3215
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
7 juni 2017
Att använda Jeremy Clarksons upplevelser gällande Prius som referenspunkt är ungefär lika pålitligt som att räkna om kronor till euro med Margareta Sandstedt.

731 Inlägg
9 juni 2017
Tycker de är otroligt lustigt att Prius ska vara ett samtalsämne på den här sidan haha big_smile

10 Inlägg
9 juni 2017
Dr_No skrev:
I mina tekniker ögon så är kallade miljöbilar som drivs med el är en enda stor bluff....... Såg en avhandling för många år sedan där man jämförde miljöpåverkan från vaggan till graven för en Hummer H2 med en Toyota Prius, den bidde inte till Priusens fördel kan man säga sad .(

I dina tekniker-ögon?

Det stämmer att det är livscykel-analys man behöver använda för att få fram hela sanningen (egentligen bör man även räkna med återvinning).
Däremot så är en Pris knappast värre än en Hummer. Du som tekniker kan ju bland annat se över vilket land denna undersökningen är gjord i, och hur mycket CO2 dom släpper ut per kWh. Även kanske att undersökningen var gjord för minst lika många år sen som du såg den, och både hybrider och elbilar har tagit ett stort steg sedan dess.
I Sverige så har vi en väldigt grön sammansättning på hur vi producerar el, och till och med en effektiv hybrid slår ut en konventionell bensinbil.
Är man i ett land där elen kommer från fossila bränslen så finns det ingen nytta i en elbil egentligen.

I dagsläget så tror jag att det främst är lättja och okunskap som gör att fler inte kör elbilar. Med det så säger jag inte att alla borde köra elbilar, men många fler hade kunnat köra och kanske vinna på att ha en elbil sett till hur dom kör.

Ge det 5-10 år så att produktionen av elbilar har blivit mer effektiv, och en elbil är lika dyr i inköp som en bensin/diesel.

7 481 Inlägg
10 juni 2017
dessvärre så det vi gör i Sverige för miljön är ej värt ett skit,, såg en undersökning som visade att om Sverige raderades,, så skulle vårat miljöarbete vara 0 på ca 48 timmar,, meo som om det aldrig gjorts,, vi är ett såååå litet land så vi kan ej göra någon större skillnad,, TYVÄRR,,  dem flesta köper nog Miljöbilar pga skattereducering wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juni 2017
granadadr skrev:
dessvärre så det vi gör i Sverige för miljön är ej värt ett skit,, såg en undersökning som visade att om Sverige raderades,, så skulle vårat miljöarbete vara 0 på ca 48 timmar,, meo som om det aldrig gjorts,, vi är ett såååå litet land så vi kan ej göra någon större skillnad,, TYVÄRR,,  dem flesta köper nog Miljöbilar pga skattereducering wink

Det är väl tyvärr till viss del sant om vi pratar koldioxidutsläpp. Samtidigt är utsläpp av traditionell typ (dvs "gifter") sådant som påverkar närmiljön betydligt mer. Det är ju därför fler och fler städer börjar förbjuda dieselbilar och självklart släpper en hybrid-/ elbil i stadstrafik ut betydligt mindre skit. Naturen i Sverige mår ganska bra just nu, ser jag tillbaka på min barndom så var det betydligt sämre ställt med både pilgrimsfalkar och barrskogar. Etc.

Parallellt kommer då det eventuella (skulle gärna se en bra källa på den skrämselpropagandan) ökade partikelutsläppet som bildas pga tyngre bil (batteribil) vad gäller mer användande av bromsbelägg och ökat vägslitage.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
10 juni 2017
caromania skrev:
granadadr skrev:

Det är väl tyvärr till viss del sant om vi pratar koldioxidutsläpp. Samtidigt är utsläpp av traditionell typ (dvs "gifter") sådant som påverkar närmiljön betydligt mer. Det är ju därför fler och fler städer börjar förbjuda dieselbilar och självklart släpper en hybrid-/ elbil i stadstrafik ut betydligt mindre skit. Naturen i Sverige mår ganska bra just nu, ser jag tillbaka på min barndom så var det betydligt sämre ställt med både pilgrimsfalkar och barrskogar. Etc.

Parallellt kommer då det eventuella (skulle gärna se en bra källa på den skrämselpropagandan) ökade partikelutsläppet som bildas pga tyngre bil (batteribil) vad gäller mer användande av bromsbelägg och ökat vägslitage.

Leif har en tjänstevikt om ca 1570kg.
V90 D4 har en tjänstevikt om 1840kg.
V40 D4 2016 väger in på 1610kg.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juni 2017
Evildan skrev:
caromania skrev:
granadadr skrev:

Leif har en tjänstevikt om ca 1570kg.
V90 D4 har en tjänstevikt om 1840kg.
V40 D4 2016 väger in på 1610kg.

Satan, är nya Volvo så tunga? En V90 skulle göra mos av min Accord från -04 som väger in på 1640kg. Skönt att veta att den dock skulle m-o-s-a en V40 eftersom Accorden väger mer, och vi alla som läst fysik i mellanstadiet vet ju att det bara är vikten som avgör hur krocksäker en bil är. (Har aldrig hajjat varför man ska ha cykelhjälm furresstenn.)

Som sagt, efterfrågar bättre källor än Aftonbladet, Vi bilägare och Teknikens värld på det där med partikelutsläpp.

Ber även om ursäkt för alla märkliga skiljetecken och parenteser jag använder i de senaste inläggen. Jag vill, s.a.s, vara "-tydlig-".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 210 Inlägg
10 juni 2017
Hur är det med den nya Golfen som numera verkar finnas med direktinsprutand 3 pip  på 1 liter och 110hk,  den ska gå på under 1/2 liter milen vid blandad körning  eller är det friserade siffror ?

står att fordonsskatten är ca 360:- ??

känns som jag ska behålla min nuvarande 1,4:a på 122 hk som drar under 1/2 liter milen vid varsam långkörning på landsväg   trots fordonsskatt på 1086:-
Senast redigerat av spillolja (10 juni 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Of World
3 376 Inlägg
10 juni 2017
spillolja skrev:
Hur är det med den nya Golfen som numera verkar finnas med direktinsprutand 3 pip  på 1 liter och 110hk,  den ska gå på under 1/2 liter milen vid blandad körning  eller är det friserade siffror ?

står att fordonsskatten är ca 360:- ??

känns som jag ska behålla min nuvarande 1,4:a på 122 hk som drar under 1/2 liter milen vid varsam långkörning på landsväg   trots fordonsskatt på 1086:-

Vi har en sån på jobbet dock med dsg7 drar blandat 0.6 och får jobba ihjäl sig... går att pressa till 0.5 om man orkar..

Det enda som verkar vara "hypat" på den är den stora surfplattan dom tryckt in i..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 210 Inlägg
10 juni 2017
opel_vectra_gts skrev:
Vi har en sån på jobbet dock med dsg7 drar blandat 0.6 och får jobba ihjäl sig... går att pressa till 0.5 om man orkar..

Det enda som verkar vara "hypat" på den är den stora surfplattan dom tryckt in i..

Så skulle man ge sig ut på motorvägen eller autobahn så kanske den drar mer rent av än en 4 pipare på 1,4 liter  ?

Of World
3 376 Inlägg
10 juni 2017
spillolja skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Så skulle man ge sig ut på motorvägen eller autobahn så kanske den drar mer rent av än en 4 pipare på 1,4 liter  ?

Den lär ju dra 0.7 iomed att den varvar satan med. Jag är iaf inte impad av den.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 210 Inlägg
10 juni 2017
opel_vectra_gts skrev:
Den lär ju dra 0.7 iomed att den varvar satan med. Jag är iaf inte impad av den.

Så köper man en sådan så skjuter man sig själv i foten och man gör en björntjänst för miljön
wink

Evildan
10 juni 2017
spillolja skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Så köper man en sådan så skjuter man sig själv i foten och man gör en björntjänst för miljön
wink

Skjutit dig i foten har du redan gjort tre gånger i rad vad jag har förstått.
Dessa direktinsprutade folkvagnar lider av sotuppbyggnad i insuget eftersom det inte passerar något renande bränsle den vägen, utöver alla andra typfel med kamkedjor, kamremmar, kolvringar, cylinderhuvuden med mera. Om det är framtiden hänger jag hellre kvar vid det så kallade stenåldersinsprutet i min Toylåda då det fungerar och trots sin påstådda ineffektivitet medverkar till att min större bil förbrukar mindre än din hypermoderna folkvagn samt även besparar naturresurserna reservdelsmässigt.

4 210 Inlägg
11 juni 2017
Evildan skrev:
Dessa direktinsprutade folkvagnar lider av sotuppbyggnad i insuget eftersom det inte passerar något renande bränsle den vägen, utöver alla andra typfel med kamkedjor, kamremmar, kolvringar, cylinderhuvuden med mera. Om det är framtiden hänger jag hellre kvar vid det så kallade stenåldersinsprutet i min Toylåda då det fungerar och trots sin påstådda ineffektivitet medverkar till att min större bil förbrukar mindre än din hypermoderna folkvagn samt även besparar naturresurserna reservdelsmässigt.

har kört med min nuvarnade ca 10.000mil utan dom ovannämda symptomen  smile

199 Inlägg
11 juni 2017
Om man nu tror att en elbil är en miljöbil, men det är faktiskt inte bättre för miljön om man ser det ur ett helhetsperspektiv. Men då måste man ju tänka ett steg till. Eftersom elen står för ungefär en fhärdedel av utsläppen globalt (HELA transportsektorn, inkluderat fartyg och flygplan står för omkring 12 %) så är det knappast det absolut renaste drivmedel man kan välja. Men Sverige då? Jag hör hur ni börjar resa er i protest. Vi har ju ren el. Visst har vi det idag. Men om vi nu går vidare med nedläggningen av kärnkraften som regeringen vill så har vi energiunderskott (glöm vindsnurror och annat trams, det krävs lika många snurror som vi har idag totalt för att ersätta EN reaktor. De flesta kärnkraftverken har 2-4 reaktorer) samtidigt som energimyndigheten säger att vi med dagens energiläge måste spara 10-12% av vår elkonsumtion eftersom vi måste klara befolkningsökningen. Var tar vi strömmen ifrån när det är slut här? Jo, tysk och polsk kolkraft. Kolkraft står ensamt för en femtedel (alltså nästan samtliga utsläpp kopplade till elen) globalt. Och statliga Vattenfall driver förövrigt kolkraftverk i Tyskland. Miljötänk...

Därutöver så tillkommer klimatvåndan av att tillverka batterier. Det är knappast en miljövänlig process. Och så då tillverkning av en ny bil, som inte heller är klimatmässigt korrekt. En elbil, ren elbil, KAN vara något renare än en bensin- eller dieselbil. Förutsättningen för detta är att elen är framställd via vatten-, vind- eller kärnkraft samt att elbilens livslängd är lika lång som för den fossilt drivna bilen. Eftersom en elbil har kortare livslängd ännu så är det alltså inte relevant. En hybridbil, som ändå har ett visst utsläpp också under körning, är aldrig renare än en rent fossildriven bil sett till hela processen.

Ni som talar om era "miljöbilar" är tyvärr grundlurade. Det finns bara ett sätt att inte påverka miljön alls med bilism och det är att inte ha någon bil alls. Själv är jag ganska snäll mot miljön. Jag kör bara när jag måste, sällan resor kortare än en mil. Vid möjlighet använder jag motorvärmare vid kall väderlek för att undvika kallstarter. Jag samlar mina ärenden så jag kan ta saker "på vägen" och därmed minimera körsträckan. Dessutom köper jag alltid bilar med minsta motorn, håller hastighetsgränserna någorlunda och planerar min körning för att slippa energiineffektiva inbromsningar och liknande. Jag är inte särskilt klimatvänlig ändå, men bättre än många andra. Nu har jag just beställt en ny klimatbov i form av en Volvo V60 Cross Country D3. Men den är inte värre för klimatet än en V60 Hybrid eller för den delen en Tesla. Däremot är den något billigare, så jag kan lägga pengar på andra saker, kanske till och med några saker som är bra för miljön, exempelvis att energieffektivisera huset.

(Och min gamla 850 rullar 100 mil om året som ren hobby, så den kan ni inte hacka alltför mycket på. Den släpper inte ut så mycket under dessa få mil.)

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Evildan
11 juni 2017
spillolja skrev:
Evildan skrev:

har kört med min nuvarnade ca 10.000mil utan dom ovannämda symptomen  smile

För en folkvagnsägare förstår jag att 10000mil förefaller som en lång sträcka.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 355 Inlägg
11 juni 2017
Att många storstäder förbjuder dieselbilar måste ju ha nån grund. Så jag tror att de flesta av er som köpt dieselbilar verkar ha blivit lurade. Det känns så iaf. Många företag med en stark miljöpolicy har gått över till diesel men kan det vara så att de skjutit sig i foten? Nu kommer jag väl att få på pälsen av alla miljöbilsvänner här på gorg men det spelar ingen roll!! Jag förstår inte hur jag i mitt jobb ska kunna ha en elbil när man åker ganska mycket till flertalet kunder varje dag, ibland miltals bort. I fredags åkte jag från Eskilstuna till Örebro samt att jag åkte flertalet korta streckor i nämnda stad. Skulle jag ha elbil skulle jag säkert bli stående nån stans mitt ute i ingenstans utan ström. Men det är väl bara att ta fram skarvsladden på 25 meter och plugga in den i närmsta uttag och sitta och vänta i 5 timmar. För uttag ska det väl finnas överallt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

199 Inlägg
11 juni 2017
Vettemannen skrev:
Att många storstäder förbjuder dieselbilar måste ju ha nån grund. Så jag tror att de flesta av er som köpt dieselbilar verkar ha blivit lurade. Det känns så iaf. Många företag med en stark miljöpolicy har gått över till diesel men kan det vara så att de skjutit sig i foten? Nu kommer jag väl att få på pälsen av alla miljöbilsvänner här på gorg men det spelar ingen roll!! Jag förstår inte hur jag i mitt jobb ska kunna ha en elbil när man åker ganska mycket till flertalet kunder varje dag, ibland miltals bort. I fredags åkte jag från Eskilstuna till Örebro samt att jag åkte flertalet korta streckor i nämnda stad. Skulle jag ha elbil skulle jag säkert bli stående nån stans mitt ute i ingenstans utan ström. Men det är väl bara att ta fram skarvsladden på 25 meter och plugga in den i närmsta uttag och sitta och vänta i 5 timmar. För uttag ska det väl finnas överallt.

/Benny

Enda anledningen till att jag köpte diesel är att modellen jag ville ha inte gick att beställa med bensin. Dieseltrenden är ju tyvärr stark, så det fick bli så. Sedan har man inte alltid så bra grund för förbuden som många tror. Alla världsledare har en press på sig att få ned utsläppen och att förbjuda vissa bilar och högbeskatta bilismen är ett bra sett att ge intryck av att det händer något. De åtgärder man borde ägna sig åt är svårare, exempelvis att lägga ned kolkraftverken i världen och se till att ställa högre krav på industrin. Det är inte riktigt lika populära åtgärder hos befolkningen.

Du får inte på pälsen av mig. Elbil fungerar inte för att jag skall få ihop mitt liv heller. Då får jag byta jobb.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

6 689 Inlägg
11 juni 2017
industrier köper sig fria istället och privatpersoner har inte råd att "köpa sig fria" med utsläpp.

Mercedes fick ju böter för att använda köldmediumet R134a, dock var de ju bara för dem att betala och fortsätta ett tag till
Senast redigerat av xXSammy (11 juni 2017)

De/Dem

Evildan
11 juni 2017
Vettemannen skrev:

/Benny

Ni skulle kunna köpa gasdrivna fordon som sedan tankas med biogas.
Senast redigerat av Evildan (11 juni 2017)

Sök