Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 december · 12 311 Inlägg
#2181

KenthIJ skrev:
"Halverat klimatavtryck från elbilsbatterier"

https://www.vibilagare.se/nyheter/halve … sbatterier

Skulle vara kul och se vad för klimatavtryck bensinbilar lämnar inklusive transport till bensinstationer osv...

Loading signature: [||||||||||----------]
Low
2 december · 2 423 Inlägg
#2182

KenthIJ skrev:
"Halverat klimatavtryck från elbilsbatterier"

https://www.vibilagare.se/nyheter/halve … sbatterier

Blev lite glad när jag såg länken. Men blev lite besviken när man läste innehållet.

Ivel
2 december · 1 046 Inlägg
#2183

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
"Halverat klimatavtryck från elbilsbatterier"

https://www.vibilagare.se/nyheter/halve … sbatterier

Skulle vara kul och se vad för klimatavtryck bensinbilar lämnar inklusive transport till bensinstationer osv...

En bil som förbrukar en liter per mil släpper ut följande co2e per mil WTW.
Bensindriven 2.74kg.
e85 1.01kg.
Låginblandad svensk rme-diesel 3.05kg.
Diesel med HVO 2.40kg.
Biogas 0.79kg.
El 0g.
Ej miljömärkt el 0.4834kg per kWh. Zoe förbrukar 1.4kw per mil = 0.752kg.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
zemet
3 december · 3 494 Inlägg
#2184

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
"Halverat klimatavtryck från elbilsbatterier"

https://www.vibilagare.se/nyheter/halve … sbatterier

Skulle vara kul och se vad för klimatavtryck bensinbilar lämnar inklusive transport till bensinstationer osv...

En bil som förbrukar en liter per mil släpper ut följande co2e per mil WTW.
Bensindriven 2.74kg.
e85 1.01kg.
Låginblandad svensk rme-diesel 3.05kg.
Diesel med HVO 2.40kg.
Biogas 0.79kg.
El 0g.
Ej miljömärkt el 0.4834kg per kWh. Zoe förbrukar 1.4kw per mil = 0.752kg.

Inte helt rättvis jämförelse eller?

Bilar som drar 1l/mil är större familjebilar eller Suvar. Renault Zoe är ju en liten skitbil.

Skall man använda ZOE som referens så får du jämföra med en typ ford fiesta eller liknande.

Om man då halverar dina siffror(inte säker på om man kan det?) så borde det då vara mer miljövänligt att köra en E85 bil eller biogas bil. Iallafall i länder där andelen förnybar el är låg.

Hur räknar man om miljömärkt el har 0 i utsläpp?
Man räknar inte med infrastruktur och transporter osv antar jag?
Och det har man då heller inte räknat med det för biogas och etanol osv?

Oavsett räknesätt så är det intressanta siffror. En person som har solceller hemma för att ladda bilen blir i princip helt klimatneutral om man kör elbil.

Low
3 december · 2 423 Inlägg
#2185

zemet skrev:

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

Skulle vara kul och se vad för klimatavtryck bensinbilar lämnar inklusive transport till bensinstationer osv...

En bil som förbrukar en liter per mil släpper ut följande co2e per mil WTW.
Bensindriven 2.74kg.
e85 1.01kg.
Låginblandad svensk rme-diesel 3.05kg.
Diesel med HVO 2.40kg.
Biogas 0.79kg.
El 0g.
Ej miljömärkt el 0.4834kg per kWh. Zoe förbrukar 1.4kw per mil = 0.752kg.

Inte helt rättvis jämförelse eller?

Bilar som drar 1l/mil är större familjebilar eller Suvar. Renault Zoe är ju en liten skitbil.

Skall man använda ZOE som referens så får du jämföra med en typ ford fiesta eller liknande.

Om man då halverar dina siffror(inte säker på om man kan det?) så borde det då vara mer miljövänligt att köra en E85 bil eller biogas bil. Iallafall i länder där andelen förnybar el är låg.

Hur räknar man om miljömärkt el har 0 i utsläpp?
Man räknar inte med infrastruktur och transporter osv antar jag?
Och det har man då heller inte räknat med det för biogas och etanol osv?

Oavsett räknesätt så är det intressanta siffror. En person som har solceller hemma för att ladda bilen blir i princip helt klimatneutral om man kör elbil.

"Batteriers kapacitet, hur mycket el de kan lagra, mäts i kWh (kilowattimmar). Elbilar förbrukar sedan ca 2 kWh el per mil (siffran varierar mellan olika bilmodeller, det är ungefär som att säga att bensinbilar drar 0.8 L/mil)."

Från teslaclub..

Ivel
3 december · 1 046 Inlägg
#2186

zemet skrev:

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
Skulle vara kul och se vad för klimatavtryck bensinbilar lämnar inklusive transport till bensinstationer osv...

En bil som förbrukar en liter per mil släpper ut följande co2e per mil WTW.
Bensindriven 2.74kg.
e85 1.01kg.
Låginblandad svensk rme-diesel 3.05kg.
Diesel med HVO 2.40kg.
Biogas 0.79kg.
El 0g.
Ej miljömärkt el 0.4834kg per kWh. Zoe förbrukar 1.4kw per mil = 0.752kg.

Inte helt rättvis jämförelse eller?

Bilar som drar 1l/mil är större familjebilar eller Suvar. Renault Zoe är ju en liten skitbil.

Skall man använda ZOE som referens så får du jämföra med en typ ford fiesta eller liknande.

Om man då halverar dina siffror(inte säker på om man kan det?) så borde det då vara mer miljövänligt att köra en E85 bil eller biogas bil. Iallafall i länder där andelen förnybar el är låg.

Hur räknar man om miljömärkt el har 0 i utsläpp?
Man räknar inte med infrastruktur och transporter osv antar jag?
Och det har man då heller inte räknat med det för biogas och etanol osv?

Oavsett räknesätt så är det intressanta siffror. En person som har solceller hemma för att ladda bilen blir i princip helt klimatneutral om man kör elbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232118/232118-ca1a4ce927c4d99b1c84b8827a9a9bc4.jpg


Den där är då lite mer jämförbar gällande storlek på bilar.
Jag använde en liter just för att det är greppbart...och lätträknat.

Självklart en länk till sidan: http://www.gronabilister.se/arkiv/press … atpaverkan

Senast redigerat av Ivel (3 december )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
3 december · 1 046 Inlägg
#2187

Low skrev:

zemet skrev:

Ivel skrev:

En bil som förbrukar en liter per mil släpper ut följande co2e per mil WTW.
Bensindriven 2.74kg.
e85 1.01kg.
Låginblandad svensk rme-diesel 3.05kg.
Diesel med HVO 2.40kg.
Biogas 0.79kg.
El 0g.
Ej miljömärkt el 0.4834kg per kWh. Zoe förbrukar 1.4kw per mil = 0.752kg.

Inte helt rättvis jämförelse eller?

Bilar som drar 1l/mil är större familjebilar eller Suvar. Renault Zoe är ju en liten skitbil.

Skall man använda ZOE som referens så får du jämföra med en typ ford fiesta eller liknande.

Om man då halverar dina siffror(inte säker på om man kan det?) så borde det då vara mer miljövänligt att köra en E85 bil eller biogas bil. Iallafall i länder där andelen förnybar el är låg.

Hur räknar man om miljömärkt el har 0 i utsläpp?
Man räknar inte med infrastruktur och transporter osv antar jag?
Och det har man då heller inte räknat med det för biogas och etanol osv?

Oavsett räknesätt så är det intressanta siffror. En person som har solceller hemma för att ladda bilen blir i princip helt klimatneutral om man kör elbil.

"Batteriers kapacitet, hur mycket el de kan lagra, mäts i kWh (kilowattimmar). Elbilar förbrukar sedan ca 2 kWh el per mil (siffran varierar mellan olika bilmodeller, det är ungefär som att säga att bensinbilar drar 0.8 L/mil)."

Från teslaclub..

Vad betyder den texten?
Vad påvisas?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Low
onsdag 20:53 · 2 423 Inlägg
#2188

Low skrev:
Årets skämt vah?? Väldigt tidig april skämt??, Tyckte Volvo 740 var ful o fyrkantig...

Id**...
Haha, börjar faktiskt gilla cybertrucken.
När man tänker på alla funktioner.

Ja.. vad har hänt..

viccoA
torsdag 09:48 · 2 564 Inlägg
#2189

Low skrev:

Low skrev:
Årets skämt vah?? Väldigt tidig april skämt??, Tyckte Volvo 740 var ful o fyrkantig...

Id**...
Haha, börjar faktiskt gilla cybertrucken.
När man tänker på alla funktioner.

Ja.. vad har hänt..

Du är inte ensam, många som sa "va f*n" första dagarna har nu reserverat en.
Inte meningen att den ska vara vacker, mer brutal. De som sett den i verkligheten säger att den ser helt annorlunda ut live.

panda666
torsdag 09:59 · 3 218 Inlägg
#2190

viccoA skrev:

Low skrev:

Low skrev:
Årets skämt vah?? Väldigt tidig april skämt??, Tyckte Volvo 740 var ful o fyrkantig...

Id**...
Haha, börjar faktiskt gilla cybertrucken.
När man tänker på alla funktioner.

Ja.. vad har hänt..

Du är inte ensam, många som sa "va f*n" första dagarna har nu reserverat en.
Inte meningen att den ska vara vacker, mer brutal. De som sett den i verkligheten säger att den ser helt annorlunda ut live.

smaken är som baken va. Gillar tex hur dodge ram och silverado samt ford raptor ser ut men denna diggar inte ja tyvärr. smaken är som..

Cuefa Kungen av dagspendlande.
torsdag 10:28 · 1 845 Inlägg
#2191

panda666 skrev:

viccoA skrev:

Low skrev:

Id**...
Haha, börjar faktiskt gilla cybertrucken.
När man tänker på alla funktioner.

Ja.. vad har hänt..

Du är inte ensam, många som sa "va f*n" första dagarna har nu reserverat en.
Inte meningen att den ska vara vacker, mer brutal. De som sett den i verkligheten säger att den ser helt annorlunda ut live.

smaken är som baken va. Gillar tex hur dodge ram och silverado samt ford raptor ser ut men denna diggar inte ja tyvärr. smaken är som..

Håller med dig där.
Jag värderar form precis som jag värderar funktion. Framför allt vill jag att det ska finnas någon form av balans mellan de två...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Low
torsdag 12:33 · 2 423 Inlägg
#2192

Cuefa skrev:

panda666 skrev:

viccoA skrev:

Du är inte ensam, många som sa "va f*n" första dagarna har nu reserverat en.
Inte meningen att den ska vara vacker, mer brutal. De som sett den i verkligheten säger att den ser helt annorlunda ut live.

smaken är som baken va. Gillar tex hur dodge ram och silverado samt ford raptor ser ut men denna diggar inte ja tyvärr. smaken är som..

Håller med dig där.
Jag värderar form precis som jag värderar funktion. Framför allt vill jag att det ska finnas någon form av balans mellan de två...

Både, Ford, Chevrolet, ram, Dodge gör otroligt fina pickups, speciellt duallyn... Deras el versioner kommer nog bli grymma. Om nu el är framtiden.

Men cybertruck gillar jag faktiskt, tanken på rostfri plåt. Bara det kommer en normal ratt roligare inredning, sen någon grymmare bumper med vinsch, andra fälgar, ultimata offroad bil:)

Brådhis * Voff voff *
torsdag 16:36 · 4 797 Inlägg
#2193

Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Cuefa Kungen av dagspendlande.
torsdag 17:27 · 1 845 Inlägg
#2194

Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Glöm inte att du ska kunna köra på en cyklist i 120km/h utan att dom får en skråma - härdat stål är inte snällt mot idioterna i trafiken. Dom kommer få klä den i gummi...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Low
torsdag 17:59 · 2 423 Inlägg
#2195

Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Glöm inte att du ska kunna köra på en cyklist i 120km/h utan att dom får en skråma - härdat stål är inte snällt mot idioterna i trafiken. Dom kommer få klä den i gummi...

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -i-europa/

Cuefa Kungen av dagspendlande.
torsdag 18:11 · 1 845 Inlägg
#2196

Low skrev:

Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Glöm inte att du ska kunna köra på en cyklist i 120km/h utan att dom får en skråma - härdat stål är inte snällt mot idioterna i trafiken. Dom kommer få klä den i gummi...

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -i-europa/

Som sagt...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Eleeb90
för 16 timmar sedan · 32 Inlägg
#2197

Ja tror det kan handla om att många kanske vill ha en rolig bil med mycket hästar i och ofta är de inte så miljövänliga om det inte är en tesla eller typ v90 t8 men alla har ju knappast råd med en sådan.

caromania Forummoderator
för 16 timmar sedan · 8 396 Inlägg
#2198

Eleeb90 skrev:
Ja tror det kan handla om att många kanske vill ha en rolig bil med mycket hästar i och ofta är de inte så miljövänliga om det inte är en tesla eller typ v90 t8 men alla har ju knappast råd med en sådan.

Visst är det så. Men flera kvicka doldisar finns ju som tack vare hybridtekniken både är rappa och snåla. Jag vet inte vad Volvos lilla D6 kostar numera som begagnad men den gör 0-100 på under 7s, närmare 6. Förra generationen Lexus GS450h får man för under hundringen, men det är klart då har den gått en bit. Den gör 0-100 på närmare 5. Sedan är ju Leaf och de andra elbilarna snabbare i starten än vad folk tror.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ivel
för 15 timmar sedan · 1 046 Inlägg
#2199

caromania skrev:

Eleeb90 skrev:
Ja tror det kan handla om att många kanske vill ha en rolig bil med mycket hästar i och ofta är de inte så miljövänliga om det inte är en tesla eller typ v90 t8 men alla har ju knappast råd med en sådan.

Visst är det så. Men flera kvicka doldisar finns ju som tack vare hybridtekniken både är rappa och snåla. Jag vet inte vad Volvos lilla D6 kostar numera som begagnad men den gör 0-100 på under 7s, närmare 6. Förra generationen Lexus GS450h får man för under hundringen, men det är klart då har den gått en bit. Den gör 0-100 på närmare 5. Sedan är ju Leaf och de andra elbilarna snabbare i starten än vad folk tror.

Jag straffar budbilar vid rödljusen med min lilla löjliga franska elbil. Suger iväg raskt, det är svårt för de som inte testat att greppa det där.
Jag vet givetvis hur bra en GS450H sticker iväg, utan antispinn skulle däckkontot bli högt med tung högerfot. Den var ju inte världens snabbaste hybrid när den anlände för intet.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
caromania Forummoderator
för 14 timmar sedan · 8 396 Inlägg
#2200

Ivel skrev:

caromania skrev:

Eleeb90 skrev:
Ja tror det kan handla om att många kanske vill ha en rolig bil med mycket hästar i och ofta är de inte så miljövänliga om det inte är en tesla eller typ v90 t8 men alla har ju knappast råd med en sådan.

Visst är det så. Men flera kvicka doldisar finns ju som tack vare hybridtekniken både är rappa och snåla. Jag vet inte vad Volvos lilla D6 kostar numera som begagnad men den gör 0-100 på under 7s, närmare 6. Förra generationen Lexus GS450h får man för under hundringen, men det är klart då har den gått en bit. Den gör 0-100 på närmare 5. Sedan är ju Leaf och de andra elbilarna snabbare i starten än vad folk tror.

Jag straffar budbilar vid rödljusen med min lilla löjliga franska elbil. Suger iväg raskt, det är svårt för de som inte testat att greppa det där.
Jag vet givetvis hur bra en GS450H sticker iväg, utan antispinn skulle däckkontot bli högt med tung högerfot. Den var ju inte världens snabbaste hybrid när den anlände för intet.

Jag borde provköra en leaf. En ful jävel, visst, men jag har ju en del fula bilar på mitt samvete.
GS450h vaknar till liv vid 110. Tror fan den är snabbare 100-200 än vad den är 0-100. Sjukt att den ligger på maxvarv heeeela tiden. big_smile
Min har snittat 0.77 sedan jag köpte den. Jag kör med dykarskor...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang