Low skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Jag håller med. Samtidigt så tror jag på utvecklingen inom räckvidd och teknik. Vi får se om 5 år om inte marknaden för nya bilar ser helt annorlunda ut, och då blr man klura närmare på faktiska kostnader. Det i sin tur betyder att det kanske finns en bra begagnatmarknad om 10år där både inköp och räckvidd är duglig. Ja det kanske känns som långt dit, men om man tänker tillbaka till 2008 så är det inte så långt trots allt. Personligen har jag ytterst sällan behov av mer än 30mil så jag hoppas det tar mindre tid än så för min del samtidigt som min nästa bil nog ”bara” blir en hybrid.
Det kommer, förvånande vore nog annars, ske en utveckling när det gäller båda delarna. Och jag tror utöver det att många klarar sig med kortare räckvidd -egentligen-, än vad de tror.
Och om 10 år, om vi utgår från att batterierna inte tappar enorma mängder i kapacitet (vilket de då inte verkar göra, ska tilläggas) så är ju helt plötsligt alla "dyra" elbilar som kommer idag, med 50-60mil i räckvidd, nere i pris som för de flesta kommer vara fullt överkomliga.
Det kommer däremot bli intressant att se vad nästa "miljöbilsdebatt" blir om. Det jag menar är att om, låt säga, 10 år, när en stor (kanske rent av den största) delen av bruksbilsflottan i landet består av "minst" hybrider....vad blir då nästa steg? Det skulle ju, under rent spånande, kunna bli en batteridebatt exempelvis. I stil med "varför väljer folk bilar med de sämre och mer miljövidriga batterierna framför XXXXXXX". Men, det lär vi väl få veta då

Håller med, kommer garanterat nack o fördelar:-)
Man ska ju inte heller glömma att i mångt och mycket är det här ett...självlösande problem (i brist på bättre uttryck) för oss konsumenter. En dag kommer större delen av bilarna vara hybrider eller elbilar (eller vilka alternativ som må dyka upp). Åtminstone sett till dagligslädarna.
Problemet är väl till viss del att enligt vissa förespråkare, är det inte snart nog. Det skulle ha hänt redan förra veckan. Och alla som inte gör det aktiva valet idag, nu direkt, att köpa en bil med miljöbilsstämpel är dumma i huvudet, egoister och allmänt lågutbildade (kreti och pleti används ju som kärt uttryck....). Samtidigt var det inte direkt som så att alla förespråkare, det fanns säkert vissa, stod i kö för att köpa en miljöbil när de första gången spreds som uttryck från någon större biltillverkare.
Enligt vissa (jag förtydligar för sakens skull och för att slippa ett tjugotal sidors drabbel om det; inte enligt alla) experter är dock miljöräddandet redan kört om vi ens ska komma i närheten av att nå de mål vi satt upp. Skulle det betyda att man därför ska sluta försöka? Nej givetvis inte.
- - - - Edit - - - -
Självlösande för oss konsumenter under den förutsättningen att vi faktiskt köper nyare bilar. Vilket de flesta av oss trots allt gör när vi byter bil.
Senast redigerat av it_mutt (21 juni 2018)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!