Hum.
Intressant frågeställning av TS.
Mina $0.05 kring ämnet är följande:
1)
Det är inte tillräckligt ekonomisk försvarbart att lägga 100-200kkr mer på en supermiljöbil än en diesel/bensindriven dito, det finns ingen stimulans från staten som är värd pengarna, så att säga.
2)
Det finns hittills ingen bil som för min högst personliga del skulle räcka till, som inte kostar 7-800kkr minst. (Jag pendlar 26 mil/dag. Go figure...)
För min del är allt annat än diesel uteslutet. Detta är dock styrt av att jag har en del omöjliga krav när det gäller min pendlarbil. Den ska vara motorstark, inte dra något bränsle, vara 4wd, ha all utrustning och kosta ingenting. Inte orimligt, enligt mig...

Min Golf uppfyller det mesta av vad jag vill ha, och jag tänker inte göra avkall på några av dessa bekvämligheter nästa gång jag byter bil, i Mars 2018.
Den har ett snitt på 0.51l/mil trots effektbox och 4wd, det kan jag inte klaga på.
Jag hade sååååååå gärna haft en Fisker eller ännu hellre en 4WD Tesla, men så länge prislappen på dessa vagnar är norr om @#!##$@! så blir det inget av med det, och de bilar jag har tillgång till i min egen koncern är antingen lika dyra (Q7 E-tron) eller inte 4wd (e-Golf, e-Up!, Golf/Passat GTE)
Så ser mina tankar ut kring det här med miljövänliga alternativ och varför folk väljer som de gör.