Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Forum- och sitemoderator · 11 175 Inlägg
Skrivet 21 juni #1721

Till hösten införs en ny körcykel som tillverkarna måste följa som innebär att bilarna även körs i vanlig trafik med AC/värme påslagen till skillnad mot den förra. De får inte strippa bilen eller tejpa igen glipor i karossen. Vi kan nog tacka VAG för detta. Det kommer givetvis att utmynna i högre skatt.För samtliga fossildrivna fordon.

Undrar hur de behandlar plugin-bilar eller rena elbilar? Det återstår att se.

Förvisso tvivelaktig källa men läsvärt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tuff … onsskatten

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
5 577 Inlägg
Skrivet 21 juni #1722

Hybrid_ skrev:
Förvisso tvivelaktig källa men läsvärt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tuff … onsskatten

Från början skulle de höja skatten och lägga till bonus-malus.
Höjningen gick inte igenom så därför slapp vi det, just nu.

Hon/Henne
Evildan
Skrivet 21 juni #1723

Hybrid_ skrev:
Till hösten införs en ny körcykel som tillverkarna måste följa som innebär att bilarna även körs i vanlig trafik med AC/värme påslagen till skillnad mot den förra. De får inte strippa bilen eller tejpa igen glipor i karossen. Vi kan nog tacka VAG för detta. Det kommer givetvis att utmynna i högre skatt.För samtliga fossildrivna fordon.

Undrar hur de behandlar plugin-bilar eller rena elbilar? Det återstår att se.

Förvisso tvivelaktig källa men läsvärt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tuff … onsskatten

Detta har jag ältat i säkerligen två/tre år att fordonsskatterna kommer höjas rejält för skitgrisarna, utöver det som artikeln behandlar upprepar jag mig och påstår med ganska stor säkerhet att även äldre bilar kommer påverkas av beräkningarna precis som skedde i början av millenniumet. Detta i sin tur kommer göra att äldre högskattade fordon rasar i pris då ännu färre vill ha dom och kreti och pleti istället köper nya bilar med låga utsläpp. Eftersom nationen 2030 har som mål att vara fossiloberoende kommer detta att ske och dessutom på ett starkt ekonomiskt märkbart vis då det enda i princip som fungerar är att straffa Svennes elker företagens plånka.

1 267 Inlägg
Skrivet 22 juni #1724

Klassiker i detta land att straffa istället för att stimulera ett nytt beteende. Bonus malus gör ju ingenting särskilt för omställning av vagnparken. Alla kan ju inte köpa en ny bil bara sådär. Kolla på t. ex Tyskland som har väldigt generösa villkor för att byta in sin gamla skitgris.

Det är fortfarande en mycket god affär att tugga i sig en högre skatt jämfört med vad värdeminskningen  kostar på en nybil.

Senast redigerat av Soulman (22 juni )

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
Skrivet 22 juni #1725

Vad jag kan läsa belönas den som köper en ny miljösnällare bil med en statlig premie. Många skriver att rigeringän borde ge pengar så svenne kan köpa miljöbil, det är för håsicke precis vad som görs fast inte i form (denna gång) av höjd skrotpremie utan rabatt vid köp av ny bil.
Skrotpremien var ju ett gott incitament i tanken men det garanterade inte att den som skrotade sin bil köpte något mindre miljövidrigt utan kunde köpa en smutsigare begagnad bil, men bilparken förnyades ändock fast utan speciell fördel gällande köp av miljösnällare bil.

https://www.transportstyrelsen.se/bonusmalus

Forummoderator · 7 326 Inlägg
Skrivet 22 juni #1726

Den går väl lite i cirklar nu denna tråd. Tidens tand kommer förändra bilparken precis som den gjort i alla tider och det ger ju resultat för miljön, något som redan märks.

Jag servade, bytte alla däck och bromsbelägg på min gasguzzler för en massa pengar så nu får den stanna tills GS450h av nyare modellen kommit närmare min budget eller i minst 5 år vilket som nu inträffar först. Känns helt rätt att uppgradera från 3l v6 till 3.5l v6 den dagen det händer. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Forum- och sitemoderator · 11 175 Inlägg
Skrivet 22 juni #1727

Jag kan ju direkt se hur nybilsbeställningarna ser ut på daglig basis. Ska bli en intressant månad som kommer.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
2 145 Inlägg
Forummoderator · 7 326 Inlägg
Skrivet 22 juni #1729

Low skrev:
Lite halv kul

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … er-diesel/

Iofs ska man läsa noga, men visst fasen kommer kunderna få betala kalaset i framtiden. Inget snack om saken. Men just nu (och säkert i många år framöver) så är det tveklöst billigare med el per mil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
34 Inlägg
Skrivet 11 juli #1730

Äntligen någon som resonerar kring el bilens produktion/tillverkking samt hur elen för framdrivningen/laddningen framställs.

https://www.nyteknik.se/opinion/utslapp … ar-6922773

5 577 Inlägg
Skrivet 12 juli #1731

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/l … stockholm/

Miljövänliga elbilen som laddas via kolkraftverk, seems a bit twisted eh.

Hon/Henne
2 145 Inlägg
Skrivet 12 juli #1732

Kommer ändå ta 8-10 år innan folk förstår det😊

1 181 Inlägg
Skrivet 12 juli #1733

Mycket bra artikel. Något som då är av största intresse är hur svensken ska bli garanterad att elens ursprung är ren. Vi har ju ingen aning om exempel vattenfall lurar de som klickar i att de enbart vill ha vindkraft och även betalar extra för det.

Jag tror mera på biobränsle. Det bästa vore ju om det bilarna släpper ut är så att säga försumbart, att naturen klarar av att kompensera utsläppet.

3 223 Inlägg
Skrivet 12 juli #1734

Är extremt förvirrande detta måste jag säga.

Å ena sidan så finns dem som pekar på problemen och säger att el är smutsigt. Verkar komma från hyfsat trovärdiga källor och publiceras i Ny teknik. En tidskrift som jag läst tidigare och som man väll får anse som hyfsat serriös.

Och sedan kommer dom som säger precis tvärt om, elbilar är det bästa man kan ha osv.

Bygger på en rapport från Transport & Environment som jag aldrig hört talas om.

Vem har rätt? ingen aning.... Troligen har bägge sidor lite rätt...

3 223 Inlägg
Skrivet 12 juli #1735

Dr_Malus skrev:

zemet skrev:
Är extremt förvirrande detta måste jag säga.

Å ena sidan så finns dem som pekar på problemen och säger att el är smutsigt. Verkar komma från hyfsat trovärdiga källor och publiceras i Ny teknik. En tidskrift som jag läst tidigare och som man väll får anse som hyfsat serriös.

Och sedan kommer dom som säger precis tvärt om, elbilar är det bästa man kan ha osv.

Bygger på en rapport från Transport & Environment som jag aldrig hört talas om.

Vem har rätt? ingen aning.... Troligen har bägge sidor lite rätt...

https://www.nyteknik.se/ponIltIpIv-1531 … e1686d5808
"Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna"
Du kan också skriva i den debatten om du vill.

Jo jag såg att det var en debattartikel. Men NT sållar väll lite grann i vad dem publicerar antar jag.

En professor på en svensk högskola får väll anses som en serriös person tycker jag. Eftersom han forskar på förbränningsteknik bör han vara hyfsat insatt i ämnet.
Han skrev dessutom i sin debattartikel:

"Allt detta kan naturligtvis avfärdas som förbränningsforskarens krampaktiga försök att hålla liv i en förlegad teknik, men faktum är att min oro rör klimatet."

Dessutom länkades ju flera källor i debattartikeln.


Sen påstår jag inte att han har rätt, det jag pekade på är att det finns många källor som verkar trovärdiga på bägge sidor i frågan och för en person som inte själv forskar inom området så är det svårt att veta vad man skall tro.

Jag själv tror att Elen är framtiden.

2 145 Inlägg
Skrivet 12 juli #1736

Diesel är ointressant för mig. Är bensin bättre då?😀

2 706 Inlägg
Skrivet 12 juli #1737

Börjar bli jättetrött på detta nu, först så tjatas det att alla måste börja köra mer miljövänligt men sen ser ja bmw-mercedes osv osv tom kia kommer me brutala bilar som har effekt över 500hk, vad menas me detta? varför fortsätter dessa tillverkare komma me sånna kraftfula bilar`? om vi ska börja köra mer miljövänligt varför tillverkar bmw fortfarande m5or? senaste m5 har ju minst 600hk? kia stinger har typ 400hk? Varför???

Har inte sett en enda laddstation i min parkering och inte några alls i flera parkeringar där ja bor öht. Bor i västerort stockholm och finns vissa el uttag i köpcentrum osv men inga i vanliga parkeringar som tillhör bostäder. Hur ska ja göra? Kommer det finnas laddstationer överallt år 2030? där dom vill att det ska gå fossilfritt? eller kommer ja behöva betala 10.000kr i skatt varje år?

har kollegor på jobbet som har minst 7 mil rak sträcka till jobbet, vad måste dom skaffa? flera av dom behöver köra släp/hästsläp osv. Måste dom spara och köpa tesla eller?

Senast redigerat av panda666 (12 juli )

1 285 Inlägg
Skrivet 13 juli #1738

Fast är det verkligen så mycket mer miljövänligt att köpa batteribil där tillverkningsprocessen av batterier " som alla vet" släpper ut mer föroreningar under själva tillverkningen än vad en bensinsnål bil gör under sin livstid.
Vad säger att tillverkningsprocessen kommer bli bättre? Priset är ju väldigt avgörande för de flesta och miljö är ju inte på prioriteringslistan i utvecklingsländer.
E85 släpper ut 40% av motsvarande bensinbil. Dessutom kan ALLA nuvarande bilar konverteras. Henry Fords T-ford kunde köras på etanol. Jag säger inte att E85 är det bästa som finns men det är just nu j-vligt mycket bättre än Batteribilar sett globalt. Vem fan orkar ha en batteribil om man ska köra långa sträckor i Norrland. Var dumpas de extremt miljöovänliga batterierna när skiten skrotas? Som en annan post lagt in.. Elbilar är en återvändsgränd. Vätgas FTW

Of World · 2 309 Inlägg
Skrivet 13 juli #1739

Richtenb skrev:
Fast är det verkligen så mycket mer miljövänligt att köpa batteribil där tillverkningsprocessen av batterier " som alla vet" släpper ut mer föroreningar under själva tillverkningen än vad en bensinsnål bil gör under sin livstid.
Vad säger att tillverkningsprocessen kommer bli bättre? Priset är ju väldigt avgörande för de flesta och miljö är ju inte på prioriteringslistan i utvecklingsländer.
E85 släpper ut 40% av motsvarande bensinbil. Dessutom kan ALLA nuvarande bilar konverteras. Henry Fords T-ford kunde köras på etanol. Jag säger inte att E85 är det bästa som finns men det är just nu j-vligt mycket bättre än Batteribilar sett globalt. Vem fan orkar ha en batteribil om man ska köra långa sträckor i Norrland. Var dumpas de extremt miljöovänliga batterierna när skiten skrotas? Som en annan post lagt in.. Elbilar är en återvändsgränd. Vätgas FTW

Läser du längre bak i tråden så har det varit avklarat och konstaterats att det är miljövänligare med batteribil ändå.

Presidento saknar signatur
Fri fart för ett fritt folk! · 9 484 Inlägg
Skrivet 13 juli #1740

Richtenb skrev:
Fast är det verkligen så mycket mer miljövänligt att köpa batteribil där tillverkningsprocessen av batterier " som alla vet" släpper ut mer föroreningar under själva tillverkningen än vad en bensinsnål bil gör under sin livstid.
Vad säger att tillverkningsprocessen kommer bli bättre? Priset är ju väldigt avgörande för de flesta och miljö är ju inte på prioriteringslistan i utvecklingsländer.
E85 släpper ut 40% av motsvarande bensinbil. Dessutom kan ALLA nuvarande bilar konverteras. Henry Fords T-ford kunde köras på etanol. Jag säger inte att E85 är det bästa som finns men det är just nu j-vligt mycket bättre än Batteribilar sett globalt. Vem fan orkar ha en batteribil om man ska köra långa sträckor i Norrland. Var dumpas de extremt miljöovänliga batterierna när skiten skrotas? Som en annan post lagt in.. Elbilar är en återvändsgränd. Vätgas FTW

Batterierna i elbilarna kan återvinnas och man kan göra nya batterier av dom.   Men det stora problemet jsg ser med elbilar är att batterierna har en livslängd på cirka 10år. Problemet ät stt när bilarna är 10år gamla är det så dyrt att byta batterierna att bilens värde är under vad det kostar att byta batterierna vilket kommer göra att många elbilar skrotas istället för att fortsätter leva vilket belastar miljön mer än en något som håller 30-50år som en gammal Volvo Amazon.   Men jag läste en inttrssnt artikel där miljöpartister säger att det är bättre med våra gamla bilar. https://www.expressen.se/nyheter/mp-top … ;social=fb

Så följer inte dom som bestämmer reglerna sina egna regler så vetefan varför vi ska göra det..    Lär ju vara idioter som ger dom där nollorna en röst

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang