Muttley skrev:
caromania skrev:
Muttley skrev:
Hade volvo brytt sig hade de sett till att vara Svenskt med en svensk ägare. Och inriktat en marknad på alla. Men nu går de enkelspår och siktar på de med högre inkomster.
Jag hade absolut kunnat köpa en v60 för de är rätt trevliga och ser inte ut som kattskit som v90 gör. Men med runt 300 tusen för någorlunda utrustning jämfört med renault som även volvohallarna tillhandahåller bjuds ut till 250 tusen fullutrustad med bättre villkor så lockar ju inte volvo.
Om v90 är större än sin föregångare och faktiskt är en riktig familjebil låter jag vara osagt men utgångspriset är på tok för hög.
Men vi har som tur företagare i Sverige som vägrar förflytta sig från landet och har svenska ägare kvar.
Sverige klarar sig bra utan volvo, vi kommer inte att kapsejsa.
Volvos drag är ju eventuellt smart dock, men det kommer ju inte sänka ribban till den nivå där Volvo en gång befann sig, dvs att bygga vanliga bilar för vanliga människor. Det kommer ju framförallt slå mot landsbygden som kommer börja undvika Volvobilarna.
Kanske är det Volvos masterplan för att slippa den stämpeln. De har ju ganska länge prioriterat USA-marknaden och detta är ju såklart ytterligare ett steg i den riktningen. Har folk verkligen glömt debatten om krockbalkarna som inte fanns i svensksålda Volvobilar..?
Men är de fel att ha den stämpeln? Man ser mer peugeot,renault, kia och liknande bilar på stan här än volvo. V90 är ju rätt ovanligt inslag kan jag tycka. Vilket innebär att folk fattat att de inte är bättre för de är dyrare.
Hybridsmurfen skrev:
Vad är ett rimligt pris? Att lägga 300k-350k är väl fullt rimligt i dagens läge för en ny släde? Då får man en hyfsad bil och även en hybrid om så önskas.
Vill man bara lägga 100k så tar man en begagnad som rullat cirka 3-5 år och har samma val.
200-250 tusen är bättre. Då får du ofta fullutrustade bilar som är av bra kvalitet.

Det är absolut inte fel att ha den stämpeln och jag tror Volvo skulle sälja fler bilar worldwide om de gjorde enklare, billigare bilar igen. Men de siktar på Mercedes och Audi. Och USA. Och visst, de behöver sälja mer för att överleva eftersom de knappt säljer nåt idag så tanken är väl god.
V90 är otroligt vanlig här i Stockholm. Självklart är de flesta leasing via företaget kreti och pleti hackar dator för, men de har fortsatt kränga bilar i landet lagom trots att de inte ens satsar på marknaden. Om de då börjar sälja fler hybrider om 2 år så är det ju utmärkt. För oss andra.
Toyotas olika hybrider börjar även de bli väldigt vanliga här bland privatpersoner. Och det beror ju på att de är billigare att äga och mer pålitliga. Så enkelt är det ju.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.