definitivt. Om det är en stor faktor för dig så bör du se dig om, förutsatt att du inte har stenkoll på din högerfot. Jag kör bara på etanol i min och snittar enligt datorn 1.2l/mil. På bensin skulle jag kanske kunna få ner det något men antagligen inte speciellt mycket.

I 120km/h så varvas det friskt, det lovar jag dig. V70 är förvisso hyggligt ljudisolerad men pendlar man mycket i högre hastigheter så blir det nog ändå störande.

Såhär i efterhand, 5 år med bilen. Hade jag köpt den igen? Nej, inte med den motorn iallafall. Framförallt inte när jag ser att samma modell med T5 faktiskt går att köra med lägre förbrukning än vad jag kan. Visst, dyrare i inköp och skatt men mer pulver är alltid trevligt. Sedan att man inte behöver planera varenda omkörning minutiöst vore också skönt.

Du borde kunna hitta en T4 eller liknande för en vettig peng idag. Det dräller ju av V70 där ute.

Tack för superbra feedback och info! Letar som en galning efter både bensinare och diesel som alternativ, men alla kostar antingen skjortan i årsskatt (se ovan) eller knäcker min budget. Har maxbudget 100k och där passar t.ex. 2.5FT med lite prutning.

Christian S skrev:
hade aldrig köpte en bil med den motor.

hade hellre kollat på T4F om man nu är ute efter en flexifuelmotor, 180hk med en årsskatt på 998kr tex den här https://www.blocket.se/simrishamn/Volvo … 15&w=3

Jättebra tips! Ser ut att vara en helt perfekt modell för mig, men knäcker tyvärr budgeten. Kan inte lägga mer än 100k. Finns ju ett gäng T4F på Blocket, så kan ju testa att få ner priset bara för att.

Evildan
17 maj 2017 ·

Det är inte ont om 2.5or heller. Jag hade provkört 2.0 för att själv kunna avgöra om den uppfyller mina krav. På det här forumet blir det tyvärr så att en bil som inte gör 0-100 under 7s klassas som för slö även om feedbacken i tråden gällande 2.0 varit strålande.
Måste det vara en V70II? Inga andra märken du kan tänka dig?

vincentb
17 maj 2017 · 35 Inlägg

Evildan skrev:
Det är inte ont om 2.5or heller. Jag hade provkört 2.0 för att själv kunna avgöra om den uppfyller mina krav. På det här forumet blir det tyvärr så att en bil som inte gör 0-100 under 7s klassas som för slö även om feedbacken i tråden gällande 2.0 varit strålande.
Måste det vara en V70II? Inga andra märken du kan tänka dig?

Nej precis, det finns rätt många sådana vilket är bra! Lutar mer och mer mot den, då den verkar dra ungefär likadant som 2.0 och då känns det roligare att välja den med mer kräm i. Den enda jag velar på nu är vad jag ska sätta för max antal körda mil. Hur bör jag tänka där, tycker du? Jag har haft som riktmärke att hålla mig under 14000 mil, men det är bara taget från luften.
Och i fråga om årsmodell, det lär väl vara exakt samma bil om man väljer 2008 och 2009? 2010 och framåt har jag förstått att de uppdaterade motorn till 231HK och gjorde den aningen mer bränslesnål.

Jag har under 3-4 veckor kollat av olika sidor för begagnade bilar för att bilda mig en uppfattning om olika märken. Generellt sett tycker vi att Volvo, i vår prisklass, haft mest rätt i fråga om estetik, komfort, säkerhet, utrymme och driftkostnad. Vi har just nu en liten dotter och planerar väl i framtiden att få ett till barn. Vi vill därför köpa en bil som vi kan tänka oss ha ett bra tag, men måste hålla oss till max 100k av olika anledningar.

Kollat lite extra på KIA C'eed SW t.ex. som inte alls ser så dumma ut. Inte fullt lika stort utrymme i dem däremot om man ska klämma in två bilbarnstolar och packning. Däremot är det lägre bränsleförbrukning, ca 0,66L/mil, vilket hade varit trevligt. Kikat på Toyota Avensis och Ford Mondeo en del, men inte helt fastnat. Även kollat mycket på Passat som jag först var helt inne på att köpa. Sedan när jag läste om problemen om DSG7 och EcoFuel så vågade jag inte. DSG6-lådan som inte har så mycket problem verkar de ha satt in i -13 och framåt, vilket blir för dyrt. Tänker även på andrahandsvärdet och där verkar t.ex. Volvo vara i topp (tillsammans med Toyota).

Läderklädsel som det varit på alla Volvos jag kollat på är att föredra framför tygklädsel med barn. Inte många andra bilar förutom Volvo i denna prisklass som jag hittat som har det.

Med det sagt älskar jag utseendet och prestandan på Audi och BMW, men skatt och försäkring drar iväg alltför mycket (är 29 år så påverkar ju priset)

amazinjoey
17 maj 2017 · 1 139 Inlägg

Kolla in en Saab 9-5 06+ går att hitta för 20-60k. En sådan lågmilare borde inte vara några problem , skatten är 1500kr och drar samma som V70 2.0F. Annars finns de alltid honda Accord

Djo
17 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Köp gärna en v70 II men inte med 2,0F det är tokslöt och en sketen ford motor sådant ska man hålla sig ifrån.

v70 II fick en facelift 2012 men då blir det hursom för dyrt för eran budget, Mil ja under 15.000 som ni tänker är rätt tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 maj 2017 · 2 571 Inlägg

Faceliften 2012 var interiört, exempelvis Sensus-skärmen i instrumentbrädan. 2014 kom den riktiga "faceliften" med lite annorlunda front, fram- och baklyktor.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Djo
17 maj 2017 · 10 157 Inlägg

hyrbil skrev:
Faceliften 2012 var interiört, exempelvis Sensus-skärmen i instrumentbrädan. 2014 kom den riktiga "faceliften" med lite annorlunda front, fram- och baklyktor.

Det har du rätt i men din interiöra är rätt trevlig för förarmiljö om jag får säga mitt, men ja den yttre kom 2014.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
vincentb
24 maj 2017 · 35 Inlägg

Tack för er input! Jag slog till på en 2010-års Volvo V70 Momentum Polestar. Efter en provkörning var jag HELT fast. Fantastisk bil och sjukt snabb med Polestar.

hyrbil skrev:
Jag kör en V50 med 1.8F, nästan så att det "bör" motsvara en V70 med 2.0F.
Törstig, definitivt. Om det är en stor faktor för dig så bör du se dig om, förutsatt att du inte har stenkoll på din högerfot. Jag kör bara på etanol i min och snittar enligt datorn 1.2l/mil. På bensin skulle jag kanske kunna få ner det något men antagligen inte speciellt mycket.

I 120km/h så varvas det friskt, det lovar jag dig. V70 är förvisso hyggligt ljudisolerad men pendlar man mycket i högre hastigheter så blir det nog ändå störande.

Såhär i efterhand, 5 år med bilen. Hade jag köpt den igen? Nej, inte med den motorn iallafall. Framförallt inte när jag ser att samma modell med T5 faktiskt går att köra med lägre förbrukning än vad jag kan. Visst, dyrare i inköp och skatt men mer pulver är alltid trevligt. Sedan att man inte behöver planera varenda omkörning minutiöst vore också skönt.

Du borde kunna hitta en T4 eller liknande för en vettig peng idag. Det dräller ju av V70 där ute.

Christian S skrev:
hade aldrig köpte en bil med den motor.

hade hellre kollat på T4F om man nu är ute efter en flexifuelmotor, 180hk med en årsskatt på 998kr tex den här https://www.blocket.se/simrishamn/Volvo … 15&w=3

Evildan skrev:
Det är inte ont om 2.5or heller. Jag hade provkört 2.0 för att själv kunna avgöra om den uppfyller mina krav. På det här forumet blir det tyvärr så att en bil som inte gör 0-100 under 7s klassas som för slö även om feedbacken i tråden gällande 2.0 varit strålande.
Måste det vara en V70II? Inga andra märken du kan tänka dig?

Djo skrev:
Köp gärna en v70 II men inte med 2,0F det är tokslöt och en sketen ford motor sådant ska man hålla sig ifrån.

v70 II fick en facelift 2012 men då blir det hursom för dyrt för eran budget, Mil ja under 15.000 som ni tänker är rätt tycker jag.

Djo
24 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Trevligt trevligt smile Önskar dig lycka till med ny köpet inte för det lär behövas men ändå smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
24 maj 2017 · 2 571 Inlägg

Härligt, grattis! Blev det en 2.5FT då? Fleximodellerna har ju inte möjlighet till Polestar. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Christian S
24 maj 2017 · 4 816 Inlägg

hyrbil skrev:
Härligt, grattis! Blev det en 2.5FT då? Fleximodellerna har ju inte möjlighet till Polestar. smile

men 2,5FT är ju en flexifuelmotor, bensin heter 2,5T wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang