Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Low
7 februari 2020 · 3 313 Inlägg

Ivel skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Behövs nog en påminnelse.

Förenklad tydliggjord frågeställning.
Varför köper X en V70N 170hk istället för en 140hk då 140hk förbrukar mindre bränsle samt har bättre bruksegenskaper vid normala körförhållanden.
Tråden handlar alltså inte om varför kör jag elbil osv...

"Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito."

Elbilen är väl inblandad? Nästan alla trådar slutar med elbilen idag:).

caromania Forummoderator
7 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Low skrev:

Ivel skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Behövs nog en påminnelse.

Förenklad tydliggjord frågeställning.
Varför köper X en V70N 170hk istället för en 140hk då 140hk förbrukar mindre bränsle samt har bättre bruksegenskaper vid normala körförhållanden.
Tråden handlar alltså inte om varför kör jag elbil osv...

"Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito."

Elbilen är väl inblandad? Nästan alla trådar slutar med elbilen idag:).

Absolut. Men kolkraftverk i Kina är inte inblandad. (Eller plastpåsar!)

Senast redigerat av caromania (7 februari 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
7 februari 2020 · 3 313 Inlägg

caromania skrev:

Low skrev:

Ivel skrev:

Behövs nog en påminnelse.

Förenklad tydliggjord frågeställning.
Varför köper X en V70N 170hk istället för en 140hk då 140hk förbrukar mindre bränsle samt har bättre bruksegenskaper vid normala körförhållanden.
Tråden handlar alltså inte om varför kör jag elbil osv...

"Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito."

Elbilen är väl inblandad? Nästan alla trådar slutar med elbilen idag:).

Absolut. Men kolkraftverk i Kina är inte inblandad. (Eller plastpåsar!)

Kolkraftverk tycker jag ändå det har med saken att göra när allt fler köper en elbil.

Som min bränsle pris tråd. Gick till hur mycket elbilar förbrukar till hur elbilar tillverkas mm...


Jag hatar inte elbilar... Jag börjar faktiskt gilla dom...

Greenhorn
7 februari 2020 · 399 Inlägg

Att enbart skylla på El-bilar ju inte helt rätt... men vi blir ju mera och mera beroende av El till allt snart och nu börjar Japanarna att lägga ner kärnkraften och bygga flera nya kolkraftverk istället, men den stora oron är ju trotts allt kina... som nu tänker bygga ut ännu flera kolkraftverk och i EU ska Kärnkraftverken minska och effekten av det hela som jag är rädd över att vi då kommer i framtiden köpa denna billigare elen från dessa länder... så min fråga är... kommer våran luft och miljö  bli så mycket bättre framåt i tiden
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh … lkraftverk

WilleG
7 februari 2020 · 185 Inlägg

Ivel skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Behövs nog en påminnelse.

Förenklad tydliggjord frågeställning.
Varför köper X en V70N 170hk istället för en 140hk då 140hk förbrukar mindre bränsle samt har bättre bruksegenskaper vid normala körförhållanden.
Tråden handlar alltså inte om varför kör jag elbil osv...

Blev bara lite nyfiken hur du menar med bättre bruksegenskaper än en 170hk?

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
SportPilot Ubåtsingenjör
7 februari 2020 · 7 232 Inlägg

WilleG skrev:

Ivel skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Behövs nog en påminnelse.

Förenklad tydliggjord frågeställning.
Varför köper X en V70N 170hk istället för en 140hk då 140hk förbrukar mindre bränsle samt har bättre bruksegenskaper vid normala körförhållanden.
Tråden handlar alltså inte om varför kör jag elbil osv...

Blev bara lite nyfiken hur du menar med bättre bruksegenskaper än en 170hk?

140 hästaren har mer effekt längre ned i registret än 170 hästaren... jag personligen tycker ändå 170 hästaren är mycket trevligare att köra, eller en 140 med en optimering

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
granadadr
7 februari 2020 · 7 289 Inlägg

Ivel skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Behövs nog en påminnelse.

Förenklad tydliggjord frågeställning.
Varför köper X en V70N 170hk istället för en 140hk då 140hk förbrukar mindre bränsle samt har bättre bruksegenskaper vid normala körförhållanden.
Tråden handlar alltså inte om varför kör jag elbil osv...

jag köper så motorstark diesel jag har råd med, för jag drar så mkt tunga släp,  plus att om jag då har en törstigare motorstark diesel så drar den MINDRE än den svagare, för den orkar så mkt bättre,,  detta har jag testat själv,, har 2 ford mondeo diesel, en 2,0 140 hk å en 2,2 175 hk,, och den starkare drar ca 1dl mindre med släp smile och som sagt iom jag drar MKT med den så är valet ej svårt smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
M123
7 februari 2020 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:
Håll er till ämnet. Kolkraftverk i Asien eller plastpåsar har absolut ingenting med frågeställningen att göra.

Jag ska rensa mitt konto sen.
Detta var spiken i kistan.
Hinner tyvärr inte nu.

Förklara hur ”Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar” med tillverkning av elektricitet i Asien och svensk skatt på plastpåsar att göra?

Det här är alltså ingen elbilstråd. Om du hade postat det i elbilstråden så är det ett argument för att inte köpa elbil, fine men hur i hela friden tänker du att det har med t ex valet många gör att i stället för att köpa en mindre bil som drar 0,4l/mil istället köpa en xc70 eller motsvarande kloss?

Svarar dig lika som du tidigare svarat mig. "Vad är det du inte begriper?"

Merparten av alla elektroniska komponenter tillverkas i Kina och således av deras elförsörjning, vilka senare kommer att hamna i dessa miljöbilar.

Japanska industrier kommer således också att tillverka produkter med detta otyg. Vilket du flertalet gånger skrivit om att dom tillverkar mest bilar i hela världen, vilka släpper då mest ut sen va?

Så ditt svar var högst ett "Yxskaft" svar på min länk.

Varför inte fler väljer miljöbilar är för dessa finns inte allt är en skitig komplott.

Sen att du som i egenskap av moderator inte kan uppföra dig skapar bara ett forum för likatänkande. Hade du däremot artigt visat en vidare och kanske t.o.m flyttat inlägget där du tyckte det passat bättre än det bemötandet du gav.
Du larvar dig helt för mycket sen lika att du inte behandlar användare lika utan ser genom fingrarna för kompisar gör det hela osmakligt.

Så nu kan du radera mitt konto.

Alla andra får ha det gott.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
7 februari 2020 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

M123 skrev:

Jag ska rensa mitt konto sen.
Detta var spiken i kistan.
Hinner tyvärr inte nu.

Förklara hur ”Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar” med tillverkning av elektricitet i Asien och svensk skatt på plastpåsar att göra?

Det här är alltså ingen elbilstråd. Om du hade postat det i elbilstråden så är det ett argument för att inte köpa elbil, fine men hur i hela friden tänker du att det har med t ex valet många gör att i stället för att köpa en mindre bil som drar 0,4l/mil istället köpa en xc70 eller motsvarande kloss?

Svarar dig lika som du tidigare svarat mig. "Vad är det du inte begriper?"

Merparten av alla elektroniska komponenter tillverkas i Kina och således av deras elförsörjning, vilka senare kommer att hamna i dessa miljöbilar.

Japanska industrier kommer således också att tillverka produkter med detta otyg. Vilket du flertalet gånger skrivit om att dom tillverkar mest bilar i hela världen, vilka släpper då mest ut sen va?

Så ditt svar var högst ett "Yxskaft" svar på min länk.

Varför inte fler väljer miljöbilar är för dessa finns inte allt är en skitig komplott.

Sen att du som i egenskap av moderator inte kan uppföra dig skapar bara ett forum för likatänkande. Hade du däremot artigt visat en vidare och kanske t.o.m flyttat inlägget där du tyckte det passat bättre än det bemötandet du gav.
Du larvar dig helt för mycket sen lika att du inte behandlar användare lika utan ser genom fingrarna för kompisar gör det hela osmakligt.

Så nu kan du radera mitt konto.

Alla andra får ha det gott.

Du får kontakta en administratör för att ta bort kontot. Det kan inte jag göra åt dig. Du är välkommen tillbaka när du känner för det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
-Akerfeldt-
7 februari 2020 · 2 638 Inlägg

Ivel skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Behövs nog en påminnelse.

Förenklad tydliggjord frågeställning.
Varför köper X en V70N 170hk istället för en 140hk då 140hk förbrukar mindre bränsle samt har bättre bruksegenskaper vid normala körförhållanden.
Tråden handlar alltså inte om varför kör jag elbil osv...

Funderat lite mera på denna frågeställnigen, och jag väljer en bil som passar mina behov och önskemål. Jag anser många motorsvagare bilar är ett hinder i trafiken som knappt kommer upp i fart på motorvägspåfarter osv. Tycker i många situationer det blir farligt och vill då gärna ha bra med effekt under huven för att göra säkra accelerationer eller omkörningar. Har tung högerfot och gillar köra bil. Det ska vara kul att köra bil, även resor som egentligen vara är från A-B, typ pendling.

Hade det inte varit så dyrt med skatt på effektstarkare bilar och dyrt bränsle skulle jag kunna ha en motorstarkare pendlarbil med. Kommit fram till en kompromiss som passar mig, lite större diesel med awd och automat, rätt ok prestanda men ändå relativt ok förbrukning.

Har också en miljösnällare bil som kan gå på både bensin och etanol, men att det ska vara dyrare tanka miljösnällare drivmedel rimmar illa, allt handlar om plånboken i slutändan. Tankar aldrig etanol längre pga priset. Om man skulle göra det billigare att välja miljöbränsle skulle man nog få med fler på tåget, även de som gillar motorstarkare bilar.

WilleG
9 februari 2020 · 185 Inlägg

SportPilot skrev:

WilleG skrev:
Blev bara lite nyfiken hur du menar med bättre bruksegenskaper än en 170hk?

140 hästaren har mer effekt längre ned i registret än 170 hästaren... jag personligen tycker ändå 170 hästaren är mycket trevligare att köra, eller en 140 med en optimering

Förstår tänket men det beror ju också på vilka ändamål man har med bilen. Drar man mycket tunga lass så kan jag tänka mig att man vill ha en bil med effekten på låga varv men kör man oftast tom bil t.ex. till och från jobbet så spelar det ju ingen roll vart effekten kommer.

Skulle personligen aldrig välja en 140hk modell över 170hk om dom kostade lika mycket. Bara för att det är en vardagsbil behöver den inte vara tråkig smile

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Brådhis * Voff voff *
9 februari 2020 · 10 280 Inlägg

SportPilot skrev:

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Behövs nog en påminnelse.

Förenklad tydliggjord frågeställning.
Varför köper X en V70N 170hk istället för en 140hk då 140hk förbrukar mindre bränsle samt har bättre bruksegenskaper vid normala körförhållanden.
Tråden handlar alltså inte om varför kör jag elbil osv...

Blev bara lite nyfiken hur du menar med bättre bruksegenskaper än en 170hk?

140 hästaren har mer effekt längre ned i registret än 170 hästaren... jag personligen tycker ändå 170 hästaren är mycket trevligare att köra, eller en 140 med en optimering

Ja, effekten kommer (marginellt!) tidigare i en 140 hk. Men 140 hk är så trött i övrigt att det ytterst lilla man förlorar vid tex släpdragning (eller normal körning) på en 170 hk vinner man gott och väl på mer effekt totalt sett.

Ja, jag har haft båda modellerna. Jag märkte ingen som helst skillnad på låga varv. Troligen för att ytterst få personer håller sig runt 2000 rpm vid acceleration... Däremot märker man skillnad på högre varv till 170 hk-maskinens fördel.

Senast redigerat av Brådhis (9 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
9 februari 2020 · 7 289 Inlägg

WilleG skrev:

SportPilot skrev:

WilleG skrev:
Blev bara lite nyfiken hur du menar med bättre bruksegenskaper än en 170hk?

140 hästaren har mer effekt längre ned i registret än 170 hästaren... jag personligen tycker ändå 170 hästaren är mycket trevligare att köra, eller en 140 med en optimering

Förstår tänket men det beror ju också på vilka ändamål man har med bilen. Drar man mycket tunga lass så kan jag tänka mig att man vill ha en bil med effekten på låga varv men kör man oftast tom bil t.ex. till och från jobbet så spelar det ju ingen roll vart effekten kommer.

Skulle personligen aldrig välja en 140hk modell över 170hk om dom kostade lika mycket. Bara för att det är en vardagsbil behöver den inte vara tråkig smile

min pendlarbil är en riktig lågbudget,, kör en scorpio från 93, servar å repar den själv, har flertalet reservdelsbilar som jag fått smile här ska snikas,, å tro mig den är faan ej pigg wink haha men går bra å sladda med smile

Trallen
9 februari 2020 · 13 Inlägg

170 hästarna går gött om man inte kärringkör enligt mina erfarenheter. Inte skiljer det väl gigantiska mängder gällande miljö och bränsleförbrukning kontra 140? Ivel får ta och snyta sig. Kanske kan han googla fram lite siffror.

xXSammy
9 februari 2020 · 6 571 Inlägg

Att jämföra lite motorer.. Har köpt Linköping-Karlstad ett par gånger, med både Ford Focus 1.0 (125) och 1.6 EcoBoost (150) samt en Mondeo 2.0 Tdci 140hk

1.0 drog 0.54 (Samma siffror mellan Sverige-Tyskland)
1.6 drog 0.53
Mondeon, 0.52

Kör en lite i stan och mest landsväg så är ju större motorer att föredra.. blir mindre belastning.

De/Dem
Trallen
9 februari 2020 · 13 Inlägg

Ivel skrev:

Trallen skrev:
170 hästarna går gött om man inte kärringkör enligt mina erfarenheter. Inte skiljer det väl gigantiska mängder gällande miljö och bränsleförbrukning kontra 140? Ivel får ta och snyta sig. Kanske kan han googla fram lite siffror.

Jag vet inte vilka referensramar du sitter på om en 170hk "går gött", oavsett vilket kön föraren har.
Hur mycket det skiljer klarar du säkert av att rota fram. Men, 170hk är törstigare.

Man får se det för vad det är. En 170 hk sugis i en relativt stor och tung familjekombi. Det flyttar på sig om man är villig att använda pedalen längst åt höger. 170 hk lever som sagt på höga varv, bra för miljön och härligt ljud när femman råmar på full gas.

Presidento Of World
9 februari 2020 · 3 329 Inlägg

Trallen skrev:

Ivel skrev:

Trallen skrev:
170 hästarna går gött om man inte kärringkör enligt mina erfarenheter. Inte skiljer det väl gigantiska mängder gällande miljö och bränsleförbrukning kontra 140? Ivel får ta och snyta sig. Kanske kan han googla fram lite siffror.

Jag vet inte vilka referensramar du sitter på om en 170hk "går gött", oavsett vilket kön föraren har.
Hur mycket det skiljer klarar du säkert av att rota fram. Men, 170hk är törstigare.

Man får se det för vad det är. En 170 hk sugis i en relativt stor och tung familjekombi. Det flyttar på sig om man är villig att använda pedalen längst åt höger. 170 hk lever som sagt på höga varv, bra för miljön och härligt ljud när femman råmar på full gas.

Hade en V50 2.4 170hk, nästan nybil, drog bensin som ett as och slö som en 740 sugis. En kollega med 2.4 140hk körde snålare med sin. Jag var inte nöjd med det ^^

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
10 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Jag kan intyga att det kan vara stor skillnad mellan 2st på pappret väldigt lika motorer.
Min 2006 A4 2.0TDI hade 140hk och var en 8-ventilers motor.
Likadan bil med 170HK 16V TDI var avsevärt tröttare på låga varv.
Självklart vaknade den till liv över typ 2500 varv men vem kör en diesel där uppe?

Jag var nöjd med min 140hk för den hade mer bottenvrid.

Kan även tillägga att jag gått från en 1619kg tung Octavia med 2.0TDI-CR på 150hk, i kombo med haldex 4wd och DSG, till en 1687kg tung Superb med 2.0TDI 190hk, med samma typ av drivlina.

Mer effekt och lite mer vikt men jag har samma snittförbrukning än så länge, och Superben har inte inte gått mer än knappa 1600 mil.

Så på moderna bilar kan man köra snålare om man har mer effekt att flytta på samma massa.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
WilleG
10 februari 2020 · 185 Inlägg

Ivel skrev:
Du behöver varva över 4650rpm för att få ut mer effekt ur en 170hk än en 140hk, vid vardagskörning för medelsvensson så vågar jag påstå att det i regel växlas tidigare än där uppe på toppen, det är fortfarande en trist sävlig tegelsten till bil vi diskuterar.
170hk var dyrare som ny, törstigare samt som jag beskrev innehar sämre bruksegenskaper i sin karaktär.

140hk och 170hk V70 har ju samma snittförbrukning blandad körning enligt NEDC?

Volvo V70 140hk 2006 - Blandad körning  0.91 l/mil

Volvo V70 170hk 2006 - Blandad körning  0.92 l/mil

Tycker det låter billigt att få 30hk extra för endast 0.01 liter extra per mil, det blir 225kr extra per år från bränslekontot om man kör 1500 mil per år. Helt klart 170hk modellen om jag skulle spekulera på en V70.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
spillolja
10 februari 2020 · 4 025 Inlägg

xXSammy skrev:
Att jämföra lite motorer.. Har köpt Linköping-Karlstad ett par gånger, med både Ford Focus 1.0 (125) och 1.6 EcoBoost (150) samt en Mondeo 2.0 Tdci 140hk

1.0 drog 0.54 (Samma siffror mellan Sverige-Tyskland)
1.6 drog 0.53
Mondeon, 0.52

Kör en lite i stan och mest landsväg så är ju större motorer att föredra.. blir mindre belastning.

Ungefär som en Vag 1,4 tsi med kedja
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang