Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 juni 2017 · 14 058 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Att många storstäder förbjuder dieselbilar måste ju ha nån grund. Så jag tror att de flesta av er som köpt dieselbilar verkar ha blivit lurade. Det känns så iaf. Många företag med en stark miljöpolicy har gått över till diesel men kan det vara så att de skjutit sig i foten? Nu kommer jag väl att få på pälsen av alla miljöbilsvänner här på gorg men det spelar ingen roll!! Jag förstår inte hur jag i mitt jobb ska kunna ha en elbil när man åker ganska mycket till flertalet kunder varje dag, ibland miltals bort. I fredags åkte jag från Eskilstuna till Örebro samt att jag åkte flertalet korta streckor i nämnda stad. Skulle jag ha elbil skulle jag säkert bli stående nån stans mitt ute i ingenstans utan ström. Men det är väl bara att ta fram skarvsladden på 25 meter och plugga in den i närmsta uttag och sitta och vänta i 5 timmar. För uttag ska det väl finnas överallt.

/Benny

Ni skulle kunna köpa gasdrivna fordon som sedan tankas med biogas.

Kanske ett alternativ men har inte hört annat än att det SKA vara diesel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
11 juni 2017 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Att många storstäder förbjuder dieselbilar måste ju ha nån grund. Så jag tror att de flesta av er som köpt dieselbilar verkar ha blivit lurade. Det känns så iaf. Många företag med en stark miljöpolicy har gått över till diesel men kan det vara så att de skjutit sig i foten? Nu kommer jag väl att få på pälsen av alla miljöbilsvänner här på gorg men det spelar ingen roll!! Jag förstår inte hur jag i mitt jobb ska kunna ha en elbil när man åker ganska mycket till flertalet kunder varje dag, ibland miltals bort. I fredags åkte jag från Eskilstuna till Örebro samt att jag åkte flertalet korta streckor i nämnda stad. Skulle jag ha elbil skulle jag säkert bli stående nån stans mitt ute i ingenstans utan ström. Men det är väl bara att ta fram skarvsladden på 25 meter och plugga in den i närmsta uttag och sitta och vänta i 5 timmar. För uttag ska det väl finnas överallt.

/Benny

Ni skulle kunna köpa gasdrivna fordon som sedan tankas med biogas.

Kanske ett alternativ men har inte hört annat än att det SKA vara diesel.

/Benny

Halvdan miljöpolicy med andra ord.

Evildan
11 juni 2017 ·

SEpaket skrev:
Om man nu tror att en elbil är en miljöbil, men det är faktiskt inte bättre för miljön om man ser det ur ett helhetsperspektiv. Men då måste man ju tänka ett steg till. Eftersom elen står för ungefär en fhärdedel av utsläppen globalt (HELA transportsektorn, inkluderat fartyg och flygplan står för omkring 12 %) så är det knappast det absolut renaste drivmedel man kan välja. Men Sverige då? Jag hör hur ni börjar resa er i protest. Vi har ju ren el. Visst har vi det idag. Men om vi nu går vidare med nedläggningen av kärnkraften som regeringen vill så har vi energiunderskott (glöm vindsnurror och annat trams, det krävs lika många snurror som vi har idag totalt för att ersätta EN reaktor. De flesta kärnkraftverken har 2-4 reaktorer) samtidigt som energimyndigheten säger att vi med dagens energiläge måste spara 10-12% av vår elkonsumtion eftersom vi måste klara befolkningsökningen. Var tar vi strömmen ifrån när det är slut här? Jo, tysk och polsk kolkraft. Kolkraft står ensamt för en femtedel (alltså nästan samtliga utsläpp kopplade till elen) globalt. Och statliga Vattenfall driver förövrigt kolkraftverk i Tyskland. Miljötänk...

Därutöver så tillkommer klimatvåndan av att tillverka batterier. Det är knappast en miljövänlig process. Och så då tillverkning av en ny bil, som inte heller är klimatmässigt korrekt. En elbil, ren elbil, KAN vara något renare än en bensin- eller dieselbil. Förutsättningen för detta är att elen är framställd via vatten-, vind- eller kärnkraft samt att elbilens livslängd är lika lång som för den fossilt drivna bilen. Eftersom en elbil har kortare livslängd ännu så är det alltså inte relevant. En hybridbil, som ändå har ett visst utsläpp också under körning, är aldrig renare än en rent fossildriven bil sett till hela processen.

Ni som talar om era "miljöbilar" är tyvärr grundlurade. Det finns bara ett sätt att inte påverka miljön alls med bilism och det är att inte ha någon bil alls. Själv är jag ganska snäll mot miljön. Jag kör bara när jag måste, sällan resor kortare än en mil. Vid möjlighet använder jag motorvärmare vid kall väderlek för att undvika kallstarter. Jag samlar mina ärenden så jag kan ta saker "på vägen" och därmed minimera körsträckan. Dessutom köper jag alltid bilar med minsta motorn, håller hastighetsgränserna någorlunda och planerar min körning för att slippa energiineffektiva inbromsningar och liknande. Jag är inte särskilt klimatvänlig ändå, men bättre än många andra. Nu har jag just beställt en ny klimatbov i form av en Volvo V60 Cross Country D3. Men den är inte värre för klimatet än en V60 Hybrid eller för den delen en Tesla. Däremot är den något billigare, så jag kan lägga pengar på andra saker, kanske till och med några saker som är bra för miljön, exempelvis att energieffektivisera huset.

(Och min gamla 850 rullar 100 mil om året som ren hobby, så den kan ni inte hacka alltför mycket på. Den släpper inte ut så mycket under dessa få mil.)

Har du tagit del av den i tråden länkade rapporten gällande elbilars utsläpp?

KenthIJ
12 juni 2017 · 1 465 Inlägg

På   http://www.miljofordon.se  kan man ju gå in på " sök fordon " och kolla olika märken och modeller.  Där anges ju co2 utsläppen både enligt www ( hela liv cykel vad jag förstår ) och tailpipe ( ur avgasröret).  På t.ex den Toyota Auris ts hsd som jag har anges wtw värdet till 106 g/km och tailpipe värdet till 83 g/km medans t.ex Toyota Prius + med Comfort utrustning  har motsvarade 121 och 96 värden.
Hur stora miljöskillnader ligger det egentligen i de siffrorna? (Om ni förstår hur jag menar)
Kan man referera till normer, något i stil med - ganska bra, något sämre, betydligt sämre, riktigt dåligt etc

Väg jag förstår så kommer väl nya gräns värdet för att få kallas miljöbil ligga på knappa 100 g/km för tailpipe värdet.
Kollar man t.ex Ford C Max 1.0 ecoboost bensinare så ligger den på 150 g/km wtw och 117 g/km tailpipe

SportPilot Ubåtsingenjör
12 juni 2017 · 7 232 Inlägg

Bmw har fattat grejen ! http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69706

En riktigt schysst miljöbil

den högt aktade priusen är ju en riktig miljöbov i jämförelse http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69019

Senast redigerat av SportPilot (12 juni 2017)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
12 juni 2017 ·

SportPilot skrev:
Bmw har fattat grejen ! http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69706

En riktigt schysst miljöbil

http://www.expressen.se/motor/bmws-ladd … erar-inte/

Tydligen är den lite sådär enligt journalisten synd då den på pappret ser hyfsad ut bagaget är i minsta laget innerutrymnena är inte heller översvallande alla har inte behov av utrymme då kan bilen fungera bra i vardagen seriebilarna har förhoppningsvis skruvats ihop bättre utan oljud varför jämföra en plugin BMW med en vanlig laddhybrid när det finns en Prius plugin med utsläpp om 22g CO2 angiven förbrukning 1l/100km kan man ju fråga sig kan man göra

Senast redigerat av Evildan (12 juni 2017)

SportPilot Ubåtsingenjör
12 juni 2017 · 7 232 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
Bmw har fattat grejen ! http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69706

En riktigt schysst miljöbil

http://www.expressen.se/motor/bmws-ladd … erar-inte/

Tydligen är den lite sådär enligt journalisten synd då den på pappret ser hyfsad ut bagaget är i minsta laget innerutrymnena är inte heller översvallande alla har inte behov av utrymme då kan bilen fungera bra i vardagen seriebilarna har förhoppningsvis skruvats ihop bättre utan oljud varför jämföra en plugin BMW med en vanlig laddhybrid när det finns en Prius plugin med utsläpp om 22g CO2 angiven förbrukning 1l/100km kan man ju fråga sig kan man göra

låter som om han hade en mindre trevlig upplevelse, får prova den själv och se...

rätt kul dock att han föredrar 330d, vilken precis som han säger är en underbar motor

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jokabsson
12 juni 2017 · 1 179 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
Bmw har fattat grejen ! http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69706

En riktigt schysst miljöbil

http://www.expressen.se/motor/bmws-ladd … erar-inte/

Tydligen är den lite sådär enligt journalisten synd då den på pappret ser hyfsad ut bagaget är i minsta laget innerutrymnena är inte heller översvallande alla har inte behov av utrymme då kan bilen fungera bra i vardagen seriebilarna har förhoppningsvis skruvats ihop bättre utan oljud varför jämföra en plugin BMW med en vanlig laddhybrid när det finns en Prius plugin med utsläpp om 22g CO2 angiven förbrukning 1l/100km kan man ju fråga sig kan man göra

330e verkar inte så renodlad som man förväntar sig att en BMW ska vara i kraftöverföringen. Är man van vid lite äldre turbo-bilar så märker man nog ingen större skillnad, men för en BMW som man betalar runt 400 000kr för, bör det vara bättre. Rolig recension om BMW 330e av fullychargedshow
https://www.youtube.com/watch?v=oL_LUAeYw9I
Vill man inte se hela så spola till 8:30 där han provar 0-100 då det är ganska tydligt hur bilen tvekar när man stampar på pedalen.

Senast redigerat av Cracksoup (12 juni 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
12 juni 2017 ·

Länk till senaste PIP.
https://www.toyota.se/nya-bilar/prius-plugin/index.json

Provkörningslänkar

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … har-varit/

http://www.vibilagare.se/test/biltester … ybrid-2017

Jag har två aber med andra generationens PIP och det är dåligt bagageutrymme samt det tvåsitsiga baksätet.

KenthIJ
12 juni 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
Bmw har fattat grejen ! http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69706

En riktigt schysst miljöbil

http://www.expressen.se/motor/bmws-ladd … erar-inte/

Tydligen är den lite sådär enligt journalisten synd då den på pappret ser hyfsad ut bagaget är i minsta laget innerutrymnena är inte heller översvallande alla har inte behov av utrymme då kan bilen fungera bra i vardagen seriebilarna har förhoppningsvis skruvats ihop bättre utan oljud varför jämföra en plugin BMW med en vanlig laddhybrid när det finns en Prius plugin med utsläpp om 22g CO2 angiven förbrukning 1l/100km kan man ju fråga sig kan man göra

Hade väldigt gärna haft en sådan kombination av vanlig hybrid och plug in i typ Avensis eller Prius + utförande.

Jag (som så många med mig) har inte möjlighet att ladda från uttag hemma som det är nu och då är ju laddningen vid körning ett alt. men möjligheterna att ladda i tex allmänna P hus och på P platser verkar ju öka något (om än för sakta) och då skulle man ju kunna passa på att ladda där om/när man ändå står där hel/halvdagar flera dar i veckan.

Evildan
12 juni 2017 ·

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
Bmw har fattat grejen ! http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69706

En riktigt schysst miljöbil

http://www.expressen.se/motor/bmws-ladd … erar-inte/

Tydligen är den lite sådär enligt journalisten synd då den på pappret ser hyfsad ut bagaget är i minsta laget innerutrymnena är inte heller översvallande alla har inte behov av utrymme då kan bilen fungera bra i vardagen seriebilarna har förhoppningsvis skruvats ihop bättre utan oljud varför jämföra en plugin BMW med en vanlig laddhybrid när det finns en Prius plugin med utsläpp om 22g CO2 angiven förbrukning 1l/100km kan man ju fråga sig kan man göra

Hade väldigt gärna haft en sådan kombination av vanlig hybrid och plug in i typ Avensis eller Prius + utförande.

Jag (som så många med mig) har inte möjlighet att ladda från uttag hemma som det är nu och då är ju laddningen vid körning ett alt. men möjligheterna att ladda i tex allmänna P hus och på P platser verkar ju öka något (om än för sakta) och då skulle man ju kunna passa på att ladda där om/när man ändå står där hel/halvdagar flera dar i veckan.

I min spåkula ser jag fler Toyotaplugin framöver.

Jag tankade bensin idag och när jag väl kom ihåg på vilken sida tanklocket sitter fick pumpen i 28 liter efter 1387 km körning vilket jag faktiskt är rätt nöjd med då inte jag heller kan ladda hemma, ännu. wink
Jag laddar på arbetet samt publika laddstationer.

Evildan
14 juni 2017 ·

SportPilot skrev:
Bmw har fattat grejen ! http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69706

En riktigt schysst miljöbil

den högt aktade priusen är ju en riktig miljöbov i jämförelse http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69019

Den där sidan är en ytterst tveksam källa.
Prius gen IV har tydligen 7 cylindrar och får inte dra släp. LOL !
Utsläppsuppgifterna hur knapphändiga dom än må vara stämmer dock med körcykeln.
http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=77779

_______
14 juni 2017 · 107 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Bill_Bull skrev:
http://www.gd.se/opinion/insandare/ladda-elbilen-hemma-da-blir-det-dyrt

Den snubben har nog rökt svamparna istället för att steka de som brukligt. Vilket även avspeglar sig i svaren. Det finns folk till allt.

Eller så kan han matte och sitt jobb. Fast det ena utesluter inte det andra, han kanske hade svamp på baxet, det innebär dock inte att han fortfarande är kapabel till en korrekt matematisk kalkyl i sitt arbete...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juni 2017 · 17 486 Inlägg

Blacken skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Bill_Bull skrev:
http://www.gd.se/opinion/insandare/ladda-elbilen-hemma-da-blir-det-dyrt

Den snubben har nog rökt svamparna istället för att steka de som brukligt. Vilket även avspeglar sig i svaren. Det finns folk till allt.

Eller så kan han matte och sitt jobb. Fast det ena utesluter inte det andra, han kanske hade svamp på baxet, det innebär dock inte att han fortfarande är kapabel till en korrekt matematisk kalkyl i sitt arbete...

NU undrar jag vem som brukar svamp... Kan min matte. Medlem i en viss klubb.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
14 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Blacken skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Den snubben har nog rökt svamparna istället för att steka de som brukligt. Vilket även avspeglar sig i svaren. Det finns folk till allt.

Eller så kan han matte och sitt jobb. Fast det ena utesluter inte det andra, han kanske hade svamp på baxet, det innebär dock inte att han fortfarande är kapabel till en korrekt matematisk kalkyl i sitt arbete...

NU undrar jag vem som brukar svamp... Kan min matte. Medlem i en viss klubb.

2% kan få vara med i den klubben, inga höga krav mao.

I Barva svamp och hembygdsförening är det tuffare att bli medlem då du måste bo i Barva samt, likt mannen med den intressanta matematiken, röka svampen.

Mycket spännande grundlösa påståenden gällande både elbilar och hybrider, oljebolagen har ett fast grepp likt tobaksindustrin om marknaden.

caromania Forummoderator
14 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Blacken skrev:

Eller så kan han matte och sitt jobb. Fast det ena utesluter inte det andra, han kanske hade svamp på baxet, det innebär dock inte att han fortfarande är kapabel till en korrekt matematisk kalkyl i sitt arbete...

NU undrar jag vem som brukar svamp... Kan min matte. Medlem i en viss klubb.

2% kan få vara med i den klubben, inga höga krav mao.

I Barva svamp och hembygdsförening är det tuffare att bli medlem då du måste bo i Barva samt, likt mannen med den intressanta matematiken, röka svampen.

Mycket spännande grundlösa påståenden gällande både elbilar och hybrider, oljebolagen har ett fast grepp likt tobaksindustrin om marknaden.

Jag tror tyvärr, tyvärr att detta är väldigt sant. Klickar man runt lite på dessa länkar ovan så dröjer det inte så länge innan dubiösa intressenter verkar glida in i ekvationen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
14 juni 2017 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
Bmw har fattat grejen ! http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69706

En riktigt schysst miljöbil

den högt aktade priusen är ju en riktig miljöbov i jämförelse http://www.miljofordon.se/fordon/detalj?id=69019

Den där sidan är en ytterst tveksam källa.
Prius gen IV har tydligen 7 cylindrar och får inte dra släp. LOL !

Är Priusens förbränningsmotor alltså från en AGCO skördetröska? För någon annan sjucylindrig motor känner jag inte till, stjärnmotorer undantaget...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
_______
14 juni 2017 · 107 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Blacken skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Den snubben har nog rökt svamparna istället för att steka de som brukligt. Vilket även avspeglar sig i svaren. Det finns folk till allt.

Eller så kan han matte och sitt jobb. Fast det ena utesluter inte det andra, han kanske hade svamp på baxet, det innebär dock inte att han fortfarande är kapabel till en korrekt matematisk kalkyl i sitt arbete...

NU undrar jag vem som brukar svamp... Kan min matte. Medlem i en viss klubb.

Föredrog växtånga och hojtarolja då det begav sig. Fick lömsk magsyra av "vildsvamp"..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang