2306
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Muttley
30 juni 2017
Evildan skrev:
Muttley skrev:
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Sa aldrig att det var mycket men det är för mycket egentligen. Det är mycket om man jämför med Priusens skitskatt iaf.

0.94 på 100 och 80 väg och nån 50 väg kan du glömma. Sommar eller vinter i 2 meter snö?? Då kör du med tänddelar som är helt slut eller annat fel eller så kryddar du siffran rätt ordentligt så den ska passa Evildans agenda.

Behöver inte krydda en S70 med 2.0 motorn ligger på 1.1 blandad lugn körning smile

Exakt.  Jag kör som en pensionär när jag pendlar så jag låg relativt lågt ändå.   Varför tror ni att jag bytte bil :o

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/SGH019

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/JNN106

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ABS284

Dom gillar visst sås...

Det gör dem.  Tyckte mest jag tankade hela tiden. Och så roligt är de inte att stå vid pumpen.  Nu står jag där varannan var 3e vecka och då tankar jag inte fullt.
panda666 skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
xXSammy skrev:
Aerodynamikens lagar finns ju annars
Skulle drivlinan och vikten vara identisk med en Prius på en E34a skulle ändå Toyotan gå billigare bara för E34an är så kantig

e34 säger du,,,(homer drägel) e34...tänk dig e34 kaross med prius tekniken,vilken dröm.

Vi är väldigt olika i tycke och smak, så de är tur de bygger olika bilar.  Jag tycker E34 är groteskt ful :p
Avensis nyare modell tycker jag är snygg.
Prius tycker jag är en okej bil, hade inte skämts för den.
Multipla hade jag endast framfört om jag fått klä ut mig så ingen kände igen mig.

lol e34 är inte grotesk^^den är skitfin, speciellt helt svart och sänkt, eller e39 da? tänk den med prius teknik, eller som elbil. fast ja börjar bli trött på e39 nu. e60 vore trevligt med el teknik. skulle inte säga nej. måste japanare bygga fula bilar. tycker tex auris/prius/nyare toyota är fula bilar. lexus är lite sådär. 2006 är fula i fronten men snygg bak. 2013 lite sådär styling, passar inte alla. men 300h motorn är skittråkig.

Jag beklagar. E34 för mig är inte vacker, skulle aldrig få för mig att vara spekulant på en sådan.  E39 är bättre men inget som tilltalar mig heller.
Precis som du tycker toyota är fula tycker jag bmw är fula smile   
Tilltalande bilar för mig i dagens läge är Megane, I40, ceed och så vidare du förstår linjen.
En annan ful bil som jag kommer få enorma hugg för är v90/s90. S90 speciellt,  de måste ha krökat rejält när de ritade bakdelen på den.
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:

Exakt.  Jag kör som en pensionär när jag pendlar så jag låg relativt lågt ändå.   Varför tror ni att jag bytte bil :o

Dom gillar visst sås...

Jag som tyckte att min 6a slukar soppa :o

Jag säger detsamma. Min förra CTS med 3.2 låg på samma snitt om inte lite lägre  än s70.

Evildan
30 juni 2017
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

lol e34 är inte grotesk^^den är skitfin, speciellt helt svart och sänkt, eller e39 da? tänk den med prius teknik, eller som elbil. fast ja börjar bli trött på e39 nu. e60 vore trevligt med el teknik. skulle inte säga nej. måste japanare bygga fula bilar. tycker tex auris/prius/nyare toyota är fula bilar. lexus är lite sådär. 2006 är fula i fronten men snygg bak. 2013 lite sådär styling, passar inte alla. men 300h motorn är skittråkig.

Här har du ju BMW:s läckra miljöbil att köpa för småpengar: https://m.blocket.se/vastmanland/BMW_i3 … 12&w=3

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 317048.jpg

nej, bara nej..kanske i8 om den fanns som 4 dörrars, men tänker inte ge så mcyket pengar även om jag hade.

Varför måste tyskarna bygga fula bilar... wink
Tänk på BMW i3 nästa gång när du känner dig behövd att kalla miljöjapsarna fula. tongue

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
30 juni 2017
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

Här har du ju BMW:s läckra miljöbil att köpa för småpengar: https://m.blocket.se/vastmanland/BMW_i3 … 12&w=3

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 317048.jpg

nej, bara nej..kanske i8 om den fanns som 4 dörrars, men tänker inte ge så mcyket pengar även om jag hade.

Bättre och roligare att köra en riktig äldre BMW med sugsexa, du kan köra mååånga mil innan du kommit upp i dessa miljöbilars kostnad.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (30 juni 2017)

Nöjeskör närproducerat

Muttley
30 juni 2017
_Blue_Speed_ skrev:
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
Skulle 2463kr i skatt vara mycket?    Rätt så acceptabel nivå kan jag tycka.
De stjäl inte en krona, man ska betala för man brukar vägen.  Borde gälla alla fordon som vistas där smile
Min är en 1.5 och kostar 1185 per år smile
PS 0.94 snittar min förre S70 vilket den låg på med farthållare på 100 och 80 väg med lite 50 här och där.. Har den hemma nu.
För tillägg på kontot.  Spindelled, handbroms igen, och en hjulskruv bytt idag.   Vet ej kostnaden då jag inte frågade.

Sa aldrig att det var mycket men det är för mycket egentligen. Det är mycket om man jämför med Priusens skitskatt iaf.

0.94 på 100 och 80 väg och nån 50 väg kan du glömma. Sommar eller vinter i 2 meter snö?? Då kör du med tänddelar som är helt slut eller annat fel eller så kryddar du siffran rätt ordentligt så den ska passa Evildans agenda.

Behöver inte krydda en S70 med 2.0 motorn ligger på 1.1 blandad lugn körning smile

2.0... Miljömotorn på 126 hk som nästan tröttare än en Prius.

Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Du kör en tung bil så du har ju svaret på varför de är "mycket"

Nej friska detaljer var de när jag tog över den av en herre som hade bytt tänddelar relativt nyligen.   
Jag körde mätning genom tankmetoden och det är korrekta siffror.  Den är frisk jämfört med många exemplar jag provat på
Detta sommartid.
Brorsan har en v70  nu årsmodell 99 om jag ej minns fel. Den är lika törstig.  Deras förra Xc70 -05 snittade 1,2 utan släp. 1.5 med släp.
Farsan har en S70 -98, snitt på 0.95,  men den är sleten på riktigt, och skall faktiskt gå i graven till hösten.

Så du körde 2.0? Grattis, inte intelligent att köpa en sådan, du som tycks vara det. tongue

De är inte intelligent att köpa en gammal volvo alls.  De var en mellanbil då jag sålde en passat innan som jag fick rätt pengar för.  Jag hade 1  dag på mig att hitta en bil och de blev en sån då alla V70N var skrot i 20 tusen kr klassen  EXAKT alla var värdelösa och då provade jag 7-8 stycken och de föll på en s70. 

Sen blev de sparbössan och så förblir de ett tag till.

4 261 Inlägg
30 juni 2017
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Dom gillar visst sås...

Det gör dem.  Tyckte mest jag tankade hela tiden. Och så roligt är de inte att stå vid pumpen.  Nu står jag där varannan var 3e vecka och då tankar jag inte fullt.
panda666 skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
xXSammy skrev:
Aerodynamikens lagar finns ju annars
Skulle drivlinan och vikten vara identisk med en Prius på en E34a skulle ändå Toyotan gå billigare bara för E34an är så kantig

e34 säger du,,,(homer drägel) e34...tänk dig e34 kaross med prius tekniken,vilken dröm.

Vi är väldigt olika i tycke och smak, så de är tur de bygger olika bilar.  Jag tycker E34 är groteskt ful :p
Avensis nyare modell tycker jag är snygg.
Prius tycker jag är en okej bil, hade inte skämts för den.
Multipla hade jag endast framfört om jag fått klä ut mig så ingen kände igen mig.

Jag beklagar. E34 för mig är inte vacker, skulle aldrig få för mig att vara spekulant på en sådan.  E39 är bättre men inget som tilltalar mig heller.
Precis som du tycker toyota är fula tycker jag bmw är fula smile   
Tilltalande bilar för mig i dagens läge är Megane, I40, ceed och så vidare du förstår linjen.
En annan ful bil som jag kommer få enorma hugg för är v90/s90. S90 speciellt,  de måste ha krökat rejält när de ritade bakdelen på den.

Jag säger detsamma. Min förra CTS med 3.2 låg på samma snitt om inte lite lägre  än s70.

håller med, s90/v90 ser konstiga ut, v90 kanske lite finare än s90 men endå. ser bara stora o klumpiga ut. däremot har ja sett ett par G30 nu, alltså bmws nya 5 serie. Tycker dom ser helt absurt grymma ut. såg en 520d g30 med m sport på jobbet några dagar sen och det bara rann från munnen på mig. kanske köper en om 10 år när priserna har fallit så pass mycket;)

Evildan
30 juni 2017
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/46/4645724401.jpg

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/26/2697290188.jpg

Blå instrument, treekrad kromförsedd ratt, skärm omgiven av luftutsläpp, skjutlock på  mittkonsolen, samt en liten kromlist med en vik på, osv, osv.
Närapå "copy paste". Men det är klart, asiatiska biltillverkare har ju alltid beskyllts för att göra så.
Senast redigerat av Evildan (30 juni 2017)

10 164 Inlägg
30 juni 2017
Vilka bilar är inte snarlika idag ?

Nya renault talisman liknar både passat och volvo v90 bla.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
30 juni 2017
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Så du körde 2.0? Grattis, inte intelligent att köpa en sådan, du som tycks vara det. tongue

De är inte intelligent att köpa en gammal volvo alls.  De var en mellanbil då jag sålde en passat innan som jag fick rätt pengar för.  Jag hade 1  dag på mig att hitta en bil och de blev en sån då alla V70N var skrot i 20 tusen kr klassen  EXAKT alla var värdelösa och då provade jag 7-8 stycken och de föll på en s70. 

Tja..gillar man "moderna" asiatiska och franska designer är det sannerligen inte intelligent att titta åt äldre Volvos som är raka motsatsen i design. Så att du överhuvudtaget kollade på och köpte en är intressant.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
30 juni 2017
Evildan skrev:
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 724401.jpg

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 290188.jpg

Blå instrument, treekrad kromförsedd ratt, skärm omgiven av luftutsläpp, skjutlock på  mittkonsolen, samt en liten kromlist med en vik på, osv, osv.
Närapå "copy paste". Men det är klart, asiatiska biltillverkare har ju alltid beskyllts för att göra så.

I40 är väldigt trevlig i kupen,  mysig faktiskt.  Premium skall de ju vara så man slipper parkera själv med.

Muttley
30 juni 2017
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Tja..gillar man "moderna" asiatiska och franska designer är det sannerligen inte intelligent att titta åt äldre Volvos som är raka motsatsen i design. Så att du överhuvudtaget kollade på och köpte en är intressant.

Jag förstår inte din attityd faktiskt,  jag försökte diskutera lite med dig. Men du började med personliga påhopp, ville bara påpeka det så de är klart.  Att kalla andra människor för ointelligenta är otrevligt.  Dumt av mig att fortsätta såklart.

Att jag överhuvudtaget kollade och köpte står klart och tydligt, behöver jag precisera de än mer tydligare?

Of World
3 378 Inlägg
30 juni 2017
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:

Jag förstår inte din attityd faktiskt,  jag försökte diskutera lite med dig. Men du började med personliga påhopp, ville bara påpeka det så de är klart.  Att kalla andra människor för ointelligenta är otrevligt.  Dumt av mig att fortsätta såklart.

Att jag överhuvudtaget kollade och köpte står klart och tydligt, behöver jag precisera de än mer tydligare?

Är tyvärr den slutsatsen många har med den här herren. Mycket tråkig attityd hela tiden

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Muttley
30 juni 2017
opel_vectra_gts skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Är tyvärr den slutsatsen många har med den här herren. Mycket tråkig attityd hela tiden

Jo tack. Har varit i luven med denne man förr.  Tråkigt att han fortsätter de gånger han har vägarna förbi.  Dålig attityd.

Evildan
30 juni 2017
Muttley skrev:
Evildan skrev:
https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 724401.jpg

https://cdn.blocket.com/static/1/mob_ip … 290188.jpg

I40 är väldigt trevlig i kupen,  mysig faktiskt.  Premium skall de ju vara så man slipper parkera själv med.

Finner ett visst underhållningsvärde i att i40 som man lätt köper under 130000kr har stått modell när V90 designades interiört.
i40 är en trevlig bil, det håller jag med om. Dieselmotorn var inte riktigt "my cup of tea" men en bensinvariant är go.
Hade senast parkeringshjälp på Toyota HSD CH-R och det är kul grejor ihop med lane assist, autobroms, skyltläsning osv. Premium vareja. smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
30 juni 2017
s90 är förövrigt det snyggaste volvo producerat på senare dagar, de har 2 andra lyckade designer och det är amazonen och p1800

har inte sett xc60 live ännu, men på bild ser den lovande ut smile

Hade jag haft råd och inte haft planer på studier inom kort så hade jag kikat närmare på bmw 330e
i3 är förbannat ful samt att den tråkigt nog har allt för kort räckvidd

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
30 juni 2017
Muttley skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Muttley skrev:

Jo tack. Har varit i luven med denne man förr.  Tråkigt att han fortsätter de gånger han har vägarna förbi.  Dålig attityd.

hmm Det kommer från rätt trutar. Finns väl inga med sämre attityd på garaget än er inbördes beundran-klubb? Varje tråd man läser så stöter man på era barnsliga, hånfulla och översittande inlägg.

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 juni 2017
_Blue_Speed_ skrev:
Skatt, nuvarande 2463 kr ink. vägregavgift.
Skatt, på Prius 410 kr ink. vägregavgift.

Skatten får man tacka SVENSKA STATEN för som försöker göra livet lite extra jävligt för oss som gillar motorer över 1.4 liter. Men det visste man ju innan, det är smidigast för REGERINGEN att stjäla från oss när de upptäcker att det saknas pengar i statskassan som de behöver till vissa projekt......

Ogillar Prius ganska mycket jag med, men... Jag gillar lite kraftigare doningar än Hisingetraktors kan man säga, men fortfarande mån om utgifter. Jag sneglar just nu lite på en bil som har 3456cc volym (bensin), 345hk, 0-100 på drygt 5s och väger 1945kg. Skatten på den ligger på 1878kr. Jag kan inte begripa att den är 600kr billigare än din 850? Bra stereo har den också, dessutom lite annat kul i utrustningsväg som mest retar grannar.

Sedan är det det där med Regeringen som jag måste kommentera. De har alltså egentligen ingen makt utan de måste alltid fråga Riksdagen. Skitsvårt det där, jag vet det, men du får lite på mig. Jag är SO-lärare, jobbat som det sedan du höll på med blöjor.

Jag tycker för övrigt (som mattelärare) fortfarande att det är jävligt synd att du räknar så dåligt eftersom du skulle tjäna en hel del pengar på att svälja din stolthet. (Psst: Pu behöver inte berätta det för någon annan...) Och nej, du behöver inte byta till en Prius för att ha en massa flis i pluskan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
30 juni 2017
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
opel_vectra_gts skrev:

hmm Det kommer från rätt trutar. Finns väl inga med sämre attityd på garaget än er inbördes beundran-klubb? Varje tråd man läser så stöter man på era barnsliga, hånfulla och översittande inlägg.

Just nu är du hånfull och gör personangrepp.  Snälla skärp dig lite så skulle folk kunna diskutera med dig också.  Jag försökte föra en seriös diskussion med dig men varför förstörde du det nu?

Of World
3 378 Inlägg
30 juni 2017
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Det är inget fel att rekommendera erkänt bra kvalitet och hållbarhet i köprådstrådar
Istället för gamla Volvos med stenåldern teknik.

En exempelvis gammal bil kommer aldrig bli det "smarta" valet om man bryr sig om säkerhet och ekonomin i längden.. tro mig jag har provat allt. Billigast hittills är Prius punkt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 261 Inlägg
1 juli 2017
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:

Det är inget fel att rekommendera erkänt bra kvalitet och hållbarhet i köprådstrådar

En exempelvis gammal bil kommer aldrig bli det "smarta" valet om man bryr sig om säkerhet och ekonomin i längden.. tro mig jag har provat allt. Billigast hittills är Prius punkt.

tänkte nästan ge prius en chans och det kom en på jobbet som jag fick testköra, det gjorde så att jag ändrade mig. trött och ful^^samt fronten kan jag leva med men inte baken, man har inte heller så jättebra koll på vad som händer en från bakhållet, ganska litet synfält, dom har väl en ganska liten ruta där bak. Men vad kostar det att äga en sån? och vilken årsmodell ska man satsa på?

@evil; tänk om heter den i5? eller i3 minns inte, hade den iaf gjort barn med prius vad fan skulle resultatet bli?^^

Evildan
1 juli 2017
panda666 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

tänkte nästan ge prius en chans och det kom en på jobbet som jag fick testköra, det gjorde så att jag ändrade mig. trött och ful^^samt fronten kan jag leva med men inte baken, man har inte heller så jättebra koll på vad som händer en från bakhållet, ganska litet synfält, dom har väl en ganska liten ruta där bak. Men vad kostar det att äga en sån? och vilken årsmodell ska man satsa på?

@evil; tänk om heter den i5? eller i3 minns inte, hade den iaf gjort barn med prius vad fan skulle resultatet bli?^^

Äh, bakåtsikten är inget problem för en kunnig bilförare. En och annan lattedrickande iPhonefi**a kanske stryker med, men vad gör det ur ett globalt perspektiv?
Jag har backkamera på min 2013 instegsmodell av Plugin.
Kostnaderna är löjligt låga så länge man kan lägga ihop 2 och 2.
Bränsleförbrukningen är låg.
Skatten 360kr.
Försäkringen är billig sett till årsmodell och nypris.
Service är billig, 3.7l olja går det åt.
Delar i övrigt är billigt när det är dags att byta bakre bromsbelägg och skivor samt snörja okena vilket är standard på försiktigt körda Priusar.
Oavsett generation så köper du en mycket strulfri funktion med bra innerutrymmen och ett bagage som är minst 75 liter större än i BMW 330e.
Generation II är ngt trängre i bagaget, men en liggvagn får plats och du köper en vettigt 2007 för 55000kr nu på sommaren när bilhandeln står lite still.
Generation III är en utveckling med större motor och lägre förbrukning samt tystare och mer ombonad interiört samt ngt bättre skjutmån i stolarna vilket mina 183cm uppskattar. Runt 100000kr för en 2010 är normala pengar och det stiger sedan i förhållande till mil och ålder. Från hösten 2012 kom en facelift likt min Prius med annan LED-front, LED-baklyktor, uppdaterade stolar och mittkonsoll med mera.

Att korsa Toyota och BMW har redan visat sig fungera illa för japsen med dom kassa dieselmotorerna Toyota fick i byte mot hybridteknologin.
Dieslarna visade sig desvärre vara både klenare och törstigare samt betydligt mindre driftsäkra eller servicevänliga än Toyotas egna tidigare motorer. BMW drog klart det längsta strået i den affären anser jag, förutom det positiva att fler hybridbilar ger oss en bättre global miljö även om fossilerna hävdar annat. BMW jobbar även med att bygga gröna bilfabriker och i3 monteras med energi enbart från egen vindkraft. (Y)

Sök