4377
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

1 271 Inlägg
23 januari 2018
#1301
Evildan skrev:
SportPilot skrev:
Evildan skrev:
Frågeställningen går över huvudet igen ser jag.
Jag gör det lättfattligt.
Bil X finns med en miljösnällare motor eller en smutsigare motor medans bilen i övrigt är likvärdig, varför då köpa den smutsigare?

en anledning kan vara att den är billigare, en annan kan vara att den smutsiga har mer effekt eller trevligare karaktär... detta har du också fått svar på flera gånger i tråden

Passerade visst igen.

Vad är det du inte förstår?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Ubåtsingenjör
7 369 Inlägg
23 januari 2018
#1302
Evildan skrev:
SportPilot skrev:
Evildan skrev:
Frågeställningen går över huvudet igen ser jag.
Jag gör det lättfattligt.
Bil X finns med en miljösnällare motor eller en smutsigare motor medans bilen i övrigt är likvärdig, varför då köpa den smutsigare?

en anledning kan vara att den är billigare, en annan kan vara att den smutsiga har mer effekt eller trevligare karaktär... detta har du också fått svar på flera gånger i tråden

Passerade visst igen.

enkla svaret är att det finns inget sådant alternativ, varför skulle en tillverkare tillverka två nästan exakt likadana motorer med samma effekt och karaktär men avsiktligt göra så att den ena smutsar ner mer


1 705 Inlägg
23 januari 2018
#1303
Evildan skrev:
Frågeställningen går över huvudet igen ser jag.
Jag gör det lättfattligt.
Bil X finns med en miljösnällare motor eller en smutsigare motor medans bilen i övrigt är likvärdig, varför då köpa den smutsigare?

Jag tror hela den här diskussionen bottnar i att många inte håller med om att bilarna är likvärdiga.
Jag har hittills inte lyckats hitta en elbil eller miljöbil som jag anser vara likvärdig med dom bilar jag i dag väljer att köpa, så enkelt är det.

Men visa mig en bil i 50.000:- klassen med hyfsad prestanda, räckvidd över 80 mil på en tankning, tankningstid på under 15 minuter och med fullt utbyggd infrastruktur för tankning, så är jag extremt intresserad!
Vi har förstått att du inte har dessa krav, men det är det faktiskt många andra som har.


Evildan
23 januari 2018
#1304
Att vara likvärdigt innebär inte att bilen i övrigt uppfyller allas krav.
Men då någon köper/köpte en bil med ett miljösnällare alternativ såsom de alla SAABar med biopower som då ansågs vara miljöbilar eller V90 som finns med två likvärdiga motorer både prestandamässigt och karaktärsmässigt förutom att den ena är klassad som miljöbil, för att nämna två vanliga bilmodeller i den in hemska bilparken.
Varför inte då välja det mindre miljövidriga alternativet?
Tydligare än så ska jag väl inte behöva vara anser jag.
Senast redigerat av Evildan (23 januari 2018)

Ubåtsingenjör
7 369 Inlägg
23 januari 2018
#1305
Evildan skrev:
Att vara likvärdigt innebär inte att bilen i övrigt uppfyller allas krav.
Men då någon köper/köpte en bil med ett miljösnällare alternativ såsom de alla SAABar med biopower som då ansågs vara miljöbilar eller V90 som finns med två likvärdiga motorer både prestandamässigt och karaktärsmässigt förutom att den ena är klassad som miljöbil, för att nämna två vanliga bilmodeller i den in hemska bilparken.
Varför inte då välja det mindre miljövidriga alternativet?
Tydligare än så ska jag väl inte behöva vara anser jag.

man kanske inte vill ha en gas bil, så varför ska man då köpa en ? tillgången till gas är relativt begränsad för de flesta, så att släpa runt på en gastank är bara dumt

sen gissar jag på att de flesta v90is som säljs antingen är dieselar eller t4or
Senast redigerat av SportPilot (23 januari 2018)


Forummoderator
9 299 Inlägg
23 januari 2018
#1306
Kanske löser problemet sig automatiskt nu när de flesta biltillverkare verkar luta mot att göra fler och fler miljöbilar. Exempel är ju Volvos utspel förra året om att alla deras ska vara hybrider om några år. Detta kommer ju påverka begagnatmarknaden och fasa ut de värsta bilarna på naturlig väg.

Att sedan hobbyfolk kommer fortsätta välja fordon efter ”entusiasm” och inte plånbok eller miljö är ju en annan femma. Försumbart.

Synd att så många missuppfattar grundfrågan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Voff voff *
10 988 Inlägg
23 januari 2018
#1307
Evildan skrev:
Att vara likvärdigt innebär inte att bilen i övrigt uppfyller allas krav.
Men då någon köper/köpte en bil med ett miljösnällare alternativ såsom de alla SAABar med biopower som då ansågs vara miljöbilar eller V90 som finns med två likvärdiga motorer både prestandamässigt och karaktärsmässigt förutom att den ena är klassad som miljöbil, för att nämna två vanliga bilmodeller i den in hemska bilparken.
Varför inte då välja det mindre miljövidriga alternativet?
Tydligare än så ska jag väl inte behöva vara anser jag.

Likvärdig måste ju innebära per definition att man inte behöver ändra sina krav...?

Visst har väl V90 med gasdrift mindre bagageutrymme? Där skulle den gå bort för min del iaf... Det är ju fler parametrar än bara själva bilens drift som ska vägas in när man köper bil.

Storleksmässigt skulle t.ex. jag klara mig med en V60, men pga den låga takhöjden i bagageutrymmet så föll den bort för mig och V70 blev enda alternativet när jag skulle köpa den jag har nu. Samma sak skulle ju då gälla om jag skulle köpa en V90, saknas dom centimeter jag vill ha i takhöjd så spelar det ingen roll hur miljövänlig den är ändå...

//Brådhis

EDIT: Men visst, jag förstår din fråga. Jag skulle inte aktivt välja en icke miljövänlig bil (jag kör ju faktiskt D3 och inte D5...) om bilarna uppfyllde mina krav, men hittills har inte varken gas eller etanolbilar gjort det.
Senast redigerat av Brådhis (23 januari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 690 Inlägg
23 januari 2018
#1308
V90 D3 från 349.000 (Euro6)
V90 T4 från 355.000 (Euro6b)
V90 T5 från 385.000 (Euro6b)
V90 T5 Bi-Fuel (Gas) från 389.000 (Euro6)
V90 Laddhybrid från 615.000 (Euro6b)

http://www.gronabilister.se/tester/bilt … 90-bi-fuel
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;t=137320
Senast redigerat av xXSammy (23 januari 2018)

De/Dem

Evildan
23 januari 2018
#1309
caromania skrev:
Kanske löser problemet sig automatiskt nu när de flesta biltillverkare verkar luta mot att göra fler och fler miljöbilar. Exempel är ju Volvos utspel förra året om att alla deras ska vara hybrider om några år. Detta kommer ju påverka begagnatmarknaden och fasa ut de värsta bilarna på naturlig väg.

Att sedan hobbyfolk kommer fortsätta välja fordon efter ”entusiasm” och inte plånbok eller miljö är ju en annan femma. Försumbart.

Synd att så många missuppfattar grundfrågan.

Perrongen är jäkligt öde.
https://i.pinimg.com/originals/98/7c/a2/987ca2b804be89fd3cd7d9a865bd5c4b.jpg
Om någon av ren trollning väljer att inte förstå, det köper jag, men om man verkligen så här långt in i tråden fortfarande inte begriper frågeställningen, begriper jag varför det miljövänligare likvärdiga alternativet inte väljs.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
23 januari 2018
#1310
Evildan skrev:
Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Jag ser ett behov av att upprepa frågeställningen då den förefaller gå många förbi.

Finns ingen uppsjö av miljöbilar av de bilar jag är intresserad av. Så enkelt är det.

Jag tror ingen av oss skiter i miljön med flit, det är inte så att man går och häller ut olja i dagvattenbrunnar för skojs skull... Men du får nog inse att de flesta av oss här inte är lika fanatiska över miljön som dig, detta är fortfarande garaget.org.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
23 januari 2018
#1311
SportPilot skrev:
Evildan skrev:
Att vara likvärdigt innebär inte att bilen i övrigt uppfyller allas krav.
Men då någon köper/köpte en bil med ett miljösnällare alternativ såsom de alla SAABar med biopower som då ansågs vara miljöbilar eller V90 som finns med två likvärdiga motorer både prestandamässigt och karaktärsmässigt förutom att den ena är klassad som miljöbil, för att nämna två vanliga bilmodeller i den in hemska bilparken.
Varför inte då välja det mindre miljövidriga alternativet?
Tydligare än så ska jag väl inte behöva vara anser jag.

man kanske inte vill ha en gas bil, så varför ska man då köpa en ? tillgången till gas är relativt begränsad för de flesta, så att släpa runt på en gastank är bara dumt

sen gissar jag på att de flesta v90is som säljs antingen är dieselar eller t4or

Visst finns det inte lika många gastankmackar.
MEN  om du bor söderöver stockholm så ser jag inte något större problem om man nu av någon anledning skulle köpa gas.
Jag skulle kunna ha gas, men tyvärr så avskräckte vw mig något fruktansvärt från att ha gasbil pga alla de problem.
Nya gasbilar kanske är bättre.  Jag tänker inte testa smile

Muttley
23 januari 2018
#1312
Men man kan utöka frågan smile

Nu när volvo skall börja sälja ellastbilar, varför skulle inte folk köpa dem?   Superduperbra för styckegodsbilar ju.
https://www.avanza.se/placera/telegram/ … -2019.html

Ubåtsingenjör
7 369 Inlägg
23 januari 2018
#1313
Muttley skrev:
SportPilot skrev:
Evildan skrev:
Att vara likvärdigt innebär inte att bilen i övrigt uppfyller allas krav.
Men då någon köper/köpte en bil med ett miljösnällare alternativ såsom de alla SAABar med biopower som då ansågs vara miljöbilar eller V90 som finns med två likvärdiga motorer både prestandamässigt och karaktärsmässigt förutom att den ena är klassad som miljöbil, för att nämna två vanliga bilmodeller i den in hemska bilparken.
Varför inte då välja det mindre miljövidriga alternativet?
Tydligare än så ska jag väl inte behöva vara anser jag.

man kanske inte vill ha en gas bil, så varför ska man då köpa en ? tillgången till gas är relativt begränsad för de flesta, så att släpa runt på en gastank är bara dumt

sen gissar jag på att de flesta v90is som säljs antingen är dieselar eller t4or

Visst finns det inte lika många gastankmackar.
MEN  om du bor söderöver stockholm så ser jag inte något större problem om man nu av någon anledning skulle köpa gas.
Jag skulle kunna ha gas, men tyvärr så avskräckte vw mig något fruktansvärt från att ha gasbil pga alla de problem.
Nya gasbilar kanske är bättre.  Jag tänker inte testa smile

volvos bussmotorer avskräckte mig


Muttley
23 januari 2018
#1314
SportPilot skrev:
Muttley skrev:
SportPilot skrev:

man kanske inte vill ha en gas bil, så varför ska man då köpa en ? tillgången till gas är relativt begränsad för de flesta, så att släpa runt på en gastank är bara dumt

sen gissar jag på att de flesta v90is som säljs antingen är dieselar eller t4or

Visst finns det inte lika många gastankmackar.
MEN  om du bor söderöver stockholm så ser jag inte något större problem om man nu av någon anledning skulle köpa gas.
Jag skulle kunna ha gas, men tyvärr så avskräckte vw mig något fruktansvärt från att ha gasbil pga alla de problem.
Nya gasbilar kanske är bättre.  Jag tänker inte testa smile

volvos bussmotorer avskräckte mig

Ja fast de var ju inte svaret riktigt på vad jag skrev.

1 271 Inlägg
23 januari 2018
#1315
Evildan skrev:
caromania skrev:
Kanske löser problemet sig automatiskt nu när de flesta biltillverkare verkar luta mot att göra fler och fler miljöbilar. Exempel är ju Volvos utspel förra året om att alla deras ska vara hybrider om några år. Detta kommer ju påverka begagnatmarknaden och fasa ut de värsta bilarna på naturlig väg.

Att sedan hobbyfolk kommer fortsätta välja fordon efter ”entusiasm” och inte plånbok eller miljö är ju en annan femma. Försumbart.

Synd att så många missuppfattar grundfrågan.

Perrongen är jäkligt öde.
https://i.pinimg.com/originals/98/7c/a2 … bd5c4b.jpg
Om någon av ren trollning väljer att inte förstå, det köper jag, men om man verkligen så här långt in i tråden fortfarande inte begriper frågeställningen, begriper jag varför det miljövänligare likvärdiga alternativet inte väljs.

Om du nu tycker att "alla" missförstår din fråga behöver du kanske hjälp med att skriva om den? Alternativt har du otroligt svårt att ta in att det kan finnas andra uppfattningar än din egen, som du anser är den enda du kan acceptera?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Ubåtsingenjör
7 369 Inlägg
23 januari 2018
#1316
Muttley skrev:
SportPilot skrev:
Muttley skrev:

Visst finns det inte lika många gastankmackar.
MEN  om du bor söderöver stockholm så ser jag inte något större problem om man nu av någon anledning skulle köpa gas.
Jag skulle kunna ha gas, men tyvärr så avskräckte vw mig något fruktansvärt från att ha gasbil pga alla de problem.
Nya gasbilar kanske är bättre.  Jag tänker inte testa smile

volvos bussmotorer avskräckte mig

Ja fast de var ju inte svaret riktigt på vad jag skrev.

Nej, svaret har du fått innan.. gas är inte i närheten av lika tillgängligt som bensin, så av ren bekvämlighet så tankar man bensin istället.


1 271 Inlägg
23 januari 2018
#1317
Vad en bil drivs av är ju en relevant synpunkt. Vill man sätta en miljöstämpel på det ska man inte heller låta bli att rannsaka sig själv vad gäller övriga miljöaspekter.

I mitt område, där miljöbilarna kör utan bakljus, finns fortfarande grannar som slänger glas, plast och metall i hushållssoporna. De tar bilen 150m till pizzerian där pizzorna tillagas med råvaror som åkt många hundra mil på lastbil. De kör sedan hem till huset som är 23 grader varmt och jacuzzin står och bubblar.

Är det en rättighet eller ett miljömissbruk?   Valet av vilken energi bilen ska drivas av är en liten liten del i hela debatten om miljö.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 201 Inlägg
23 januari 2018
#1318
Bensin och diesel har i 100 år varit självklart. Etanol var en god temporär lösning och jag tror att många såg en framtid i det. Men? Dyr framställning? Regeringen skattade ju sönder etanolen liksom så mycket annat. Då var det bättre att köra med bensin i samma bil i stället. Gasbilar? Var det någon biogasbil som var riktigt bra? Volvo och VAG försökte/försöker, men jag tycker bara man läst om problem ang dem? På senare år är det tydligare än någonsin att framtiden är eldriven, så vem vill köpa en gasbil nu? Dessutom är infrastrukturen svag.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/
Det lär vara ännu sämre utomlands om man vill kunna använda bilen där någon gång.

Elhybrid är nästa försök att göra bilarna lite mer miljövänliga och det har hittills fungerat bra, MEN tyska, svenska och japanska biltillverkare (utom Toyota) har varit vidrigt långsamma i utvecklingen mot hybrid-alternativ. Toyota är duktiga och jag ser ingen anledning att köpa ex en rent bensindriven Auris när det finns Auris HSD (såvida man inte vill kunna dra släp).

Det jag vill komma till är att om man ska investera hundratusentals kronor i en miljöbil så ska det vara en elhybrid idag. Gas är på väg bort och etanol är dött. Dock behövs det fortfarande alternativ av elhybrider i de olika bilmodellerna, annars framstår hybrider fortfarande som en niche och är inget seriöst alternativ i gemene mans ögon.

Som Caromania är inne på, problemet kommer lösa sig själv i sinom tid nu när stora biltillverkare har vaknat. Jag kan också tänka mig att åka miljöbil. Gillar suget från elmotorn i första växeln, men det är Lexus IS 300h eller inget för min del. Bmw 330e och Mercedes 350e är alldeles för dyra och det är dem jag helst vill ha. Alternativt Kia Optima plug-in som också är för dyr.

Svar på frågan:
• Miljövänliga alternativ har varit en niche-produkt i en värld av diesel och bensin.
• Miljötänk har varit och är en trend som måste gå över till att bli en självklarhet och i sin tur en rutin.
• Miljövänliga alternativ har inte givit en tillräckligt stor ekonomisk besparing.
Tills nu. Marknaden för hybrider växer, likaså för elbilar. Men det kommer ta lite tid.


Evildan
23 januari 2018
#1319
Soulman skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:
Kanske löser problemet sig automatiskt nu när de flesta biltillverkare verkar luta mot att göra fler och fler miljöbilar. Exempel är ju Volvos utspel förra året om att alla deras ska vara hybrider om några år. Detta kommer ju påverka begagnatmarknaden och fasa ut de värsta bilarna på naturlig väg.

Att sedan hobbyfolk kommer fortsätta välja fordon efter ”entusiasm” och inte plånbok eller miljö är ju en annan femma. Försumbart.

Synd att så många missuppfattar grundfrågan.

Perrongen är jäkligt öde.
https://i.pinimg.com/originals/98/7c/a2 … bd5c4b.jpg
Om någon av ren trollning väljer att inte förstå, det köper jag, men om man verkligen så här långt in i tråden fortfarande inte begriper frågeställningen, begriper jag varför det miljövänligare likvärdiga alternativet inte väljs.

Om du nu tycker att "alla" missförstår din fråga behöver du kanske hjälp med att skriva om den? Alternativt har du otroligt svårt att ta in att det kan finnas andra uppfattningar än din egen, som du anser är den enda du kan acceptera?

Frågeställningen:
"Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?"

Vad av detta är det du har problem med att tillgodogöra dig?

Enkel svenska: Vad förstår du inte av frågorna?
Jag förklarar gärna.

* Voff voff *
10 988 Inlägg
23 januari 2018
#1320
Evildan skrev:
Soulman skrev:
Evildan skrev:

Perrongen är jäkligt öde.
https://i.pinimg.com/originals/98/7c/a2 … bd5c4b.jpg
Om någon av ren trollning väljer att inte förstå, det köper jag, men om man verkligen så här långt in i tråden fortfarande inte begriper frågeställningen, begriper jag varför det miljövänligare likvärdiga alternativet inte väljs.

Om du nu tycker att "alla" missförstår din fråga behöver du kanske hjälp med att skriva om den? Alternativt har du otroligt svårt att ta in att det kan finnas andra uppfattningar än din egen, som du anser är den enda du kan acceptera?

Frågeställningen:
"Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?"

Vad av detta är det du har problem med att tillgodogöra dig?

Enkel svenska: Vad förstår du inte av frågorna?
Jag förklarar gärna.

Men vad exakt förväntar du dig egentligen för svar? Att folk ska säga att dom inser att dom borde köpa en annan bil? Dom flesta som äger en viss modell, synnerhet här, har ju förmodligen inte bara köpt den för att ha "en bil"...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök