Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

KenthIJ
16 september 2017 · 1 465 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag ser ju de bilar som passerar på jobbet som vidarebefordras till återförsäljare. Över hälften av dessa kälkar är just bensindrivna hybrider... Det kommer nog slå igenom fortare än man överlag tror.

Vad jag förstår så är det riktigt många som beställt t.ex KIA Optima SW Plug In Hybid. Bådar ju gott för oss som gärna köper ett par tre år gamla bilar med 3-4000 mil på axlarna (när tjänstebilskvarnarna väl får malt några år) men... jag tycker mig se att (har inte tänkt så mycket på det tidigare) nya bilar ofta har ett introduktions/kampanj pris som oftast inte ligger så där jättelångt från två, tre år gamla bilar av samma modell och inte så sällan även till "kampanjränta".
Kanske får tänka om lite där.

Såg att ni haft redigt busväder på Ön i går. Hoppas allt klarat sig

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2017 · 17 478 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

opel_vectra_gts skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Tror absolut att det skulle rulla flera hybrider på vägarna om de kostade lika mycket en motsvarande bensin/diesel.

Problemet är att dem inte gör det. Förutom toyota uppenbarligen men toyota tilltalar inte alla wink Och att det bara oftast bara finns en variant på hybrid i modellprogrammet. Den dagen man kan välja mellan en hybrid med liten 130hk motor eller en större 300hk motor, att man kan välja med eller utan awd osv av samma modell tror jag fler kommer köpa dem. Om dem håller samma prisklass som motsvarande bensin/diesel förstås.

Jag är inte emot hybrider, jag tycker det är intressant och självklart skulle jag kunna ha en hybrid om det fanns någon som tilltalade mig rent ekonomiskt, visuellt och som har en drivlina som passar mig. Jag har inte hittat nått sånt än tyvärr. Kanske kommer i framtiden smile

Du kan välja 300hk Hybrid idag

Självklart, finns ju flera kraftiga hybrider tex Volvos v90 t8 är på 407hk på el/bensin. Men det är enda hybrid alternativet på v90 just nu, hade ju vart trevligt med en 200hk kanske och något där emellan men det finns ju inte. Begränsat utbud...

Fast den hybriden du tänker på finns i flera olika alternativ gällande effekt? smile

Kia Optima har 205Hk i systemeffekt på sin hybrid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
16 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

opel_vectra_gts skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Tror absolut att det skulle rulla flera hybrider på vägarna om de kostade lika mycket en motsvarande bensin/diesel.

Problemet är att dem inte gör det. Förutom toyota uppenbarligen men toyota tilltalar inte alla wink Och att det bara oftast bara finns en variant på hybrid i modellprogrammet. Den dagen man kan välja mellan en hybrid med liten 130hk motor eller en större 300hk motor, att man kan välja med eller utan awd osv av samma modell tror jag fler kommer köpa dem. Om dem håller samma prisklass som motsvarande bensin/diesel förstås.

Jag är inte emot hybrider, jag tycker det är intressant och självklart skulle jag kunna ha en hybrid om det fanns någon som tilltalade mig rent ekonomiskt, visuellt och som har en drivlina som passar mig. Jag har inte hittat nått sånt än tyvärr. Kanske kommer i framtiden smile

Du kan välja 300hk Hybrid idag

Självklart, finns ju flera kraftiga hybrider tex Volvos v90 t8 är på 407hk på el/bensin. Men det är enda hybrid alternativet på v90 just nu, hade ju vart trevligt med en 200hk kanske och något där emellan men det finns ju inte. Är man intresserad av en viss modell är det ofta begränsat utbud gällande hybrider.

Fast den hybriden du tänker på finns i flera olika alternativ gällande effekt? smile

Lexus GS300H och GS450H är en hybridbil med olika motoralternativ.

panda666
16 september 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Självklart finns det ju billiga bilar på marknaden, var mest begränsningen jag ville få fram. Ofta finns det bara 1 alternativ av hydrid/el och det räcker inte när det finns 10 alternativ av fossilt med olika effekt. Jag tror hybrid kommer slå igenom stort när det finns en hybrid i olika utföranden så det finns nått som passar alla smile

Det som är meningen med hybrid är väl att man minskar med avgaser och skit samt kör så ekonomiskt som möjligt^^ sen finns det ju lexus med lite värre maskiner i sina hybrider som ja inte minns va dom heter men Gs hade väl runt 300hk? samt hybrid? Toyota har hybrid och kia och massa andra märken nu^^det är svårt att tänka sig nått som inte har 300hk jag förstår men det är kanske meningen att man vill försöka ta det lugnt me naturen^^går endå inte att köra snabbare än 110km/h här i sverige så kanske så mke hästkrafter behövs inte hehe. Vad har hänt me mig, nån måste ha bytt min hjärna när ja sov eller nått:)

Pandan, du har blivit som förbytt. Indoktrineringen har ju fungerat ypperligt. smile Jag kan bara gratulera till din mognad och klokare nya jag.

Men som du säger så finns det ju vissa tillverkare som satsat lite mer på en variation av hybrider. Toyota satsar på snåla hybrider där bilarna är tänkta att passa de som förflyttar röven från punkt A till B på enklast och billigast möjliga sätt.

Lexus pillar ut ut exempelvis CT200h som är samma tänk som Toyotas, parallellt med den större IS300h där det finns lite mer effekt. I de större versionerna ser vi GS300h med snålare tänk parallellt med GS450H som utnyttjar hybridkombinationen i syfte att få ut mer effekt med en vettig förbrukning som resultat av hybridtekniken. Hur många bilar med 350hk drar under litern? Även den största Limpan LS600H är ju en ganska potent vagn där kombinationen bensin V8 och elmotor gör sitt vad gäller fartresurser. Bränsleförbrukningen är dock lägre än motsvarande BMW/Audi/Mercedes med V8 (som man vill konkurrera med i det segmentet) tack vare just hybridtekniken. Fortfarande en lyxlimousine som gör 0-100 på 6 sekunder och toppar 250. Så visst finns det tillverkare som har bilar i alla segment. Är de dyra? Ja det är de, men en GS450h är inte dyrare än motsvarande BMW/Audi med 350hk.

hehe tack, är fortfarande shockad att ja kollar på hybrider när ja inte för längesen ville ha minst 3-400hk i min bil. Tror att ja har fattat att det inte behövs me så mke kräm under huven när man endå inte kan köra snabbare än 100kmh. Polisen är alltid på span efter dom som kör för fort och när det endå är billigt att äga dom så är det ett plus. galet sugen på lexus nu så får hoppas det dyker upp nått snart som ja vill ha. Monterar politikerna en ladd station vid min parkering kanske ja köper full elbil nån dag^^

-Akerfeldt-
17 september 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Du kan välja 300hk Hybrid idag

Självklart, finns ju flera kraftiga hybrider tex Volvos v90 t8 är på 407hk på el/bensin. Men det är enda hybrid alternativet på v90 just nu, hade ju vart trevligt med en 200hk kanske och något där emellan men det finns ju inte. Är man intresserad av en viss modell är det ofta begränsat utbud gällande hybrider.

Fast den hybriden du tänker på finns i flera olika alternativ gällande effekt? smile

Lexus GS300H och GS450H är en hybridbil med olika motoralternativ.

Om fler skulle göra som Lexus och ha lite olika hybridalternativ till samma modell så får det nog fart på försäljningen och om det är priser som motsvarar jämförförbar bensin/dieselbil smile

Evildan
17 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Självklart, finns ju flera kraftiga hybrider tex Volvos v90 t8 är på 407hk på el/bensin. Men det är enda hybrid alternativet på v90 just nu, hade ju vart trevligt med en 200hk kanske och något där emellan men det finns ju inte. Är man intresserad av en viss modell är det ofta begränsat utbud gällande hybrider.

Fast den hybriden du tänker på finns i flera olika alternativ gällande effekt? smile

Lexus GS300H och GS450H är en hybridbil med olika motoralternativ.

Om fler skulle göra som Lexus och ha lite olika hybridalternativ till samma modell så får det nog fart på försäljningen och om det är priser som motsvarar jämförförbar bensin/dieselbil smile

Toyota släpper snart fler motoralternativ till några modeller. Vår marknad är ur en global tillverkares perspektiv som bygger årligen över 10000000 bilar väldigt liten. Trots den begränsning med få om än något annat motoralternativ har ändå tio miljoner Toyotahybrider sålts på 20 år. Från 2004 iochmed gen 2 av Prius tog försäljningen fart. De flesta som köper en hybrid för det för miljösnällare och ekonomiska skäl vilket gör snabba motorstarka varianter till ett snävt alternativ försäljningsmässigt.
De såkallade premiumtillverkarna bortsett från Lexus har tyvärr satt prislapparna högt likt Toyota/Lexus initialt gjorde vilket i deras fall berodde på utvecklingskostnaderna som dom trots det högre priset för en Prius/Camry HSD inte fick igen förens efter flera års försäljning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2017 · 17 478 Inlägg

På tal om miljö. Hur i hela friden kollar man om bilen är EURO5 eller EURO6? Va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-Akerfeldt-
17 september 2017 · 2 638 Inlägg

Hybrid_ skrev:
På tal om miljö. Hur i hela friden kollar man om bilen är EURO5 eller EURO6? Va?

I appen mina fordon från transportstyrelsen kan man se det. Ligger under tekniska data och sen under miljö och drivlina. Brukar stå på de flesta fordon iallafall smile

-Akerfeldt-
17 september 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:
De flesta som köper en hybrid för det för miljösnällare och ekonomiska skäl vilket gör snabba motorstarka varianter till ett snävt alternativ försäljningsmässigt.

Jag tror också det är så som du säger, att många köper hybrid för att det är för ekonomisk vinning eller känslan att det är bättre för miljön, det är ju det som är hela poängen med hybrid från början. Men jag tror man måste fundera på dem som ej har miljö/ekonomi som krav hur man ska få dem att gå över till hybrid. Hur får man dem att välja hybrid framför andra alternativ? Vad är det som kunderna saknar som gör att man ej väljer en hybrid? wink

panda666
17 september 2017 · 4 250 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:
De flesta som köper en hybrid för det för miljösnällare och ekonomiska skäl vilket gör snabba motorstarka varianter till ett snävt alternativ försäljningsmässigt.

Jag tror också det är så som du säger, att många köper hybrid för att det är för ekonomisk vinning eller känslan att det är bättre för miljön, det är ju det som är hela poängen med hybrid från början. Men jag tror man måste fundera på dem som ej har miljö/ekonomi som krav hur man ska få dem att gå över till hybrid. Hur får man dem att välja hybrid framför andra alternativ? Vad är det som kunderna saknar som gör att man ej väljer en hybrid? wink

for petes sake, man höjer skatten till 20.000 om året för icke hybrider/diesel och bensin bilar som skiter ner atmosfären, sen inför man diesel och bensin förbud på de flesta ställena, Done and Done. Vill du att våra barn ska få cancer när dom är ute och andas in skit?^^^vad ska man annars tänka på? är de värt för dig att köra runt me en fetto v12 me 600hk men samtidigt som du dödar naturen och andas in skit?^^ gode röv.smile

SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2017 · 7 232 Inlägg

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:
De flesta som köper en hybrid för det för miljösnällare och ekonomiska skäl vilket gör snabba motorstarka varianter till ett snävt alternativ försäljningsmässigt.

Jag tror också det är så som du säger, att många köper hybrid för att det är för ekonomisk vinning eller känslan att det är bättre för miljön, det är ju det som är hela poängen med hybrid från början. Men jag tror man måste fundera på dem som ej har miljö/ekonomi som krav hur man ska få dem att gå över till hybrid. Hur får man dem att välja hybrid framför andra alternativ? Vad är det som kunderna saknar som gör att man ej väljer en hybrid? wink

for petes sake, man höjer skatten till 20.000 om året för icke hybrider/diesel och bensin bilar som skiter ner atmosfären, sen inför man diesel och bensin förbud på de flesta ställena, Done and Done. Vill du att våra barn ska få cancer när dom är ute och andas in skit?^^^vad ska man annars tänka på? är de värt för dig att köra runt me en fetto v12 me 600hk men samtidigt som du dödar naturen och andas in skit?^^ gode röv.smile

Finns mycket man kan göra för miljön... du kör runt i en e39 som inte är speciellt miljövänlig, ändock en trevlig bil. Man måste helt enkelt inse att alla inte bryr sig speciellt mycket om miljö, eller att de helt enkelt inte tror på allt som sägs i media. När det kommer till ekonomi så är det ju en avvägning var och en får göra, vill man lägga mycket pengar på en snabb/trevlig bil så gör man det. Det handlar till stor del om intresse, jag förstår att en helt ointresserad person vill att det endast ska kosta så lite som möjligt, samtidigt måste man förstå att där finns bilintresserade personer som mer än gärna lägger större delen av sin inkomst på just bilen, man behöver inte vara dum i huvudet eller omogen för den sakens skull, man har olika intressen bara.

Att chock höja skatter och införa en massa förbud är inte rätt väg att gå. Marknaden styr vad biltillverkarna producerar, hade vi sett ett enormt stort sug efter hybrider så hade där funnits fler alternativ också. Min gissning är att vi inom kort kommer att se att majoriteten av bilarna på våra vägar är hybrider eller rena elbilar ,ge det ett par år bara.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
17 september 2017 · 4 250 Inlägg

SportPilot skrev:

panda666 skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Jag tror också det är så som du säger, att många köper hybrid för att det är för ekonomisk vinning eller känslan att det är bättre för miljön, det är ju det som är hela poängen med hybrid från början. Men jag tror man måste fundera på dem som ej har miljö/ekonomi som krav hur man ska få dem att gå över till hybrid. Hur får man dem att välja hybrid framför andra alternativ? Vad är det som kunderna saknar som gör att man ej väljer en hybrid? wink

for petes sake, man höjer skatten till 20.000 om året för icke hybrider/diesel och bensin bilar som skiter ner atmosfären, sen inför man diesel och bensin förbud på de flesta ställena, Done and Done. Vill du att våra barn ska få cancer när dom är ute och andas in skit?^^^vad ska man annars tänka på? är de värt för dig att köra runt me en fetto v12 me 600hk men samtidigt som du dödar naturen och andas in skit?^^ gode röv.smile

Finns mycket man kan göra för miljön... du kör runt i en e39 som inte är speciellt miljövänlig, ändock en trevlig bil. Man måste helt enkelt inse att alla inte bryr sig speciellt mycket om miljö, eller att de helt enkelt inte tror på allt som sägs i media. När det kommer till ekonomi så är det ju en avvägning var och en får göra, vill man lägga mycket pengar på en snabb/trevlig bil så gör man det. Det handlar till stor del om intresse, jag förstår att en helt ointresserad person vill att det endast ska kosta så lite som möjligt, samtidigt måste man förstå att där finns bilintresserade personer som mer än gärna lägger större delen av sin inkomst på just bilen, man behöver inte vara dum i huvudet eller omogen för den sakens skull, man har olika intressen bara.

Att chock höja skatter och införa en massa förbud är inte rätt väg att gå. Marknaden styr vad biltillverkarna producerar, hade vi sett ett enormt stort sug efter hybrider så hade där funnits fler alternativ också. Min gissning är att vi inom kort kommer att se att majoriteten av bilarna på våra vägar är hybrider eller rena elbilar ,ge det ett par år bara.

jag vet att ja kör e39 just nu för ja tänkte inte så flera månader sen när ja köpte den samt hade då bråttom att köpa nått eftersom min f10 gick sönder, så ja kände e39 sen förr och visste det var en helt ok kort så ja köpte. Nu tänker ja främst på hållbarhet och ja får lite plus i kanten på köpet att den är billig att äga plus att den är hybrid och bra för miljön, tänkte inte på allt de där förr, men nu får ja allt på köpet. Jag personligen tycker det är onödigt med 500hk under huven, alltså jag personligen kommer aldrig att utnyttja kraften och så mycket som ja tycker om v8 muller så gillar ja även om bilfan är knäpptyst. Du säger att vissa är intresserade och kör runt i snabba bilar men du förstår väl att vi sakta dör pga det?^^läste du va ja skrev om barn och cancer, har du sett hur kina ser ut? fullt med avgaser där man inte ser nått?vill du att sverige ska se ut så? jag har inte blivit super miljömedveten eller nått, säger bara att tänk på vad man säger. Bara för att vissa vill ha kul me monster motorer som har hur mycket skit avgaser som helst ska vi behöva må dåligt för det^^? vet vem jag kanske tänker fel.

Evildan
17 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:
De flesta som köper en hybrid för det för miljösnällare och ekonomiska skäl vilket gör snabba motorstarka varianter till ett snävt alternativ försäljningsmässigt.

Jag tror också det är så som du säger, att många köper hybrid för att det är för ekonomisk vinning eller känslan att det är bättre för miljön, det är ju det som är hela poängen med hybrid från början. Men jag tror man måste fundera på dem som ej har miljö/ekonomi som krav hur man ska få dem att gå över till hybrid. Hur får man dem att välja hybrid framför andra alternativ? Vad är det som kunderna saknar som gör att man ej väljer en hybrid? wink

Okunskap och till viss del inskränkthet.
Läs sammanställningen här nedan.

*Fula.

*Slöa.

*Låter inte som en "riktig bil".

*Har inte råd.

*Tråkiga att köra.

*Det måste vara "det värsta som finns" liknande en Tesla P85.

*Skiter i miljön.

*Brandfarliga.

*Miljöfarligare än en renodlad fossilbil.

*Fungerar inte i kyla.

*Batterierna håller inte.

*Svåra att serva/reparera.

Mestadels jävligt lamt dillande byggt på just okunskap och inskränkthet vill jag påstå.
Sedan det märkliga "amenasså om jag inte får köra en xxxxx för 1.2miljoner vill jag inte ha någon miljöbil , jag kompromissar inte med mitt genuina bilintresse" kör vidare i sin slöa tiotusenkronorshink.
Idel ursäkter läser jag.
Någon vågade inte köpa en Toyotahybrid då tekniken inte är så beprövad. Det är 20 år sedan den första Toyotahybriden släpptes till allmänheten medans Volvos första egna dieselmotor släpptes 2001 och har bevisligen betydligt mer problem än HSD haft. Jag tror att många inte är riktigt säkra på sin egna identitet utan påverkas av dom "tuffa pojkarna i kompisgänget" där det anse att det bara är kärringar och homofiler som kör hybridbilar. Detta märks väldigt tydligt i köprådstrådar inte minst om spekulanten bor i mindre ort.

Senast redigerat av Evildan (17 september 2017)

Knugcab
17 september 2017 · 5 111 Inlägg

Tuffa kompisgäng ja..... vem vill b*ga sig i en LS600h när man kan rycka fjädrarna på sin morsas manliga VW Passat 1,8T liksom...... roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Unleash
17 september 2017 · 370 Inlägg

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:
De flesta som köper en hybrid för det för miljösnällare och ekonomiska skäl vilket gör snabba motorstarka varianter till ett snävt alternativ försäljningsmässigt.

Jag tror också det är så som du säger, att många köper hybrid för att det är för ekonomisk vinning eller känslan att det är bättre för miljön, det är ju det som är hela poängen med hybrid från början. Men jag tror man måste fundera på dem som ej har miljö/ekonomi som krav hur man ska få dem att gå över till hybrid. Hur får man dem att välja hybrid framför andra alternativ? Vad är det som kunderna saknar som gör att man ej väljer en hybrid? wink

Okunskap och till viss del inskränkthet.
Läs sammanställningen här nedan.

*Fula.

*Slöa.

*Låter inte som en "riktig bil".

*Har inte råd.

*Tråkiga att köra.

*Det måste vara "det värsta som finns" liknande en Tesla P85.

*Skiter i miljön.

*Brandfarliga.

*Miljöfarligare än en renodlad fossilbil.

*Fungerar inte i kyla.

*Batterierna håller inte.

*Svåra att serva/reparera.

Mestadels jävligt lamt dillande byggt på just okunskap och inskränkthet vill jag påstå.
Sedan det märkliga "amenasså om jag inte får köra en xxxxx för 1.2miljoner vill jag inte ha någon miljöbil , jag kompromissar inte med mitt genuina bilintresse" kör vidare i sin slöa tiotusenkronorshink.
Idel ursäkter läser jag.
Någon vågade inte köpa en Toyotahybrid då tekniken inte är så beprövad. Det är 20 år sedan den första Toyotahybriden släpptes till allmänheten medans Volvos första egna dieselmotor släpptes 2001 och har bevisligen betydligt mer problem än HSD haft. Jag tror att många inte är riktigt säkra på sin egna identitet utan påverkas av dom "tuffa pojkarna i kompisgänget" där det anse att det bara är kärringar och homofiler som kör hybridbilar. Detta märks väldigt tydligt i köprådstrådar inte minst om spekulanten bor i mindre ort.

Okunskap var det ja....hur går det med vind och sol som baskraft.....?
har du funderat ut hur vi ska klara effektuttaget som blir när alla ska ladda sina bilar en kall vinternatt?
antar att du får din el från den oehört reglerbara baskraften vinden xDD

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2017 · 7 232 Inlägg

panda666 skrev:

SportPilot skrev:

panda666 skrev:

for petes sake, man höjer skatten till 20.000 om året för icke hybrider/diesel och bensin bilar som skiter ner atmosfären, sen inför man diesel och bensin förbud på de flesta ställena, Done and Done. Vill du att våra barn ska få cancer när dom är ute och andas in skit?^^^vad ska man annars tänka på? är de värt för dig att köra runt me en fetto v12 me 600hk men samtidigt som du dödar naturen och andas in skit?^^ gode röv.smile

Finns mycket man kan göra för miljön... du kör runt i en e39 som inte är speciellt miljövänlig, ändock en trevlig bil. Man måste helt enkelt inse att alla inte bryr sig speciellt mycket om miljö, eller att de helt enkelt inte tror på allt som sägs i media. När det kommer till ekonomi så är det ju en avvägning var och en får göra, vill man lägga mycket pengar på en snabb/trevlig bil så gör man det. Det handlar till stor del om intresse, jag förstår att en helt ointresserad person vill att det endast ska kosta så lite som möjligt, samtidigt måste man förstå att där finns bilintresserade personer som mer än gärna lägger större delen av sin inkomst på just bilen, man behöver inte vara dum i huvudet eller omogen för den sakens skull, man har olika intressen bara.

Att chock höja skatter och införa en massa förbud är inte rätt väg att gå. Marknaden styr vad biltillverkarna producerar, hade vi sett ett enormt stort sug efter hybrider så hade där funnits fler alternativ också. Min gissning är att vi inom kort kommer att se att majoriteten av bilarna på våra vägar är hybrider eller rena elbilar ,ge det ett par år bara.

jag vet att ja kör e39 just nu för ja tänkte inte så flera månader sen när ja köpte den samt hade då bråttom att köpa nått eftersom min f10 gick sönder, så ja kände e39 sen förr och visste det var en helt ok kort så ja köpte. Nu tänker ja främst på hållbarhet och ja får lite plus i kanten på köpet att den är billig att äga plus att den är hybrid och bra för miljön, tänkte inte på allt de där förr, men nu får ja allt på köpet. Jag personligen tycker det är onödigt med 500hk under huven, alltså jag personligen kommer aldrig att utnyttja kraften och så mycket som ja tycker om v8 muller så gillar ja även om bilfan är knäpptyst. Du säger att vissa är intresserade och kör runt i snabba bilar men du förstår väl att vi sakta dör pga det?^^läste du va ja skrev om barn och cancer, har du sett hur kina ser ut? fullt med avgaser där man inte ser nått?vill du att sverige ska se ut så? jag har inte blivit super miljömedveten eller nått, säger bara att tänk på vad man säger. Bara för att vissa vill ha kul me monster motorer som har hur mycket skit avgaser som helst ska vi behöva må dåligt för det^^? vet vem jag kanske tänker fel.

Jag vet precis hur det ser ut i Kina, det är dock inte ett riktigt jämförbart exempel då befolkningsmängden är en helt annan där borta, likaså utsläppen.

Att du tycker det är helt ointressant om din bil låter mycket och har mycket effekt så behöver inte det betyda att alla prioriterar som dig, vilket är något man får respektera.
Mängden människor som faktiskt har detta bilintresse och vill ha kraftfulla motorer är dessutom väldigt liten och orsakar därför minimal skada.  Så nej vi dör inte för att vi har bilintresserade människor i samhället, vi där inte heller av motorsporten.

Där vi har problem med smog så kan man titta på att införa restriktioner samt att öka vegetationen på dessa ställen.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
17 september 2017 · 4 250 Inlägg

SportPilot skrev:

panda666 skrev:

SportPilot skrev:

Finns mycket man kan göra för miljön... du kör runt i en e39 som inte är speciellt miljövänlig, ändock en trevlig bil. Man måste helt enkelt inse att alla inte bryr sig speciellt mycket om miljö, eller att de helt enkelt inte tror på allt som sägs i media. När det kommer till ekonomi så är det ju en avvägning var och en får göra, vill man lägga mycket pengar på en snabb/trevlig bil så gör man det. Det handlar till stor del om intresse, jag förstår att en helt ointresserad person vill att det endast ska kosta så lite som möjligt, samtidigt måste man förstå att där finns bilintresserade personer som mer än gärna lägger större delen av sin inkomst på just bilen, man behöver inte vara dum i huvudet eller omogen för den sakens skull, man har olika intressen bara.

Att chock höja skatter och införa en massa förbud är inte rätt väg att gå. Marknaden styr vad biltillverkarna producerar, hade vi sett ett enormt stort sug efter hybrider så hade där funnits fler alternativ också. Min gissning är att vi inom kort kommer att se att majoriteten av bilarna på våra vägar är hybrider eller rena elbilar ,ge det ett par år bara.

jag vet att ja kör e39 just nu för ja tänkte inte så flera månader sen när ja köpte den samt hade då bråttom att köpa nått eftersom min f10 gick sönder, så ja kände e39 sen förr och visste det var en helt ok kort så ja köpte. Nu tänker ja främst på hållbarhet och ja får lite plus i kanten på köpet att den är billig att äga plus att den är hybrid och bra för miljön, tänkte inte på allt de där förr, men nu får ja allt på köpet. Jag personligen tycker det är onödigt med 500hk under huven, alltså jag personligen kommer aldrig att utnyttja kraften och så mycket som ja tycker om v8 muller så gillar ja även om bilfan är knäpptyst. Du säger att vissa är intresserade och kör runt i snabba bilar men du förstår väl att vi sakta dör pga det?^^läste du va ja skrev om barn och cancer, har du sett hur kina ser ut? fullt med avgaser där man inte ser nått?vill du att sverige ska se ut så? jag har inte blivit super miljömedveten eller nått, säger bara att tänk på vad man säger. Bara för att vissa vill ha kul me monster motorer som har hur mycket skit avgaser som helst ska vi behöva må dåligt för det^^? vet vem jag kanske tänker fel.

Jag vet precis hur det ser ut i Kina, det är dock inte ett riktigt jämförbart exempel då befolkningsmängden är en helt annan där borta, likaså utsläppen.

Att du tycker det är helt ointressant om din bil låter mycket och har mycket effekt så behöver inte det betyda att alla prioriterar som dig, vilket är något man får respektera.
Mängden människor som faktiskt har detta bilintresse och vill ha kraftfulla motorer är dessutom väldigt liten och orsakar därför minimal skada.  Så nej vi dör inte för att vi har bilintresserade människor i samhället, vi där inte heller av motorsporten.

Där vi har problem med smog så kan man titta på att införa restriktioner samt att öka vegetationen på dessa ställen.

Det är svårt det där, väldigt svårt. Vad jag eller vad nån annan tycker. En vill ha en snabb bil och en vill ha en miljöbil. En förstör miljön mycket mer än den andra, I slutändan spelar det ingen roll för politikerna kommer väl att göra det dyrt att ha dessa bilar kanske och tom slutligen fasa bort all shit i god tid. Nu kör väl de flesta diesel men inom några år kommer väl dom flesta köra hybrider eller rent el bilar. De bara o hänga med eller inte.

Muttley
17 september 2017 ·

Unleash skrev:

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Jag tror också det är så som du säger, att många köper hybrid för att det är för ekonomisk vinning eller känslan att det är bättre för miljön, det är ju det som är hela poängen med hybrid från början. Men jag tror man måste fundera på dem som ej har miljö/ekonomi som krav hur man ska få dem att gå över till hybrid. Hur får man dem att välja hybrid framför andra alternativ? Vad är det som kunderna saknar som gör att man ej väljer en hybrid? wink

Okunskap och till viss del inskränkthet.
Läs sammanställningen här nedan.

*Fula.

*Slöa.

*Låter inte som en "riktig bil".

*Har inte råd.

*Tråkiga att köra.

*Det måste vara "det värsta som finns" liknande en Tesla P85.

*Skiter i miljön.

*Brandfarliga.

*Miljöfarligare än en renodlad fossilbil.

*Fungerar inte i kyla.

*Batterierna håller inte.

*Svåra att serva/reparera.

Mestadels jävligt lamt dillande byggt på just okunskap och inskränkthet vill jag påstå.
Sedan det märkliga "amenasså om jag inte får köra en xxxxx för 1.2miljoner vill jag inte ha någon miljöbil , jag kompromissar inte med mitt genuina bilintresse" kör vidare i sin slöa tiotusenkronorshink.
Idel ursäkter läser jag.
Någon vågade inte köpa en Toyotahybrid då tekniken inte är så beprövad. Det är 20 år sedan den första Toyotahybriden släpptes till allmänheten medans Volvos första egna dieselmotor släpptes 2001 och har bevisligen betydligt mer problem än HSD haft. Jag tror att många inte är riktigt säkra på sin egna identitet utan påverkas av dom "tuffa pojkarna i kompisgänget" där det anse att det bara är kärringar och homofiler som kör hybridbilar. Detta märks väldigt tydligt i köprådstrådar inte minst om spekulanten bor i mindre ort.

Okunskap var det ja....hur går det med vind och sol som baskraft.....?
har du funderat ut hur vi ska klara effektuttaget som blir när alla ska ladda sina bilar en kall vinternatt?
antar att du får din el från den oehört reglerbara baskraften vinden xDD

Så bara för att man kanske inte kan ladda sin bil vintertid via naturen så skall vi inte vurma för att bli av med alla skitbilar som spottar ur sig ?

Evildan
17 september 2017 ·

Unleash skrev:

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Jag tror också det är så som du säger, att många köper hybrid för att det är för ekonomisk vinning eller känslan att det är bättre för miljön, det är ju det som är hela poängen med hybrid från början. Men jag tror man måste fundera på dem som ej har miljö/ekonomi som krav hur man ska få dem att gå över till hybrid. Hur får man dem att välja hybrid framför andra alternativ? Vad är det som kunderna saknar som gör att man ej väljer en hybrid? wink

Okunskap och till viss del inskränkthet.
Läs sammanställningen här nedan.

*Fula.

*Slöa.

*Låter inte som en "riktig bil".

*Har inte råd.

*Tråkiga att köra.

*Det måste vara "det värsta som finns" liknande en Tesla P85.

*Skiter i miljön.

*Brandfarliga.

*Miljöfarligare än en renodlad fossilbil.

*Fungerar inte i kyla.

*Batterierna håller inte.

*Svåra att serva/reparera.

Mestadels jävligt lamt dillande byggt på just okunskap och inskränkthet vill jag påstå.
Sedan det märkliga "amenasså om jag inte får köra en xxxxx för 1.2miljoner vill jag inte ha någon miljöbil , jag kompromissar inte med mitt genuina bilintresse" kör vidare i sin slöa tiotusenkronorshink.
Idel ursäkter läser jag.
Någon vågade inte köpa en Toyotahybrid då tekniken inte är så beprövad. Det är 20 år sedan den första Toyotahybriden släpptes till allmänheten medans Volvos första egna dieselmotor släpptes 2001 och har bevisligen betydligt mer problem än HSD haft. Jag tror att många inte är riktigt säkra på sin egna identitet utan påverkas av dom "tuffa pojkarna i kompisgänget" där det anse att det bara är kärringar och homofiler som kör hybridbilar. Detta märks väldigt tydligt i köprådstrådar inte minst om spekulanten bor i mindre ort.

Okunskap var det ja....hur går det med vind och sol som baskraft.....?
har du funderat ut hur vi ska klara effektuttaget som blir när alla ska ladda sina bilar en kall vinternatt?
antar att du får din el från den oehört reglerbara baskraften vinden xDD

Du bekräftar just det gång på gång.

98% av svensk elproduktion är i dagsläget fossilfri.
Den ökning om 10% som blir om alla fossilbilar byts ut mot renodlade elbilar har nuvarande elproduktion tillika nät möjlighet att täcka upp för.
140-150TWh produceras var år av svenska energibolag. Sverige som nation förbrukar runt 135-145TWh om året.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
17 september 2017 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:
De var motoralternativ och utrustning smile  De är bra på de viset att man inte behöver vara rädd för att man råkat missa att köpa till autobroms eller p-sensorer.   

Senaste hybriden jag provade var ju en c-hr som är lite av en rymdskyttel. Men förutom deras lama färgsättning på vissa detaljer i kupén så var de en välutrustad bil..  Men visst inte så potent motor smile  Men när man blir mogen så skiter man i det och vill mest komma billigt undan så pengarna kan läggas på väsentliga saker.

Hur många hästar ska man ha i motorn för att räknas som mogen? Är bilar inte väsentliga saker?

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:
De flesta som köper en hybrid för det för miljösnällare och ekonomiska skäl vilket gör snabba motorstarka varianter till ett snävt alternativ försäljningsmässigt.

Jag tror också det är så som du säger, att många köper hybrid för att det är för ekonomisk vinning eller känslan att det är bättre för miljön, det är ju det som är hela poängen med hybrid från början. Men jag tror man måste fundera på dem som ej har miljö/ekonomi som krav hur man ska få dem att gå över till hybrid. Hur får man dem att välja hybrid framför andra alternativ? Vad är det som kunderna saknar som gör att man ej väljer en hybrid? wink

Okunskap och till viss del inskränkthet.
Läs sammanställningen här nedan.

*Fula.

*Slöa.

*Låter inte som en "riktig bil".

*Har inte råd.

*Tråkiga att köra.

*Det måste vara "det värsta som finns" liknande en Tesla P85.

*Skiter i miljön.

*Brandfarliga.

*Miljöfarligare än en renodlad fossilbil.

*Fungerar inte i kyla.

*Batterierna håller inte.

*Svåra att serva/reparera.

Mestadels jävligt lamt dillande byggt på just okunskap och inskränkthet vill jag påstå.
Sedan det märkliga "amenasså om jag inte får köra en xxxxx för 1.2miljoner vill jag inte ha någon miljöbil , jag kompromissar inte med mitt genuina bilintresse" kör vidare i sin slöa tiotusenkronorshink.
Idel ursäkter läser jag.
Någon vågade inte köpa en Toyotahybrid då tekniken inte är så beprövad. Det är 20 år sedan den första Toyotahybriden släpptes till allmänheten medans Volvos första egna dieselmotor släpptes 2001 och har bevisligen betydligt mer problem än HSD haft. Jag tror att många inte är riktigt säkra på sin egna identitet utan påverkas av dom "tuffa pojkarna i kompisgänget" där det anse att det bara är kärringar och homofiler som kör hybridbilar. Detta märks väldigt tydligt i köprådstrådar inte minst om spekulanten bor i mindre ort.

Jag tror de flesta på garaget är säkra på sin identitet, utom möjligtvis de miljöfanatiker som försöker stoppa vårt bilintresse.

Nöjeskör närproducerat
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang