3221
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Muttley
24 december 2017
SportPilot skrev:
Är tillbaka på jobbet nu över jul, Eon lyckas inte leverera tillräckligt med ström... vilket skylls på ett dåligt elnät
Idag släcktes hela fabriken ned i en timme pga en dipp, har tydligen varit ganska vanligt förekommande under hösten/vintern. Har dock läst här om vårt elnäts enorma kapacitet , så jag gissar på att Eon ljuger.

De är dags för er fabrik att satsa på att nyttja taket, eller testa andra möjligheter.
Den fabrik jag jobbar i har nog inte haft avbrott pga elnätet sen Gudrun.  Dessutom är den 100% fossilfri smile

Fast sen vet jag inte vad exakt ni gör heller smile

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
24 december 2017
Muttley skrev:
SportPilot skrev:
Är tillbaka på jobbet nu över jul, Eon lyckas inte leverera tillräckligt med ström... vilket skylls på ett dåligt elnät
Idag släcktes hela fabriken ned i en timme pga en dipp, har tydligen varit ganska vanligt förekommande under hösten/vintern. Har dock läst här om vårt elnäts enorma kapacitet , så jag gissar på att Eon ljuger.

De är dags för er fabrik att satsa på att nyttja taket, eller testa andra möjligheter.
Den fabrik jag jobbar i har nog inte haft avbrott pga elnätet sen Gudrun.  Dessutom är den 100% fossilfri smile

Just nu kör jag 3 Heller fräsar, vi tillverkar prylar till 3 stora lastbilstillverkare
Hade inga problem under tiden jag var anställd där heller, är där bara nu under jullovet smile Men tydligen så har det varit ett ganska frekvent återkommande inslag under hösten

Muttley
24 december 2017
SportPilot skrev:
Muttley skrev:
SportPilot skrev:

Just nu kör jag 3 Heller fräsar, vi tillverkar prylar till 3 stora lastbilstillverkare
Hade inga problem under tiden jag var anställd där heller, är där bara nu under jullovet smile Men tydligen så har det varit ett ganska frekvent återkommande inslag under hösten

Det är lite tråkigt faktiskt.   Men kan rapportera till dig att de inte är återkommande i hela Sverige smile   Vi har konstant försörjning.

Enda gången jag fått gå hem från jobbet var ju Gudrun, då var jag uthyrd till ett sängföretag.  Intressant upplevelse då man körde in i byn var allt nersläckt.  Och när man kom in i fabriken så blev visst manskap utpekat som skulle hjälpa till att ordna upp de som blåst sönder.   Resten av oss blev inringda när strömmen återkom igen efter 2 dagar.

Det som är mer sårbart i vår infrastruktur är mobilnätet, de tåler inte de lite större stormarna och kommer man utanför städerna så kan man nästan glömma att ha mobilnät.

Evildan
24 december 2017
Ryktet säger att bensinmackens pumpar drivs av el.

Evildan
24 december 2017
team_larsson skrev:
Är det någon som kört en massa olika hybridbilar? de som jag tycker känns lite spännande är ju Bmw 330e, Lexus rx450h och Mitsubishi Outlander PHEV. har ingen kunskap alls om några hybridbilar då jag aldrig kört någon.  Men jag tycker det hade varit fint om man kunde åka till jobbet på tex ren el.  känns iallefall som det hade varit en go känsla.

Jajamensan.
Samtliga Toyotor, även några som inte sålts på svenska marknaden.
Is300h
GS300h
GS450h
NX300h
Rx400h
Rx450h
Insight gen1.
Insight gen2.
Civic.
Crz.
Outlander.
C350.
GLC 350.
E300.
GLE 500.
Optima.
Niro.
Ioniq.
Passat GTE.
BMW i3 REX.
Här säkert glömt ngn.
Sedan har jag, tack vare tidigare arbete inom fordonsindustriutvecklingen, kört två prototyper som inte är släppta ännu.  big_smile

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
24 december 2017
Evildan skrev:

Nej du måste skoja ?! Hur det är relevant vet jag däremot inte....
Faktum är att industrin får problem för att elnätet inte är stabilt nog, och ett gäng nötter i Stockholm vill lägga ner kärnkraften samtidigt som de har som mål i livet att byta ut svenska fordonsflottan.

Den dagen vi har välfungerande fusion och ett stabilt nog elnät så fine... men vi är inte där idag

1 523 Inlägg
24 december 2017
Evildan skrev:

Där jag jobbade innan fanns som tur var ett dieselverk som kunde försörja bensinpumparna med ström vid strömavbrott wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

624 Inlägg
24 december 2017
Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Kommer inte skaffa barn så varför ska jag bry mig?

Muttley
24 december 2017
d-b skrev:
Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?

Ganska tråkig kommentar.   Bara för du valt att inte skaffa barn så bryr du inte dig ett skit om allt annat.

Min fråga är om du nu inte bryr dig varför är du då i en miljöbilstråd?  För de säger emot dig själv lite.  Du kan ju vara i någon tanka rätt tråd wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 december 2017
d-b skrev:
Evildan skrev:
Varför?

Haha och på julafton. Är det en tår jag känner på min kind? smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 224 Inlägg
24 december 2017
Jag får önskar er alla en God Hjul och en kampanjåt av Eddie Meduza från 80-talet i dessa miljötider:
https://youtu.be/PUeE3TrLqYQ

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 Inlägg
25 december 2017
Evildan skrev:
Varför?

man behöver inte vara okunnig om miljön för att inte köra miljöbilar.
för bilar är inte de största miljöboven som finns.
det är flygplan och båtar
och vad tror de alla kärnkraftverk? och alla värmeverk de eldar ju massa med skräp som vi sorterar i varje container

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
25 december 2017
MrFalk07 skrev:
Evildan skrev:
Varför?

och vad tror de alla kärnkraftverk? och alla värmeverk de eldar ju massa med skräp som vi sorterar i varje container

kärnkraften spyr ut vattenånga och radioaktivt avfall som vi säkert förvarar, påverkar inte miljön i jätte stor utsträckning, är en av de miljövänligaste energikällorna vi har idag

Muttley
25 december 2017
MrFalk07 skrev:
Evildan skrev:
Varför?

Hälsomässigt förstår man att bilar inte är bra.  Kör en halvdag i en storstad och en halvdag på landet så förstår du. 
Bilar dödar faktiskt en hel del folk per år.

2 638 Inlägg
25 december 2017
Muttley skrev:
d-b skrev:
Evildan skrev:
Varför?

Ganska tråkig kommentar.   Bara för du valt att inte skaffa barn så bryr du inte dig ett skit om allt annat.

Min fråga är om du nu inte bryr dig varför är du då i en miljöbilstråd?  För de säger emot dig själv lite.  Du kan ju vara i någon tanka rätt tråd wink

Du måste ju ha missförstått hans svar, det är ett relevant svar kan jag tycka på ursprungsfrågan. Sen får man tycka vad man vill om svaret, jag kan tycka det är lite väl egoistiskt tänk hmm

Muttley
25 december 2017
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:
d-b skrev:

Du måste ju ha missförstått hans svar, det är ett relevant svar kan jag tycka på ursprungsfrågan. Sen får man tycka vad man vill om svaret, jag kan tycka det är lite väl egoistiskt tänk hmm

Ja d-b är lite egoistisk tycker jag.   Lite smågrisigt att mena att de är okej att förstöra för andra bara för han väljer att inte avla av sig.

Men min fråga kvarstår, varför går man in i en tråd om man inte för något relevant ?

2 638 Inlägg
25 december 2017
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:

Ja d-b är lite egoistisk tycker jag.   Lite smågrisigt att mena att de är okej att förstöra för andra bara för han väljer att inte avla av sig.

Men min fråga kvarstår, varför går man in i en tråd om man inte för något relevant ?

Tycker ändå att hans svar är relevant på ursprungsfrågan. Ett kort och rakt svar på varför han inte köper en miljömässigt snällare bil. Men som sagt, jag stödjer inte hans svar på något sätt wink

Muttley
25 december 2017
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:

Tycker ändå att hans svar är relevant på ursprungsfrågan. Ett kort och rakt svar på varför han inte köper en miljömässigt snällare bil. Men som sagt, jag stödjer inte hans svar på något sätt wink

Ganska tafatt svar dock.  Enbart till för att provocera folk smile

2 638 Inlägg
25 december 2017
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:

Ganska tafatt svar dock.  Enbart till för att provocera folk smile

Ett ärligt svar, men såklart det handlar om att provocera.

Avstängd
10 388 Inlägg
25 december 2017
Muttley skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:

Fast, du kan också vända på det resonemanget; Hur långt ska du engagera dig i andra?

Jag fick för många år sedan en fråga under en biologilektion och svarade något i stil med "ja men jag ska inte ha barn". Lärarinnans respons blev då "Men tänk på mina barn då?", varpå min respons blev "Jag skiter väl i dina barn". Det i sin tur kan givetvis ses som väldigt provocerande, men, det fanns en annan tanke bakom; varje individ kan inte engagera sig i alla andra och alla andras avkommor. Eller kan och kan, men, det är ytterst frivilligt.

De flesta har fullt upp med att engagera sig i sina egna problem och sina egna åtagande. Att någon annan i sin tur vill ha barn, är inget jag (i detta exempel) ska ställas till svars för och därigenom per automatik bli tvungen att dra "mitt stråt till stacken" för. "Dina" barn och deras framtid,  är inte "mitt" problem s.a.s. . Tråkigt, hårt, men sant.

Att svara på TS' huvudfråga, är i största grad relevant. Att det sen säkerligen var ett svar som många i tråden inte ville ha, eller ser som löjligt, det hör inte hit. Om svaret istället hade varit "Jag kör miljöbil för mina barns framtids skull" hade du säkert inte sett det likadant. Även om det svaret i sig hade tillfört precis lika mycket eller lite för trådens fortlevnad.
Senast redigerat av it_mutt (25 december 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök