it_mutt skrev:
Du kallar det hela för "vinklad belysning" när det påtalas att det är väldigt onödigt att välja ett "större batteri än man behöver" (det är i grund och botten vad rapporten handlar om, så slipper du läsa den).
Jag väljer att inflika att tillverkningen av ett batteri på 100kWh ger utsläpp motsvarande ca 12.000 mils körning med en medelstor dieselbil. Igen; för att få något att sätta det i relation till.
Jag har också med;
"
[...]släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet. För en elbil med ett batteri på 100 kWh betyder det att mellan 15 och 20 ton koldioxid släpps ut under tillverkningsprocessen. "
Vilket pekar på den påtagliga skillnaden mellan ett 30kWh-batteri och ett 100kWh-batteri, sett till utsläpp för batteritillverkningen. Rapporten (igen) pekar just på denna skillnad och hur, ur miljövänlighetsaspekt, plågsamt det är för miljön att välja det större batteriet om man inte behöver det.
Detta är alltså vad du väljer att se som "vinklat". Vad rapporten konstaterar, och att jag sätter det i ett mer "greppbart" sammanhang.
Så, ska en ovinklad värld istället säga att tillverkningen av ett 100kWh-batteri inte motsvarar ~12.000 mil körning med en medelstor dieselbil. Skillnaden mellan att välja ex.vis ett 30kWh-batteri, om det nu räcker för ens behov, framför ett 100 kWh-batteri motsvarar inte att miljön slipper utsättas för motsvarande ~8500mil körning med en medelstor diesel.
Och här,
Evildan, här har du precis belyst varför det enligt mig inte går att diskutera med "någon sida" i debatten gällande miljöbilens (eller rent av; elbilens) "vara eller inte vara miljövidrig pga batterierna". För rapporter, så fort de säger något som inte gillas av respektive läger, är alltid vinklade.
Och utifrån detta så finns det enligt mig bara tre alternativ för din respons gällande "vinklingen"; du har inte läst rapporten, du har läst den och inte förstått den eller att du har läst den och förstått den...och tuggar bara om vinklingen för tuggandets skull.