SportPilot skrev:
0kr i rep, går den i sönder så är den med stor sannolikhet billigare att reparera än en Prius, räknat med att man skruvar själv, håller man den dessutom i skick så är de väldigt driftsäkra
Aa okej.. så bara för det står hybrid på bilen så blir det automatiskt dyrt?
Dock kan de bli dyrare just för Toyota är kända för väldigt bra hållbarhet, så om det av all förmodan går sönder så har det inte serietillverkats så mycket delar
'
Tar jag genomsnittet på vad vi bytt på Focusarna (Ingen ide att jag räknar på övriga kostnader, jag har micklat med så mycket lån när jag var ung och dum)
Eftersom serviceboken slutar efter 10 år så använder vi de att räkna på (Ford original utan arbete)
Fjädrar (Bägge fram) 1500:-
Hjullager (Bägge fram) 2200:-
Bromsklossar och skivor runt om (1-2 gånger beroende på hur bilen behandlas) 7000:-
Någon random elkomponent som blir standard fel efter en viss tid (Så som ABS modulen gick sönder på Focus 2004 eller spridarna på Focus 99): 3000:-
Så genomsnittet kostar ca 14.000 i delar, borträknat från måndagsexemplar, kommunbilar, hemtjänst, taxi, etc.
Så ca 1400 kr per år
