3178
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
5 juni 2017
#241
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Det stora problemet jag ser i framtiden med dessa rena elbilarna och även laddhybrider är ju var vi får våran el ifrån.  Många verkar tro att vi har oändligt med ström i våra väggar. 

Den framtid vi går tillmötes säger raka motsatsen.   Otroligt utdaterad kärnkraft där några reaktorer kommer stängas innan 2020 efter det har vi 6reaktorer men dessa ska oxå stängas ner.  Oeffektiv vindkraft och den vattenkraften vi har räcker inte till..  solenergi är ju inte riktigt rätt väg att gå när det är molnigt 300dagar om året smile     Så istället blir vi kolberonde från importerad kolkraft.   
Tills dess att någon törs säga att vi ska bygga nya moderna och effektivare kärnkraftsverk så blir det inte fullt så miljövänligt som man kan tro.   Ihop med rätt begränsad tillgång till möjligheten att tillverka batterier.  Finns nog många hinder för att kunna gå över på eldrift på fordon till 100%   eller ens 50% inom en snar framtid på 15-30år om vi fortgår åt det hållet vi går åt nu

vätgas kan vi tyvärr lägga ner direkt i dagens läge då det går åt otroligt mycket energi för att framställa

Annars kan vi börja värma våra hus med ved och lysa upp dom med stearinljus. Vi kan turas om att veva generatorn så att vi turvis kan gå ut på nätet eller titta på TV.

Ironi så klart. Ingen vill väl gå tillbaks i tiden. Jag förstår självklart ditt resonemang, var ska vi få all el ifrån om det kommer att finnas 5 miljoner bilar som går på el.

/Benny

problemet är att ved och stiarinljus inte är speciellt miljövänligt heller smile
rätt säker på att vi kommer få problem och blir det tex 5miljoner tesslor så kommer hela elnätet rasa totalt.. kommer bli omfattade bränder i ställverk och sluta med att vi får sitta och laga mat över en öppen eld..   Men det är inte elbilarnas fel utan att vi har folk som tar beslut om saker utan att ha en lösning i andra änden.

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 354 Inlägg
5 juni 2017
#242
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Det stora problemet jag ser i framtiden med dessa rena elbilarna och även laddhybrider är ju var vi får våran el ifrån.  Många verkar tro att vi har oändligt med ström i våra väggar. 

Den framtid vi går tillmötes säger raka motsatsen.   Otroligt utdaterad kärnkraft där några reaktorer kommer stängas innan 2020 efter det har vi 6reaktorer men dessa ska oxå stängas ner.  Oeffektiv vindkraft och den vattenkraften vi har räcker inte till..  solenergi är ju inte riktigt rätt väg att gå när det är molnigt 300dagar om året smile     Så istället blir vi kolberonde från importerad kolkraft.   
Tills dess att någon törs säga att vi ska bygga nya moderna och effektivare kärnkraftsverk så blir det inte fullt så miljövänligt som man kan tro.   Ihop med rätt begränsad tillgång till möjligheten att tillverka batterier.  Finns nog många hinder för att kunna gå över på eldrift på fordon till 100%   eller ens 50% inom en snar framtid på 15-30år om vi fortgår åt det hållet vi går åt nu

vätgas kan vi tyvärr lägga ner direkt i dagens läge då det går åt otroligt mycket energi för att framställa

Annars kan vi börja värma våra hus med ved och lysa upp dom med stearinljus. Vi kan turas om att veva generatorn så att vi turvis kan gå ut på nätet eller titta på TV.

Ironi så klart. Ingen vill väl gå tillbaks i tiden. Jag förstår självklart ditt resonemang, var ska vi få all el ifrån om det kommer att finnas 5 miljoner bilar som går på el.

/Benny

problemet är att ved och stiarinljus inte är speciellt miljövänligt heller smile
rätt säker på att vi kommer få problem och blir det tex 5miljoner tesslor så kommer hela elnätet rasa totalt.. kommer bli omfattade bränder i ställverk och sluta med att vi får sitta och laga mat över en öppen eld..   Men det är inte elbilarnas fel utan att vi har folk som tar beslut om saker utan att ha en lösning i andra änden.

Exakt. Förmodligen bor de flesta i Stockholm där det finns tillgång till tunnelbana o.s.v. Men hur gör vi på den s.k. landsbygden?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2017
#243
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Vettemannen skrev:

Annars kan vi börja värma våra hus med ved och lysa upp dom med stearinljus. Vi kan turas om att veva generatorn så att vi turvis kan gå ut på nätet eller titta på TV.

Ironi så klart. Ingen vill väl gå tillbaks i tiden. Jag förstår självklart ditt resonemang, var ska vi få all el ifrån om det kommer att finnas 5 miljoner bilar som går på el.

/Benny

problemet är att ved och stiarinljus inte är speciellt miljövänligt heller smile
rätt säker på att vi kommer få problem och blir det tex 5miljoner tesslor så kommer hela elnätet rasa totalt.. kommer bli omfattade bränder i ställverk och sluta med att vi får sitta och laga mat över en öppen eld..   Men det är inte elbilarnas fel utan att vi har folk som tar beslut om saker utan att ha en lösning i andra änden.

Exakt. Förmodligen bor de flesta i Stockholm där det finns tillgång till tunnelbana o.s.v. Men hur gör vi på den s.k. landsbygden?

/Benny

Benny, det där med folk på landsbygden är ju egentligen ett icke-prioriterat problem som inte riktigt hör till frågan. Stockholm är den femte snabbast växande staden i Europa. (!) Infrastrukturen fullständigt rasar ihop här. Drygt en halv miljon människor åker till och från arbetet varje dygn i city och närområdet, lika många till utanför, detta på en kraftigt begränsad yta då Stockholm fortfarande är litet! Vad gäller luftkvalitet så är det av yttersta vikt att så många som möjligt transporterar sig med så miljövänliga fordon det bara går och då är tunnelbana och pendeltåg absolut bäst.

Samtidigt bor det fortfarande många människor på landsbygden och där vore det vettigt att trots allt tänka på miljön när man köper bil. Ursprungsfrågan tolkas av många som att man borde köpa en Prius. Det har gått sagolikt infekterade troll i det där med Prius här på Garaget. Vad som menas är självklart varför folk inte väljer det miljövänliga alternativet som finns i tillverkarens modellprogram. Alla (?) tillverkare har idag miljöbilar i sina modellprogram. Om jag köper en v60, A5, 520 så kan jag välja. Argument för eller emot finns och ges, men tramset om "tråkigt" etc är just bara det - trams.

Vad gäller att elnätet ska rasa ihop så är det inte en obefogad oro. Vi måste helt enkelt dra ner på vår elkonsumtion generellt både inom industri och hushåll. Däremot är även det ett ickeproblem. Finns inte el så får man tillverka eller köpa in mer. Självklart kommer detta drabba konsumenterna. Om elbilen idag är billig per mil körd sträcka så kommer självklart priserna gå upp. Självklart kommer även det leda till annan miljöförstöring. Exempelvis ett kolkraftverk i Ryssland som får arbeta hårdare för att förse oss med el kommer att släppa ut mer. Idiotiska politiska satsningar, javisst. Ett problem? Nej. Om syftet är att tanka elbilar så kommer fortfarande det totala koldioxidusläppet alltid vara lägre med elbilar än det vore med bilar som drivs av förbränningsmotorer. Dessutom släpps skiten ut där vi inte bor. Win-win, 2000talets imperialism.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
5 juni 2017
#244
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
Growe skrev:

problemet är att ved och stiarinljus inte är speciellt miljövänligt heller smile
rätt säker på att vi kommer få problem och blir det tex 5miljoner tesslor så kommer hela elnätet rasa totalt.. kommer bli omfattade bränder i ställverk och sluta med att vi får sitta och laga mat över en öppen eld..   Men det är inte elbilarnas fel utan att vi har folk som tar beslut om saker utan att ha en lösning i andra änden.

Exakt. Förmodligen bor de flesta i Stockholm där det finns tillgång till tunnelbana o.s.v. Men hur gör vi på den s.k. landsbygden?

/Benny

Benny, det där med folk på landsbygden är ju egentligen ett icke-prioriterat problem som inte riktigt hör till frågan. Stockholm är den femte snabbast växande staden i Europa. (!) Infrastrukturen fullständigt rasar ihop här. Drygt en halv miljon människor åker till och från arbetet varje dygn i city och närområdet, lika många till utanför, detta på en kraftigt begränsad yta då Stockholm fortfarande är litet! Vad gäller luftkvalitet så är det av yttersta vikt att så många som möjligt transporterar sig med så miljövänliga fordon det bara går och då är tunnelbana och pendeltåg absolut bäst.

Samtidigt bor det fortfarande många människor på landsbygden och där vore det vettigt att trots allt tänka på miljön när man köper bil. Ursprungsfrågan tolkas av många som att man borde köpa en Prius. Det har gått sagolikt infekterade troll i det där med Prius här på Garaget. Vad som menas är självklart varför folk inte väljer det miljövänliga alternativet som finns i tillverkarens modellprogram. Alla (?) tillverkare har idag miljöbilar i sina modellprogram. Om jag köper en v60, A5, 520 så kan jag välja. Argument för eller emot finns och ges, men tramset om "tråkigt" etc är just bara det - trams.

Vad gäller att elnätet ska rasa ihop så är det inte en obefogad oro. Vi måste helt enkelt dra ner på vår elkonsumtion generellt både inom industri och hushåll. Däremot är även det ett ickeproblem. Finns inte el så får man tillverka eller köpa in mer. Självklart kommer detta drabba konsumenterna. Om elbilen idag är billig per mil körd sträcka så kommer självklart priserna gå upp. Självklart kommer även det leda till annan miljöförstöring. Exempelvis ett kolkraftverk i Ryssland som får arbeta hårdare för att förse oss med el kommer att släppa ut mer. Idiotiska politiska satsningar, javisst. Ett problem? Nej. Om syftet är att tanka elbilar så kommer fortfarande det totala koldioxidusläppet alltid vara lägre med elbilar än det vore med bilar som drivs av förbränningsmotorer. Dessutom släpps skiten ut där vi inte bor. Win-win, 2000talets imperialism.

Det enkla svaret till att folk inte väljer det miljövänliga alternativet är att det alternativet allt som oftast är förbannat tråkigt. Sen att du tycker att det är tramsigt att människor vill ha mer prestanda än vad miljöbilarna erbjuder får stå för dig själv. Miljöbilar med prestanda är tyvärr otroligt dyrt.


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2017
#245
SportPilot skrev:
Det enkla svaret till att folk inte väljer det miljövänliga alternativet är att det alternativet allt som oftast är förbannat tråkigt. Sen att du tycker att det är tramsigt att människor vill ha mer prestanda än vad miljöbilarna erbjuder får stå för dig själv. Miljöbilar med prestanda är tyvärr otroligt dyrt.

Fast det där stämmer ju inte. Möjligtvis om frågan hade ställts "Varför köper inte medlemmarna på Garaget.org miljöbilar", då medlemmen på denna sida oftast är en lite yngre man/kvinna med begränsad inkomst samt intresse för "ljudet", men så ställs inte frågan. Varför köper inte fler miljömässigt snälla bilar?

Varför säljer inte Volvo fler av dessa som jag länkar här under? De kränger v60 och v90 på löpande band i Sverige vars priser ofta ligger långt över gränsen för "att de inte har råd" faller som argument. Anledningen är ju ingen annan än okunskap.

http://www.volvocars.com/se/bilar/uppta … ddhybrider

Om det skulle säljas fler miljöbilar/hybrider så skulle begagnatmarknaden påverkas och omställningen skulle inom 20 år vara ett faktum, oavsett ekonomisk belägenhet.
Senast redigerat av caromania (5 juni 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
5 juni 2017
#246
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
Annars kan vi börja värma våra hus med ved och lysa upp dom med stearinljus. Vi kan turas om att veva generatorn så att vi turvis kan gå ut på nätet eller titta på TV.

Ironi så klart. Ingen vill väl gå tillbaks i tiden. Jag förstår självklart ditt resonemang, var ska vi få all el ifrån om det kommer att finnas 5 miljoner bilar som går på el.

/Benny

problemet är att ved och stiarinljus inte är speciellt miljövänligt heller smile
rätt säker på att vi kommer få problem och blir det tex 5miljoner tesslor så kommer hela elnätet rasa totalt.. kommer bli omfattade bränder i ställverk och sluta med att vi får sitta och laga mat över en öppen eld..   Men det är inte elbilarnas fel utan att vi har folk som tar beslut om saker utan att ha en lösning i andra änden.

Exakt. Förmodligen bor de flesta i Stockholm där det finns tillgång till tunnelbana o.s.v. Men hur gör vi på den s.k. landsbygden?

/Benny

Vad som händer utanför stockholm är antaligen totalt ointresant.
Inte nog med att dom har större alternativa sätt att ta sig till jobbet så tjänar dom oxå mer pengar så höjningar slår inte lika hårt som någon som bor mitt i ingenstans där lönerna är lägre. 
För i slutänden måste man prioritera lite om man inte är fullskiten av pengar.   
Jag har väll inte världens sämsta lön inte heller min kärring men jag har verkligen inte råd att gå till en bilhall och handla en millövänlig bil.
Utan jag köper något billigt skrot och kör med. 
Ju högre skatt på bilen och drivmedel ju mindre är ju risken att jag har pengar till en miljövänlig bil.
Nu glider inte jag runt i någon 60tals jänk med en törstig v8 utan vi har en Pjukalott 407 2.0hdi 2005 med partiklfilter och 3st seat arosa från 98-99 och 1st Lupo 3L 2005  sen en veteran 740GL från 1985 Det är liksom det min budget rymmer.  om man inte ska vara bankens lilla bitch och bli rövknullad av bankerna hela livet.

Så för mig handlar det snarare om hur snålt en bil går sätt till vad den kostar i inköp vi kör nog 5000mil om året totalt då jag pendlar örebro-nora varje dag 5-6dagar iveckan och tanten jobbar i köping. 
Så det ramlar ut en hel del pengar när bränslepriserna rusar i höjden.
Senast redigerat av Growe (5 juni 2017)

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
5 juni 2017
#247
caromania skrev:
SportPilot skrev:
Det enkla svaret till att folk inte väljer det miljövänliga alternativet är att det alternativet allt som oftast är förbannat tråkigt. Sen att du tycker att det är tramsigt att människor vill ha mer prestanda än vad miljöbilarna erbjuder får stå för dig själv. Miljöbilar med prestanda är tyvärr otroligt dyrt.

Fast det där stämmer ju inte. Möjligtvis om frågan hade ställts "Varför köper inte medlemmarna på Garaget.org miljöbilar", då medlemmen på denna sida oftast är en lite yngre man/kvinna med begränsad inkomst samt intresse för "ljudet", men så ställs inte frågan. Varför köper inte fler miljömässigt snälla bilar?

Varför säljer inte Volvo fler av dessa som jag länkar här under? De kränger v60 och v90 på löpande band i Sverige vars priser ofta ligger långt över gränsen för "att de inte har råd" faller som argument. Anledningen är ju ingen annan än okunskap.

http://www.volvocars.com/se/bilar/uppta … ddhybrider

Om det skulle säljas fler miljöbilar/hybrider så skulle begagnatmarknaden påverkas och omställningen skulle inom 20 år vara ett faktum, oavsett ekonomisk belägenhet.

Fast just en t8 twin engine är förbannat mycket dyrare än tex en d4 eller t4, vilket de flesta nöjer sig med

Hade priset inte skiljt så mycket som det gör så hade säkert fler köpt hybrider, att det skulle bero på okunskap är jag enormt tveksam till, vilken kunskap är det köparna saknar tror du ? Alla vet om att hybriden är mer miljövänlig, men man bryr sig helt enkelt inte, det är pris och prestanda som avgör.


Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
5 juni 2017
#248
golf gte 44000kr med nödvändig utrustning  0-100 7.6sec 204hk går att köra 5km på elmotorn

golf gtd 38000kr med samma eller likvärdig utrustning  0-100 7,4sec  184hk  blandad körning 0.45L/mil

golf gti 39000kr  som ovan.. 0-100 6.2sec 245hk 0.63L/mil

golf R kostar istort sätt samma  pris som gte och allt men med 310hk  4.6sec  7.1L/mil

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
5 juni 2017
#249
SportPilot skrev:
caromania skrev:
SportPilot skrev:
Det enkla svaret till att folk inte väljer det miljövänliga alternativet är att det alternativet allt som oftast är förbannat tråkigt. Sen att du tycker att det är tramsigt att människor vill ha mer prestanda än vad miljöbilarna erbjuder får stå för dig själv. Miljöbilar med prestanda är tyvärr otroligt dyrt.

Fast det där stämmer ju inte. Möjligtvis om frågan hade ställts "Varför köper inte medlemmarna på Garaget.org miljöbilar", då medlemmen på denna sida oftast är en lite yngre man/kvinna med begränsad inkomst samt intresse för "ljudet", men så ställs inte frågan. Varför köper inte fler miljömässigt snälla bilar?

Varför säljer inte Volvo fler av dessa som jag länkar här under? De kränger v60 och v90 på löpande band i Sverige vars priser ofta ligger långt över gränsen för "att de inte har råd" faller som argument. Anledningen är ju ingen annan än okunskap.

http://www.volvocars.com/se/bilar/uppta … ddhybrider

Om det skulle säljas fler miljöbilar/hybrider så skulle begagnatmarknaden påverkas och omställningen skulle inom 20 år vara ett faktum, oavsett ekonomisk belägenhet.

Fast just en t8 twin engine är förbannat mycket dyrare än tex en d4 eller t4, vilket de flesta nöjer sig med

Hade priset inte skiljt så mycket som det gör så hade säkert fler köpt hybrider, att det skulle bero på okunskap är jag enormt tveksam till, vilken kunskap är det köparna saknar tror du ? Alla vet om att hybriden är mer miljövänlig, men man bryr sig helt enkelt inte, det är pris och prestanda som avgör.

det tror jag med..  man får mindre bil för pengarna om man väljer hybrid så är det.

som ovan när jag kollade på vag vad det kostade  du får alltså en golf R med 310hk för mindre än gten
rätt säker på att om jag hade 440.000kr och skulle köpa en Golf så inte fan skulle jag välja gte.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2017
#250
SportPilot skrev:
caromania skrev:
SportPilot skrev:
Det enkla svaret till att folk inte väljer det miljövänliga alternativet är att det alternativet allt som oftast är förbannat tråkigt. Sen att du tycker att det är tramsigt att människor vill ha mer prestanda än vad miljöbilarna erbjuder får stå för dig själv. Miljöbilar med prestanda är tyvärr otroligt dyrt.

Fast det där stämmer ju inte. Möjligtvis om frågan hade ställts "Varför köper inte medlemmarna på Garaget.org miljöbilar", då medlemmen på denna sida oftast är en lite yngre man/kvinna med begränsad inkomst samt intresse för "ljudet", men så ställs inte frågan. Varför köper inte fler miljömässigt snälla bilar?

Varför säljer inte Volvo fler av dessa som jag länkar här under? De kränger v60 och v90 på löpande band i Sverige vars priser ofta ligger långt över gränsen för "att de inte har råd" faller som argument. Anledningen är ju ingen annan än okunskap.

http://www.volvocars.com/se/bilar/uppta … ddhybrider

Om det skulle säljas fler miljöbilar/hybrider så skulle begagnatmarknaden påverkas och omställningen skulle inom 20 år vara ett faktum, oavsett ekonomisk belägenhet.

Fast just en t8 twin engine är förbannat mycket dyrare än tex en d4 eller t4, vilket de flesta nöjer sig med

Hade priset inte skiljt så mycket som det gör så hade säkert fler köpt hybrider, att det skulle bero på okunskap är jag enormt tveksam till, vilken kunskap är det köparna saknar tror du ? Alla vet om att hybriden är mer miljövänlig, men man bryr sig helt enkelt inte, det är pris och prestanda som avgör.

Ett lysande exempel från just Volvo är väl detta som tyder på både folks okunskap och även Volvos märkliga inställning till debatten: Det skiljer 4000kr mellan V90 modellerna med T5 miljöbil/icke miljöbil. Har man råd med 360k så har man råd med 364k. Jag har ingen aning om hur många av de olika de säljer men om de säljer en enda V90 T5 som inte är en miljöbil så borde det bero på okunskap.

Hybrider är dyrare än motsvarande bensin/dieselmodell ja, men ger samtidigt lägre ägandekostnader vad gäller skatt och förbrukning. Eftersom de flesta trots allt lånar den där halvmiljonen när de köper sin nya Volvo, BMW eller Audi så blir merkostnaden på en hundring eller två extra försumbar. (Ca 170kr per månad att låna 100k.)

Klicka gärna på youtube-klippet däruppe nånstans som visar en Lexus gs450h som gör 0-100 på under 6s. En begagnad gs450h är inte dyrare att köpa än en begagnad "ball" Volvo/BMW/Audi. Den är däremot förmodligen snabbare, drar mindre och har lägre skatt. Ytterligare en bonus är kanske att den håller bättre och är tystare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 294 Inlägg
5 juni 2017
#251
Köpte en Mersa av en kompis som ska flippas vidare. Han är stark motståndare till miljöbilar. Han finner  det väldigt roligt att vi faktiskt äger en Prius. Han ska inhandla en SUV. Nämnde således Tesla model X. Inte riktigt en suv kanske men... Vi kollade upp vad värstingversionen skulle kosta: 7 siffror på prislappen är mycket pengar för en bil. 

Märkligt ändå: kvickhet på fordonet bestäms av hur mycket kräm det rymms i batterierna. Vem trodde det på 80-talet :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
5 juni 2017
#252
caromania skrev:
SportPilot skrev:
caromania skrev:

Fast det där stämmer ju inte. Möjligtvis om frågan hade ställts "Varför köper inte medlemmarna på Garaget.org miljöbilar", då medlemmen på denna sida oftast är en lite yngre man/kvinna med begränsad inkomst samt intresse för "ljudet", men så ställs inte frågan. Varför köper inte fler miljömässigt snälla bilar?

Varför säljer inte Volvo fler av dessa som jag länkar här under? De kränger v60 och v90 på löpande band i Sverige vars priser ofta ligger långt över gränsen för "att de inte har råd" faller som argument. Anledningen är ju ingen annan än okunskap.

http://www.volvocars.com/se/bilar/uppta … ddhybrider

Om det skulle säljas fler miljöbilar/hybrider så skulle begagnatmarknaden påverkas och omställningen skulle inom 20 år vara ett faktum, oavsett ekonomisk belägenhet.

Fast just en t8 twin engine är förbannat mycket dyrare än tex en d4 eller t4, vilket de flesta nöjer sig med

Hade priset inte skiljt så mycket som det gör så hade säkert fler köpt hybrider, att det skulle bero på okunskap är jag enormt tveksam till, vilken kunskap är det köparna saknar tror du ? Alla vet om att hybriden är mer miljövänlig, men man bryr sig helt enkelt inte, det är pris och prestanda som avgör.

Ett lysande exempel från just Volvo är väl detta som tyder på både folks okunskap och även Volvos märkliga inställning till debatten: Det skiljer 4000kr mellan V90 modellerna med T5 miljöbil/icke miljöbil. Har man råd med 360k så har man råd med 364k. Jag har ingen aning om hur många av de olika de säljer men om de säljer en enda V90 T5 som inte är en miljöbil så borde det bero på okunskap.

Hybrider är dyrare än motsvarande bensin/dieselmodell ja, men ger samtidigt lägre ägandekostnader vad gäller skatt och förbrukning. Eftersom de flesta trots allt lånar den där halvmiljonen när de köper sin nya Volvo, BMW eller Audi så blir merkostnaden på en hundring eller två extra försumbar. (Ca 170kr per månad att låna 100k.)

Klicka gärna på youtube-klippet däruppe nånstans som visar en Lexus gs450h som gör 0-100 på under 6s. En begagnad gs450h är inte dyrare att köpa än en begagnad "ball" Volvo/BMW/Audi. Den är däremot förmodligen snabbare, drar mindre och har lägre skatt. Ytterligare en bonus är kanske att den håller bättre och är tystare.

Att man inte köper tex en gs450h kan ju ha flera orsaker, jag till exempel hade inte lagt så mycket pengar på en bil som enligt mig är så förbannat ful, men det är ju också en högst subjektiv åsikt.

Skiljer där endast 4000kr och inget i övrigt mellan vanliga t5 och t5 miljöbil så förstår inte jag heller att någon köper den vanliga. Skiljer det däremot på prestanda eller något annat så finns där en förklaring.


10 164 Inlägg
5 juni 2017
#253
Tänk när det kom en en rejält byggde karl på mitt förra jobb såg bilsäljarna och sade såhär,

Fan har kört någon äcklig jävla miljöbil i 5år är så jävla less på skiten nu vad är det största och mest bränsletörstiga ni kan sälja mig, Helst med allt man bara kan få oavsett om jag behöver det eller ej.

En säljare högg direkt vi har en xc90 här,

Karln: Okej finns den med v8 ?

Säljaren : Nej den har dom slutat med, men D5 är största dieseln vi har iallafall.

Karln: Kan man få den å dra 1 liter milen om man vill,

Säljaren: Kan bli svårt men 0,8-0,9 sade säljaren.

Karln: Äsch får duga vad för skit kan man hänga på den så den blir tyngre så den inte drar så jävla lite.

Säljaren: Kom med här ska vi kolla på det sade säljaren.

Sen gick dom in på kontoret.

Jag vet inte men om man är så less efter 5år med miljöbil så är det illa...
Senast redigerat av Djo (5 juni 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juni 2017
#254
Djo skrev:
Tänk när det kom en en rejält byggde karl på mitt förra jobb såg bilsäljarna och sade såhär,

Fan har kört någon äcklig jävla miljöbil i 5år är så jävla less på skiten nu vad är det största och mest bränsletörstiga ni kan sälja mig, Helst med allt man bara kan få oavsett om jag behöver det eller ej.

En säljare högg direkt vi har en xc90 här,

Karln: Okej finns den med v8 ?

Säljaren : Nej den har dom slutat med, men D5 är största dieseln vi har iallafall.

Karln: Kan man få den å dra 1 liter milen om man vill,

Säljaren: Kan bli svårt men 0,8-0,9 sade säljaren.

Karln: Äsch får duga vad för skit kan man hänga på den så den blir tyngre så den inte drar så jävla lite.

Säljaren: Kom med här ska vi kolla på det sade säljaren.

Sen gick dom in på kontoret.

Jag vet inte men om man är så less efter 5år med miljöbil så är det illa...

Äntligen har vi hittat en person i vår indirekta närhet som lider av den där okunskapen. Ping SportPilot.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
5 juni 2017
#255
caromania skrev:
Djo skrev:
Tänk när det kom en en rejält byggde karl på mitt förra jobb såg bilsäljarna och sade såhär,

Fan har kört någon äcklig jävla miljöbil i 5år är så jävla less på skiten nu vad är det största och mest bränsletörstiga ni kan sälja mig, Helst med allt man bara kan få oavsett om jag behöver det eller ej.

En säljare högg direkt vi har en xc90 här,

Karln: Okej finns den med v8 ?

Säljaren : Nej den har dom slutat med, men D5 är största dieseln vi har iallafall.

Karln: Kan man få den å dra 1 liter milen om man vill,

Säljaren: Kan bli svårt men 0,8-0,9 sade säljaren.

Karln: Äsch får duga vad för skit kan man hänga på den så den blir tyngre så den inte drar så jävla lite.

Säljaren: Kom med här ska vi kolla på det sade säljaren.

Sen gick dom in på kontoret.

Jag vet inte men om man är så less efter 5år med miljöbil så är det illa...

Äntligen har vi hittat en person i vår indirekta närhet som lider av den där okunskapen. Ping SportPilot.

Jag vet faktiskt inte vilken kunskap Djo saknar, eller vilken miljöbil personen i historien har kört.
Jag kör själv en miljöbil ( har en jäkligt snygg grön klibba på bakluckan ), men detta är enbart för att pendla till jobbet. Hade jag haft ekonomi till att köra en Porsche 911 fram och tillbaka så hade jag gjort det, men det har jag tyvärr inte.


Forummoderator
18 294 Inlägg
5 juni 2017
#256
Den mannen har missat bussen. Givetvis så har man en lite piggare bil hemma som backup på längre resor. Bröstar upp mig för den är nyinköpt. Men en tolva med dubbla turbo så är den en smula pigg. Givetvis åker vi Prius till ICA osv...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-2b823c8886a20b01c70b14b45fc88559.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
5 juni 2017
#257
Hybridsmurfen skrev:
Den mannen har missat bussen. Givetvis så har man en lite piggare bil hemma som backup på längre resor. Bröstar upp mig för den är nyinköpt. Men en tolva med dubbla turbo så är den en smula pigg. Givetvis åker vi Prius till ICA osv...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-2b823c8886a20b01c70b14b45fc88559.jpg

trevlig spis smile


6 689 Inlägg
5 juni 2017
#258
varför köpte du inte en blueefficiency eller NGT merca istället nu då? wink) winkwink

De/Dem

10 164 Inlägg
6 juni 2017
#259
caromania skrev:
Djo skrev:
Tänk när det kom en en rejält byggde karl på mitt förra jobb såg bilsäljarna och sade såhär,

Fan har kört någon äcklig jävla miljöbil i 5år är så jävla less på skiten nu vad är det största och mest bränsletörstiga ni kan sälja mig, Helst med allt man bara kan få oavsett om jag behöver det eller ej.

En säljare högg direkt vi har en xc90 här,

Karln: Okej finns den med v8 ?

Säljaren : Nej den har dom slutat med, men D5 är största dieseln vi har iallafall.

Karln: Kan man få den å dra 1 liter milen om man vill,

Säljaren: Kan bli svårt men 0,8-0,9 sade säljaren.

Karln: Äsch får duga vad för skit kan man hänga på den så den blir tyngre så den inte drar så jävla lite.

Säljaren: Kom med här ska vi kolla på det sade säljaren.

Sen gick dom in på kontoret.

Jag vet inte men om man är så less efter 5år med miljöbil så är det illa...

Äntligen har vi hittat en person i vår indirekta närhet som lider av den där okunskapen. Ping SportPilot.

Vad för kunskaper saknar jag ?

Och hur kan du få fram det av en historia om en för mig okänd person ?

Han som jag inte vet vem det var hade kört en Nissan leaif innan han ville ha stor SUV.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
6 juni 2017
#260
SportPilot skrev:
caromania skrev:
Djo skrev:
Tänk när det kom en en rejält byggde karl på mitt förra jobb såg bilsäljarna och sade såhär,

Fan har kört någon äcklig jävla miljöbil i 5år är så jävla less på skiten nu vad är det största och mest bränsletörstiga ni kan sälja mig, Helst med allt man bara kan få oavsett om jag behöver det eller ej.

En säljare högg direkt vi har en xc90 här,

Karln: Okej finns den med v8 ?

Säljaren : Nej den har dom slutat med, men D5 är största dieseln vi har iallafall.

Karln: Kan man få den å dra 1 liter milen om man vill,

Säljaren: Kan bli svårt men 0,8-0,9 sade säljaren.

Karln: Äsch får duga vad för skit kan man hänga på den så den blir tyngre så den inte drar så jävla lite.

Säljaren: Kom med här ska vi kolla på det sade säljaren.

Sen gick dom in på kontoret.

Jag vet inte men om man är så less efter 5år med miljöbil så är det illa...

Äntligen har vi hittat en person i vår indirekta närhet som lider av den där okunskapen. Ping SportPilot.

Jag vet faktiskt inte vilken kunskap Djo saknar, eller vilken miljöbil personen i historien har kört.
Jag kör själv en miljöbil ( har en jäkligt snygg grön klibba på bakluckan ), men detta är enbart för att pendla till jobbet. Hade jag haft ekonomi till att köra en Porsche 911 fram och tillbaka så hade jag gjort det, men det har jag tyvärr inte.

Djo skrev:
caromania skrev:
Djo skrev:
Tänk när det kom en en rejält byggde karl på mitt förra jobb såg bilsäljarna och sade såhär,

Fan har kört någon äcklig jävla miljöbil i 5år är så jävla less på skiten nu vad är det största och mest bränsletörstiga ni kan sälja mig, Helst med allt man bara kan få oavsett om jag behöver det eller ej.

En säljare högg direkt vi har en xc90 här,

Karln: Okej finns den med v8 ?

Säljaren : Nej den har dom slutat med, men D5 är största dieseln vi har iallafall.

Karln: Kan man få den å dra 1 liter milen om man vill,

Säljaren: Kan bli svårt men 0,8-0,9 sade säljaren.

Karln: Äsch får duga vad för skit kan man hänga på den så den blir tyngre så den inte drar så jävla lite.

Säljaren: Kom med här ska vi kolla på det sade säljaren.

Sen gick dom in på kontoret.

Jag vet inte men om man är så less efter 5år med miljöbil så är det illa...

Äntligen har vi hittat en person i vår indirekta närhet som lider av den där okunskapen. Ping SportPilot.

Vad för kunskaper saknar jag ?

Och hur kan du få fram det av en historia om en för mig okänd person ?

Han som jag inte vet vem det var hade kört en Nissan leaif innan han ville ha stor SUV.

Suck!
Jag har ett kvalificerat hum om vilka kunskaper som saknas hos ovan skribenter då meningen tydligt förklarar med ordvalet indirekt, vilket är att motsatsord till direkt, att det är den i berättelsen så kallade Karln som åsyftas.
Kan han ha hetat Leif?


Sök