Hur göra för att hund ska kunna springa in och ut men inte katt?

beppizh
20 maj 2017 · 328 Inlägg

Haha detta är väl så off topic man kan komma i ett sådant här forum, men jag behöver er hjälp. Visserligen så är där värdelös rubrik men samtidigt väldigt bra, folk kommer nog undra varför jag babblar om katter och hundar på ett bilforum?

Nu till frågan, jag har hund och katt, i skrivande stund 1 liten dvärgpincher och en liten katt men tillkommer en rottweiler om 2 veckor också. Saken är den att katten är en innekatt och lär förbli det eftersom när vi prövade släppa ut den så kom hon inte hem på rätt många dagar, samt att jag bor i ett område med massa pensionärer som gillar att mata och behålla andras katter.

Jag tänkte om ni kanske visste någon lösning så att hundarna kan springa ut och in fritt samtidigt som katten går runt i huset, alltså jag vill inte stänga in katten i ett rum.

Tack på förhand!

Brådhis * Voff voff *
20 maj 2017 · 10 280 Inlägg

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundkoj … kor/331454

(Finns fler varianter om man kikar runt lite hos djuraffärerna. Möjligt att Rottweiler kan behöva ta sats för just den här modellen.) smile

Bör funka för ditt problem om nu inte katten lyckas lura fram hunden till luckan eller helt sonika snor chippet av honom/henne. ;-)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
beppizh
20 maj 2017 · 328 Inlägg

Perfekt lösning, men funkar nog bara de första 3-4 veckorna på rottweilern wink Men tack för svar!

Djo
20 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Varför ska hundrna kunna springa ut dom går man ju ut med själv ?

Eller ska dom springa lösa i området ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
20 maj 2017 ·

Djo skrev:
Varför ska hundrna kunna springa ut dom går man ju ut med själv ?

Eller ska dom springa lösa i området ?

Gissningen är att han har stängslat in sin trädgård och de hindrar inte en katt från att ta sig en långpromenad.  Men däremot hundarna.

beppizh
21 maj 2017 · 328 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:
Varför ska hundrna kunna springa ut dom går man ju ut med själv ?

Eller ska dom springa lösa i området ?

Gissningen är att han har stängslat in sin trädgård och de hindrar inte en katt från att ta sig en långpromenad.  Men däremot hundarna.

Precis, hundarna får ju sina 3 promenader om dagen. Men däremellan skulle det vara skönt för dem, speciellt nu till sommaren att ha friheten att få springa ut och in hur mycket dem vill och njuta av vädret.

Djo
21 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Okej då förstår jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
_______
14 juni 2017 · 107 Inlägg

Vill inte vara pessimistisk eller på annat sätt "neråt", Men bixar du detta problem, är du förtjänt av Nobelpriset..

Senast redigerat av Blacken (14 juni 2017)

torsen
25 juli 2017 · 7 238 Inlägg

Blacken skrev:
Vill inte vara pessimistisk eller på annat sätt "neråt", Men bixar du detta problem, är du förtjänt av Nobelpriset..

Instämmer med Blacken.

Cupra_
25 juli 2017 ·

torsen skrev:

Blacken skrev:
Vill inte vara pessimistisk eller på annat sätt "neråt", Men bixar du detta problem, är du förtjänt av Nobelpriset..

Instämmer med Blacken.

Lätt, var närvarande och släpp ut hunden om han vill ut tongue

Nä men går det inte göra någon form av avgränsning inomhus då?
Att katten har mat och låda i en del av huset som man har en stängd dörr till eller liknande? Då kan altandörren vara öppen i vilket fall.. Så har jag löst det.

Meaganeowner
26 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Sätt upp en skylt.... Det är ju inte direkt ovanligt i Sverige

Muttley
26 juli 2017 ·

Meaganeowner skrev:
Sätt upp en skylt.... Det är ju inte direkt ovanligt i Sverige

Vad ska de stå på skylten?

"Katten håller sig inom tomten, gud nåde dig om du går till granntanten och äter av den bjudna maten"



roll

Magnum1965
26 juli 2017 · 217 Inlägg

Brådhis skrev:
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundkojor/hundluckor/331454

(Finns fler varianter om man kikar runt lite hos djuraffärerna. Möjligt att Rottweiler kan behöva ta sats för just den här modellen.) smile

Bör funka för ditt problem om nu inte katten lyckas lura fram hunden till luckan eller helt sonika snor chippet av honom/henne. ;-)

//Brådhis

Som presenterat av Brådhis, så är detta helt klart den enda smidigt fungerande lösningen. Gjorde en snabb sökning på ebay och fann gigantiska luckor, utan microchip, eller med microchip men då med små luckor istället. Får du till en combo, är saken klar. Annars är det personlig närvaro som gäller. Alternativt någon stor lucka med el-lås och fjärrkontroll i fickan (ja, i din ficka då, inte hundens :-) )

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang