Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

caromania Forummoderator
28 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Sluta käbbla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
28 maj 2018 · 26 149 Inlägg

..Som sagt, ärenden som inte har med topic att göra kan tas i PM i stället.
Tillbaka till ämnet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muttley
28 maj 2018 ·

Folk kan ju istället svara på påståendet med 14000 mil med ett teslabatteri :p  Info utöver teslas forum helst då om det finns.
Har fått äran att prata med en teslaägare och den bilen hade rullat över 15000 mil och han hade inte gjort något gällande drivlinan.

Suget hos en själv på att byta bort dieseln är starkare nu när man kör själv dessutom.   Men måste hålla mig ett litet tag till smile 
Önskar bara att aurisen hade haft plug in och adaptiv farthållare så hade köpet varit ännu närmre.

Evildan
28 maj 2018 ·

caromania skrev:
Sluta käbbla.

Mack skrev:
..Som sagt, ärenden som inte har med topic att göra kan tas i PM i stället.
Tillbaka till ämnet.

Ja det vore ju mycket trevligt om attackerna kunde upphöra och diskussionen kunde fortsätta emellan de som finner ämnet intressant.
Tack mods.

Evildan
28 maj 2018 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Du kallar det hela för "vinklad belysning" när det påtalas att det är väldigt onödigt att välja ett "större batteri än man behöver" (det är i grund och botten vad rapporten handlar om, så slipper du läsa den).

Jag väljer att inflika att tillverkningen av ett batteri på 100kWh ger utsläpp motsvarande ca 12.000 mils körning med en medelstor dieselbil. Igen; för att få något att sätta det i relation till.

Jag har också med;

"[...]släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet. För en elbil med ett batteri på 100 kWh betyder det att mellan 15 och 20 ton koldioxid släpps ut under tillverkningsprocessen. "

Vilket pekar på den påtagliga skillnaden mellan ett 30kWh-batteri och ett 100kWh-batteri, sett till utsläpp för batteritillverkningen. Rapporten (igen) pekar just på denna skillnad och hur, ur miljövänlighetsaspekt, plågsamt det är för miljön att välja det större batteriet om man inte behöver det.

Detta är alltså vad du väljer att se som "vinklat". Vad rapporten konstaterar, och att jag sätter det i ett mer "greppbart" sammanhang.

Så, ska en ovinklad värld istället säga att tillverkningen av ett 100kWh-batteri inte motsvarar ~12.000 mil körning med en medelstor dieselbil. Skillnaden mellan att välja ex.vis ett 30kWh-batteri, om det nu räcker för ens behov, framför ett 100 kWh-batteri motsvarar inte att miljön slipper utsättas för motsvarande ~8500mil körning med en medelstor diesel.

Och här, Evildan, här har du precis belyst varför det enligt mig inte går att diskutera med "någon sida" i debatten gällande miljöbilens (eller rent av; elbilens) "vara eller inte vara miljövidrig pga batterierna". För rapporter, så fort de säger något som inte gillas av respektive läger, är alltid vinklade.

Och utifrån detta så finns det enligt mig bara tre alternativ för din respons gällande "vinklingen"; du har inte läst rapporten, du har läst den och inte förstått den eller att du har läst den och förstått den...och tuggar bara om vinklingen för tuggandets skull.

Har du lite svårt med läsförståelsen?
Jag kommenterade klart och tydligt artikeln (insändaren) som det länkades till av Loffe, var någonstans nämner jag IVL eller någon rapport?

Men efter 14 000 mil är Teslan inne på sitt andra batteri. Alltså 28 000 ’Golf-mil’.

Den meningen är ett påstående att ALLA teslors batterier BYTS vid 14000 mil.   Vilket verkar vara enormt hittepå.

Förvisso är ju personlig erfarenhet med bytta motorer på vissa märken också hittepå  wink

Den artikelförfattaren har inte många korrekta påståenden att komma med.
Dagens elbilar tappar inte mycket effekt över vare sig sträcka/uppladdningar/tid och därav är 14000mil ett helt vansinnigt påstående, visst har något batteri fallerat så tidigt, precis som någon bränslemotor gjort eller en kopiös mängd beroende på vilken motor det jämförs med.
Hela retoriken i artikeln genomsyras i min uppfattning att skribenten har lite svårt att ta till sig elektrisk framdrivning.
Jag söker vidare gällande en Auriskonvertering vilket jag finner spännande. Priusar finns ju redan, både gen2 och gen3 med 10Kw batterier med över 80km räckvidd.

Low
30 maj 2018 · 3 311 Inlägg

Vi får se hur bra eldrivna bilarna är om 8-10år. Jag tror jag vet svaret.:-)

caromania Forummoderator
30 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Low skrev:
Vi får se hur bra eldrivna bilarna är om 8-10år. Jag tror jag vet svaret.:-)

Kan bli intressant att följa utvecklingen på batterier/räckvidd etc. Visst vore det kul med en Tesla som är vrålsnabb, men jag skulle föredra en bättre räckvidd från ”vanliga bilar” till ett mer förmånligt pris. Om standardbilar gick att köra 50 mil i verkliga förhållanden så vore det perfekt. Kanske ser vi det om 10år?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
30 maj 2018 · 3 311 Inlägg

caromania skrev:

Low skrev:
Vi får se hur bra eldrivna bilarna är om 8-10år. Jag tror jag vet svaret.:-)

Kan bli intressant att följa utvecklingen på batterier/räckvidd etc. Visst vore det kul med en Tesla som är vrålsnabb, men jag skulle föredra en bättre räckvidd från ”vanliga bilar” till ett mer förmånligt pris. Om standardbilar gick att köra 50 mil i verkliga förhållanden så vore det perfekt. Kanske ser vi det om 10år?

batterierna tycker jag är värdelösa idag med räckvidd och miljöpåverkan. 

Tesla är snabba, såg en yt  när en tessla jagar en Porsche 911 på autoban. Den kunde jaga porschen skapligt. Men efter bara ett par minuter så blev tesslans batterier överhettade och kunde inte fortsätta.

Kanske dem blir bättre, men tror tyvärr miljön kommer påverkas för mycket av tillverkningen av batterierna. Men det brukar krävas att man kommer dit först innan man börjar fundera😊

Senast redigerat av Low (30 maj 2018)

Evildan
30 maj 2018 ·

Low skrev:

caromania skrev:

Low skrev:
Vi får se hur bra eldrivna bilarna är om 8-10år. Jag tror jag vet svaret.:-)

Kan bli intressant att följa utvecklingen på batterier/räckvidd etc. Visst vore det kul med en Tesla som är vrålsnabb, men jag skulle föredra en bättre räckvidd från ”vanliga bilar” till ett mer förmånligt pris. Om standardbilar gick att köra 50 mil i verkliga förhållanden så vore det perfekt. Kanske ser vi det om 10år?

batterierna tycker jag är värdelösa idag med räckvidd och miljöpåverkan

Tesla är snabba, såg en yt  när en tessla jagar en Porsche 911 på autoban. Den kunde jaga porschen skapligt. Men efter bara ett par minuter så blev tesslans batterier överhettade och kunde inte fortsätta.

Kanske dem blir bättre, men tror tyvärr miljön kommer påverkas för mycket av tillverkningen av batterierna. Men det brukar krävas att man kommer dit först innan man börjar fundera😊

95% av ett batteri kan återvinnas.
0% av Bensinen/Dieseln.
Bägge påverkar miljön vid framställning.

Low
30 maj 2018 · 3 311 Inlägg

Evildan skrev:

Low skrev:

caromania skrev:

Kan bli intressant att följa utvecklingen på batterier/räckvidd etc. Visst vore det kul med en Tesla som är vrålsnabb, men jag skulle föredra en bättre räckvidd från ”vanliga bilar” till ett mer förmånligt pris. Om standardbilar gick att köra 50 mil i verkliga förhållanden så vore det perfekt. Kanske ser vi det om 10år?

batterierna tycker jag är värdelösa idag med räckvidd och miljöpåverkan

Tesla är snabba, såg en yt  när en tessla jagar en Porsche 911 på autoban. Den kunde jaga porschen skapligt. Men efter bara ett par minuter så blev tesslans batterier överhettade och kunde inte fortsätta.

Kanske dem blir bättre, men tror tyvärr miljön kommer påverkas för mycket av tillverkningen av batterierna. Men det brukar krävas att man kommer dit först innan man börjar fundera😊

95% av ett batteri kan återvinnas.
0% av Bensinen/Dieseln.
Bägge påverkar miljön vid framställning.

Det är ju bra! Undra om alla bilar i världen skulle bytas till elbilar, skulle jordens rersurse räcka till?

Min nästa pendlar bil kommer bli Prius.  Men 100 procent el bil tror jag inte på ännu:-).

Brådhis * Voff voff *
30 maj 2018 · 10 279 Inlägg

Evildan skrev:

Low skrev:

caromania skrev:
Kan bli intressant att följa utvecklingen på batterier/räckvidd etc. Visst vore det kul med en Tesla som är vrålsnabb, men jag skulle föredra en bättre räckvidd från ”vanliga bilar” till ett mer förmånligt pris. Om standardbilar gick att köra 50 mil i verkliga förhållanden så vore det perfekt. Kanske ser vi det om 10år?

batterierna tycker jag är värdelösa idag med räckvidd och miljöpåverkan

Tesla är snabba, såg en yt  när en tessla jagar en Porsche 911 på autoban. Den kunde jaga porschen skapligt. Men efter bara ett par minuter så blev tesslans batterier överhettade och kunde inte fortsätta.

Kanske dem blir bättre, men tror tyvärr miljön kommer påverkas för mycket av tillverkningen av batterierna. Men det brukar krävas att man kommer dit först innan man börjar fundera😊

95% av ett batteri kan återvinnas.
0% av Bensinen/Dieseln.
Bägge påverkar miljön vid framställning.

Lite udda jämförelse... Batteriet är väl snarare att jämföra med bränsletanken. Batteriets laddning är motsvarigheten till dieseln/bensinen, och den är väl inte särskilt möjlig att återvinna...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (30 maj 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
30 maj 2018 ·

Brådhis skrev:

Evildan skrev:

Low skrev:

batterierna tycker jag är värdelösa idag med räckvidd och miljöpåverkan

Tesla är snabba, såg en yt  när en tessla jagar en Porsche 911 på autoban. Den kunde jaga porschen skapligt. Men efter bara ett par minuter så blev tesslans batterier överhettade och kunde inte fortsätta.

Kanske dem blir bättre, men tror tyvärr miljön kommer påverkas för mycket av tillverkningen av batterierna. Men det brukar krävas att man kommer dit först innan man börjar fundera😊

95% av ett batteri kan återvinnas.
0% av Bensinen/Dieseln.
Bägge påverkar miljön vid framställning.

Lite udda jämförelse... Batteriet är väl snarare att jämföra med bränsletanken. Batteriets laddning är motsvarigheten till dieseln/bensinen, och den är väl inte särskilt möjlig att återvinna...

//Brådhis

Bromskraftåtervinning gör att batteriets laddning till viss del återvinns för att återigen driva bilen.

Udda jämförelser görs hela tiden i ämnet för att påvisa än det ena än det andra.

Men faktum är att även om en renodlad elbil i Leafens storlek körs på skitig kolframställd el så blir ändå elbilens miljöavtryck, beräknat på en fullständig LCA om 16000mil, mindre än motsvarande fossilbil. Så enkelt är det facktissckt.

Muttley
30 maj 2018 ·

Low skrev:

Evildan skrev:

Low skrev:

batterierna tycker jag är värdelösa idag med räckvidd och miljöpåverkan

Tesla är snabba, såg en yt  när en tessla jagar en Porsche 911 på autoban. Den kunde jaga porschen skapligt. Men efter bara ett par minuter så blev tesslans batterier överhettade och kunde inte fortsätta.

Kanske dem blir bättre, men tror tyvärr miljön kommer påverkas för mycket av tillverkningen av batterierna. Men det brukar krävas att man kommer dit först innan man börjar fundera😊

95% av ett batteri kan återvinnas.
0% av Bensinen/Dieseln.
Bägge påverkar miljön vid framställning.

Det är ju bra! Undra om alla bilar i världen skulle bytas till elbilar, skulle jordens rersurse räcka till?

Min nästa pendlar bil kommer bli Prius.  Men 100 procent el bil tror jag inte på ännu:-).

Resurserna skulle absolut mest troligt räcka till, tills vi människor pumpat ut exakt allt som finns i den.
Det gäller likadant med oljan, människan gör ett enormt avtryck.  Bara det att fossibilen gör avtryck från jorden till den rostat upp när den är förbrukad.   Elbilen gör inte lika mycket avtryck när den lämnas över till brukaren.

Jag personligen tror mer än väl på elbilen.  Har dock inte en möjlighet att ladda på arbetet och vi behöver just nu bara en bil.  Men i framtiden kommer det stå en elrackare på uppfarten.

WilleG
9 juni 2018 · 185 Inlägg

Är lite delad i den här frågan. Jag tycker det först och främst är helt vansinnigt att vi i lilla Sverige ska ta störst ansvar, vi står för 1 promille av världens utsläpp och trots det har vi dem strängaste miljölagarna.
Jag skulle gärna köra en Tesla om den faktiskt var billig, jag skulle aldrig låna pengar till en bil som "skonar miljön". Vad vinner jag på det? Och dessutom så finns det inget batteri som aldrig behöver bytas, vad kostar det på en Tesla? Som att köpa en lågmilad 00a?

Förnekar inte miljöpåverkan bilarna har, men helt ärligt så tror jag inte att allt är så hemskt som alla får det att låta. Vi borde utveckla bilarna att bli miljövänligare men för det behöver vi inte straffa alla som kör fossilbränslen med höga skatter.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Evildan
9 juni 2018 ·

WilleG skrev:
Är lite delad i den här frågan. Jag tycker det först och främst är helt vansinnigt att vi i lilla Sverige ska ta störst ansvar, vi står för 1 promille av världens utsläpp och trots det har vi dem strängaste miljölagarna.
Jag skulle gärna köra en Tesla om den faktiskt var billig, jag skulle aldrig låna pengar till en bil som "skonar miljön". Vad vinner jag på det? Och dessutom så finns det inget batteri som aldrig behöver bytas, vad kostar det på en Tesla? Som att köpa en lågmilad 00a?

Förnekar inte miljöpåverkan bilarna har, men helt ärligt så tror jag inte att allt är så hemskt som alla får det att låta. Vi borde utveckla bilarna att bli miljövänligare men för det behöver vi inte straffa alla som kör fossilbränslen med höga skatter.

Du ser inget samband mellan lagstiftningen och utsläppen?

Du vinner på att äga en miljösnällare bil genom att göra framtiden säkrare för dina eventuella avkommor.

Utan ekonomisk påtryckning förblir folk korttänkta egoister medans en ekonomisk fördel gör att många tänker efter en gång till när en vara, oavsett vilken typ av vara det gäller, ska anförskaffas.

WilleG
9 juni 2018 · 185 Inlägg

Evildan skrev:

WilleG skrev:
Är lite delad i den här frågan. Jag tycker det först och främst är helt vansinnigt att vi i lilla Sverige ska ta störst ansvar, vi står för 1 promille av världens utsläpp och trots det har vi dem strängaste miljölagarna.
Jag skulle gärna köra en Tesla om den faktiskt var billig, jag skulle aldrig låna pengar till en bil som "skonar miljön". Vad vinner jag på det? Och dessutom så finns det inget batteri som aldrig behöver bytas, vad kostar det på en Tesla? Som att köpa en lågmilad 00a?

Förnekar inte miljöpåverkan bilarna har, men helt ärligt så tror jag inte att allt är så hemskt som alla får det att låta. Vi borde utveckla bilarna att bli miljövänligare men för det behöver vi inte straffa alla som kör fossilbränslen med höga skatter.

Du ser inget samband mellan lagstiftningen och utsläppen?

Du vinner på att äga en miljösnällare bil genom att göra framtiden säkrare för dina eventuella avkommor.

Utan ekonomisk påtryckning förblir folk korttänkta egoister medans en ekonomisk fördel gör att många tänker efter en gång till när en vara, oavsett vilken typ av vara det gäller, ska anförskaffas.

Förstår tänket, men då må jag nog vara en korttänkt egoist för jag tror mina framtida avkommor skulle idiotförklara mig om jag valde att köpa en miljöbil (som egentligen inte gjorde nån större nytta eftersom att den redan släppt ut den viss mängd från fabriken) istället för att kanske investera samma pengar i en fastighet eller företag som dem faktiskt kan ärva och få något ut av när miljöbilen står med dåligt batteri och inget andrahandsvärde. Jag vill inte lägga mina pengar på att "rädda världen", dock är jag inte blind och kan tänka mig en miljövänlig bil så länge den finns tillgänglig inom min budget och smak.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Muttley
9 juni 2018 ·

WilleG skrev:
Är lite delad i den här frågan. Jag tycker det först och främst är helt vansinnigt att vi i lilla Sverige ska ta störst ansvar, vi står för 1 promille av världens utsläpp och trots det har vi dem strängaste miljölagarna.
Jag skulle gärna köra en Tesla om den faktiskt var billig, jag skulle aldrig låna pengar till en bil som "skonar miljön". Vad vinner jag på det? Och dessutom så finns det inget batteri som aldrig behöver bytas, vad kostar det på en Tesla? Som att köpa en lågmilad 00a?

