Bensin och diesel har i 100 år varit självklart. Etanol var en god temporär lösning och jag tror att många såg en framtid i det. Men? Dyr framställning? Regeringen skattade ju sönder etanolen liksom så mycket annat. Då var det bättre att köra med bensin i samma bil i stället. Gasbilar? Var det någon biogasbil som var riktigt bra? Volvo och VAG försökte/försöker, men jag tycker bara man läst om problem ang dem? På senare år är det tydligare än någonsin att framtiden är eldriven, så vem vill köpa en gasbil nu? Dessutom är infrastrukturen svag.
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fo … tanka-gas/Det lär vara ännu sämre utomlands om man vill kunna använda bilen där någon gång.
Elhybrid är nästa försök att göra bilarna lite mer miljövänliga och det har hittills fungerat bra, MEN tyska, svenska och japanska biltillverkare (utom Toyota) har varit vidrigt långsamma i utvecklingen mot hybrid-alternativ. Toyota är duktiga och jag ser ingen anledning att köpa ex en rent bensindriven Auris när det finns Auris HSD (såvida man inte vill kunna dra släp).
Det jag vill komma till är att om man ska investera hundratusentals kronor i en miljöbil så ska det vara en elhybrid idag. Gas är på väg bort och etanol är dött. Dock behövs det fortfarande alternativ av elhybrider i de olika bilmodellerna, annars framstår hybrider fortfarande som en niche och är inget seriöst alternativ i gemene mans ögon.
Som Caromania är inne på, problemet kommer lösa sig själv i sinom tid nu när stora biltillverkare har vaknat. Jag kan också tänka mig att åka miljöbil. Gillar suget från elmotorn i första växeln, men det är Lexus IS 300h eller inget för min del. Bmw 330e och Mercedes 350e är alldeles för dyra och det är dem jag helst vill ha. Alternativt Kia Optima plug-in som också är för dyr.
Svar på frågan:
• Miljövänliga alternativ har varit en niche-produkt i en värld av diesel och bensin.
• Miljötänk har varit och är en trend som måste gå över till att bli en självklarhet och i sin tur en rutin.
• Miljövänliga alternativ har inte givit en tillräckligt stor ekonomisk besparing.
Tills nu. Marknaden för hybrider växer, likaså för elbilar. Men det kommer ta lite tid.