Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

panda666
7 oktober 2017 · 4 250 Inlägg

man betalar ju redan skatt varje år^^ e39an kostar runt 3000kr, lexusen 360, etc etc. Så om man hade elbil ska man börja betala mer som en normal bil? tex som att man kör en gammal bmw? jävla åsnor, landet måste in me stålar, finns det inga andra sätt? Måste faktiskt säga att dom flesta tycker nog att dagens politik är rent av my ass.

Muttley
7 oktober 2017 ·

panda666 skrev:
man betalar ju redan skatt varje år^^ e39an kostar runt 3000kr, lexusen 360, etc etc. Så om man hade elbil ska man börja betala mer som en normal bil? tex som att man kör en gammal bmw? jävla åsnor, landet måste in me stålar, finns det inga andra sätt? Måste faktiskt säga att dom flesta tycker nog att dagens politik är rent av my ass.

Det jag kan tycka är att man ska gynnas av att köpa miljövänligare bättre bil. Speciellt de som bor på landsbygden. Om vi ute på landet inte är villiga och vill köra bränsleslukande avgasmonster så bör de också beskattas hårt som tusan.

Men jag tycker däremot att trängselskatten är bra, men där tycker jag de ska göra kollektivtrafiken mycket mycket bättre så att man väljer den när man arbetar.

Hade jag kunnat välja tåg eller buss istället för att lägga mil på bilen så hade jag gjort det.  Men här i södra Sverige väljer de att ta bort bussar och bra förbindelser för att de har ju pågatåg :p   fast de drabbar då de orter utan tågstopp så att den som blir värst drabbad som kunde ta bussen smidigt blev ju av med bussen och blir tillsagd att de kan ta tåget.
Hur man nu tänkte att folk ska transportera sig till tåget, om man nu tar bilen till tåget så lär man nog köra resten av de km som finns kvar.

panda666
7 oktober 2017 · 4 250 Inlägg

Hehe jag har 15km till jobbet men tar ja bussen så tar det kanske 40 minuter plus att ja måste springa ner till buss stationen som är 10 minuter från mitt hus^^hatar tanken att ja måste passa en viss tid för att komma me bussfan annars missar ja den o blir sen till jobbet, sen ska man trängas me massa folk på bussen som lyssnar på musik i högsta volym i deras iphone;) och endå kostar skiten runt 900 per månad, lika bra ha bil? kostar mera men man åker när fan man vill och behöver inte tänka på nått annat, åker lugn o fint motorväg och hör däckljud och vinden)smile orka promenera o storhandla från närmsta ica och bära 5 kassor me mat hela vägen hem runt 1km.

Muttley
7 oktober 2017 ·

panda666 skrev:
Hehe jag har 15km till jobbet men tar ja bussen så tar det kanske 40 minuter plus att ja måste springa ner till buss stationen som är 10 minuter från mitt hus^^hatar tanken att ja måste passa en viss tid för att komma me bussfan annars missar ja den o blir sen till jobbet, sen ska man trängas me massa folk på bussen som lyssnar på musik i högsta volym i deras iphone;) och endå kostar skiten runt 900 per månad, lika bra ha bil? kostar mera men man åker när fan man vill och behöver inte tänka på nått annat, åker lugn o fint motorväg och hör däckljud och vinden)smile orka promenera o storhandla från närmsta ica och bära 5 kassor me mat hela vägen hem runt 1km.

Jag har 40 minuter bilväg, vilket jag räknar ungefär till 60 minuter med kollektivtrafik om den hade passat med jobbet smile   
Jag åker tåg några gånger per år men uppskattar känslan att slippa att köra på vägen, det lönar sig de gånger jag åker då jag åker över bron.
Tyvärr lönar de sig inte ekonomiskt att köra in till närmaste stad då de blir dubbelt så dyrt jämfört med bränslet.
Men rent praktiskt hade de varit bättre för mig smile

15 km är ju ingenting,  en racercykel så är du fit for beach 2018 wink  Tar dig 30-40 min att cykla i snozartempo.

Senast redigerat av Muttley (7 oktober 2017)

team_larsson
8 oktober 2017 · 239 Inlägg

om de blir km skatt, hur ska de ta betalt för den? ska man få en jätte kostnad varje gång man besiktigat bilen då? såg inget i den länken som gavs innan, kanske någon annan som hört.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
panda666
8 oktober 2017 · 4 250 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:
Hehe jag har 15km till jobbet men tar ja bussen så tar det kanske 40 minuter plus att ja måste springa ner till buss stationen som är 10 minuter från mitt hus^^hatar tanken att ja måste passa en viss tid för att komma me bussfan annars missar ja den o blir sen till jobbet, sen ska man trängas me massa folk på bussen som lyssnar på musik i högsta volym i deras iphone;) och endå kostar skiten runt 900 per månad, lika bra ha bil? kostar mera men man åker när fan man vill och behöver inte tänka på nått annat, åker lugn o fint motorväg och hör däckljud och vinden)smile orka promenera o storhandla från närmsta ica och bära 5 kassor me mat hela vägen hem runt 1km.

Jag har 40 minuter bilväg, vilket jag räknar ungefär till 60 minuter med kollektivtrafik om den hade passat med jobbet smile   
Jag åker tåg några gånger per år men uppskattar känslan att slippa att köra på vägen, det lönar sig de gånger jag åker då jag åker över bron.
Tyvärr lönar de sig inte ekonomiskt att köra in till närmaste stad då de blir dubbelt så dyrt jämfört med bränslet.
Men rent praktiskt hade de varit bättre för mig smile

15 km är ju ingenting,  en racercykel så är du fit for beach 2018 wink  Tar dig 30-40 min att cykla i snozartempo.

Ja e hellre tjock i beach 2018 än att cykla:)) 40 min cyklandet? vill du döda mig:

Muttley
8 oktober 2017 ·

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:
Hehe jag har 15km till jobbet men tar ja bussen så tar det kanske 40 minuter plus att ja måste springa ner till buss stationen som är 10 minuter från mitt hus^^hatar tanken att ja måste passa en viss tid för att komma me bussfan annars missar ja den o blir sen till jobbet, sen ska man trängas me massa folk på bussen som lyssnar på musik i högsta volym i deras iphone;) och endå kostar skiten runt 900 per månad, lika bra ha bil? kostar mera men man åker när fan man vill och behöver inte tänka på nått annat, åker lugn o fint motorväg och hör däckljud och vinden)smile orka promenera o storhandla från närmsta ica och bära 5 kassor me mat hela vägen hem runt 1km.

Jag har 40 minuter bilväg, vilket jag räknar ungefär till 60 minuter med kollektivtrafik om den hade passat med jobbet smile   
Jag åker tåg några gånger per år men uppskattar känslan att slippa att köra på vägen, det lönar sig de gånger jag åker då jag åker över bron.
Tyvärr lönar de sig inte ekonomiskt att köra in till närmaste stad då de blir dubbelt så dyrt jämfört med bränslet.
Men rent praktiskt hade de varit bättre för mig smile

15 km är ju ingenting,  en racercykel så är du fit for beach 2018 wink  Tar dig 30-40 min att cykla i snozartempo.

Ja e hellre tjock i beach 2018 än att cykla:)) 40 min cyklandet? vill du döda mig:

Haha jag får känslan av att du är förr 90-00 någonting wink

panda666
8 oktober 2017 · 4 250 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:

Muttley skrev:

Jag har 40 minuter bilväg, vilket jag räknar ungefär till 60 minuter med kollektivtrafik om den hade passat med jobbet smile   
Jag åker tåg några gånger per år men uppskattar känslan att slippa att köra på vägen, det lönar sig de gånger jag åker då jag åker över bron.
Tyvärr lönar de sig inte ekonomiskt att köra in till närmaste stad då de blir dubbelt så dyrt jämfört med bränslet.
Men rent praktiskt hade de varit bättre för mig smile

15 km är ju ingenting,  en racercykel så är du fit for beach 2018 wink  Tar dig 30-40 min att cykla i snozartempo.

Ja e hellre tjock i beach 2018 än att cykla:)) 40 min cyklandet? vill du döda mig:

Haha jag får känslan av att du är förr 90-00 någonting wink

född menar du? 86^-^

Muttley
8 oktober 2017 ·

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:

Ja e hellre tjock i beach 2018 än att cykla:)) 40 min cyklandet? vill du döda mig:

Haha jag får känslan av att du är förr 90-00 någonting wink

född menar du? 86^-^

Hoppsan smile

Nåja.  För att vi ska tillföra något vettigt denne söndag så vill jag hoppa in och säga att den där km skatten är ett förslag från en myndighet i dagsläget.   Dvs de kan ta 15-20 år innan de ens kommer på tal.   
Tror att politikerna är lite försiktiga innan flottan har bytts ut tillräckligt.   
Men vi och den yngre generationen är ju uppväxta med att hantera våra pengar (söndagsskämt) så vi kommer klara oss galant.

Evildan
25 oktober 2017 ·

Då några i tråden förefaller smått förskräckta över att ett batteri kan börja brinna precis som fossilt bränsle, spolarvätska, polymerer, klädsel, däck osv klistrar jag in ett bra hjälpmedel för att eventuellt kuva den ångesten.

http://www.hab.se/tillbehor-verktyg/for … aterier-br

Muttley
26 oktober 2017 ·

Evildan skrev:
Då några i tråden förefaller smått förskräckta över att ett batteri kan börja brinna precis som fossilt bränsle, spolarvätska, polymerer, klädsel, däck osv klistrar jag in ett bra hjälpmedel för att eventuellt kuva den ångesten.

http://www.hab.se/tillbehor-verktyg/for … aterier-br

Man får väl hoppas att de som är förskräckta över att en bil kan börja brinna faktiskt äger ett par sådana om de bor i hus eller lägenhet ?

Jag var oerhört korkad och hade ingen i lägenheten.   
Bland de första sakerna jag köpte när vi flyttade till hus var den största brandsläckaren jag hittade smile Och fler blir det.

I många hem hittar man inte ens en brandvarnare.

Evildan
26 oktober 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Då några i tråden förefaller smått förskräckta över att ett batteri kan börja brinna precis som fossilt bränsle, spolarvätska, polymerer, klädsel, däck osv klistrar jag in ett bra hjälpmedel för att eventuellt kuva den ångesten.

http://www.hab.se/tillbehor-verktyg/for … aterier-br

Man får väl hoppas att de som är förskräckta över att en bil kan börja brinna faktiskt äger ett par sådana om de bor i hus eller lägenhet ?

Jag var oerhört korkad och hade ingen i lägenheten.   
Bland de första sakerna jag köpte när vi flyttade till hus var den största brandsläckaren jag hittade smile Och fler blir det.

I många hem hittar man inte ens en brandvarnare.

Dom kanske sover under en gran alternativt bivack beroende på årstiden?
Det äts givetvis enbart kall mat eftersom spritkök kan fatta eld.

Vi har tre släckare strategiskt utplacerade i tre ändar av bostaden så minst en är nåbar vid eventuellt behov.

Muttley
26 oktober 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Då några i tråden förefaller smått förskräckta över att ett batteri kan börja brinna precis som fossilt bränsle, spolarvätska, polymerer, klädsel, däck osv klistrar jag in ett bra hjälpmedel för att eventuellt kuva den ångesten.

http://www.hab.se/tillbehor-verktyg/for … aterier-br

Man får väl hoppas att de som är förskräckta över att en bil kan börja brinna faktiskt äger ett par sådana om de bor i hus eller lägenhet ?

Jag var oerhört korkad och hade ingen i lägenheten.   
Bland de första sakerna jag köpte när vi flyttade till hus var den största brandsläckaren jag hittade smile Och fler blir det.

I många hem hittar man inte ens en brandvarnare.

Dom kanske sover under en gran alternativt bivack beroende på årstiden?
Det äts givetvis enbart kall mat eftersom spritkök kan fatta eld.

Vi har tre släckare strategiskt utplacerade i tre ändar av bostaden så minst en är nåbar vid eventuellt behov.

Tänk vad skönt de skulle varit att i några år faktiskt bo bivack ett par år och vara minimalist med en telefon för 99 kr för extrema nödfall och och bo bredvid jobbet.   Då behöver man inte oroa sig för att de brinner mer än i 99 kronors telefonen.

Jag läste en mycket bra LAG ang att köra i något av öststaterna, har du inte brandsläckare tillgängligt i bilen blir de en bot.  Tänk så många fossilbilar man hade räddat.

spillolja
26 oktober 2017 · 4 025 Inlägg

Bor man i lägenhet så behöver man åtminstånde inte försäkra bostaden

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
26 oktober 2017 · 26 149 Inlägg

spillolja skrev:
Bor man i lägenhet så behöver man åtminstånde inte försäkra bostaden

Fast, en hemförsäkring bör man ju ändå ha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muttley
26 oktober 2017 ·

spillolja skrev:
Bor man i lägenhet så behöver man åtminstånde inte försäkra bostaden

Nej om man är lite efter, eller otroligt rik.

Man försäkrar ALL bostad man bor i.  Hus, lägenhet, husvagn.

Orsakar DU en olycka i form av brand, läckage eller skador på fastigheten i hyreshuset du bor i så är de du som enskild person som står för alla kostnader.
Men är du smart och har hemförsäkring tar ditt försäkringsbolag kostnaderna.

Trodde faktiskt inte att folk på allvar tror att man är säker för att man bor i hyresrätt ?

I runda slänga kostade min förra bostad, hyresrätt på 58 kvm hela 600 kr om året att försäkra.   De är billigare än en brand som kan kosta dig ett par hundra tusen.

Men jag hoppas på fullt allvar du var ironisk och utan smileys.

För info så är de inget krav på att ha någon försäkring på en villa heller, men om du ska ta bolån så får du inget bolån om du inte försäkrar hos en seriös bank.

Senast redigerat av Muttley (26 oktober 2017)

spillolja
26 oktober 2017 · 4 025 Inlägg

För att reda ut missförstånd så var det självaste bostaden jag menade,  inte själva hemmet

Lägenhet (Hyres eller Bostadsrätt): = Hemförsäkring
Villa: = Hemförsäkring + Fastighetsförsäkring  (kan kallas för villahem eller likn.)

Min hemförsäkring hos trygghansa kostar ca 450:- helår

Senast redigerat av spillolja (26 oktober 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
26 oktober 2017 ·

spillolja skrev:
För att reda ut missförstånd så var det självaste bostaden jag menade,  inte själva hemmet

Lägenhet (Hyres eller Bostadsrätt): = Hemförsäkring
Villa: = Hemförsäkring + Fastighetsförsäkring  (kan kallas för villahem eller likn.)

Min hemförsäkring hos trygghansa kostar ca 450:- helår

Jo fast de måste du skriva från början.
Bostad är det du bor i, fastigheten är det din bostad ligger i.
Om du inte försäkrar din bostad, så är DU betalningsskyldig om de visar sig att du är vårdslös (tankspridd med en kran) och det skadar din grannes lägenhet.

Om fastigheten i sig skadas "kan" hyresvärdens försäkring ta det.  Notera kan, men du kan blir betalningskyldig ändå.

Därav viktigt för de som tror att försäkringen är onödig så blir de dyrt ändå.


Därför är de bra med en brandsläckare i bilen smile

Tre_Bokstaver GTI
31 oktober 2017 · 105 Inlägg

Ja, varför kör inte fler miljövänliga bilar? Varför gör inte jag det? Det är en mycket bra fråga. Det handlar om olika faktorer som bidrar till min lättja när det gäller klimatsmart transport. För även fast jag är noggrann med att sortera skräp, köpa miljövänlig mat (och även noggrann med att arbetarna i de exportländerna ska ha goda förhållanden), så kör jag tyvärr inte en miljöklassad bil.

xXSammy
31 oktober 2017 · 6 571 Inlägg

Mina föräldrar var nära på att köpa en V60 hybrid härom dagen, de frågade föreningen om det var möjligt att ordna laddningsmöjlighet.
De ansågs som onödigt och har aldrig varit något som funderats på tidigare, inte ens stolpe till motorvärmare. (För det finns inte)

Kollade på Lexus hybrider innan men fanns inga större kombimodeller och RX var för klumpig, var ett krav på max 4000 mil också

Istället blev det en V60 D4 AWD

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang