Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2019 · 13 674 Inlägg

xXSammy skrev:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ursakta-men-var-ar-strommen-6475933 Artikel från 2001 som fortfarande är rätt relevant.

det är nog rätt många som köper sig en elbil utan att tänka först. och inse att laddningen inte alltid är så lätt som man kan tro.   nu börjar det ploppa upp laddnings ställen.   men stog utanför Eurostop i örebro rätt nära statoil som har en laddnings station för elbilar. 

När jag kommer dit ser jag hur det står en Nissan leaf eller hur det nu stavas på laddning.
Jag är där i tjänsten och släpper av 49st fransoser som ska in och "handla" lite snabbt på ica maxi.
Den där "snabba" handlingen är klar 2timmar senare..   
Vem står kvar och trampar runt sin nissan?
Jjo den där stackarn som tyckte det var en bra ide med en elbil.       
Hur länge han stog kvar vet jag inte.
Att han laddade bilen var tydlig då han trampade runt väldigt otålig och väntade.
Medans fruns att utråkad inne i bilen .     
Jag som är världens slarvigaste skulle missa var och varannan dag att plugga i laddkabeln hemma.     Jag kommer inte ens ihåg att tanka min diesel i tid. 
Jag tankar aldrig tidiare än när jag kommer 5mil till oftast 3mil       
Det är alltså efter 1.5veckas körning till och från jobbet och all annan körning för familjen osv.   
Det är på 40liter diesel som tar 2minuter att fylla upp igen.
Så när jag glömmer det hinner jag stanna påvägen till jobbet och tanka med en elbil skulle jag vara totalt R*vk*llad om jag glömt och ladda den. 
Framför allt när flextider inte finns i bussbranchen..
Är jag på jobbet efter 7 på morgonen är jag totalt körd.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
31 december 2019 · 863 Inlägg

Growe skrev:

xXSammy skrev:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ursakta-men-var-ar-strommen-6475933 Artikel från 2001 som fortfarande är rätt relevant.

det är nog rätt många som köper sig en elbil utan att tänka först. och inse att laddningen inte alltid är så lätt som man kan tro.   nu börjar det ploppa upp laddnings ställen.   men stog utanför Eurostop i örebro rätt nära statoil som har en laddnings station för elbilar. 

När jag kommer dit ser jag hur det står en Nissan leaf eller hur det nu stavas på laddning.
Jag är där i tjänsten och släpper av 49st fransoser som ska in och "handla" lite snabbt på ica maxi.
Den där "snabba" handlingen är klar 2timmar senare..   
Vem står kvar och trampar runt sin nissan?
Jjo den där stackarn som tyckte det var en bra ide med en elbil.       
Hur länge han stog kvar vet jag inte.
Att han laddade bilen var tydlig då han trampade runt väldigt otålig och väntade.
Medans fruns att utråkad inne i bilen .     
Jag som är världens slarvigaste skulle missa var och varannan dag att plugga i laddkabeln hemma.     Jag kommer inte ens ihåg att tanka min diesel i tid. 
Jag tankar aldrig tidiare än när jag kommer 5mil till oftast 3mil       
Det är alltså efter 1.5veckas körning till och från jobbet och all annan körning för familjen osv.   
Det är på 40liter diesel som tar 2minuter att fylla upp igen.
Så när jag glömmer det hinner jag stanna påvägen till jobbet och tanka med en elbil skulle jag vara totalt R*vk*llad om jag glömt och ladda den. 
Framför allt när flextider inte finns i bussbranchen..
Är jag på jobbet efter 7 på morgonen är jag totalt körd.

Det lät oroväckande med en busschaufför med så dålig framförhållning big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
31 december 2019 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:

xXSammy skrev:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ursakta-men-var-ar-strommen-6475933 Artikel från 2001 som fortfarande är rätt relevant.

det är nog rätt många som köper sig en elbil utan att tänka först. och inse att laddningen inte alltid är så lätt som man kan tro.   nu börjar det ploppa upp laddnings ställen.   men stog utanför Eurostop i örebro rätt nära statoil som har en laddnings station för elbilar. 

När jag kommer dit ser jag hur det står en Nissan leaf eller hur det nu stavas på laddning.
Jag är där i tjänsten och släpper av 49st fransoser som ska in och "handla" lite snabbt på ica maxi.
Den där "snabba" handlingen är klar 2timmar senare..   
Vem står kvar och trampar runt sin nissan?
Jjo den där stackarn som tyckte det var en bra ide med en elbil.       
Hur länge han stog kvar vet jag inte.
Att han laddade bilen var tydlig då han trampade runt väldigt otålig och väntade.
Medans fruns att utråkad inne i bilen .     
Jag som är världens slarvigaste skulle missa var och varannan dag att plugga i laddkabeln hemma.     Jag kommer inte ens ihåg att tanka min diesel i tid. 
Jag tankar aldrig tidiare än när jag kommer 5mil till oftast 3mil       
Det är alltså efter 1.5veckas körning till och från jobbet och all annan körning för familjen osv.   
Det är på 40liter diesel som tar 2minuter att fylla upp igen.
Så när jag glömmer det hinner jag stanna påvägen till jobbet och tanka med en elbil skulle jag vara totalt R*vk*llad om jag glömt och ladda den. 
Framför allt när flextider inte finns i bussbranchen..
Är jag på jobbet efter 7 på morgonen är jag totalt körd.

får dom se till att fixa så att man kan ladda sin elbil på 400km räckvidd på 2 minuter då. Ingen ide att behöva vänta 3 tim för o ladda;)) hur fort laddar man sin elbil nu ungefär? säg en zoe eller tesla??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2019 · 17 380 Inlägg

Räckviddsångest infinner sig när man kör elbil längre sträckor. Man drar sig helt enkelt för att bruka stols- och rattvärme om resan tar 20 mil och bilen visar att man kan köra 26 mil på det som finns kvar. På hemvägen sen så brukar dessa förbrukare kopplas på. Dagens bilar är duktiga på att beräkna hur lång sträcka den går att köra innan såsen är slut. Men ändå... Vi är inte vana helt enkelt. Jag har inte vant mig.

De gånger jag kört Plug-in är det bara att ladda på med elslukarna. Då bryr man sig helt enkelt inte. Bilfan går ju att tanka med bensin och köra som vilken bil som helst. Brukar gå 50 km på enbart el. Sen kan man ladda på IKEA eller nåt.

Plug-in är väl inte på modet men en bra mellanmjölkslösning.

Försökt övertala mina föräldrar att byta till elbil då de kör max 20 mil på en dag. Och bilen rullar ju +35 mil... Men nix. De är gamla. "Sån skit". De ska få låna vår någon dag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2019 · 13 674 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:

xXSammy skrev:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ursakta-men-var-ar-strommen-6475933 Artikel från 2001 som fortfarande är rätt relevant.

det är nog rätt många som köper sig en elbil utan att tänka först. och inse att laddningen inte alltid är så lätt som man kan tro.   nu börjar det ploppa upp laddnings ställen.   men stog utanför Eurostop i örebro rätt nära statoil som har en laddnings station för elbilar. 

När jag kommer dit ser jag hur det står en Nissan leaf eller hur det nu stavas på laddning.
Jag är där i tjänsten och släpper av 49st fransoser som ska in och "handla" lite snabbt på ica maxi.
Den där "snabba" handlingen är klar 2timmar senare..   
Vem står kvar och trampar runt sin nissan?
Jjo den där stackarn som tyckte det var en bra ide med en elbil.       
Hur länge han stog kvar vet jag inte.
Att han laddade bilen var tydlig då han trampade runt väldigt otålig och väntade.
Medans fruns att utråkad inne i bilen .     
Jag som är världens slarvigaste skulle missa var och varannan dag att plugga i laddkabeln hemma.     Jag kommer inte ens ihåg att tanka min diesel i tid. 
Jag tankar aldrig tidiare än när jag kommer 5mil till oftast 3mil       
Det är alltså efter 1.5veckas körning till och från jobbet och all annan körning för familjen osv.   
Det är på 40liter diesel som tar 2minuter att fylla upp igen.
Så när jag glömmer det hinner jag stanna påvägen till jobbet och tanka med en elbil skulle jag vara totalt R*vk*llad om jag glömt och ladda den. 
Framför allt när flextider inte finns i bussbranchen..
Är jag på jobbet efter 7 på morgonen är jag totalt körd.

Det lät oroväckande med en busschaufför med så dålig framförhållning big_smile

nej då..  men jag har inte 2timmar över för att ladda bilen för att åka till jobbet.. men vet inte om du är så sugen att åka 2timmar tidigare till jobbet när din arbetsdag kan vara 15timmar lång.. men det kanske bara är jag som är lat ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2019 · 17 380 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Growe skrev:

det är nog rätt många som köper sig en elbil utan att tänka först. och inse att laddningen inte alltid är så lätt som man kan tro.   nu börjar det ploppa upp laddnings ställen.   men stog utanför Eurostop i örebro rätt nära statoil som har en laddnings station för elbilar. 

När jag kommer dit ser jag hur det står en Nissan leaf eller hur det nu stavas på laddning.
Jag är där i tjänsten och släpper av 49st fransoser som ska in och "handla" lite snabbt på ica maxi.
Den där "snabba" handlingen är klar 2timmar senare..   
Vem står kvar och trampar runt sin nissan?
Jjo den där stackarn som tyckte det var en bra ide med en elbil.       
Hur länge han stog kvar vet jag inte.
Att han laddade bilen var tydlig då han trampade runt väldigt otålig och väntade.
Medans fruns att utråkad inne i bilen .     
Jag som är världens slarvigaste skulle missa var och varannan dag att plugga i laddkabeln hemma.     Jag kommer inte ens ihåg att tanka min diesel i tid. 
Jag tankar aldrig tidiare än när jag kommer 5mil till oftast 3mil       
Det är alltså efter 1.5veckas körning till och från jobbet och all annan körning för familjen osv.   
Det är på 40liter diesel som tar 2minuter att fylla upp igen.
Så när jag glömmer det hinner jag stanna påvägen till jobbet och tanka med en elbil skulle jag vara totalt R*vk*llad om jag glömt och ladda den. 
Framför allt när flextider inte finns i bussbranchen..
Är jag på jobbet efter 7 på morgonen är jag totalt körd.

Det lät oroväckande med en busschaufför med så dålig framförhållning big_smile

nej då..  men jag har inte 2timmar över för att ladda bilen för att åka till jobbet.. men vet inte om du är så sugen att åka 2timmar tidigare till jobbet när din arbetsdag kan vara 15timmar lång.. men det kanske bara är jag som är lat ;-)

Hoppsan! Jag jobbar sådär 7 timmar om dagen. Tycker det är lagom. Har 10 minuter till jobbet. Men förstår att efter 15 timmar arbete så är man slut som människa misstänker jag...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
31 december 2019 · 863 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Growe skrev:

det är nog rätt många som köper sig en elbil utan att tänka först. och inse att laddningen inte alltid är så lätt som man kan tro.   nu börjar det ploppa upp laddnings ställen.   men stog utanför Eurostop i örebro rätt nära statoil som har en laddnings station för elbilar. 

När jag kommer dit ser jag hur det står en Nissan leaf eller hur det nu stavas på laddning.
Jag är där i tjänsten och släpper av 49st fransoser som ska in och "handla" lite snabbt på ica maxi.
Den där "snabba" handlingen är klar 2timmar senare..   
Vem står kvar och trampar runt sin nissan?
Jjo den där stackarn som tyckte det var en bra ide med en elbil.       
Hur länge han stog kvar vet jag inte.
Att han laddade bilen var tydlig då han trampade runt väldigt otålig och väntade.
Medans fruns att utråkad inne i bilen .     
Jag som är världens slarvigaste skulle missa var och varannan dag att plugga i laddkabeln hemma.     Jag kommer inte ens ihåg att tanka min diesel i tid. 
Jag tankar aldrig tidiare än när jag kommer 5mil till oftast 3mil       
Det är alltså efter 1.5veckas körning till och från jobbet och all annan körning för familjen osv.   
Det är på 40liter diesel som tar 2minuter att fylla upp igen.
Så när jag glömmer det hinner jag stanna påvägen till jobbet och tanka med en elbil skulle jag vara totalt R*vk*llad om jag glömt och ladda den. 
Framför allt när flextider inte finns i bussbranchen..
Är jag på jobbet efter 7 på morgonen är jag totalt körd.

Det lät oroväckande med en busschaufför med så dålig framförhållning big_smile

nej då..  men jag har inte 2timmar över för att ladda bilen för att åka till jobbet.. men vet inte om du är så sugen att åka 2timmar tidigare till jobbet när din arbetsdag kan vara 15timmar lång.. men det kanske bara är jag som är lat ;-)

Jag håller med dig i det du skriver. Kunde bara inte låta bli att tramsa mig lite smile
Som tur är så är mina arbetsdagar hälften av dina, tror inte jag hade orkat så långa pass.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
2 januari 2020 · 4 628 Inlägg

SportPilot skrev:

candyweiss skrev:

SportPilot skrev:
Ja det går, förstår dock inte varför du skulle behöva göra det.

Efter 10 år är floppen med elbilar över smile

Jag är inte blir inte överexalterad av elbilarna som somliga andra här och förstår att det är mer än status och dumhet som gör att man väljer en superb med 4 hjulsdrift framför en zoey.

Det kommer dock elbilar som är överlägsna superben på nästan allt, så som bruksfordon så kan jag också tänka mig en elbil när ekonomin tillåter. Mitt bilintresse inkluderar dock förbränningsmotorer, så kommer aldrig ersätta hobbybilarna med elektrifierade diton

Så nej, elbilen är ingen flopp.

Jag tror inte heller elbilen är en flopp men i dagsläget är den inte för alla, så enkelt är det.
Vissa kanske inte tycker om tekniken, andra tycker om en motor som faktiskt brummar, inte bara låter "brum brum" ur en högtalare.

Sen finns det såna som mig.
Som kör 26 mil/dag. 5 dagar i veckan. ca 46 veckor/år.
Såna som mig som, trots att man redan kört 26 mil på en dag, kanske behöver köra 10 mil till för att till exempel ta sig t.o.r till IKEA o köpa fashionabla möbler för överpris.
Eller kanske åker sina 13 mil till jobbet, och efter det åker ytterligare 30 mil till sina föräldrar och hälsar på. Föräldrar som för övrigt inte har en laddstolpe eller ens möjlighet till det då huset dom bor i är äldre än mitt eget, och varken deras eller mitt hus har ett elsystem som tillåter installation av en laddstation utan att riskera att brinna ner till grunden.

Jag har sagt förr att jag absolut inte är emot elbilar, tvärt om ser jag med spänning på hur vår koncern lanserar fler och fler 100% eldrivna alternativ (nya kombin som visades som concept för någon månad sedan.... Ooooooh så snygg!).
Men i dagsläget kan jag inte ha en elbil, för de få alternativ som har den räckvidd jag vill ha, så jag slipper känna stressen över att få ett batteri att räcka, är för dyra för Mig. Och jag kan inte ladda den hemma.

Det finns ingen möjlighet för mig att jobba med det jag gör där jag bor, jag kan ju inte gärna tvinga sambon att flytta dit jag jobbar, och därmed lämna sitt jobb, sin familj.

Jag måste pendla, och jag vägrar sitta 4 timmar om dagen i en bil som jag inte är bekväm med.

Så, att köra en Skoda Superb är inte så jävla mycket status. Det är ju ffs en Skoda.
Men för att förflytta mina skinkor från A till B och tillbaks igen duger den förbannat bra.
Vore jag ute efter statusen hade det stått en Audi på uppfarten.

@Ivel, jag vet att det är Du som ställt frågan från början, men jag börjar känna mer och mer att det bara är för att Du vill argumentera för din inställning till bilar som inte bara drivs med fossila bränslen, snarare än att skapa förståelse för tekniken och dess för- och nackdelar.
Så fort någon belyser ett problem eller bara gör sin ståndpunkt klar i ämnet går du direkt till attack.

Du är jätteduktig på dina argument, men precis som en politiker blir det en massa utfyllnad. Något som känns som att det mest är för att få höra sin egen röst. Det vinner man inga väljare på.

Och jag är varken barnslig eller nedlåtande, om jag uppfattats så ber jag om ursäkt. Det var inte min avsikt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
caromania Forummoderator
2 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Tråden handlar iofs inte om att alla borde köpa elbil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
2 januari 2020 · 962 Inlägg

Cuefa skrev:

SportPilot skrev:

candyweiss skrev:

Efter 10 år är floppen med elbilar över smile

Jag är inte blir inte överexalterad av elbilarna som somliga andra här och förstår att det är mer än status och dumhet som gör att man väljer en superb med 4 hjulsdrift framför en zoey.

Det kommer dock elbilar som är överlägsna superben på nästan allt, så som bruksfordon så kan jag också tänka mig en elbil när ekonomin tillåter. Mitt bilintresse inkluderar dock förbränningsmotorer, så kommer aldrig ersätta hobbybilarna med elektrifierade diton

Så nej, elbilen är ingen flopp.

Jag tror inte heller elbilen är en flopp men i dagsläget är den inte för alla, så enkelt är det.
Vissa kanske inte tycker om tekniken, andra tycker om en motor som faktiskt brummar, inte bara låter "brum brum" ur en högtalare.

Sen finns det såna som mig.
Som kör 26 mil/dag. 5 dagar i veckan. ca 46 veckor/år.
Såna som mig som, trots att man redan kört 26 mil på en dag, kanske behöver köra 10 mil till för att till exempel ta sig t.o.r till IKEA o köpa fashionabla möbler för överpris.
Eller kanske åker sina 13 mil till jobbet, och efter det åker ytterligare 30 mil till sina föräldrar och hälsar på. Föräldrar som för övrigt inte har en laddstolpe eller ens möjlighet till det då huset dom bor i är äldre än mitt eget, och varken deras eller mitt hus har ett elsystem som tillåter installation av en laddstation utan att riskera att brinna ner till grunden.

Jag har sagt förr att jag absolut inte är emot elbilar, tvärt om ser jag med spänning på hur vår koncern lanserar fler och fler 100% eldrivna alternativ (nya kombin som visades som concept för någon månad sedan.... Ooooooh så snygg!).
Men i dagsläget kan jag inte ha en elbil, för de få alternativ som har den räckvidd jag vill ha, så jag slipper känna stressen över att få ett batteri att räcka, är för dyra för Mig. Och jag kan inte ladda den hemma.

Det finns ingen möjlighet för mig att jobba med det jag gör där jag bor, jag kan ju inte gärna tvinga sambon att flytta dit jag jobbar, och därmed lämna sitt jobb, sin familj.

Jag måste pendla, och jag vägrar sitta 4 timmar om dagen i en bil som jag inte är bekväm med.

Så, att köra en Skoda Superb är inte så jävla mycket status. Det är ju ffs en Skoda.
Men för att förflytta mina skinkor från A till B och tillbaks igen duger den förbannat bra.
Vore jag ute efter statusen hade det stått en Audi på uppfarten.

@Ivel, jag vet att det är Du som ställt frågan från början, men jag börjar känna mer och mer att det bara är för att Du vill argumentera för din inställning till bilar som inte bara drivs med fossila bränslen, snarare än att skapa förståelse för tekniken och dess för- och nackdelar.
Så fort någon belyser ett problem eller bara gör sin ståndpunkt klar i ämnet går du direkt till attack.

Du är jätteduktig på dina argument, men precis som en politiker blir det en massa utfyllnad. Något som känns som att det mest är för att få höra sin egen röst. Det vinner man inga väljare på.

Och jag är varken barnslig eller nedlåtande, om jag uppfattats så ber jag om ursäkt. Det var inte min avsikt.

Elbilen är väl en flopp redan.
Ett fordon som inte merparten av alla kan äga/köpa pga av alla negativa saker det dras med ett ägande av den typen av teknik är ju ingen framtid. Dessutom en teknik som redan för 180 år sedan vad dödsdömd är ju bara som att låta något gå på konstgjord andning för att det finns ett visst klientel som har målat upp en utopi för framtiden.

Har man inte på bra nära 200år kommit längre är det väl vansinne att ens hålla på, hade detta varit inom någon annan näring så hade fenomenet istället ifrågasatts som dårskap snarare än vetenskap.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Ain't no place like home...
2 januari 2020 · 4 628 Inlägg

M123 skrev:

Cuefa skrev:

SportPilot skrev:

Jag är inte blir inte överexalterad av elbilarna som somliga andra här och förstår att det är mer än status och dumhet som gör att man väljer en superb med 4 hjulsdrift framför en zoey.

Det kommer dock elbilar som är överlägsna superben på nästan allt, så som bruksfordon så kan jag också tänka mig en elbil när ekonomin tillåter. Mitt bilintresse inkluderar dock förbränningsmotorer, så kommer aldrig ersätta hobbybilarna med elektrifierade diton

Så nej, elbilen är ingen flopp.

Jag tror inte heller elbilen är en flopp men i dagsläget är den inte för alla, så enkelt är det.
Vissa kanske inte tycker om tekniken, andra tycker om en motor som faktiskt brummar, inte bara låter "brum brum" ur en högtalare.

Sen finns det såna som mig.
Som kör 26 mil/dag. 5 dagar i veckan. ca 46 veckor/år.
Såna som mig som, trots att man redan kört 26 mil på en dag, kanske behöver köra 10 mil till för att till exempel ta sig t.o.r till IKEA o köpa fashionabla möbler för överpris.
Eller kanske åker sina 13 mil till jobbet, och efter det åker ytterligare 30 mil till sina föräldrar och hälsar på. Föräldrar som för övrigt inte har en laddstolpe eller ens möjlighet till det då huset dom bor i är äldre än mitt eget, och varken deras eller mitt hus har ett elsystem som tillåter installation av en laddstation utan att riskera att brinna ner till grunden.

Jag har sagt förr att jag absolut inte är emot elbilar, tvärt om ser jag med spänning på hur vår koncern lanserar fler och fler 100% eldrivna alternativ (nya kombin som visades som concept för någon månad sedan.... Ooooooh så snygg!).
Men i dagsläget kan jag inte ha en elbil, för de få alternativ som har den räckvidd jag vill ha, så jag slipper känna stressen över att få ett batteri att räcka, är för dyra för Mig. Och jag kan inte ladda den hemma.

Det finns ingen möjlighet för mig att jobba med det jag gör där jag bor, jag kan ju inte gärna tvinga sambon att flytta dit jag jobbar, och därmed lämna sitt jobb, sin familj.

Jag måste pendla, och jag vägrar sitta 4 timmar om dagen i en bil som jag inte är bekväm med.

Så, att köra en Skoda Superb är inte så jävla mycket status. Det är ju ffs en Skoda.
Men för att förflytta mina skinkor från A till B och tillbaks igen duger den förbannat bra.
Vore jag ute efter statusen hade det stått en Audi på uppfarten.

@Ivel, jag vet att det är Du som ställt frågan från början, men jag börjar känna mer och mer att det bara är för att Du vill argumentera för din inställning till bilar som inte bara drivs med fossila bränslen, snarare än att skapa förståelse för tekniken och dess för- och nackdelar.
Så fort någon belyser ett problem eller bara gör sin ståndpunkt klar i ämnet går du direkt till attack.

Du är jätteduktig på dina argument, men precis som en politiker blir det en massa utfyllnad. Något som känns som att det mest är för att få höra sin egen röst. Det vinner man inga väljare på.

Och jag är varken barnslig eller nedlåtande, om jag uppfattats så ber jag om ursäkt. Det var inte min avsikt.

Elbilen är väl en flopp redan.
Ett fordon som inte merparten av alla kan äga/köpa pga av alla negativa saker det dras med ett ägande av den typen av teknik är ju ingen framtid. Dessutom en teknik som redan för 180 år sedan vad dödsdömd är ju bara som att låta något gå på konstgjord andning för att det finns ett visst klientel som har målat upp en utopi för framtiden.

Har man inte på bra nära 200år kommit längre är det väl vansinne att ens hålla på, hade detta varit inom någon annan näring så hade fenomenet istället ifrågasatts som dårskap snarare än vetenskap.

Jag törs gissa att oljebolagen är en icke oansenlig anledning till att fossilbränslen fortsatt dominerar fordonsindustrin. Dels för att de har outtömliga resurser, dels för att det fortfarande finns gott om olja att ta upp ur djupen och därmed incitament för dem att fortsätta lägga energi på det.
Money talks.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2020 · 17 380 Inlägg

Håller med Cuefa här. Tror inte oljebolagen sitter och småler och säger att "det är bara en fluga". De jobbar nog intensivt för att bromsa utvecklingen eller iaf leda den åt gas/bränsleceller eller sprit.

I mitten av 90-talet lanserade GM en bil som hette EV-1. En ren elbil som bara gick att leasa. När perioden löpte ut ville ägarna behålla sina bilar. Det fick ingen. Bilarna hämtades och skrotades.
Finns en dokumentär på nätet om det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
2 januari 2020 · 962 Inlägg

Cuefa skrev:

M123 skrev:

Cuefa skrev:

Jag tror inte heller elbilen är en flopp men i dagsläget är den inte för alla, så enkelt är det.
Vissa kanske inte tycker om tekniken, andra tycker om en motor som faktiskt brummar, inte bara låter "brum brum" ur en högtalare.

Sen finns det såna som mig.
Som kör 26 mil/dag. 5 dagar i veckan. ca 46 veckor/år.
Såna som mig som, trots att man redan kört 26 mil på en dag, kanske behöver köra 10 mil till för att till exempel ta sig t.o.r till IKEA o köpa fashionabla möbler för överpris.
Eller kanske åker sina 13 mil till jobbet, och efter det åker ytterligare 30 mil till sina föräldrar och hälsar på. Föräldrar som för övrigt inte har en laddstolpe eller ens möjlighet till det då huset dom bor i är äldre än mitt eget, och varken deras eller mitt hus har ett elsystem som tillåter installation av en laddstation utan att riskera att brinna ner till grunden.

Jag har sagt förr att jag absolut inte är emot elbilar, tvärt om ser jag med spänning på hur vår koncern lanserar fler och fler 100% eldrivna alternativ (nya kombin som visades som concept för någon månad sedan.... Ooooooh så snygg!).
Men i dagsläget kan jag inte ha en elbil, för de få alternativ som har den räckvidd jag vill ha, så jag slipper känna stressen över att få ett batteri att räcka, är för dyra för Mig. Och jag kan inte ladda den hemma.

Det finns ingen möjlighet för mig att jobba med det jag gör där jag bor, jag kan ju inte gärna tvinga sambon att flytta dit jag jobbar, och därmed lämna sitt jobb, sin familj.

Jag måste pendla, och jag vägrar sitta 4 timmar om dagen i en bil som jag inte är bekväm med.

Så, att köra en Skoda Superb är inte så jävla mycket status. Det är ju ffs en Skoda.
Men för att förflytta mina skinkor från A till B och tillbaks igen duger den förbannat bra.
Vore jag ute efter statusen hade det stått en Audi på uppfarten.

@Ivel, jag vet att det är Du som ställt frågan från början, men jag börjar känna mer och mer att det bara är för att Du vill argumentera för din inställning till bilar som inte bara drivs med fossila bränslen, snarare än att skapa förståelse för tekniken och dess för- och nackdelar.
Så fort någon belyser ett problem eller bara gör sin ståndpunkt klar i ämnet går du direkt till attack.

Du är jätteduktig på dina argument, men precis som en politiker blir det en massa utfyllnad. Något som känns som att det mest är för att få höra sin egen röst. Det vinner man inga väljare på.

Och jag är varken barnslig eller nedlåtande, om jag uppfattats så ber jag om ursäkt. Det var inte min avsikt.

Elbilen är väl en flopp redan.
Ett fordon som inte merparten av alla kan äga/köpa pga av alla negativa saker det dras med ett ägande av den typen av teknik är ju ingen framtid. Dessutom en teknik som redan för 180 år sedan vad dödsdömd är ju bara som att låta något gå på konstgjord andning för att det finns ett visst klientel som har målat upp en utopi för framtiden.

Har man inte på bra nära 200år kommit längre är det väl vansinne att ens hålla på, hade detta varit inom någon annan näring så hade fenomenet istället ifrågasatts som dårskap snarare än vetenskap.

Jag törs gissa att oljebolagen är en icke oansenlig anledning till att fossilbränslen fortsatt dominerar fordonsindustrin. Dels för att de har outtömliga resurser, dels för att det fortfarande finns gott om olja att ta upp ur djupen och därmed incitament för dem att fortsätta lägga energi på det.
Money talks.

Andra sidan av myntet är att den som förlorar marknad pga tillkortakommande har väldigt lätt att skylla på andras förehavanden istället för att se sina brister.
Det här är storföretagande och hade det funnits en marknad för el hade alla oljebolag istället varit elbolag.
Om man följer det du skriver så finns det inga pengar i el då pengar pratar, vad för framtid finns det då?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Ain't no place like home...
2 januari 2020 · 4 628 Inlägg

M123 skrev:

Cuefa skrev:

M123 skrev:

Elbilen är väl en flopp redan.
Ett fordon som inte merparten av alla kan äga/köpa pga av alla negativa saker det dras med ett ägande av den typen av teknik är ju ingen framtid. Dessutom en teknik som redan för 180 år sedan vad dödsdömd är ju bara som att låta något gå på konstgjord andning för att det finns ett visst klientel som har målat upp en utopi för framtiden.

Har man inte på bra nära 200år kommit längre är det väl vansinne att ens hålla på, hade detta varit inom någon annan näring så hade fenomenet istället ifrågasatts som dårskap snarare än vetenskap.

Jag törs gissa att oljebolagen är en icke oansenlig anledning till att fossilbränslen fortsatt dominerar fordonsindustrin. Dels för att de har outtömliga resurser, dels för att det fortfarande finns gott om olja att ta upp ur djupen och därmed incitament för dem att fortsätta lägga energi på det.
Money talks.

Andra sidan av myntet är att den som förlorar marknad pga tillkortakommande har väldigt lätt att skylla på andras förehavanden istället för att se sina brister.
Det här är storföretagande och hade det funnits en marknad för el hade alla oljebolag istället varit elbolag.
Om man följer det du skriver så finns det inga pengar i el då pengar pratar, vad för framtid finns det då?

Det finns helt klart en framtid inom el, men inte så länge oljebolagen har olja kvar att dra upp.
Precis som Hybrid_ skrev så finns det gott om anledningar för dem att bromsa utveckligen av alternativa drivmedel.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
M123
2 januari 2020 · 962 Inlägg

Cuefa skrev:

M123 skrev:

Cuefa skrev:

Jag törs gissa att oljebolagen är en icke oansenlig anledning till att fossilbränslen fortsatt dominerar fordonsindustrin. Dels för att de har outtömliga resurser, dels för att det fortfarande finns gott om olja att ta upp ur djupen och därmed incitament för dem att fortsätta lägga energi på det.
Money talks.

Andra sidan av myntet är att den som förlorar marknad pga tillkortakommande har väldigt lätt att skylla på andras förehavanden istället för att se sina brister.
Det här är storföretagande och hade det funnits en marknad för el hade alla oljebolag istället varit elbolag.
Om man följer det du skriver så finns det inga pengar i el då pengar pratar, vad för framtid finns det då?

Det finns helt klart en framtid inom el, men inte så länge oljebolagen har olja kvar att dra upp.
Precis som Hybrid_ skrev så finns det gott om anledningar för dem att bromsa utveckligen av alternativa drivmedel.

Glöm allt med el. Tar oljan slut om ens finns det så mycket bättre alternativ.

Som här tex.
Atomdriven bil med räckvidd på 100år utan tankning, det här är framtiden.
https://www.expressen.se/motor/atomdriv … -tankning/

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Ain't no place like home...
3 januari 2020 · 4 628 Inlägg

M123 skrev:

Cuefa skrev:

M123 skrev:

Andra sidan av myntet är att den som förlorar marknad pga tillkortakommande har väldigt lätt att skylla på andras förehavanden istället för att se sina brister.
Det här är storföretagande och hade det funnits en marknad för el hade alla oljebolag istället varit elbolag.
Om man följer det du skriver så finns det inga pengar i el då pengar pratar, vad för framtid finns det då?

Det finns helt klart en framtid inom el, men inte så länge oljebolagen har olja kvar att dra upp.
Precis som Hybrid_ skrev så finns det gott om anledningar för dem att bromsa utveckligen av alternativa drivmedel.

Glöm allt med el. Tar oljan slut om ens finns det så mycket bättre alternativ.

Som här tex.
Atomdriven bil med räckvidd på 100år utan tankning, det här är framtiden.
https://www.expressen.se/motor/atomdriv … -tankning/

Med tanke på motståndet mot kärnkraft överlag tror jag den blir svårsåld. Fast jag skulle gärna ha en!
Men ja, det finns säkert andra alternativ.
Jag kan nästan sätta pengar på att energibolagen (oljebolagen alltså) har en hel del fina patent i sina lådor som dom köpt upp, redo att kasta fram den dagen olja inte längre är gångbart som drivmedel.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zemet
4 januari 2020 · 4 030 Inlägg

Cuefa skrev:

M123 skrev:

Cuefa skrev:

Det finns helt klart en framtid inom el, men inte så länge oljebolagen har olja kvar att dra upp.
Precis som Hybrid_ skrev så finns det gott om anledningar för dem att bromsa utveckligen av alternativa drivmedel.

Glöm allt med el. Tar oljan slut om ens finns det så mycket bättre alternativ.

Som här tex.
Atomdriven bil med räckvidd på 100år utan tankning, det här är framtiden.
https://www.expressen.se/motor/atomdriv … -tankning/

Med tanke på motståndet mot kärnkraft överlag tror jag den blir svårsåld. Fast jag skulle gärna ha en!
Men ja, det finns säkert andra alternativ.
Jag kan nästan sätta pengar på att energibolagen (oljebolagen alltså) har en hel del fina patent i sina lådor som dom köpt upp, redo att kasta fram den dagen olja inte längre är gångbart som drivmedel.

Ett Patent gäller max 20 år efter patentansökan lämnats in. Så snart kanske vi kan se vad det är för fräcka lösningar och teknioker som oljebolagen köpt patenten till ( om dem nu gjort det)

candyweiss
13 januari 2020 · 863 Inlägg

Det går bra för elbilsförsäljningen i Norge: https://www.bytbil.com/nyheter/kollaps- … orge-24631

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
spillolja
13 januari 2020 · 4 014 Inlägg

zemet skrev:

Cuefa skrev:

M123 skrev:

Glöm allt med el. Tar oljan slut om ens finns det så mycket bättre alternativ.

Som här tex.
Atomdriven bil med räckvidd på 100år utan tankning, det här är framtiden.
https://www.expressen.se/motor/atomdriv … -tankning/

Med tanke på motståndet mot kärnkraft överlag tror jag den blir svårsåld. Fast jag skulle gärna ha en!
Men ja, det finns säkert andra alternativ.
Jag kan nästan sätta pengar på att energibolagen (oljebolagen alltså) har en hel del fina patent i sina lådor som dom köpt upp, redo att kasta fram den dagen olja inte längre är gångbart som drivmedel.

Ett Patent gäller max 20 år efter patentansökan lämnats in. Så snart kanske vi kan se vad det är för fräcka lösningar och teknioker som oljebolagen köpt patenten till ( om dem nu gjort det)

Härdsmälta i en sådan och kvarteret blir obeboligt i åratal  big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
13 januari 2020 · 4 228 Inlägg

candyweiss skrev:
Det går bra för elbilsförsäljningen i Norge: https://www.bytbil.com/nyheter/kollaps- … orge-24631

om 10-20 år där dom flesta parkeringerna har laddplats och såklart super snabb ladd och det finns massvis med snygga elbilar som har lång räckvidd då kan ja tro att det kommer fixa sig, är däremot lite orolig dom rika oljebolagen och lobbyist folket som förlorar pengar på elbilar kommer säkert göra nått åt elbilstillverkningen också. Just nu så får du en snygg 520d eller e220cdi för runt 200 kakor som är typ 2014 årsmodeller som klarar lätt 700km++ om du kör lite lugnt utan att behöva vara orolig över bensin/dieseltorsk och samma sak kan du inte göra med el än tyvärr. Bara vänta o se;)wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang