Om man nu tror att en elbil är en miljöbil, men det är faktiskt inte bättre för miljön om man ser det ur ett helhetsperspektiv. Men då måste man ju tänka ett steg till. Eftersom elen står för ungefär en fhärdedel av utsläppen globalt (HELA transportsektorn, inkluderat fartyg och flygplan står för omkring 12 %) så är det knappast det absolut renaste drivmedel man kan välja. Men Sverige då? Jag hör hur ni börjar resa er i protest. Vi har ju ren el. Visst har vi det idag. Men om vi nu går vidare med nedläggningen av kärnkraften som regeringen vill så har vi energiunderskott (glöm vindsnurror och annat trams, det krävs lika många snurror som vi har idag totalt för att ersätta EN reaktor. De flesta kärnkraftverken har 2-4 reaktorer) samtidigt som energimyndigheten säger att vi med dagens energiläge måste spara 10-12% av vår elkonsumtion eftersom vi måste klara befolkningsökningen. Var tar vi strömmen ifrån när det är slut här? Jo, tysk och polsk kolkraft. Kolkraft står ensamt för en femtedel (alltså nästan samtliga utsläpp kopplade till elen) globalt. Och statliga Vattenfall driver förövrigt kolkraftverk i Tyskland. Miljötänk...
Därutöver så tillkommer klimatvåndan av att tillverka batterier. Det är knappast en miljövänlig process. Och så då tillverkning av en ny bil, som inte heller är klimatmässigt korrekt. En elbil, ren elbil, KAN vara något renare än en bensin- eller dieselbil. Förutsättningen för detta är att elen är framställd via vatten-, vind- eller kärnkraft samt att elbilens livslängd är lika lång som för den fossilt drivna bilen. Eftersom en elbil har kortare livslängd ännu så är det alltså inte relevant. En hybridbil, som ändå har ett visst utsläpp också under körning, är aldrig renare än en rent fossildriven bil sett till hela processen.
Ni som talar om era "miljöbilar" är tyvärr grundlurade. Det finns bara ett sätt att inte påverka miljön alls med bilism och det är att inte ha någon bil alls. Själv är jag ganska snäll mot miljön. Jag kör bara när jag måste, sällan resor kortare än en mil. Vid möjlighet använder jag motorvärmare vid kall väderlek för att undvika kallstarter. Jag samlar mina ärenden så jag kan ta saker "på vägen" och därmed minimera körsträckan. Dessutom köper jag alltid bilar med minsta motorn, håller hastighetsgränserna någorlunda och planerar min körning för att slippa energiineffektiva inbromsningar och liknande. Jag är inte särskilt klimatvänlig ändå, men bättre än många andra. Nu har jag just beställt en ny klimatbov i form av en Volvo V60 Cross Country D3. Men den är inte värre för klimatet än en V60 Hybrid eller för den delen en Tesla. Däremot är den något billigare, så jag kan lägga pengar på andra saker, kanske till och med några saker som är bra för miljön, exempelvis att energieffektivisera huset.
(Och min gamla 850 rullar 100 mil om året som ren hobby, så den kan ni inte hacka alltför mycket på. Den släpper inte ut så mycket under dessa få mil.)
Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.