Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Muttley
12 juni 2018 ·

Christian S skrev:

Muttley skrev:

Christian S skrev:

ja?
varför skulle det vara skillnad på den jämfört med något annat motoralternativ?

Pga att de bygger en icke i Göteborg,  därav min undran om hybriden skulle byggas i Gbg.  Med tanke på att den verkar exklusiv med tanke på det sjuka priset.

Det är väl limotypen eller vad de nu kallar den som inte byggs här.

du tänker på XC90 Excellence? https://www.volvocars.com/in/cars/new-m … excellence jo den byggs här, den byggs som 4 sitsig grundvagn och går igenom fabriken som vanligt sen körs den upp till SVS (Special Vehicle and Service)(där man även bygger om polisbilarna och Polestarbilarna) och byggs om.
den går på ca 1,2 mille och du tycker att en vanlig XC90 T8 är dyr smile

Jag tycker alla volvo är dyra idag och riktar sig inte längre åt en helt vanlig svensson wink

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
12 juni 2018 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

Christian S skrev:

Muttley skrev:

Pga att de bygger en icke i Göteborg,  därav min undran om hybriden skulle byggas i Gbg.  Med tanke på att den verkar exklusiv med tanke på det sjuka priset.

Det är väl limotypen eller vad de nu kallar den som inte byggs här.

du tänker på XC90 Excellence? https://www.volvocars.com/in/cars/new-m … excellence jo den byggs här, den byggs som 4 sitsig grundvagn och går igenom fabriken som vanligt sen körs den upp till SVS (Special Vehicle and Service)(där man även bygger om polisbilarna och Polestarbilarna) och byggs om.
den går på ca 1,2 mille och du tycker att en vanlig XC90 T8 är dyr smile

Jag tycker alla volvo är dyra idag och riktar sig inte längre åt en helt vanlig svensson wink

Uppenbarligen har folk råd än vad du säger.

Nöjeskör närproducerat
Muttley
12 juni 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

Christian S skrev:

du tänker på XC90 Excellence? https://www.volvocars.com/in/cars/new-m … excellence jo den byggs här, den byggs som 4 sitsig grundvagn och går igenom fabriken som vanligt sen körs den upp till SVS (Special Vehicle and Service)(där man även bygger om polisbilarna och Polestarbilarna) och byggs om.
den går på ca 1,2 mille och du tycker att en vanlig XC90 T8 är dyr smile

Jag tycker alla volvo är dyra idag och riktar sig inte längre åt en helt vanlig svensson wink

Uppenbarligen har folk råd än vad du säger.

De jag känner som kör v90 är 3 individer.  Varav 2 stycken är tjänstebilar och den 3e är en busschaufför som fick mycket bra arv och ville leka upp pengarna.

Annars känner jag ingen som har råd :p   
Jag har åtminstone inte det, eller jo de har man väl men kan man köpa en lika bra eller bättre bil för 250 istället för 400-1,2 miljoner så är valet lätt.

Low
12 juni 2018 · 3 313 Inlägg
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
12 juni 2018 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

Jag tycker alla volvo är dyra idag och riktar sig inte längre åt en helt vanlig svensson wink

Uppenbarligen har folk råd än vad du säger.

De jag känner som kör v90 är 3 individer.  Varav 2 stycken är tjänstebilar och den 3e är en busschaufför som fick mycket bra arv och ville leka upp pengarna.

Annars känner jag ingen som har råd :p   
Jag har åtminstone inte det, eller jo de har man väl men kan man köpa en lika bra eller bättre bil för 250 istället för 400-1,2 miljoner så är valet lätt.

Vadå bättre? Plastic is fantastic från Asien/Frankrike eller??

Nöjeskör närproducerat
Muttley
12 juni 2018 ·

Low skrev:
http://teslaclubsweden.se/sa-tillverkas-tesla-model-3/

Snart kör väl alla tesslas:-D.

Hade gärna fått stå en här för att köra till jobbet.   Hade nog fått ladda där med :p

Evildan
12 juni 2018 ·

Teslaklubben är en ständig källa utav glädjeämnen.
http://teslaclubsweden.se/stackars-norrman/

Innan Tesla Motors provkörningsevent av Model X började i Oslo i torsdags hade jag en timme att slå ihjäl på morgonen.

Sittandes i Waynes Coffee i Osloförorten Skøyen tittade jag ut genom fönstret och betraktade morgontrafiken. Något var annorlunda mot i Stockholm. Nej, inte latten utan trafiken på gatan. Bilarna… Så många elbilar. På skoj började jag räkna hur många elbilar som körde förbi i morgonrusningen utanför.

Resultatet blev chockerande. Av 50 bilar jag räknade var 9 elbilar! Och jag menar inte laddhybrider, utan rena elbilar som jag kände igen. Leaf, i3, e-Up, e-Golf, iMiev och så förstås några Tesla också. Kanske jag rent av missade en till e-Golf, jag såg inte riktigt den och var osäker.

Att en femtedel av alla bilar är elbilar låter som en avlägsen framtidsvision i Sverige – men är vardag bara några mil väster om vårt land.

Så började jag tänka på alla mardrömsscenarios förståsigpåare i Sverige har målat upp och börjat tycka synd om norrmännen.

Med så många elbilar måste de ju köra massa kolkraftverk för att klara marginalelen. Det har man ju hört att så blir det. Deras kraftnät måste ju ständigt kollapsa under belastningen av alla elbilar. Blinda blir säkert överkörda på varenda gathörn då de inte hör elbilarna komma. Horder av bärgningsbilar behövs för att frakta bort alla elbilar med urladdade batterier. Säkert timslånga köer vid laddstolparna där folk väntar på laddning. Och hur var det med partiklarna elbilar river upp?

Konstigt nog såg jag inget av detta. Bara folk med elbilar som ljud- och avgaslöst skyndade sig mot sina jobb. Hur klarar norrmännen så bekymmerslöst av det som skulle bli så enormt krångligt om man får lyssna på svenska forum och ”experter”?

Istället får man läsa i norska tidningar om bekymrade bilverkstäder och bensinmackar som får färre kunder – och nöjda politiker som räknat på att de generösa elbilssubventionerna var billigaste sättet att minska utsläppen.

Stackars norrmän – de är som humlan som inte fattar att den borde inte kunna flyga.

Muttley
12 juni 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Uppenbarligen har folk råd än vad du säger.

De jag känner som kör v90 är 3 individer.  Varav 2 stycken är tjänstebilar och den 3e är en busschaufför som fick mycket bra arv och ville leka upp pengarna.

Annars känner jag ingen som har råd :p   
Jag har åtminstone inte det, eller jo de har man väl men kan man köpa en lika bra eller bättre bil för 250 istället för 400-1,2 miljoner så är valet lätt.

Vadå bättre? Plastic is fantastic från Asien/Frankrike eller??

Och skillnaden mellan plasten i Sverige jämfört med Japan var nu ?   

Nu vill jag ha faktan av dig,  hur mycket återvunnen plast har volvo i sina bilar.  Hur mycket återvunnen aluminium har de i sina bilar.

Hur mycket svenskt stål var där nu i en volvo med?

Du har alltså totalt förträngt att min franska bil höll hög kvalitet.

Senast redigerat av Muttley (12 juni 2018)

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
12 juni 2018 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

De jag känner som kör v90 är 3 individer.  Varav 2 stycken är tjänstebilar och den 3e är en busschaufför som fick mycket bra arv och ville leka upp pengarna.

Annars känner jag ingen som har råd :p   
Jag har åtminstone inte det, eller jo de har man väl men kan man köpa en lika bra eller bättre bil för 250 istället för 400-1,2 miljoner så är valet lätt.

Vadå bättre? Plastic is fantastic från Asien/Frankrike eller??

Och skillnaden mellan plasten i Sverige jämfört med Japan var nu ?   

Nu vill jag ha faktan av dig,  hur mycket återvunnen plast har volvo i sina bilar.  Hur mycket återvunnen aluminium har de i sina bilar.

Hur mycket svenskt stål var där nu i en volvo med?

Du har alltså totalt förträngt att min franska bil höll hög kvalitet.

?? Man behöver ingen fakta, det är känsla det handlar om. DACIA, RENÅ, TOYOTA osv är billiga bilar därav är kvalitén på inredningen billig hårdplast. Inget konstigt.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
12 juni 2018 · 1 128 Inlägg

Påskfirande i Norge kan innebära lång väntan.

Nöjeskör närproducerat
Muttley
12 juni 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Vadå bättre? Plastic is fantastic från Asien/Frankrike eller??

Och skillnaden mellan plasten i Sverige jämfört med Japan var nu ?   

Nu vill jag ha faktan av dig,  hur mycket återvunnen plast har volvo i sina bilar.  Hur mycket återvunnen aluminium har de i sina bilar.

Hur mycket svenskt stål var där nu i en volvo med?

Du har alltså totalt förträngt att min franska bil höll hög kvalitet.

?? Man behöver ingen fakta, det är känsla det handlar om. DACIA, RENÅ, TOYOTA osv är billiga bilar därav är kvalitén på inredningen billig hårdplast. Inget konstigt.

Dacia och renault är ju samma så det kan kvitta.  Jag rekommenderar dig att bara provsitta en 17 megane eller talisman så ser du helt klart att de bättrat inredningen.   
Med tanke på att man kört både volvo och vw i taxinäring så är jag inte imponerad av en v70 eller en passat som är dyra bilar.  V70 -06 är väldigt plastig i sin inredning smile

SportPilot Ubåtsingenjör
12 juni 2018 · 7 232 Inlägg

Evildan skrev:
Teslaklubben är en ständig källa utav glädjeämnen.
http://teslaclubsweden.se/stackars-norrman/

Innan Tesla Motors provkörningsevent av Model X började i Oslo i torsdags hade jag en timme att slå ihjäl på morgonen.

Sittandes i Waynes Coffee i Osloförorten Skøyen tittade jag ut genom fönstret och betraktade morgontrafiken. Något var annorlunda mot i Stockholm. Nej, inte latten utan trafiken på gatan. Bilarna… Så många elbilar. På skoj började jag räkna hur många elbilar som körde förbi i morgonrusningen utanför.

Resultatet blev chockerande. Av 50 bilar jag räknade var 9 elbilar! Och jag menar inte laddhybrider, utan rena elbilar som jag kände igen. Leaf, i3, e-Up, e-Golf, iMiev och så förstås några Tesla också. Kanske jag rent av missade en till e-Golf, jag såg inte riktigt den och var osäker.

Att en femtedel av alla bilar är elbilar låter som en avlägsen framtidsvision i Sverige – men är vardag bara några mil väster om vårt land.

Så började jag tänka på alla mardrömsscenarios förståsigpåare i Sverige har målat upp och börjat tycka synd om norrmännen.

Med så många elbilar måste de ju köra massa kolkraftverk för att klara marginalelen. Det har man ju hört att så blir det. Deras kraftnät måste ju ständigt kollapsa under belastningen av alla elbilar. Blinda blir säkert överkörda på varenda gathörn då de inte hör elbilarna komma. Horder av bärgningsbilar behövs för att frakta bort alla elbilar med urladdade batterier. Säkert timslånga köer vid laddstolparna där folk väntar på laddning. Och hur var det med partiklarna elbilar river upp?

Konstigt nog såg jag inget av detta. Bara folk med elbilar som ljud- och avgaslöst skyndade sig mot sina jobb. Hur klarar norrmännen så bekymmerslöst av det som skulle bli så enormt krångligt om man får lyssna på svenska forum och ”experter”?

Istället får man läsa i norska tidningar om bekymrade bilverkstäder och bensinmackar som får färre kunder – och nöjda politiker som räknat på att de generösa elbilssubventionerna var billigaste sättet att minska utsläppen.

Stackars norrmän – de är som humlan som inte fattar att den borde inte kunna flyga.

Vart kommer norrmännens el ifrån ?

Det absurda i Sverige är att vi vill använda mer el samtidigt som vi av någon outgrundlig anledning ska montera ned kärnkraften.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
12 juni 2018 · 3 313 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Påskfirande i Norge kan innebära lång väntan.

Hahahaha!

Evildan
12 juni 2018 ·

En bil har i snitt 8.3% plastmaterial beräknat på vikten.

it_mutt Avstängd
12 juni 2018 · 10 388 Inlägg

SportPilot skrev:
Vart kommer norrmännens el ifrån ?

Det absurda i Sverige är att vi vill använda mer el samtidigt som vi av någon outgrundlig anledning ska montera ned kärnkraften.

Ja, räknar vi bort kärnkraften så är det runt 40% av elproduktionen som försvinner.

Saken är att vi importerar "en hel del" el från norge faktiskt, och deras elmix är renare än vår egen (vill jag ha för mig)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
12 juni 2018 ·

SportPilot skrev:

Evildan skrev:
Teslaklubben är en ständig källa utav glädjeämnen.
http://teslaclubsweden.se/stackars-norrman/

Innan Tesla Motors provkörningsevent av Model X började i Oslo i torsdags hade jag en timme att slå ihjäl på morgonen.

Sittandes i Waynes Coffee i Osloförorten Skøyen tittade jag ut genom fönstret och betraktade morgontrafiken. Något var annorlunda mot i Stockholm. Nej, inte latten utan trafiken på gatan. Bilarna… Så många elbilar. På skoj började jag räkna hur många elbilar som körde förbi i morgonrusningen utanför.

Resultatet blev chockerande. Av 50 bilar jag räknade var 9 elbilar! Och jag menar inte laddhybrider, utan rena elbilar som jag kände igen. Leaf, i3, e-Up, e-Golf, iMiev och så förstås några Tesla också. Kanske jag rent av missade en till e-Golf, jag såg inte riktigt den och var osäker.

Att en femtedel av alla bilar är elbilar låter som en avlägsen framtidsvision i Sverige – men är vardag bara några mil väster om vårt land.

Så började jag tänka på alla mardrömsscenarios förståsigpåare i Sverige har målat upp och börjat tycka synd om norrmännen.

Med så många elbilar måste de ju köra massa kolkraftverk för att klara marginalelen. Det har man ju hört att så blir det. Deras kraftnät måste ju ständigt kollapsa under belastningen av alla elbilar. Blinda blir säkert överkörda på varenda gathörn då de inte hör elbilarna komma. Horder av bärgningsbilar behövs för att frakta bort alla elbilar med urladdade batterier. Säkert timslånga köer vid laddstolparna där folk väntar på laddning. Och hur var det med partiklarna elbilar river upp?

Konstigt nog såg jag inget av detta. Bara folk med elbilar som ljud- och avgaslöst skyndade sig mot sina jobb. Hur klarar norrmännen så bekymmerslöst av det som skulle bli så enormt krångligt om man får lyssna på svenska forum och ”experter”?

Istället får man läsa i norska tidningar om bekymrade bilverkstäder och bensinmackar som får färre kunder – och nöjda politiker som räknat på att de generösa elbilssubventionerna var billigaste sättet att minska utsläppen.

Stackars norrmän – de är som humlan som inte fattar att den borde inte kunna flyga.

Vart kommer norrmännens el ifrån ?

Det absurda i Sverige är att vi vill använda mer el samtidigt som vi av någon outgrundlig anledning ska montera ned kärnkraften.

Vattenkraft, cirka 96%.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 … nkraftverk

https://geminiresearchnews.com/2015/07/ … n-battery/

Senast redigerat av Evildan (12 juni 2018)

Muttley
12 juni 2018 ·

Evildan skrev:

SportPilot skrev:

Evildan skrev:
Teslaklubben är en ständig källa utav glädjeämnen.
http://teslaclubsweden.se/stackars-norrman/

Innan Tesla Motors provkörningsevent av Model X började i Oslo i torsdags hade jag en timme att slå ihjäl på morgonen.

Sittandes i Waynes Coffee i Osloförorten Skøyen tittade jag ut genom fönstret och betraktade morgontrafiken. Något var annorlunda mot i Stockholm. Nej, inte latten utan trafiken på gatan. Bilarna… Så många elbilar. På skoj började jag räkna hur många elbilar som körde förbi i morgonrusningen utanför.

Resultatet blev chockerande. Av 50 bilar jag räknade var 9 elbilar! Och jag menar inte laddhybrider, utan rena elbilar som jag kände igen. Leaf, i3, e-Up, e-Golf, iMiev och så förstås några Tesla också. Kanske jag rent av missade en till e-Golf, jag såg inte riktigt den och var osäker.

Att en femtedel av alla bilar är elbilar låter som en avlägsen framtidsvision i Sverige – men är vardag bara några mil väster om vårt land.

Så började jag tänka på alla mardrömsscenarios förståsigpåare i Sverige har målat upp och börjat tycka synd om norrmännen.

Med så många elbilar måste de ju köra massa kolkraftverk för att klara marginalelen. Det har man ju hört att så blir det. Deras kraftnät måste ju ständigt kollapsa under belastningen av alla elbilar. Blinda blir säkert överkörda på varenda gathörn då de inte hör elbilarna komma. Horder av bärgningsbilar behövs för att frakta bort alla elbilar med urladdade batterier. Säkert timslånga köer vid laddstolparna där folk väntar på laddning. Och hur var det med partiklarna elbilar river upp?

Konstigt nog såg jag inget av detta. Bara folk med elbilar som ljud- och avgaslöst skyndade sig mot sina jobb. Hur klarar norrmännen så bekymmerslöst av det som skulle bli så enormt krångligt om man får lyssna på svenska forum och ”experter”?

Istället får man läsa i norska tidningar om bekymrade bilverkstäder och bensinmackar som får färre kunder – och nöjda politiker som räknat på att de generösa elbilssubventionerna var billigaste sättet att minska utsläppen.

Stackars norrmän – de är som humlan som inte fattar att den borde inte kunna flyga.

Vart kommer norrmännens el ifrån ?

Det absurda i Sverige är att vi vill använda mer el samtidigt som vi av någon outgrundlig anledning ska montera ned kärnkraften.

Vattenkraft, cirka 96%.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 … nkraftverk

https://geminiresearchnews.com/2015/07/ … n-battery/

Denne var intressant om den stämmer.

https://sumer.se/artikel/elproduktion-o … g-i-norden
- Island 51 921 kWh/person - Norge 23 446 kWh/person - Finland 15 795 kWh/person - Sverige 14 360 kWh/person

Evildan
12 juni 2018 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

SportPilot skrev:

Vart kommer norrmännens el ifrån ?

Det absurda i Sverige är att vi vill använda mer el samtidigt som vi av någon outgrundlig anledning ska montera ned kärnkraften.

Vattenkraft, cirka 96%.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 … nkraftverk

https://geminiresearchnews.com/2015/07/ … n-battery/

Denne var intressant om den stämmer.

https://sumer.se/artikel/elproduktion-o … g-i-norden
- Island 51 921 kWh/person - Norge 23 446 kWh/person - Finland 15 795 kWh/person - Sverige 14 360 kWh/person

Det vågar jag påstå att det gör.

2001 använde Sverige 150 512 GWh.
2006 använde Sverige 146 366 GWh.
Det är en minskning om 4 146 GWh.
Det finns mao som det påståtts tidigare i tråden gott om utrymme att ladda elbilar via befintligt nät.
En vanlig elbil såsom e-Golf förbrukar ca 12.7kWh/100km om man kör den vettigt.
Någon skeptisk själ som vill räkna ut hur många mil eller antal bilar enl ovan som körs 1500mil vardera 4 146GWh räcker till då? wink

Muttley
12 juni 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Vattenkraft, cirka 96%.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 … nkraftverk

https://geminiresearchnews.com/2015/07/ … n-battery/

Denne var intressant om den stämmer.

https://sumer.se/artikel/elproduktion-o … g-i-norden
- Island 51 921 kWh/person - Norge 23 446 kWh/person - Finland 15 795 kWh/person - Sverige 14 360 kWh/person

Det vågar jag påstå att det gör.

2001 använde Sverige 150 512 GWh.
2006 använde Sverige 146 366 GWh.
Det är en minskning om 4 146 GWh.
Det finns mao som det påståtts tidigare i tråden gott om utrymme att ladda elbilar via befintligt nät.
En vanlig elbil såsom e-Golf förbrukar ca 12.7kWh/100km om man kör den vettigt.
Någon skeptisk själ som vill räkna ut hur många mil eller antal bilar enl ovan som körs 1500mil vardera 4 146GWh räcker till då? wink

Såklart nätet räcker till.   Gör de inte det så löser det sig smile

Knugcab
12 juni 2018 · 5 111 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Vadå bättre? Plastic is fantastic från Asien/Frankrike eller??

Och skillnaden mellan plasten i Sverige jämfört med Japan var nu ?   

Nu vill jag ha faktan av dig,  hur mycket återvunnen plast har volvo i sina bilar.  Hur mycket återvunnen aluminium har de i sina bilar.

Hur mycket svenskt stål var där nu i en volvo med?

Du har alltså totalt förträngt att min franska bil höll hög kvalitet.

?? Man behöver ingen fakta, det är känsla det handlar om. DACIA, RENÅ, TOYOTA osv är billiga bilar därav är kvalitén på inredningen billig hårdplast. Inget konstigt.

Jag har ägt Volvos så kallade "lyxvagn" 164. Där kan man snacka om att det kryllade av billig hårdplast invändigt. Billig att köpa var den dock definitivt inte som ny.

Senast redigerat av Knugcab (12 juni 2018)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang