Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
11 augusti 2017 ·

Mack skrev:
Sitter och väntar på att det strax spårar ur..





Om en icke namngiven och därför fiktiv person väljer att köra fossilfritt medelst eldrift på heltid eller en annan lika mycket fiktiv individ väljer att pendla till jobbet med en W12:a med dubbelturbo och förgasare så ser inte jag problemet, mer än att den senare förmodligen har en oerhört hög bränsleräkning.
Men, båda två har gjort ett val och om båda trivs med detta så får de väl göra precis som de vill?

Kanske inte så "klimatsmart" eller positivt för plånboken för den senare, men har denne gjort sitt val och trivs med detta så kör hårt.

Varför skulle det spåra ur?
Ingen sådan negativitet, se positivt på tråden och hur den faktiskt fortbildar eller intresserar medlemmar på forumet då den börjar bli ganska lång.

Det som diskuteras här, anser åtminstone jag, gör den initiala frågeställningen som både intressant och kanske till och med lärorik då nya rön och teknologier ständigt presenteras.
Det är många medlemmar på sidan som har gått nya grönare vägar gällande sitt bilinnehav.

Mack Forum- och sitemoderator
11 augusti 2017 · 26 149 Inlägg

caromania skrev:

Mack skrev:
Sitter och väntar på att det strax spårar ur..





Om en icke namngiven och därför fiktiv person väljer att köra fossilfritt medelst eldrift på heltid eller en annan lika mycket fiktiv individ väljer att pendla till jobbet med en W12:a med dubbelturbo och förgasare så ser inte jag problemet, mer än att den senare förmodligen har en oerhört hög bränsleräkning.
Men, båda två har gjort ett val och om båda trivs med detta så får de väl göra precis som de vill?

Kanske inte så "klimatsmart" eller positivt för plånboken för den senare, men har denne gjort sitt val och trivs med detta så kör hårt.

Det är väl egentligen kärnan i frågeställningen, varför väljer inte folk annorlunda när de köper ny bil? Vi har redan avhandlat att merparten av Garagets medlemmar köper begagnat och är intresserade av muller och rök, men gemene man hemma i kojan, Svensson, varför köper inte fler av dem miljövänligare bilar? Men det börjar de ju göra, så begagnatmarknaden kommer ju ställas om även den.

Sedan är jag övertygad om att flera användare här fått upp ögonen för att köra en mer bränslesnål bil just när de pendlar till arbetet genom alla debatter på forumet.

Är faktiskt övertygad om detta påstående också.
Gäller även för undertecknad. (ja jag kör en V70 men det var stort att gå från en Volvo 240..)

För min del känns det som att man ändå vill försöka hänga med i utvecklingen. Varför hålla sig kvar vid något när det finns likvärdiga om inte bättre ersättningar som dessutom är bättre för både miljö och plånbok.
Dock är det ju som för många andra prioriteringar, viljor och ekonomi bland annat som sätter ner käppen för hur långt man kan sikta. Även var och hur man bor, ja listan kan bli lång bara man sätter sig och funderar på vad det är som styr ens val.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
whazze
11 augusti 2017 · 81 Inlägg

Koldioxidutsläppen är ungefär lika mycket som att köra en gammal disel i 20.000 mil som att bara tillverka ett batteri till en el bil så vad är de miljövänliga i det hela?

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
caromania Forummoderator
11 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

whazze skrev:
Koldioxidutsläppen är ungefär lika mycket som att köra en gammal disel i 20.000 mil som att bara tillverka ett batteri till en el bil så vad är de miljövänliga i det hela?

Det där har redan avhandlats i tråden och det stämmer inte. Plus att en diesel släpper ut hur mycket annat som helst som aldrig frigörs vid batteritillverkning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
11 augusti 2017 ·

whazze skrev:
Koldioxidutsläppen är ungefär lika mycket som att köra en gammal disel i 20.000 mil som att bara tillverka ett batteri till en el bil så vad är de miljövänliga i det hela?

Hur långt kan man köra med en elbil innan den har släppt ut lika mycket koldioxid som tillverkningen av en dieselbil genererar?

whazze
11 augusti 2017 · 81 Inlägg

Tesla model s bör man ha och köra dagligen i 8-9 år vet ej miltalet men de lär ju vara en del

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
whazze
11 augusti 2017 · 81 Inlägg

Men tar du en mindre = billigare elbil med mindre batteri så räcker det med ungefär 3-5 år

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
Evildan
11 augusti 2017 ·

whazze skrev:
Tesla model s bör man ha och köra dagligen i 8-9 år vet ej miltalet men de lär ju vara en del

whazze skrev:
Men tar du en mindre = billigare elbil med mindre batteri så räcker det med ungefär 3-5 år

Du bör förtydliga dig, för mig tappade du helt.

Djo
11 augusti 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:
Med min pendling jag har nu har jag 0,81 i snittförbrukning om jag kör hyfsat lugnt smile

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

Ja de är upp till den som kör smile   Gillar man att lägga mycket pengar på pendling så gör man det.

Gillar och gillar pendla inte lika mycket förut, Men nu har jag börjat fixa iordning bilen ( bygger om) med lite smått å gått så dumt sälja då wink

caromania skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

Sanslöst ju. Min bil med 3 liters V6 på 250hk som väger 1900kg drar under 0.7 när jag tuggar fram på landsväg.  Men det är skitsamma, det är ju lite OT. Fast med 8mil till jobbet skulle jag byta bil utan att blinka faktiskt.

Då lär den ligga på tomgång i dom farterna ? V70ins problem är att dom varvar rätt mycket, Sen då jag kör så långt kör jag med farthållare och då drar den mera också, men vägrar köra så långt utan farthållare.

1900 skattevikt ? Fan kör du för pråm då ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
11 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:
Med min pendling jag har nu har jag 0,81 i snittförbrukning om jag kör hyfsat lugnt smile

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

Ja de är upp till den som kör smile   Gillar man att lägga mycket pengar på pendling så gör man det.

Gillar och gillar pendla inte lika mycket förut, Men nu har jag börjat fixa iordning bilen ( bygger om) med lite smått å gått så dumt sälja då wink

caromania skrev:

Djo skrev:

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

Sanslöst ju. Min bil med 3 liters V6 på 250hk som väger 1900kg drar under 0.7 när jag tuggar fram på landsväg.  Men det är skitsamma, det är ju lite OT. Fast med 8mil till jobbet skulle jag byta bil utan att blinka faktiskt.

Då lär den ligga på tomgång i dom farterna ? V70ins problem är att dom varvar rätt mycket, Sen då jag kör så långt kör jag med farthållare och då drar den mera också, men vägrar köra så långt utan farthållare.

1900 skattevikt ? Fan kör du för pråm då ?

Skattevikten är nog bara på 1750 faktiskt så jag tog väl i lite, trodde den var tyngre. Men vi är ju å andra sidan alltid 4 i bilen. Jag hade kört 70mil nu när jag tankade, mycket landsväg men även kanske 1/3 här hemmavid där den inte är snål och då ligger den på 0,77l/mil. Tycker det är otroligt bra. Lexus GS300.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
11 augusti 2017 · 5 087 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:
Ja de är upp till den som kör smile   Gillar man att lägga mycket pengar på pendling så gör man det.

Gillar och gillar pendla inte lika mycket förut, Men nu har jag börjat fixa iordning bilen ( bygger om) med lite smått å gått så dumt sälja då wink

caromania skrev:
Sanslöst ju. Min bil med 3 liters V6 på 250hk som väger 1900kg drar under 0.7 när jag tuggar fram på landsväg.  Men det är skitsamma, det är ju lite OT. Fast med 8mil till jobbet skulle jag byta bil utan att blinka faktiskt.

Då lär den ligga på tomgång i dom farterna ? V70ins problem är att dom varvar rätt mycket, Sen då jag kör så långt kör jag med farthållare och då drar den mera också, men vägrar köra så långt utan farthållare.

1900 skattevikt ? Fan kör du för pråm då ?

Skattevikten är nog bara på 1750 faktiskt så jag tog väl i lite, trodde den var tyngre. Men vi är ju å andra sidan alltid 4 i bilen. Jag hade kört 70mil nu när jag tankade, mycket landsväg men även kanske 1/3 här hemmavid där den inte är snål och då ligger den på 0,77l/mil. Tycker det är otroligt bra. Lexus GS300.

Det är fan bra gjort för en sån stor bil.
Tycker mercan är hyfsat snål, senaste tankningen visade 0,75L/mil och då är det en diesel.. Fast en ganska stor diesel under huven.. 3,2L 224hp/510nm. dock mycket kortkärning samt släpvagnsdragning på den tanken :-)

Rekordet ligger på 0,58L/Mil långkörning.

Edit. Kom på att kcr-boxen sitter i så det höjer förbrukningen lite :-) sen är de nu ca 260HP och 575nm i vrid :-)

Senast redigerat av mb_pucken (11 augusti 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Muttley
11 augusti 2017 ·

whazze skrev:
Koldioxidutsläppen är ungefär lika mycket som att köra en gammal disel i 20.000 mil som att bara tillverka ett batteri till en el bil så vad är de miljövänliga i det hela?

Ur hälsoaspekt så är diesel mycket farligt för oss.   Men bättre för miljön helt klar med lägre koldioxid.  Men kväveoxider är ju inte så himlans trevligt att få i sig.

Men de kanske finns studier på hur mycket utsläpp de krävs för att få fram diesel från råvara och gånga den med 20 000 mil så kan jag sätta en peng på att elbilen inte är i närheten.

Evildan
11 augusti 2017 ·

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar när det kan se ut så här?
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/402499/402499-3829275.jpg
Eskilstuna mot Nyköping.
Lämnade hemmet med fulladdat plug-in hybridbatteri, givetvis laddat med "bra miljöval" märkt el.

trubbelturbo
11 augusti 2017 · 1 460 Inlägg

Jag tror det handlar om synsätt.

Vissa ser bilen som ett transportmedel, det ska gå billigt, bekvämt, och pålitligt.

Andra (jag) ser bilar som en leksak som fyller en praktisk funktion. Spelar ingen större roll om man behöver meka ibland, eller om det kostar mycket att tanka. Man är beredd att lägga pengar på sin hobby och prioriterar utseende, prestanda, ljud och annat framför komfort och "förnuftighet".

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Djo
11 augusti 2017 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:
Med min pendling jag har nu har jag 0,81 i snittförbrukning om jag kör hyfsat lugnt smile

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

Ja de är upp till den som kör smile   Gillar man att lägga mycket pengar på pendling så gör man det.

Gillar och gillar pendla inte lika mycket förut, Men nu har jag börjat fixa iordning bilen ( bygger om) med lite smått å gått så dumt sälja då wink

caromania skrev:

Sanslöst ju. Min bil med 3 liters V6 på 250hk som väger 1900kg drar under 0.7 när jag tuggar fram på landsväg.  Men det är skitsamma, det är ju lite OT. Fast med 8mil till jobbet skulle jag byta bil utan att blinka faktiskt.

Då lär den ligga på tomgång i dom farterna ? V70ins problem är att dom varvar rätt mycket, Sen då jag kör så långt kör jag med farthållare och då drar den mera också, men vägrar köra så långt utan farthållare.

1900 skattevikt ? Fan kör du för pråm då ?

Skattevikten är nog bara på 1750 faktiskt så jag tog väl i lite, trodde den var tyngre. Men vi är ju å andra sidan alltid 4 i bilen. Jag hade kört 70mil nu när jag tankade, mycket landsväg men även kanske 1/3 här hemmavid där den inte är snål och då ligger den på 0,77l/mil. Tycker det är otroligt bra. Lexus GS300.

okej lite mer än v70in då smile

Men den lär ju knappt varva något för den förbrukningen eller ?

0,77 något mindre än v70in då smile

lexus ja japsarna kan det där med bränsle snåla motorer dom ioförsig drar fars toyota rav 4 över litern men den går mest bara kortkörningar ioförsig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
11 augusti 2017 ·

Djo skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:
Med min pendling jag har nu har jag 0,81 i snittförbrukning om jag kör hyfsat lugnt smile

Fy fan, det svider i plånboken.  wink

Inte så farligt ändå med tanke på vad man faktiskt åker i mycket bil för den förbrukningen wink

Har 8,5 mil enkel resa till jobbet wink

Ja de är upp till den som kör smile   Gillar man att lägga mycket pengar på pendling så gör man det.

Gillar och gillar pendla inte lika mycket förut, Men nu har jag börjat fixa iordning bilen ( bygger om) med lite smått å gått så dumt sälja då wink


Då lär den ligga på tomgång i dom farterna ? V70ins problem är att dom varvar rätt mycket, Sen då jag kör så långt kör jag med farthållare och då drar den mera också, men vägrar köra så långt utan farthållare.

1900 skattevikt ? Fan kör du för pråm då ?

Skattevikten är nog bara på 1750 faktiskt så jag tog väl i lite, trodde den var tyngre. Men vi är ju å andra sidan alltid 4 i bilen. Jag hade kört 70mil nu när jag tankade, mycket landsväg men även kanske 1/3 här hemmavid där den inte är snål och då ligger den på 0,77l/mil. Tycker det är otroligt bra. Lexus GS300.

okej lite mer än v70in då smile

Men den lär ju knappt varva något för den förbrukningen eller ?

0,77 något mindre än v70in då smile

lexus ja japsarna kan det där med bränsle snåla motorer dom ioförsig drar fars toyota rav 4 över litern men den går mest bara kortkörningar ioförsig.

Fast lexus is200 tex är inte bränslesnål :p   Jag gissar på att 0,77 är lugn körning utan att hålla på att gasa som en dåre.   
Jag hade en cadillac cts v6 som drog 0,8 på landsväg men 1.5-2 liter i stadstrafik. Lyckades få den under 0,8 på långkörning en gång.

_______
12 augusti 2017 · 107 Inlägg

Evildan skrev:

Blacken skrev:

En stor mängd miljövänligt rent vatten släcker litiumjonbatterier istället för att vräka på hälsovådliga ämnen som släckningspulver över en petroleumbrasa.

Coolt, du vet det som brandexperter inte har någon lösning på. Jag tycker att du ska skriva till skribenten och tala om att du vet hur man enkelt släcker en brand i ett  litiumjonbatterier, som har fått en termisk rusning.  Dina ekonomiska bekymmer skulle bli avsevärt mindre, garanterat!
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser

Jomenvisst, en två år gammal artikel. Det här påvisar ju bara hur dåligt uppdaterad du är gällande elbilar och så mycket annat med dina åratal gamla floskler.
Läs på istället och häng med i nutiden är mitt råd till dig, dagens verklighet är faktiskt intressant.

https://www.aktuellsakerhet.se/nu-kan-b … r-slackas/

Vi har höga förväntningar på AVD.


Mineralet vermikulit, den verksamma beståndsdelen i AVD, har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier. Nu får det ett nytt användningsområde.

Det där låter ju väldigt tryggt? johu du,! det betyder på ren Svenska när dimmjiddret är borttaget  att även att det är i bruk, så finns det en hel del aber med i bilden. Är inte lika optimistisk till gifter i min närmiljö som du och andra är, ej heller tror på skitsnacket ifrån miljötalibanerna.

_______
12 augusti 2017 · 107 Inlägg

Evildan skrev:
Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar när det kan se ut så här?
https://www1.garaget.org/archive/105/10 … 829275.jpg
Eskilstuna mot Nyköping.
Lämnade hemmet med fulladdat plug-in hybridbatteri, givetvis laddat med "bra miljöval" märkt el.

givetvis laddat med "bra miljöval" märkt el.

Tillhör du åsså dom smartskallar som tror att dom får "grön/ren/miljöel i sina uttag? Newsflash, Dude, du har lika mycket "skitig" el i dina uttag som jag och alla andra i detta land

_______
12 augusti 2017 · 107 Inlägg

Evildan skrev:

whazze skrev:
Koldioxidutsläppen är ungefär lika mycket som att köra en gammal disel i 20.000 mil som att bara tillverka ett batteri till en el bil så vad är de miljövänliga i det hela?

Hur långt kan man köra med en elbil innan den har släppt ut lika mycket koldioxid som tillverkningen av en dieselbil genererar?

Ungefär innan man tar ut den ur garaget, skulle man tippa..

Muttley
12 augusti 2017 ·

Blacken skrev:

Evildan skrev:

Blacken skrev:

Coolt, du vet det som brandexperter inte har någon lösning på. Jag tycker att du ska skriva till skribenten och tala om att du vet hur man enkelt släcker en brand i ett  litiumjonbatterier, som har fått en termisk rusning.  Dina ekonomiska bekymmer skulle bli avsevärt mindre, garanterat!
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser

Jomenvisst, en två år gammal artikel. Det här påvisar ju bara hur dåligt uppdaterad du är gällande elbilar och så mycket annat med dina åratal gamla floskler.
Läs på istället och häng med i nutiden är mitt råd till dig, dagens verklighet är faktiskt intressant.

https://www.aktuellsakerhet.se/nu-kan-b … r-slackas/

Vi har höga förväntningar på AVD.


Mineralet vermikulit, den verksamma beståndsdelen i AVD, har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier. Nu får det ett nytt användningsområde.

Det där låter ju väldigt tryggt? johu du,! det betyder på ren Svenska när dimmjiddret är borttaget  att även att det är i bruk, så finns det en hel del aber med i bilden. Är inte lika optimistisk till gifter i min närmiljö som du och andra är, ej heller tror på skitsnacket ifrån miljötalibanerna.

Du bor inte i en stad ? Utan på landet då.   Är du optimistisk till bensin och dieselutsläpp? 
För man känner gigantiskt skillnad om man varit i en storstad med enorma mängder avgaser och sen åker ut i skogen där de är friskt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang