2648
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Forummoderator
18 318 Inlägg
5 juli 2017
#681
KenthIJ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Körde en Hyundai IONIQ Plug-in idag. Bra sås i maskin. Kunde mycket väl tänka mig en sådan. Går på el i upp till 120 km/h. Sen drar fossilmotorn igång.

Är den i storlek (last och kupe utrymme) med Prius ?

Vet faktiskt inte. Eftersom vi inte har behov av stort utrymme bak så kan jag bara konstatera att den nog är mindre i skuffen. Att den ska klara 63 km på enbart el kan väl översättas till cirka 30-40 km i verkligheten och det räcker för oss. Har 9 km till jobbet cirka. Gå in på Hyundai.se och titta själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
5 juli 2017
#682
caromania skrev:
Muttley skrev:
caromania skrev:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/jqwzz/volvo-cars-elektrifierar-alla-sina-bilar

Aftonbladet i all ära men det är ju detta som krävs, att biltillverkarna ändrar hela sin linje så att framtidens begagnatmarknad ställs om. Tyvärr är ju Volvo en obetydlig aktör på bilmarknaden då de säljer väldigt få bilar, men för oss lokalt kommer det säkert vara lysande eftersom märket är så starkt här.

Problemet med volvo är att de blir så extremt dyra.  De springer ifrån den stora marknaden i sverige (övriga världen har jag dålig koll på) så de lär inte bli några stora mängder av bilen.  De är helt enkelt för små smile

Sant. Förmodligen är det dödsstöten för Volvo. De kommer inte ens kränga bilar på hemmaplan. Det var ju lite det Collin var inne på i Aftonbladet senare. Synd egentligen eftersom så många svenskar fortfarande tror att Volvo är Guds gåva till mänskligheten.

Ursäkta men jag har en fråga: Ert enorma intresse för "miljö" och "världsfrågor" har ju inte undgått någon men att det ska gå bra för vårt land Sverige verkar inte vara lika viktigt? Vad är det som driver er till att ständigt hacka ner på ett svenskt och för Sverige viktigt företag?
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (5 juli 2017)

Nöjeskör närproducerat

KenthIJ
5 juli 2017
#683
Hybridsmurfen skrev:
KenthIJ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Körde en Hyundai IONIQ Plug-in idag. Bra sås i maskin. Kunde mycket väl tänka mig en sådan. Går på el i upp till 120 km/h. Sen drar fossilmotorn igång.

Är den i storlek (last och kupe utrymme) med Prius ?

Vet faktiskt inte. Eftersom vi inte har behov av stort utrymme bak så kan jag bara konstatera att den nog är mindre i skuffen. Att den ska klara 63 km på enbart el kan väl översättas till cirka 30-40 km i verkligheten och det räcker för oss. Har 9 km till jobbet cirka. Gå in på Hyundai.se och titta själv.

Jo vid en snabbkoll på Hyundai.se så verkar den vara något kortare och lägre än ( fram till 2012) Prius (de nyare Priusarna verkar ju vara ytterligare något längre. men Hyundai verkar något bredare.

Får väl åka och mäta :-) blev mest nyfiken.

Blev oxå lite nyfilken på Optiman

Muttley
5 juli 2017
#684
caromania skrev:
Muttley skrev:
caromania skrev:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/jqwzz/volvo-cars-elektrifierar-alla-sina-bilar

Aftonbladet i all ära men det är ju detta som krävs, att biltillverkarna ändrar hela sin linje så att framtidens begagnatmarknad ställs om. Tyvärr är ju Volvo en obetydlig aktör på bilmarknaden då de säljer väldigt få bilar, men för oss lokalt kommer det säkert vara lysande eftersom märket är så starkt här.

Problemet med volvo är att de blir så extremt dyra.  De springer ifrån den stora marknaden i sverige (övriga världen har jag dålig koll på) så de lär inte bli några stora mängder av bilen.  De är helt enkelt för små smile

Sant. Förmodligen är det dödsstöten för Volvo. De kommer inte ens kränga bilar på hemmaplan. Det var ju lite det Collin var inne på i Aftonbladet senare. Synd egentligen eftersom så många svenskar fortfarande tror att Volvo är Guds gåva till mänskligheten.