Förnekar inte miljöpåverkan bilarna har, men helt ärligt så tror jag inte att allt är så hemskt som alla får det att låta. Vi borde utveckla bilarna att bli miljövänligare men för det behöver vi inte straffa alla som kör fossilbränslen med höga skatter.

Egoistiskt tänkt.  Om ingen börjar börjar ingen.   

Av våra 10 miljoner invånare så förbrukar vi en viss mängd saker/mat dagligen.   En viss procent köper billigt skit direkt från Kina, sen gnäller kinaköparen på att vi släpper ut minst.  Men med tanke på exporten från Kina så är det ju stor del av konsumenterna utanför som påverkar miljön i Kina.

Börja med att köpa mindre skit från Kina och förbruka mindre onödiga saker, tänk efter flera gånger innan du köper något överhuvudtaget så har du gjort mycket för miljön. 

Hade alla gjort som mig så hade överkonsumtionen varit minimal.  Jag har tänkt över i säkert 3-4 år om jag skulle köpa en ny tv.    Funderat i ett år över vilken tv jag skulle ha till träningsrummet. Men de kommer inget :p

Just det köp mat producerad främst i Sverige för miljöns och hälsans skull med.


Batterierna i elbilarna verkar dessutom hålla bättre eller längre än en fossilmotor så kostnaden blir minimal.

Om dina avkommor idiotförklarar dig för att göra vad du vill med dina pengar och inte lägga de på hög för dina egoistiska bortskämda avelsbarn skall få pengar.  Ja då är de lika egoistiska som dig i vilken vinkel du än tittar.

Tvi för att ha barn som förväntar sig arv på 2000 talet. Jag sa åt min far att han ska göra av med alla sina pengar på de han tycker ger livsglädje, för jag ser fan hellre han glad än att jag får ett enda öre.

WilleG
9 juni 2018 · 185 Inlägg

Muttley skrev:

WilleG skrev:
Är lite delad i den här frågan. Jag tycker det först och främst är helt vansinnigt att vi i lilla Sverige ska ta störst ansvar, vi står för 1 promille av världens utsläpp och trots det har vi dem strängaste miljölagarna.
Jag skulle gärna köra en Tesla om den faktiskt var billig, jag skulle aldrig låna pengar till en bil som "skonar miljön". Vad vinner jag på det? Och dessutom så finns det inget batteri som aldrig behöver bytas, vad kostar det på en Tesla? Som att köpa en lågmilad 00a?

Förnekar inte miljöpåverkan bilarna har, men helt ärligt så tror jag inte att allt är så hemskt som alla får det att låta. Vi borde utveckla bilarna att bli miljövänligare men för det behöver vi inte straffa alla som kör fossilbränslen med höga skatter.

Egoistiskt tänkt.  Om ingen börjar börjar ingen.   

Av våra 10 miljoner invånare så förbrukar vi en viss mängd saker/mat dagligen.   En viss procent köper billigt skit direkt från Kina, sen gnäller kinaköparen på att vi släpper ut minst.  Men med tanke på exporten från Kina så är det ju stor del av konsumenterna utanför som påverkar miljön i Kina.

Börja med att köpa mindre skit från Kina och förbruka mindre onödiga saker, tänk efter flera gånger innan du köper något överhuvudtaget så har du gjort mycket för miljön. 

Hade alla gjort som mig så hade överkonsumtionen varit minimal.  Jag har tänkt över i säkert 3-4 år om jag skulle köpa en ny tv.    Funderat i ett år över vilken tv jag skulle ha till träningsrummet. Men de kommer inget :p

Just det köp mat producerad främst i Sverige för miljöns och hälsans skull med.


Batterierna i elbilarna verkar dessutom hålla bättre eller längre än en fossilmotor så kostnaden blir minimal.

Om dina avkommor idiotförklarar dig för att göra vad du vill med dina pengar och inte lägga de på hög för dina egoistiska bortskämda avelsbarn skall få pengar.  Ja då är de lika egoistiska som dig i vilken vinkel du än tittar.

Tvi för att ha barn som förväntar sig arv på 2000 talet. Jag sa åt min far att han ska göra av med alla sina pengar på de han tycker ger livsglädje, för jag ser fan hellre han glad än att jag får ett enda öre.

Precis, jag köper hellre en 500hk+ bil och njuter av körkänslan, adrenalinet och farten än att lägga samma pengar på en hybrid som har kanske 130hk och toppar 160kmh nedförs, bara för att jag är så snäll mot miljön.

Det må vara egoistisk tänkt av mig, men jag har tyvärr inget större intresse för miljöbilar annat än att du får mer distans för pengarna. På tal om lokalproducerat och import så håller jag fullständigt med, vi ska prioritera att handla från våra egna både för miljön och för att gynna våra lokala företag.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Muttley
9 juni 2018 ·

WilleG skrev:

Muttley skrev:

WilleG skrev:
Är lite delad i den här frågan. Jag tycker det först och främst är helt vansinnigt att vi i lilla Sverige ska ta störst ansvar, vi står för 1 promille av världens utsläpp och trots det har vi dem strängaste miljölagarna.
Jag skulle gärna köra en Tesla om den faktiskt var billig, jag skulle aldrig låna pengar till en bil som "skonar miljön". Vad vinner jag på det? Och dessutom så finns det inget batteri som aldrig behöver bytas, vad kostar det på en Tesla? Som att köpa en lågmilad 00a?

Förnekar inte miljöpåverkan bilarna har, men helt ärligt så tror jag inte att allt är så hemskt som alla får det att låta. Vi borde utveckla bilarna att bli miljövänligare men för det behöver vi inte straffa alla som kör fossilbränslen med höga skatter.

Egoistiskt tänkt.  Om ingen börjar börjar ingen.   

Av våra 10 miljoner invånare så förbrukar vi en viss mängd saker/mat dagligen.   En viss procent köper billigt skit direkt från Kina, sen gnäller kinaköparen på att vi släpper ut minst.  Men med tanke på exporten från Kina så är det ju stor del av konsumenterna utanför som påverkar miljön i Kina.

Börja med att köpa mindre skit från Kina och förbruka mindre onödiga saker, tänk efter flera gånger innan du köper något överhuvudtaget så har du gjort mycket för miljön. 

Hade alla gjort som mig så hade överkonsumtionen varit minimal.  Jag har tänkt över i säkert 3-4 år om jag skulle köpa en ny tv.    Funderat i ett år över vilken tv jag skulle ha till träningsrummet. Men de kommer inget :p

Just det köp mat producerad främst i Sverige för miljöns och hälsans skull med.


Batterierna i elbilarna verkar dessutom hålla bättre eller längre än en fossilmotor så kostnaden blir minimal.

Om dina avkommor idiotförklarar dig för att göra vad du vill med dina pengar och inte lägga de på hög för dina egoistiska bortskämda avelsbarn skall få pengar.  Ja då är de lika egoistiska som dig i vilken vinkel du än tittar.

Tvi för att ha barn som förväntar sig arv på 2000 talet. Jag sa åt min far att han ska göra av med alla sina pengar på de han tycker ger livsglädje, för jag ser fan hellre han glad än att jag får ett enda öre.

Precis, jag köper hellre en 500hk+ bil och njuter av körkänslan, adrenalinet och farten än att lägga samma pengar på en hybrid som har kanske 130hk och toppar 160kmh nedförs, bara för att jag är så snäll mot miljön.

Det må vara egoistisk tänkt av mig, men jag har tyvärr inget större intresse för miljöbilar annat än att du får mer distans för pengarna. På tal om lokalproducerat och import så håller jag fullständigt med, vi ska prioritera att handla från våra egna både för miljön och för att gynna våra lokala företag.

500+ hk och samma pengar som hybrid.

Nu pratar du begagnat?  För är de nyköp så blir de väldigt jobbigt att hitta en 500+ hk bil för samma pengar som en prius fullutrustad 2018 :p

WilleG
9 juni 2018 · 185 Inlägg

Muttley skrev:
500+ hk och samma pengar som hybrid.

Nu pratar du begagnat?  För är de nyköp så blir de väldigt jobbigt att hitta en 500+ hk bil för samma pengar som en prius fullutrustad 2018 :p

Absolut, nybilsköp är ju den sämsta affären man kan göra wink

Senast redigerat av WilleG (9 juni 2018)

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang