Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

volvo-racer
10 augusti 2017 · 724 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

volvo-racer skrev:
För Volvo 5:an är grymt nice!

Om man gillar att tanka iaf

Det är det värt smile

Evildan
10 augusti 2017 ·

volvo-racer skrev:

opel_vectra_gts skrev:

volvo-racer skrev:
För Volvo 5:an är grymt nice!

Om man gillar att tanka iaf

Det är det värt smile

Effekt som en modern 4cyl och förbrukning som en modern V8, det är inte värt det i min bok.
Men, huvudsaken är ju att du är nöjd och glad i din bil.

Djo
10 augusti 2017 · 10 157 Inlägg

volvo-racer skrev:

opel_vectra_gts skrev:

volvo-racer skrev:
För Volvo 5:an är grymt nice!

Om man gillar att tanka iaf

Det är det värt smile

Med min pendling jag har nu har jag 0,81 i snittförbrukning om jag kör hyfsat lugnt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
10 augusti 2017 ·

Djo skrev:

volvo-racer skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Om man gillar att tanka iaf

Det är det värt smile

Med min pendling jag har nu har jag 0,81 i snittförbrukning om jag kör hyfsat lugnt smile

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

_______
10 augusti 2017 · 107 Inlägg

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Muttley skrev:

De tänkte inte heller på att gasbilar exploderar eller brinner snabbt åt bara fan när de tar fyr.   Men folk köper gasbilar ändå smile 
Hellre sitta i en elbil än en gasbil när de väl gäller.  Du har ändå en stor chans att klara dig väldigt bra till trots gifterna. Medans om en gastub smäller av så har du lite mindre chans.

Nu hittar jag inte något vettigt på nätet (la inte så mycket tid på det) om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden smile

Mja inte riktigt korrekt så att säga, faran är att giftet som batteriet kan avge är fasen så mycket farligare att exponeras för. Som artikeln nämner vad händer när skiten fjuttar ordentligt?  i en tunnel? eller bilkö? då är en gassmäll att föredra. kände till en taxichaffis som satt i sin bil när tanken small, han överlevde. Faran här är att OM det blir så varmt att det bildas fluor­föreningar som kan spridas  längre och sannolikt gör det, (speciellt i trånga utrymmen, typ tunnel, garage,mm,mm) än detonationsvågen från en gastank kan nå, som finns i en bil vars stålchassie/fönster/inredning absorberar en bra del av sprängkraften/chockvågen i  gastanken. Lägg därtill, att är omöjligt att släcka elden i batteriet om elden "skenar"...

om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluor
Säger väl en del om vad som är, angående skadliga fluorväteföreningar.  Det är absolut ett av dom farligaste ämnena att andas in.

Ja och de är därför de är tur att de forskar i ämnet så att de blir säkrare.  Tyvärr blir ju inte allt perfekt direkt. Men de lär bli mycket bättre.
Precis som med gas, bensin diesel.

Fast vissa saker kommer man aldrig runt, hur man än försöker. en återvändsgränd är och förblir en återvändsgränd, inget mera med det. Allt vad batterier eller annan media som kan lagra elenergi i stora "Mängder"/effekter kommer alltid att föra med sig risken för allvarliga förgiftningar och miljöskador.

Muttley
10 augusti 2017 ·

Blacken skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Muttley skrev:
De tänkte inte heller på att gasbilar exploderar eller brinner snabbt åt bara fan när de tar fyr.   Men folk köper gasbilar ändå smile 
Hellre sitta i en elbil än en gasbil när de väl gäller.  Du har ändå en stor chans att klara dig väldigt bra till trots gifterna. Medans om en gastub smäller av så har du lite mindre chans.

Nu hittar jag inte något vettigt på nätet (la inte så mycket tid på det) om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden smile

Mja inte riktigt korrekt så att säga, faran är att giftet som batteriet kan avge är fasen så mycket farligare att exponeras för. Som artikeln nämner vad händer när skiten fjuttar ordentligt?  i en tunnel? eller bilkö? då är en gassmäll att föredra. kände till en taxichaffis som satt i sin bil när tanken small, han överlevde. Faran här är att OM det blir så varmt att det bildas fluor­föreningar som kan spridas  längre och sannolikt gör det, (speciellt i trånga utrymmen, typ tunnel, garage,mm,mm) än detonationsvågen från en gastank kan nå, som finns i en bil vars stålchassie/fönster/inredning absorberar en bra del av sprängkraften/chockvågen i  gastanken. Lägg därtill, att är omöjligt att släcka elden i batteriet om elden "skenar"...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluor
Säger väl en del om vad som är, angående skadliga fluorväteföreningar.  Det är absolut ett av dom farligaste ämnena att andas in.

Ja och de är därför de är tur att de forskar i ämnet så att de blir säkrare.  Tyvärr blir ju inte allt perfekt direkt. Men de lär bli mycket bättre.
Precis som med gas, bensin diesel.

Fast vissa saker kommer man aldrig runt, hur man än försöker. en återvändsgränd är och förblir en återvändsgränd, inget mera med det. Allt vad batterier eller annan media som kan lagra elenergi i stora "Mängder"/effekter kommer alltid att föra med sig risken för allvarliga förgiftningar och miljöskador.

Precis, allt vi skapar i världen är milföfarligt dessvärre. Tyvärr måste vi ha materialet.

_______
10 augusti 2017 · 107 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:
Apropå Litiumjonbatterier.
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser
Kommer utsökt på den berömda frasen "Det tänkte jag inte på". Bara att vänta på det första fallet i Svedala och sedan lyssna på "experterna" smile

De tänkte inte heller på att gasbilar exploderar eller brinner snabbt åt bara fan när de tar fyr.   Men folk köper gasbilar ändå smile 
Hellre sitta i en elbil än en gasbil när de väl gäller.  Du har ändå en stor chans att klara dig väldigt bra till trots gifterna. Medans om en gastub smäller av så har du lite mindre chans.

Nu hittar jag inte något vettigt på nätet (la inte så mycket tid på det) om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden smile

Jag har hört om personbilar som börjar brinna av att drivmedel kallat bensin och diesel läcker ut under motorhuven efter en olycka och antänds av heta komponenter eller av gnistbildning skapad av elektriska kortslutningar, makalöst att det får säljas sådana bilar där folk åker runt med 60 liter eller ännu större mängd brandfarlig vätska i ett kärl under bilen. smile

Brandröken ifrån en dieselbrasa eller soppadito är Inte ens jämförbart med fluorväteförgiftningar, och en sådan brasa kan man  släcka om det behövs.
Nä batterier ska man ha i ficklampor, transistorapparater, leksaker, radiostyrt, och till fordonets startmotor, Thats it!..

Senast redigerat av Blacken (10 augusti 2017)

_______
10 augusti 2017 · 107 Inlägg

Tyvärr måste vi ha materialet.

Vaffö de om man får fråga? och allting vi gör är inte miljöskadligt.

Senast redigerat av Blacken (10 augusti 2017)

Muttley
10 augusti 2017 ·

Blacken skrev:

Tyvärr måste vi ha materialet.

Vaffö de om man får fråga?

Nä vi kan faktiskt bo i hyddor som förr. Men framtiden utvecklade de från stenåldern wink

Evildan
10 augusti 2017 ·

Blacken skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

De tänkte inte heller på att gasbilar exploderar eller brinner snabbt åt bara fan när de tar fyr.   Men folk köper gasbilar ändå smile 
Hellre sitta i en elbil än en gasbil när de väl gäller.  Du har ändå en stor chans att klara dig väldigt bra till trots gifterna. Medans om en gastub smäller av så har du lite mindre chans.

Nu hittar jag inte något vettigt på nätet (la inte så mycket tid på det) om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden smile

Jag har hört om personbilar som börjar brinna av att drivmedel kallat bensin och diesel läcker ut under motorhuven efter en olycka och antänds av heta komponenter eller av gnistbildning skapad av elektriska kortslutningar, makalöst att det får säljas sådana bilar där folk åker runt med 60 liter eller ännu större mängd brandfarlig vätska i ett kärl under bilen. smile

Brandröken ifrån en dieselbrasa eller soppadito är Inte ens jämförbart med fluorväteförgiftningar, och en sådan brasa kan man  släcka om det behövs.
Nä batterier ska man ha i ficklampor, transistorapparater, leksaker, radiostyrt, och till fordonets startmotor, Thats it!..

En stor mängd miljövänligt rent vatten släcker litiumjonbatterier istället för att vräka på hälsovådliga ämnen som släckningspulver över en petroleumbrasa.
Har du någon källa eller statistik som kan visa hur ofta en petroleumbil brinner kontra en ren elbil? Givetvis bör statistiken vara procentuell eftersom det finns färre elbilar i trafik, än så länge.

_______
10 augusti 2017 · 107 Inlägg

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Tyvärr måste vi ha materialet.

Vaffö de om man får fråga?

Nä vi kan faktiskt bo i hyddor som förr. Men framtiden utvecklade de från stenåldern wink

Ehhh? e du inte lite pessimistisk nu, måste man backa bara för att? sant att vi står inför ett "vägskäl" men måste man då pissa på allt bara för att? eller kan man kanske ta`t lugnt, dämpa ner sig, och ta en rejäl funderare på det hela, istället för att blint springa iväg och tro att allt löser sig, bara man hittar på vad fan som helst?

_______
10 augusti 2017 · 107 Inlägg

En stor mängd miljövänligt rent vatten släcker litiumjonbatterier istället för att vräka på hälsovådliga ämnen som släckningspulver över en petroleumbrasa.

Coolt, du vet det som brandexperter inte har någon lösning på. Jag tycker att du ska skriva till skribenten och tala om att du vet hur man enkelt släcker en brand i ett  litiumjonbatterier, som har fått en termisk rusning.  Dina ekonomiska bekymmer skulle bli avsevärt mindre, garanterat!
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser

Senast redigerat av Blacken (10 augusti 2017)

Djo
10 augusti 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

volvo-racer skrev:

Det är det värt smile

Med min pendling jag har nu har jag 0,81 i snittförbrukning om jag kör hyfsat lugnt smile

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
10 augusti 2017 ·

Blacken skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:

Vaffö de om man får fråga?

Nä vi kan faktiskt bo i hyddor som förr. Men framtiden utvecklade de från stenåldern wink

Ehhh? e du inte lite pessimistisk nu, måste man backa bara för att? sant att vi står inför ett "vägskäl" men måste man då pissa på allt bara för att? eller kan man kanske ta`t lugnt, dämpa ner sig, och ta en rejäl funderare på det hela, istället för att blint springa iväg och tro att allt löser sig, bara man hittar på vad fan som helst?

Fast då förstår jag inte din fråga. 
Jag kan misstolka dig, men du frågar varför vi måste tillverka så mycket miljöfarligt.   Svaret är väl att om vi utvecklas måste vi.

Muttley
10 augusti 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Med min pendling jag har nu har jag 0,81 i snittförbrukning om jag kör hyfsat lugnt smile

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

Ja de är upp till den som kör smile   Gillar man att lägga mycket pengar på pendling så gör man det.

caromania Forummoderator
10 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Med min pendling jag har nu har jag 0,81 i snittförbrukning om jag kör hyfsat lugnt smile

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

Sanslöst ju. Min bil med 3 liters V6 på 250hk som väger 1900kg drar under 0.7 när jag tuggar fram på landsväg.  Men det är skitsamma, det är ju lite OT. Fast med 8mil till jobbet skulle jag byta bil utan att blinka faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 augusti 2017 ·

Blacken skrev:

En stor mängd miljövänligt rent vatten släcker litiumjonbatterier istället för att vräka på hälsovådliga ämnen som släckningspulver över en petroleumbrasa.

Coolt, du vet det som brandexperter inte har någon lösning på. Jag tycker att du ska skriva till skribenten och tala om att du vet hur man enkelt släcker en brand i ett  litiumjonbatterier, som har fått en termisk rusning.  Dina ekonomiska bekymmer skulle bli avsevärt mindre, garanterat!
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser

Jomenvisst, en två år gammal artikel. Det här påvisar ju bara hur dåligt uppdaterad du är gällande elbilar och så mycket annat med dina åratal gamla floskler.
Läs på istället och häng med i nutiden är mitt råd till dig, dagens verklighet är faktiskt intressant.

https://www.aktuellsakerhet.se/nu-kan-b … r-slackas/

Evildan
10 augusti 2017 ·

caromania skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

Sanslöst ju. Min bil med 3 liters V6 på 250hk som väger 1900kg drar under 0.7 när jag tuggar fram på landsväg.  Men det är skitsamma, det är ju lite OT. Fast med 8mil till jobbet skulle jag byta bil utan att blinka faktiskt.

Jag har de senaste åtta milen inte förbrukat en droppe bensin. smile
Däremot borstar jag numera tänderna med flourfri tandkräm så jag inte avlider av andedräktens flourgaser. big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
10 augusti 2017 · 26 149 Inlägg

Sitter och väntar på att det strax spårar ur..





Om en icke namngiven och därför fiktiv person väljer att köra fossilfritt medelst eldrift på heltid eller en annan lika mycket fiktiv individ väljer att pendla till jobbet med en W12:a med dubbelturbo och förgasare så ser inte jag problemet, mer än att den senare förmodligen har en oerhört hög bränsleräkning.
Men, båda två har gjort ett val och om båda trivs med detta så får de väl göra precis som de vill?

Kanske inte så "klimatsmart" eller positivt för plånboken för den senare, men har denne gjort sitt val och trivs med detta så kör hårt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
caromania Forummoderator
11 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Mack skrev:
Sitter och väntar på att det strax spårar ur..





Om en icke namngiven och därför fiktiv person väljer att köra fossilfritt medelst eldrift på heltid eller en annan lika mycket fiktiv individ väljer att pendla till jobbet med en W12:a med dubbelturbo och förgasare så ser inte jag problemet, mer än att den senare förmodligen har en oerhört hög bränsleräkning.
Men, båda två har gjort ett val och om båda trivs med detta så får de väl göra precis som de vill?

Kanske inte så "klimatsmart" eller positivt för plånboken för den senare, men har denne gjort sitt val och trivs med detta så kör hårt.

Det är väl egentligen kärnan i frågeställningen, varför väljer inte folk annorlunda när de köper ny bil? Vi har redan avhandlat att merparten av Garagets medlemmar köper begagnat och är intresserade av muller och rök, men gemene man hemma i kojan, Svensson, varför köper inte fler av dem miljövänligare bilar? Men det börjar de ju göra, så begagnatmarknaden kommer ju ställas om även den.

Sedan är jag övertygad om att flera användare här fått upp ögonen för att köra en mer bränslesnål bil just när de pendlar till arbetet genom alla debatter på forumet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang