3298
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Avstängd
10 388 Inlägg
26 december 2017
Unleash skrev:
Muttley skrev:
Unleash skrev:
hur kan en miljöbil från kina vara bättre för miljön än en gammal fossildriven bil ? dom kinesiska industrierna spyr ju ut giftiga ämnen...

Jag är mållös.

Vet inte hur jag ska svara dig om du tror att Kina tillverkar alla bilar i världen.

Tror du att Volvo är 100% svenskt material med ?

jag tror att vi bör köra med våra gamla fossildrivna bilar, och inte köpa nytt ja

Fast...har du ens läst TS' första post...och verkligen förstått den?

Unleash skrev:
it_mutt skrev:
Unleash skrev:

hur kan en miljöbil från kina vara bättre för miljön än en gammal fossildriven bil ? dom kinesiska industrierna spyr ju ut giftiga ämnen...

Det finns alltså bara kinesiska miljöbilar? Damn....

skrev jag att det bara fanns kinesiska miljöbilar? damn...now waiting for the essay to come....

Oj, förlåt, jag missade helt att du bara var ute och posthuntade lite...

(Om du nu hade något annat i åtanke kunde du således skrivit det från början...fast, då hade du ju missat en post...)
Senast redigerat av it_mutt (26 december 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
26 december 2017
Unleash skrev:
it_mutt skrev:
Unleash skrev:
Muttley skrev:
Jag är mållös.

Vet inte hur jag ska svara dig om du tror att Kina tillverkar alla bilar i världen.

jag tror att vi bör köra med våra gamla fossildrivna bilar, och inte köpa nytt ja

Fast...har du ens läst TS' första post...och verkligen förstått den?

Unleash skrev:

skrev jag att det bara fanns kinesiska miljöbilar? damn...now waiting for the essay to come....

Oj, förlåt, jag missade helt att du bara var ute och posthuntade lite...

(Om du nu hade något annat i åtanke kunde du således skrivit det från början...fast, då hade du ju missat en post...)

haha snarare du som posthuntar och trollar in i trådar bara för att.
det är bara kolla din historik här och på NA

Med tanke på att du inte svarade på min fråga, så utgår jag från att du antingen inte har läst TS' första post, alternativt inte förstod TS' första post.

Naw...har du hittat mig på NA...sötnos!

Avstängd
10 388 Inlägg
26 december 2017
Unleash skrev:
it_mutt skrev:
Unleash skrev:

haha snarare du som posthuntar och trollar in i trådar bara för att.
det är bara kolla din historik här och på NA

Med tanke på att du inte svarade på min fråga, så utgår jag från att du antingen inte har läst TS' första post, alternativt inte förstod TS' första post.

Naw...har du hittat mig på NA...sötnos!

Du
2011-04-20
Foruminlägg: 8955

Jag
2011-03-25
Foruminlägg: 344

vem posthuntar?

förövrigt leder den här diskussionen ingenstans men du kan ju fortsätta citera ihopp om fler posts.

Givetvis leder inte det någonstans om du inte ens klarar av att svara på enkla frågor. Helt rätt och riktigt (förstår om det känns ovant för dig).

624 Inlägg
26 december 2017
Muttley skrev:
d-b skrev:
Muttley skrev:

Ganska tråkig kommentar.   Bara för du valt att inte skaffa barn så bryr du inte dig ett skit om allt annat.

Min fråga är om du nu inte bryr dig varför är du då i en miljöbilstråd?  För de säger emot dig själv lite.  Du kan ju vara i någon tanka rätt tråd wink

Säger emot mig själv lite? Ursäkta?

Det är eftersom jag bryr mig jag bestämt mig för att inte skaffa barn. Det är ett övergrepp på någon som inte bett om det. Om du saknar mening i ditt liv får du försöka hitta det på något annat sätt än att utnyttja någon annans existens för detta (egoistiska) ändamål.

De som vill påverka mitt handlande i en miljövänligare riktning får vara så goda att betala mig.

Att vara miljövänlig i vardagen kostar inget.   Att välja miljöbil kostar när man byter, de är det ingen fråga om.  Men de kostar ofta mindre än om man väljer 100% fossilfordon.  Man behöver inte köpa en törstig omiljövänlig sak då.

Vad du då gör i en miljöbilstråd men inte tillför något roligare är ju frågan fortfarande.

Klart det kostar, om inte annat så i utebliven "alternativupplevelse". Om jag av miljöskäl förbjuds att göra det ena eller andra så är det ju en (alternativ)kostnad för mig.

Jag har en ganska miljövänlig bil, eller i alla fall bränslesnål (Mini Cooper S) men det valet hade alltså inget med planetens framtid att göra utan handlade om att få det bästa för mina ändamål.

Jag svarade på den inledande frågan. Varför gör håller du dig själv inte till den?

5 111 Inlägg
26 december 2017
Jag börjar nästan undra om vissa etanolkonverterat sig själva nu så här i juletider.......

Det  har tillverkats nya bilar hela tiden så länge som bilen funnits och gamla har skrotats bort, så kommer det också fortsätta vara så länge som det funnits bilar, och miljön har sällan varit anledningen till detta, ingen som krängde sin T-Ford och köpte en ny A-Ford gjorde det av miljöskäl, inte heller den som bytte sin Duett mot en 145a, osv.

Största anledningen till att bilar skrotas är att de helt enkelt är utnötta och inte värda att kosta på reparationer längre, sedan krockas bilar, de brinner upp, eller råkar ut för andra saker som gör dem "beyond repair" åtminstone i förhållande till bilens värde.

Största anledningen till att nya bilar säljs är att folk vill ha dem. Eller tror du att det är på grund av människors miljötänk tillverkare som Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg osv. överlever? Nu är ju detta så klart rena entusiastbilar, men jag tror att väldigt få köpare av V90, Passat eller vilken vanlig bil som helst köper dem för att rädda miljön.

Frågeställningen som jag ser den riktar väl sig mest mot nybilsköpare som i de fall det finns alternativ, vilket de finns många av idag, väljer en ren fossilbil av törstigare slag...

Det är ju vad som säljs nytt idag som styr begagnatmarknaden för 20 år framåt också skall man tänka på....
Senast redigerat av Knugcab (26 december 2017)

Muttley
26 december 2017
Unleash skrev:
Muttley skrev:
Unleash skrev:

Jag är mållös.

nytillverkning kan aldrig vara bättre än att köra på det vi redan har.

Frågan var ju https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 4#p4426254

Jag tror att både hälsan för dels individer mår bättre av en hybrid än av en bil utan diverse reningsmöjligheter, eller nej de är fakta.
Och tror helst på att vi åker med kollektivt i framtiden.Bilen skulle jag gärna ställt om jag inte blivit tvingad att ha den.

Muttley
26 december 2017
d-b skrev:
Muttley skrev:
d-b skrev:

Säger emot mig själv lite? Ursäkta?

Det är eftersom jag bryr mig jag bestämt mig för att inte skaffa barn. Det är ett övergrepp på någon som inte bett om det. Om du saknar mening i ditt liv får du försöka hitta det på något annat sätt än att utnyttja någon annans existens för detta (egoistiska) ändamål.

De som vill påverka mitt handlande i en miljövänligare riktning får vara så goda att betala mig.

Att vara miljövänlig i vardagen kostar inget.   Att välja miljöbil kostar när man byter, de är det ingen fråga om.  Men de kostar ofta mindre än om man väljer 100% fossilfordon.  Man behöver inte köpa en törstig omiljövänlig sak då.

Vad du då gör i en miljöbilstråd men inte tillför något roligare är ju frågan fortfarande.

Klart det kostar, om inte annat så i utebliven "alternativupplevelse". Om jag av miljöskäl förbjuds att göra det ena eller andra så är det ju en (alternativ)kostnad för mig.

Jag har en ganska miljövänlig bil, eller i alla fall bränslesnål (Mini Cooper S) men det valet hade alltså inget med planetens framtid att göra utan handlade om att få det bästa för mina ändamål.

Jag svarade på den inledande frågan. Varför gör håller du dig själv inte till den?

Så allt du gör från du vaknar till du går och lägger dig kostar i upplevelse om du tänker efter lite hur det du gör påverkar framtiden?   Jag är förvånad över hur mycket folk lägger pengar och onödig tid på att få en upplevelse=) Men de är en annan fråga.

Uppfattat, du är empatilös över framtida generationer, det är okej.

330 Inlägg
27 december 2017
spillolja skrev:
Nuvarande reaktorer gen.2 i Sverige har en verkningsrad på ca 1% 
kommande gen.3  den sort som finnarna håller på att bygga har en verkningsgrad på ca 33%
framtidens reaktor gen. 4 som i detta stadie endast finns på ritbordet kommer att få 99% verkningsgrad
gen.3 och 4. är snarlika i uppbyggnad

Ganska ointressant i relation till vad jag skrev. Det upparbetade bränslet kommer bara räcka längre med bättre reaktorer. Ovanpå allt så är nya reaktorer av en typ som producerar sitt eget bränsle, och i princip aldrig kommer kunna få slut på det, det måste bara upparbetas regelbundet, men som sagt, miljömupparna vill inte höra talas om faktiskt hållbar teknik, utan lever i någon fantasivärld där vi är helt utan energibehov.

spillolja skrev:
Om man sätter en konvereringsbox för etanol så underkänner bilbesiktningen denna om dom får syn på den

Konverteringsbox? Man använder som regel samma sensor som flexifuel bilar "alltid" har, för att mata motorstyrenheten med vilken alkoholmängd man har i tanken. Om en sådan syns på ett fordon som inte är sålt som flexifuel, är fordonet inte längre enligt specifikationerna, och bilprovningen (eller vem annars som genomför besiktningen) underkänner fordonet, eftersom alla modifieringar från typintyget är olagliga... Sverige, hurra.
Min bil är dessutom av en variant där jag kan programmera in en flock olika mappar, baserat på bränsle, och manuellt växla mellan dem, och helt skippa flexifuel sensorn, men jag måste fortfarande byta soppafilter i tanken, mot ett som inte "smälter" i E85, uppgradera spridarna mot ett set som flödar 30% mer, och mappa motorn med de olika bränslena jag vill köra. Även om man gör alla de valbara mapparna så att motorn exakt motsvarar tillverkarens effektuttag, och den enda skillnaden blir att man är mer miljövänlig, så är det en olaglig modifikation. Än en gång... Sverige, hurra.

4 223 Inlägg
27 december 2017
Mr_B skrev:
Konverteringsbox? Man använder som regel samma sensor som flexifuel bilar "alltid" har, för att mata motorstyrenheten med vilken alkoholmängd man har i tanken. Om en sådan syns på ett fordon som inte är sålt som flexifuel, är fordonet inte längre enligt specifikationerna, och bilprovningen (eller vem annars som genomför besiktningen) underkänner fordonet, eftersom alla modifieringar från typintyget är olagliga... Sverige, hurra.

Med konverteringsbox menar jag en sådan man sätter för att förlänga insprutningsventilernas öppettider
hade en sådan på denna kärra:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299544

någon särkild sensor har jag inte hört talas om, jag som trodde det räkte med lambdasonden reglerar Longtermfueltrimbanken till rätt bränslemängd och lite annat som kallstartanrikning

det går stäv i stick med politikernas vilja att köra "miljövänligt" om man inte får konvertera kärran

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Byggare Behm
562 Inlägg
27 december 2017
Sverige står för 0,001 % av Världens utsläpp.  Vi har världens renaste fordonspark i godstrafik/yrkestrafik
Tack vare detta så tar alla speditörer in Utländska transportörer som inte har den rena dieseln som vi använder, dom har inte krav på sig att ha Euro 5 eller 6 -klassade motorer, som svenska åkerier är tvingade att ha i upphandlingar.  Det spelar tammefan ingen roll alls om Vi ställde hela våran Fordonspark , det enda som skulle hända är att det skulle välla in utländska transportörer som kör med helt orenad diesel/eldningsolja.

Vi kan väl börja där..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Evildan
27 december 2017
_Jonex_ skrev:
Sverige står för 0,001 % av Världens utsläpp.  Vi har världens renaste fordonspark i godstrafik/yrkestrafik
Tack vare detta
så tar alla speditörer in Utländska transportörer som inte har den rena dieseln som vi använder, dom har inte krav på sig att ha Euro 5 eller 6 -klassade motorer, som svenska åkerier är tvingade att ha i upphandlingar.  Det spelar tammefan ingen roll alls om Vi ställde hela våran Fordonspark , det enda som skulle hända är att det skulle välla in utländska transportörer som kör med helt orenad diesel/eldningsolja.

Vi kan väl börja där..

Så vi tar in smutsiga transportföretag för att våra är rena.

Men vad har det med hur privatpersoner väljer fordon när dom köper sin bil att göra?

Muttley
27 december 2017
_Jonex_ skrev:
Tack vare detta så tar alla speditörer in Utländska transportörer som inte har den rena dieseln som vi använder, dom har inte krav på sig att ha Euro 5 eller 6 -klassade motorer, som svenska åkerier är tvingade att ha i upphandlingar.  Det spelar tammefan ingen roll alls om Vi ställde hela våran Fordonspark , det enda som skulle hända är att det skulle välla in utländska transportörer som kör med helt orenad diesel/eldningsolja.

Vi kan väl börja där..

De har varit uppe i media, men de glömdes bort igen tyvärr.  Men det borde tas upp igen, ang att man inte kunde se en enda svensk lastbil på Ikeas lager i Älmhult i måndags tex.  Eller de knappt finns en enda svensk lastbil på DHL i klippan.  Vet inte hur de ser ut på ICA lagret i HBG.

Men de tillhör inte denne tråd då de var privatpersoner.

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
27 december 2017
Evildan skrev:
_Jonex_ skrev:
Tack vare detta
så tar alla speditörer in Utländska transportörer som inte har den rena dieseln som vi använder, dom har inte krav på sig att ha Euro 5 eller 6 -klassade motorer, som svenska åkerier är tvingade att ha i upphandlingar.  Det spelar tammefan ingen roll alls om Vi ställde hela våran Fordonspark , det enda som skulle hända är att det skulle välla in utländska transportörer som kör med helt orenad diesel/eldningsolja.

Vi kan väl börja där..

Men vad har det med hur privatpersoner väljer fordon när dom köper sin bil att göra?

våra transprorter är dyrare.. när åkaren måste köpa nya bussar och lastbilar för att få köra medans dom utländska åkerierna kör runt med dom fordonen vi var tvungna att byta ut för dom var för smutsiga.. så ser det ut och det är fakta....

sen ang privata bilar så kommer folk inte ha råd att köpa miljövänligare bilar för varje krona diesel och bensinpriserna går upp så minskas möjligheten med samma summa att köpa ett nytt fordon.      man kommer ingenstans genom att tvinga folk. eftersom det slår på dom som inte har råd..      så islutänden så minskas möjligheterna att välja miljövänliga fordon före något annat fordon pga minskade ekonomiska möjligheter..  ja om man inte ska vara totalt blåst och låna till allt man köper..

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
27 december 2017
Growe skrev:
Evildan skrev:
_Jonex_ skrev:
Tack vare detta

Vi kan väl börja där..

våra transprorter är dyrare.. när åkaren måste köpa nya bussar och lastbilar för att få köra medans dom utländska åkerierna kör runt med dom fordonen vi var tvungna att byta ut för dom var för smutsiga.. så ser det ut och det är fakta....

sen ang privata bilar så kommer folk inte ha råd att köpa miljövänligare bilar för varje krona diesel och bensinpriserna går upp så minskas möjligheten med samma summa att köpa ett nytt fordon.      man kommer ingenstans genom att tvinga folk. eftersom det slår på dom som inte har råd..      så islutänden så minskas möjligheterna att välja miljövänliga fordon före något annat fordon pga minskade ekonomiska möjligheter..  ja om man inte ska vara totalt blåst och låna till allt man köper..

Man behöver inte vara totalt blåst om man lånar till en bil och samtidigt arbetar och måste ha bilen.  Bara man förstår vad lån och amortering betyder.

Men jag gjorde en kulig koll.
1981 kostade soppan 8,61 kr.  Omvandla de till 2017 års värde bör bli 10,06 om jag gjorde rätt.
  Lön arbetare 1981 - 228078  2016 - 347400kr.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbet … i-Sverige/

Sedan kan man med öppna ögon när man är ute på vägarna se att de ökat kopiöst med v90-s90-passat-golf + massa 2017 års modeller.   Gissar att många är tjänstebilar såklart.

Men när jag körde taxi med den minimala lön man hade så skulle jag ändå efter längre tid såklart kunnat köpa en miljövänlig bil utan tvekan. Jag hade ju råd att bruka både chrysler 300m och cadillac cts och volvo 740.  Och det till en grundlön på 13500 kr efter skatt med 2 i samma hushåll.  smile Nu arbetade man ju inte i närheten av 100% som du vet utan de blev mer 150-200 procent.

Men alla måste inte heller köpa en fabriksny miljövänlig bil,  de finns faktiskt rätt många begagnade till salu idag.
Senast redigerat av Muttley (27 december 2017)

2 638 Inlägg
27 december 2017
Hur räknar man förbrukning på en passat GTE som exempel, där den är angiven till 1,7l/100km samt 13,40kwh/100km. Drar bilen både 1,7l samt 13,40kwh per 100km eller hur räknar man?

Det har diskuteras mycket om att man själv måste gynnas av att köpa en miljömässigt snällare bil i denna tråd, därav min undran såhär en onsdag kväll wink

Cupra_
27 december 2017
Jag håller nog med _Jonex_ i synen på Sveriges roll i det hela..
Men.

För personlig del när det gäller val av bil så finns det nästan inget motsvarande det jag vill ha till en överkomlig summa.

Jag vill kunna köra till Göteborg från Stockholm utan att behöva tanka/ladda. Det enda alternativet på ren el som eventuellt skulle kunna klara det är Tesla, men den är helt enkelt för dyr i inköp för mig just nu.

Skulle kunna tänka mig en passat gte också för då skulle jag klara mig enbart på el till jobbet, men även de är än så länge för dyra. Men då kommer man tillräckligt långt utan att ladda/tanka i alla fall.

När plugin-hybriderna eller de BRA rena elbilarna kostar runt 200-240k i inköp, då kan det vara intressant för min del.

Japsarna var ju tidigt ute med hybrider som alla vet.. Men jag kan inte med designen, ej heller inredningen.
Tycker även att det är intressant att hybridernas avgaser aldrig kontrolleras på besiktningen. Vem vet hur skitiga de är EGENTLIGEN?

I grunden handlar det för min del att det hela tiden ändras. När jag köpte min dieselfolka var det en miljöbil. Nu en miljöbov. Som redan nämnts har samma sak skett med bensinare och etanolbilar. Om några år kommer säkert någon fram till att elbilar är minst lika dåliga för miljön som allt annat och så blir det straffskatter på dem med, så jag orkar faktiskt inte riktigt bry mig utan köper det jag vill ha istället.

624 Inlägg
29 december 2017
_Jonex_ skrev:

Vi kan väl börja där..

Fullkomligt irrelevant hur stor andel av de totala utsläppen som kommer från Sverige, det relevanta är hur stora utsläppen är per capita.

Avstängd
10 388 Inlägg
29 december 2017
d-b skrev:
_Jonex_ skrev:

Vi kan väl börja där..

Fullkomligt irrelevant hur stor andel av de totala utsläppen som kommer från Sverige, det relevanta är hur stora utsläppen är per capita.

Koldioxid/capita;

Sverige; 3,8 ton.
Genomsnitt i OECD; 9,2 ton
Norge; 7,1 ton
Danmark; 5,6 ton
Tyskland; 8,9 ton
USA; 15,5 ton

Senaste listan jag såg någonstans alls så låg Sverige på plats fyra i världen (1 är då bäst)

- - - - Edit - - - -

Sen blir ju också det intressant vad man väljer att se som "utsläpp". Ser man bara till koldioxid finns det ju källor (som använts i tråden tidigare), som säger att det enda som egentligen är bättre än en dieselkärra är samma bil fast som elbil, och bara om den körs på helt förnybar el (ex.vis elmixen, generellt, i europa skulle göra den till en större koldioxidbov än en dieselkärra) och kombinationen hybrid (bensin + förnybar el).
Senast redigerat av it_mutt (29 december 2017)

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 december 2017
Intressant att fundera kring jämförelser mellan länder. Borde vi inte backa klockan några år och börja spöa våra ungar och fruar mer igen? Det är ju trots allt så få som drabbas? Jag menar, om 40.000.000 fruar får stryk varje dag i Indien så ligger vi ganska bra till. Om vi i enad front bestämmer att vi ska börja spöa våra fruar varje dag så blir det ju ändå bara några tusen som får stryk. Det försvinner ju i statistiken.

Nej. Jag raljerar inte. Eller?

Självklart är Sveriges miljöavtryck lågt. Jag tror även vi är förbannat mycket bättre på att sortera sopor än vad många andra är. Men debatten gör mig lite nedstämd. Då kan ni lika gärna börja slänga papper, batterier och glas i soptunnan.

Jag accepterar hela snacket om att jag har redan en bra bil, jag har inte råd, jag tycker det är bättre att köra en 20år gammal bil som redan är byggd... Jag ingår i dessa just nu. Men att komma med skitsnacket kring att Sverige ändå är så litet..?
Skäms!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Cupra_
29 december 2017
caromania skrev:
Intressant att fundera kring jämförelser mellan länder. Borde vi inte backa klockan några år och börja spöa våra ungar och fruar mer igen? Det är ju trots allt så få som drabbas? Jag menar, om 40.000.000 fruar får stryk varje dag i Indien så ligger vi ganska bra till. Om vi i enad front bestämmer att vi ska börja spöa våra fruar varje dag så blir det ju ändå bara några tusen som får stryk. Det försvinner ju i statistiken.

Nej. Jag raljerar inte. Eller?

Självklart är Sveriges miljöavtryck lågt. Jag tror även vi är förbannat mycket bättre på att sortera sopor än vad många andra är. Men debatten gör mig lite nedstämd. Då kan ni lika gärna börja slänga papper, batterier och glas i soptunnan.

Jag accepterar hela snacket om att jag har redan en bra bil, jag har inte råd, jag tycker det är bättre att köra en 20år gammal bil som redan är byggd... Jag ingår i dessa just nu. Men att komma med skitsnacket kring att Sverige ändå är så litet..?
Skäms!

Jag köper i huvudsak ditt resonemang, men det är väl självklart att det gör en större skillnad för miljön om 25 miljoner kineser kör elbil än om 5 miljoner svenskar gör det? Självklart har alla ett ansvar för miljön, men det är kanske i u-länderna krutet främst behöver läggas? Där man inte ens har någon form av regleringar, avfalssortering eller miljölagstiftning..

Sök