Den kommer förr eller senare, de har ju varit nära någon gång. Men de har ju fått lungräddning däremellan.
med sina dryga 500 tusen bilar ligger de mycket i lä och med dyrare bilar som inte riktar sig till familjer med vanlig lön så blir de ju en rejäl stöt när Ingves höjer räntan smile

Muttley
5 juli 2017
#685
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
Muttley skrev:

Problemet med volvo är att de blir så extremt dyra.  De springer ifrån den stora marknaden i sverige (övriga världen har jag dålig koll på) så de lär inte bli några stora mängder av bilen.  De är helt enkelt för små smile

Sant. Förmodligen är det dödsstöten för Volvo. De kommer inte ens kränga bilar på hemmaplan. Det var ju lite det Collin var inne på i Aftonbladet senare. Synd egentligen eftersom så många svenskar fortfarande tror att Volvo är Guds gåva till mänskligheten.

Ursäkta men jag har en fråga: Ert enorma intresse för "miljö" och "världsfrågor" har ju inte undgått någon men att det ska gå bra för vårt land Sverige verkar inte vara lika viktigt? Vad är det som driver er till att ständigt hacka ner på ett svenskt och för Sverige viktigt företag?

Hade volvo brytt sig hade de sett till att vara Svenskt med en svensk ägare. Och inriktat en marknad på alla. Men nu går de enkelspår  och siktar på de med högre inkomster.
Jag hade absolut kunnat köpa en v60 för de är rätt trevliga och ser inte ut som kattskit som v90 gör. Men med runt 300 tusen för någorlunda utrustning jämfört med renault som även volvohallarna tillhandahåller bjuds ut till 250 tusen fullutrustad med bättre villkor så lockar ju inte volvo.

Om v90 är större än sin föregångare och faktiskt är en riktig familjebil låter jag vara osagt men utgångspriset är på tok för hög.

Men vi har som tur företagare i Sverige som vägrar förflytta sig från landet och har svenska ägare kvar.

Sverige klarar sig bra utan volvo, vi kommer inte att kapsejsa.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juli 2017
#686
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
Muttley skrev:

Problemet med volvo är att de blir så extremt dyra.  De springer ifrån den stora marknaden i sverige (övriga världen har jag dålig koll på) så de lär inte bli några stora mängder av bilen.  De är helt enkelt för små smile

Sant. Förmodligen är det dödsstöten för Volvo. De kommer inte ens kränga bilar på hemmaplan. Det var ju lite det Collin var inne på i Aftonbladet senare. Synd egentligen eftersom så många svenskar fortfarande tror att Volvo är Guds gåva till mänskligheten.

Ursäkta men jag har en fråga: Ert enorma intresse för "miljö" och "världsfrågor" har ju inte undgått någon men att det ska gå bra för vårt land Sverige verkar inte vara lika viktigt? Vad är det som driver er till att ständigt hacka ner på ett svenskt och för Sverige viktigt företag?

Du? Ni? Vi? Jag? Er?

Om du ska nia mig så ska du göra det korrekt genom att inleda med versal. Innan du klarar denna enkla manöver kommer jag inte bemöta det du skriver. Dessutom får du börja kalla mig för "Herr" eller "Ers höghet" om du öht vill att jag ska läsa dina inlägg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 juli 2017
#687
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:

Sant. Förmodligen är det dödsstöten för Volvo. De kommer inte ens kränga bilar på hemmaplan. Det var ju lite det Collin var inne på i Aftonbladet senare. Synd egentligen eftersom så många svenskar fortfarande tror att Volvo är Guds gåva till mänskligheten.

Ursäkta men jag har en fråga: Ert enorma intresse för "miljö" och "världsfrågor" har ju inte undgått någon men att det ska gå bra för vårt land Sverige verkar inte vara lika viktigt? Vad är det som driver er till att ständigt hacka ner på ett svenskt och för Sverige viktigt företag?

Hade volvo brytt sig hade de sett till att vara Svenskt med en svensk ägare. Och inriktat en marknad på alla. Men nu går de enkelspår  och siktar på de med högre inkomster.
Jag hade absolut kunnat köpa en v60 för de är rätt trevliga och ser inte ut som kattskit som v90 gör. Men med runt 300 tusen för någorlunda utrustning jämfört med renault som även volvohallarna tillhandahåller bjuds ut till 250 tusen fullutrustad med bättre villkor så lockar ju inte volvo.

Om v90 är större än sin föregångare och faktiskt är en riktig familjebil låter jag vara osagt men utgångspriset är på tok för hög.

Men vi har som tur företagare i Sverige som vägrar förflytta sig från landet och har svenska ägare kvar.

Sverige klarar sig bra utan volvo, vi kommer inte att kapsejsa.

Volvos drag är ju eventuellt smart dock, men det kommer ju inte sänka ribban till den nivå där Volvo en gång befann sig, dvs att bygga vanliga bilar för vanliga människor. Det kommer ju framförallt slå mot landsbygden som kommer börja undvika Volvobilarna.

Kanske är det Volvos masterplan för att slippa den stämpeln. De har ju ganska länge prioriterat USA-marknaden och detta är ju såklart ytterligare ett steg i den riktningen. Har folk verkligen glömt debatten om krockbalkarna som inte fanns i svensksålda Volvobilar..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 318 Inlägg
5 juli 2017
#688
Vad är ett rimligt pris? Att lägga 300k-350k är väl fullt rimligt i dagens läge för en ny släde? Då får man en hyfsad bil och även en hybrid om så önskas.

Vill man bara lägga 100k så tar man en begagnad som rullat cirka 3-5 år och har samma val.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
5 juli 2017
#689
caromania skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Ursäkta men jag har en fråga: Ert enorma intresse för "miljö" och "världsfrågor" har ju inte undgått någon men att det ska gå bra för vårt land Sverige verkar inte vara lika viktigt? Vad är det som driver er till att ständigt hacka ner på ett svenskt och för Sverige viktigt företag?

Hade volvo brytt sig hade de sett till att vara Svenskt med en svensk ägare. Och inriktat en marknad på alla. Men nu går de enkelspår  och siktar på de med högre inkomster.
Jag hade absolut kunnat köpa en v60 för de är rätt trevliga och ser inte ut som kattskit som v90 gör. Men med runt 300 tusen för någorlunda utrustning jämfört med renault som även volvohallarna tillhandahåller bjuds ut till 250 tusen fullutrustad med bättre villkor så lockar ju inte volvo.

Om v90 är större än sin föregångare och faktiskt är en riktig familjebil låter jag vara osagt men utgångspriset är på tok för hög.

Men vi har som tur företagare i Sverige som vägrar förflytta sig från landet och har svenska ägare kvar.

Sverige klarar sig bra utan volvo, vi kommer inte att kapsejsa.

Volvos drag är ju eventuellt smart dock, men det kommer ju inte sänka ribban till den nivå där Volvo en gång befann sig, dvs att bygga vanliga bilar för vanliga människor. Det kommer ju framförallt slå mot landsbygden som kommer börja undvika Volvobilarna.

Kanske är det Volvos masterplan för att slippa den stämpeln. De har ju ganska länge prioriterat USA-marknaden och detta är ju såklart ytterligare ett steg i den riktningen. Har folk verkligen glömt debatten om krockbalkarna som inte fanns i svensksålda Volvobilar..?

Men är de fel att ha den stämpeln?   Man ser mer peugeot,renault, kia och liknande bilar på stan här än volvo.  V90 är ju rätt ovanligt inslag kan jag tycka.  Vilket innebär att folk fattat att de inte är bättre för de är dyrare.

Hybridsmurfen skrev:
Vad är ett rimligt pris? Att lägga 300k-350k är väl fullt rimligt i dagens läge för en ny släde? Då får man en hyfsad bil och även en hybrid om så önskas.

Vill man bara lägga 100k så tar man en begagnad som rullat cirka 3-5 år och har samma val.

200-250 tusen är bättre.  Då får du ofta fullutrustade bilar som är av  bra kvalitet.  smile

6 691 Inlägg
6 juli 2017
#690
Bilarns start pris, sorterade i prisklass

Hyundai i40: 215.000
Toyota Avensis: 225.000
Renault Tailsman: 230.000
Peugeot 508: 230.000
Citroën C5: 255.000
Kia Optima: 275.000
Ford Mondeo: 297.000 (Kampanj,  252.000)
VW Passat: 299.000 (Kampanj, 276.000)
Volvo V90: 325.000
Audi A6: 370.000
MB E-klass: 420.000
BMW 5-Serie: 422.000

På vilket sätt lockar en Volvo V90 svenssons plånbok idag? tongue

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juli 2017
#691
Muttley skrev:
caromania skrev:
Muttley skrev:

Hade volvo brytt sig hade de sett till att vara Svenskt med en svensk ägare. Och inriktat en marknad på alla. Men nu går de enkelspår  och siktar på de med högre inkomster.
Jag hade absolut kunnat köpa en v60 för de är rätt trevliga och ser inte ut som kattskit som v90 gör. Men med runt 300 tusen för någorlunda utrustning jämfört med renault som även volvohallarna tillhandahåller bjuds ut till 250 tusen fullutrustad med bättre villkor så lockar ju inte volvo.

Om v90 är större än sin föregångare och faktiskt är en riktig familjebil låter jag vara osagt men utgångspriset är på tok för hög.

Men vi har som tur företagare i Sverige som vägrar förflytta sig från landet och har svenska ägare kvar.

Sverige klarar sig bra utan volvo, vi kommer inte att kapsejsa.

Volvos drag är ju eventuellt smart dock, men det kommer ju inte sänka ribban till den nivå där Volvo en gång befann sig, dvs att bygga vanliga bilar för vanliga människor. Det kommer ju framförallt slå mot landsbygden som kommer börja undvika Volvobilarna.

Kanske är det Volvos masterplan för att slippa den stämpeln. De har ju ganska länge prioriterat USA-marknaden och detta är ju såklart ytterligare ett steg i den riktningen. Har folk verkligen glömt debatten om krockbalkarna som inte fanns i svensksålda Volvobilar..?

Men är de fel att ha den stämpeln?   Man ser mer peugeot,renault, kia och liknande bilar på stan här än volvo.  V90 är ju rätt ovanligt inslag kan jag tycka.  Vilket innebär att folk fattat att de inte är bättre för de är dyrare.

Hybridsmurfen skrev:
Vad är ett rimligt pris? Att lägga 300k-350k är väl fullt rimligt i dagens läge för en ny släde? Då får man en hyfsad bil och även en hybrid om så önskas.

Vill man bara lägga 100k så tar man en begagnad som rullat cirka 3-5 år och har samma val.

200-250 tusen är bättre.  Då får du ofta fullutrustade bilar som är av  bra kvalitet.  smile

Det är absolut inte fel att ha den stämpeln och jag tror Volvo skulle sälja fler bilar worldwide om de gjorde enklare, billigare bilar igen. Men de siktar på Mercedes och Audi. Och USA. Och visst, de behöver sälja mer för att överleva eftersom de knappt säljer nåt idag så tanken är väl god.

V90 är otroligt vanlig här i Stockholm. Självklart är de flesta leasing via företaget kreti och pleti hackar dator för, men de har fortsatt kränga bilar i landet lagom trots att de inte ens satsar på marknaden. Om de då börjar sälja fler hybrider om 2 år så är det ju utmärkt. För oss andra.

Toyotas olika hybrider börjar även de bli väldigt vanliga här bland privatpersoner. Och det beror ju på att de är billigare att äga och mer pålitliga. Så enkelt är det ju.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
6 juli 2017
#692
caromania skrev:
Muttley skrev:
caromania skrev:

Volvos drag är ju eventuellt smart dock, men det kommer ju inte sänka ribban till den nivå där Volvo en gång befann sig, dvs att bygga vanliga bilar för vanliga människor. Det kommer ju framförallt slå mot landsbygden som kommer börja undvika Volvobilarna.

Kanske är det Volvos masterplan för att slippa den stämpeln. De har ju ganska länge prioriterat USA-marknaden och detta är ju såklart ytterligare ett steg i den riktningen. Har folk verkligen glömt debatten om krockbalkarna som inte fanns i svensksålda Volvobilar..?

Men är de fel att ha den stämpeln?   Man ser mer peugeot,renault, kia och liknande bilar på stan här än volvo.  V90 är ju rätt ovanligt inslag kan jag tycka.  Vilket innebär att folk fattat att de inte är bättre för de är dyrare.

Hybridsmurfen skrev:
Vad är ett rimligt pris? Att lägga 300k-350k är väl fullt rimligt i dagens läge för en ny släde? Då får man en hyfsad bil och även en hybrid om så önskas.

Vill man bara lägga 100k så tar man en begagnad som rullat cirka 3-5 år och har samma val.

200-250 tusen är bättre.  Då får du ofta fullutrustade bilar som är av  bra kvalitet.  smile

Det är absolut inte fel att ha den stämpeln och jag tror Volvo skulle sälja fler bilar worldwide om de gjorde enklare, billigare bilar igen. Men de siktar på Mercedes och Audi. Och USA. Och visst, de behöver sälja mer för att överleva eftersom de knappt säljer nåt idag så tanken är väl god.

V90 är otroligt vanlig här i Stockholm. Självklart är de flesta leasing via företaget kreti och pleti hackar dator för, men de har fortsatt kränga bilar i landet lagom trots att de inte ens satsar på marknaden. Om de då börjar sälja fler hybrider om 2 år så är det ju utmärkt. För oss andra.

Toyotas olika hybrider börjar även de bli väldigt vanliga här bland privatpersoner. Och det beror ju på att de är billigare att äga och mer pålitliga. Så enkelt är det ju.

Vad jag läste i artikeln eller om det var ett inslag på Tv:n är Volvos största marknad hemmamarknaden och där borta i Kina är alternativa ikke fossila bränslen på stark frammarsch precis som i övriga världen utanför Ume...Sundbyberg. (Tack Dalle)
Prissättningen på Volvos volymbil har tidigare varit en snittårsinkomst för en industriarbetare vilket det fortfarande är, beroende på vilken bil man ser som volymbilen. Jag tror att ledningen siktar för högt för att om man ska försöka ta betalt för premiumprodukter bör man väl sälja detsamma.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juli 2017
#693
Evildan skrev:
caromania skrev:
Muttley skrev:
caromania skrev:
Volvos drag är ju eventuellt smart dock, men det kommer ju inte sänka ribban till den nivå där Volvo en gång befann sig, dvs att bygga vanliga bilar för vanliga människor. Det kommer ju framförallt slå mot landsbygden som kommer börja undvika Volvobilarna.

Kanske är det Volvos masterplan för att slippa den stämpeln. De har ju ganska länge prioriterat USA-marknaden och detta är ju såklart ytterligare ett steg i den riktningen. Har folk verkligen glömt debatten om krockbalkarna som inte fanns i svensksålda Volvobilar..?

Men är de fel att ha den stämpeln?   Man ser mer peugeot,renault, kia och liknande bilar på stan här än volvo.  V90 är ju rätt ovanligt inslag kan jag tycka.  Vilket innebär att folk fattat att de inte är bättre för de är dyrare.


200-250 tusen är bättre.  Då får du ofta fullutrustade bilar som är av  bra kvalitet.  smile

Det är absolut inte fel att ha den stämpeln och jag tror Volvo skulle sälja fler bilar worldwide om de gjorde enklare, billigare bilar igen. Men de siktar på Mercedes och Audi. Och USA. Och visst, de behöver sälja mer för att överleva eftersom de knappt säljer nåt idag så tanken är väl god.

V90 är otroligt vanlig här i Stockholm. Självklart är de flesta leasing via företaget kreti och pleti hackar dator för, men de har fortsatt kränga bilar i landet lagom trots att de inte ens satsar på marknaden. Om de då börjar sälja fler hybrider om 2 år så är det ju utmärkt. För oss andra.

Toyotas olika hybrider börjar även de bli väldigt vanliga här bland privatpersoner. Och det beror ju på att de är billigare att äga och mer pålitliga. Så enkelt är det ju.

Vad jag läste i artikeln eller om det var ett inslag på Tv:n är Volvos största marknad hemmamarknaden och där borta i Kina är alternativa ikke fossila bränslen på stark frammarsch precis som i övriga världen utanför Ume...Sundbyberg. (Tack Dalle)
Prissättningen på Volvos volymbil har tidigare varit en snittårsinkomst för en industriarbetare vilket det fortfarande är, beroende på vilken bil man ser som volymbilen. Jag tror att ledningen siktar för högt för att om man ska försöka ta betalt för premiumprodukter bör man väl sälja detsamma.

"Hemmamarknaden"...

Nu kommer du missförstås. Men ja, så är det såklart. Hemmamarknaden nu är såklart viktigare än USA-marknaden. Jag är kvar på tiden efter det att PG försvunnit och fokus låg på det stora landet i väster.

Oavsett vad så kan en positiv följdeffekt bli att fler hybrider kommer i omlopp även här.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
6 juli 2017
#694
caromania skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Det är absolut inte fel att ha den stämpeln och jag tror Volvo skulle sälja fler bilar worldwide om de gjorde enklare, billigare bilar igen. Men de siktar på Mercedes och Audi. Och USA. Och visst, de behöver sälja mer för att överleva eftersom de knappt säljer nåt idag så tanken är väl god.

V90 är otroligt vanlig här i Stockholm. Självklart är de flesta leasing via företaget kreti och pleti hackar dator för, men de har fortsatt kränga bilar i landet lagom trots att de inte ens satsar på marknaden. Om de då börjar sälja fler hybrider om 2 år så är det ju utmärkt. För oss andra.

Toyotas olika hybrider börjar även de bli väldigt vanliga här bland privatpersoner. Och det beror ju på att de är billigare att äga och mer pålitliga. Så enkelt är det ju.

Vad jag läste i artikeln eller om det var ett inslag på Tv:n är Volvos största marknad hemmamarknaden och där borta i Kina är alternativa ikke fossila bränslen på stark frammarsch precis som i övriga världen utanför Ume...Sundbyberg. (Tack Dalle)
Prissättningen på Volvos volymbil har tidigare varit en snittårsinkomst för en industriarbetare vilket det fortfarande är, beroende på vilken bil man ser som volymbilen. Jag tror att ledningen siktar för högt för att om man ska försöka ta betalt för premiumprodukter bör man väl sälja detsamma.

"Hemmamarknaden"...

Nu kommer du missförstås. Men ja, så är det såklart. Hemmamarknaden nu är såklart viktigare än USA-marknaden. Jag är kvar på tiden efter det att PG försvunnit och fokus låg på det stora landet i väster.

Oavsett vad så kan en positiv följdeffekt bli att fler hybrider kommer i omlopp även här.

Jänkarna köper gärna XC90 medans det på hemmamarknaden, Kina för att undvika missförstånd, är väldigt populärt med fyradörrars sedaner gärna med förlängt chassi för extra benutrymne i baksätet.
Några av dom kommande el/hybridprodukterna kommer hos oss i kombiland säkert finna fotfäste hos tjänstebilsförarna samt enstaka privatbilister, tyvärr blir det nog ingen större el/hybridmarknadsandel pga prissättningen.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
6 juli 2017
#695
Tycker man ser rätt gott om v90s runt om på vägarna, att den skulle vara ovanlig håller jag absolut inte med om . Det är betydligt mer sällan man ser den avgudade Priusen. Lite lustigt är det att vi på ett forum för "petrolheads" sitter och diskuterar Prius ..


1 203 Inlägg
6 juli 2017
#696
SportPilot skrev:
Tycker man ser rätt gott om v90s runt om på vägarna, att den skulle vara ovanlig håller jag absolut inte med om . Det är betydligt mer sällan man ser den avgudade Priusen. Lite lustigt är det att vi på ett forum för "petrolheads" sitter och diskuterar Prius ..

Jag ser V90 dagligen och flera stycken dessutom. De säljer definitivt inte dåligt
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … lda-bilen/


Muttley
6 juli 2017
#697
SportPilot skrev:
Tycker man ser rätt gott om v90s runt om på vägarna, att den skulle vara ovanlig håller jag absolut inte med om . Det är betydligt mer sällan man ser den avgudade Priusen. Lite lustigt är det att vi på ett forum för "petrolheads" sitter och diskuterar Prius ..

Jag ser fler prius än v90 här. Kan bero på att volvo och toyota ligger mittemot varandra.  Och folk väljer den billigare modellen. Vem vet. Men v90 är mycket ovanlig här.  S90 med för den delen som tur är då den ser ut som en padda smile

Evildan
6 juli 2017
#698
Muttley skrev:
SportPilot skrev:
Tycker man ser rätt gott om v90s runt om på vägarna, att den skulle vara ovanlig håller jag absolut inte med om . Det är betydligt mer sällan man ser den avgudade Priusen. Lite lustigt är det att vi på ett forum för "petrolheads" sitter och diskuterar Prius ..

Jag ser fler prius än v90 här. Kan bero på att volvo och toyota ligger mittemot varandra.  Och folk väljer den billigare modellen. Vem vet. Men v90 är mycket ovanlig här.  S90 med för den delen som tur är då den ser ut som en padda smile

Eftersom det finns några tusen fler Priusar i Sverige än V90 är det inte särskilt överraskande att man ser fler toylådor.
Men sedan är det ju så att man som person i regel lägger lättare märke till de bilar/modeller man själv äger eller önskar att man äger.
Däremot upplevde jag inte att det drällde av Renault 4/12/20, Peugeot 104, Simca Fixare, Fiat 126 128, Autobianchi A112, Skoda 105 130, Datsun 140Y, Corolla Ke20 30 70, PV544 Duett Amazon, Daf 66, Kapitän, Mercury Monterey, Roadmaster mfl mfl mfl i nutiden ovanliga modeller när jag ägt sådana men det kan ju bero på att jag som enligt någon anses sakna entusiasm gällande bilar inte letade. wink

Muttley
6 juli 2017
#699
Evildan skrev:
Muttley skrev:
SportPilot skrev:
Tycker man ser rätt gott om v90s runt om på vägarna, att den skulle vara ovanlig håller jag absolut inte med om . Det är betydligt mer sällan man ser den avgudade Priusen. Lite lustigt är det att vi på ett forum för "petrolheads" sitter och diskuterar Prius ..

Jag ser fler prius än v90 här. Kan bero på att volvo och toyota ligger mittemot varandra.  Och folk väljer den billigare modellen. Vem vet. Men v90 är mycket ovanlig här.  S90 med för den delen som tur är då den ser ut som en padda smile

Eftersom det finns några tusen fler Priusar i Sverige än V90 är det inte särskilt överraskande att man ser fler toylådor.
Men sedan är det ju så att man som person i regel lägger lättare märke till de bilar/modeller man själv äger eller önskar att man äger.
Däremot upplevde jag inte att det drällde av Renault 4/12/20, Peugeot 104, Simca Fixare, Fiat 126 128, Autobianchi A112, Skoda 105 130, Datsun 140Y, Corolla Ke20 30 70, PV544 Duett Amazon, Daf 66, Kapitän, Mercury Monterey, Roadmaster mfl mfl mfl i nutiden ovanliga modeller när jag ägt sådana men det kan ju bero på att jag som enligt någon anses sakna entusiasm gällande bilar inte letade. wink

Renault megane ser jag väldigt många,  populär bil det, men sen är den ju billig och av bra kvalitet wink
Kul att se peugeot säljs relativt bra med.  Deras är ju snygga nu för tiden med.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
6 juli 2017
#700
Fast den tesen faller på att jag aldrig i hela mitt liv kommer köpa en nyare volvo, även om jag faktiskt tycker de har fått rätt på designen nu. Finns 2 volvo modeller jag hade kunnat tänka mig äga och det är p1800 och amazon



Sök