Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
31 maj 2017 ·

Det rullar sedan ca ett år tillbaka eldriven lastbil utanför Sandviken på en specialbyggd vägsträcka med luftledning likt järnvägen.
I Göteborg finns det eldrivna bussar som körs i passagerartrafik.

granadadr
31 maj 2017 · 7 290 Inlägg

aha är det det dem gör mot Falun då smile  ??

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
SportPilot Ubåtsingenjör
31 maj 2017 · 7 232 Inlägg

fast då kan man lika gärna använda tåg ... vill se en lastbil med ordentliga batterier som kan köra 100 mil på en laddning med full last

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
31 maj 2017 ·

SportPilot skrev:
fast då kan man lika gärna använda tåg ... vill se en lastbil med ordentliga batterier som kan köra 100 mil på en laddning med full last

Det är mångfalt dyrare att bygga spårväg  tillika lok och vagnar.
Byggs elnätet ut med snabbladdare och likt Mercedes ellastbil med längre räckvidd så är det nog ett fungerande alternativ till rälsbundna transporter.

Senast redigerat av Evildan (31 maj 2017)

SportPilot Ubåtsingenjör
31 maj 2017 · 7 232 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
fast då kan man lika gärna använda tåg ... vill se en lastbil med ordentliga batterier som kan köra 100 mil på en laddning med full last

Det är mångfalt dyrare att bygga spårväg  tillika lok och vagnar.

Fast väl där så är järnvägen effektivare, skulle även vilja påstå att den är säkrare
Vi behöver mer satsningar på järnvägen. Ska man sen lägga ner Bromma så behöver vi snabbare tåg också.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
31 maj 2017 · 7 232 Inlägg

granadadr skrev:

SportPilot skrev:
flytta in till stan och köp en cykel, det är jävligt miljövänligt


eldrivna lastbilar och fartyg hade däremot varit intressant

egentligen ÄR redan många fartyg eldrivna,, såg en dokumentär från ett varv,, motorn driver en gigantisk generator som driver en elmotor,, men kalla det eldrift njaaeee,,, wink hybrid wink hahahaha

mycket möjligt att det är så i vissa båtar idag smile Skulle dock gärna vilja veta varför ? Där borde ske någon extra energiförlust ?

Om jag inte minns helt fel så drivs Usas hangarfartyg av mindre kärnreaktorer, en bevisligen fungerande teknik. Nu när de nya kärnreaktorerna är så pass effektiva så är det något man bör titta på i större handelsfartyg också.

Hur som så är den stora uppgiften att påverka stora nationer som Kina och Indien att börja producera el på ett miljövänligare sätt. Även Tyskland, som tidigare hade en relativt miljövänlig energiproduktion men gick över till att elda brunkol, behöver ändra kurs och gå mot miljövänligare alternativ.

Senast redigerat av SportPilot (31 maj 2017)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
-MoNo
31 maj 2017 · 10 Inlägg

Ekvationen är inte helt så enkel. Dels så måste chaufförer stanna, så dom behöver inte kunna plöja 100 mil på en laddning. Med ett bra infrasystem så kan dom stanna och käka och ladda upp batterierna under tiden.
Dessutom så kanske åkerierna sparar in så pass mycket per mil att det kan vara ekonomiskt att använda el även om räckvidden är lite sämre.

I fråga om ellastbilar eller bilar så är frågan verkligen inte OM, det enda som kvarstår är NÄR.
Energi kommer att bli snudd på oändlig när vi löser batteriproblemet.

rcy
31 maj 2017 · 1 705 Inlägg

SportPilot skrev:
fast då kan man lika gärna använda tåg ... vill se en lastbil med ordentliga batterier som kan köra 100 mil på en laddning med full last

Tanken är att dom stora trafiklederna såsom motorvägar och riksvägar ska kunna utrustas med elledningar för lastbilar, så så länge lastbilarna rullar på dessa så går dom på el samt laddar batterierna.
Avstickarna in i städer körs sedan på batteri, lasten lossas, ny last på, och sen åker lastbilen upp på motorvägen och hakar in sig på elnätet igen. Allt på eldrift.
Räckvidden blir alltså inte begränsad till 100 mil utan snarare obegränsad så länge utbyggt elnät finns.

Det går inte att jämföra med tåg eftersom allt som körs på tåg ändå måste fraktas med lastbil sista biten. Att bygga räls fram till varenda slutpunkt är helt enkelt inte praktiskt genomförbart, så tåg kommer aldrig att kunna matcha lastbilens flexibilitet.

granadadr
31 maj 2017 · 7 290 Inlägg

rcy skrev:

SportPilot skrev:
fast då kan man lika gärna använda tåg ... vill se en lastbil med ordentliga batterier som kan köra 100 mil på en laddning med full last

Tanken är att dom stora trafiklederna såsom motorvägar och riksvägar ska kunna utrustas med elledningar för lastbilar, så så länge lastbilarna rullar på dessa så går dom på el samt laddar batterierna.
Avstickarna in i städer körs sedan på batteri, lasten lossas, ny last på, och sen åker lastbilen upp på motorvägen och hakar in sig på elnätet igen. Allt på eldrift.
Räckvidden blir alltså inte begränsad till 100 mil utan snarare obegränsad så länge utbyggt elnät finns.

Det går inte att jämföra med tåg eftersom allt som körs på tåg ändå måste fraktas med lastbil sista biten. Att bygga räls fram till varenda slutpunkt är helt enkelt inte praktiskt genomförbart, så tåg kommer aldrig att kunna matcha lastbilens flexibilitet.

precis å bussar kan köras på el i samma nät,, smile

TurbOla Reservdansk
31 maj 2017 · 6 271 Inlägg

Tanken är väl god, men hur sårbart är inte det systemet?

Se på vad som händer när tågen blir strömlösa. Kaos.

Nu skulle ju lastbilarna förvisso ha batteri, men betänk då att man varit inne i en stad, typ Stockholm, det varit lång trafikkö på vägen ut ur stan, batteriet är på väg mot att bli tomt, man ska ut på motorvägen och.... nej, strömavbrott.

Det var en jäkla fågel som kortslöt hela ellinjen, alla elfordon måste köras på batteri tills man lagat ledningen.

Alternativt terroristattack, eller främmande makt.

Plötsligt står hela motorvägen söderut mot Göteborg stilla, då alla lastbilar stannar för att spara på sina batterier.
Kylbilar, frysbilar med ömtålig last.

Och så vidare...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Djo
31 maj 2017 · 10 157 Inlägg

TurbOla skrev:
Tanken är väl god, men hur sårbart är inte det systemet?

Se på vad som händer när tågen blir strömlösa. Kaos.

Nu skulle ju lastbilarna förvisso ha batteri, men betänk då att man varit inne i en stad, typ Stockholm, det varit lång trafikkö på vägen ut ur stan, batteriet är på väg mot att bli tomt, man ska ut på motorvägen och.... nej, strömavbrott.

Det var en jäkla fågel som kortslöt hela ellinjen, alla elfordon måste köras på batteri tills man lagat ledningen.

Alternativt terroristattack, eller främmande makt.

Plötsligt står hela motorvägen söderut mot Göteborg stilla, då alla lastbilar stannar för att spara på sina batterier.
Kylbilar, frysbilar med ömtålig last.

Och så vidare...

Får väl ha dieselkraft verk och dra igång efter el ledningarna wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
rcy
1 juni 2017 · 1 705 Inlägg

TurbOla skrev:
Tanken är väl god, men hur sårbart är inte det systemet?

Se på vad som händer när tågen blir strömlösa. Kaos.

Nu skulle ju lastbilarna förvisso ha batteri, men betänk då att man varit inne i en stad, typ Stockholm, det varit lång trafikkö på vägen ut ur stan, batteriet är på väg mot att bli tomt, man ska ut på motorvägen och.... nej, strömavbrott.

Det var en jäkla fågel som kortslöt hela ellinjen, alla elfordon måste köras på batteri tills man lagat ledningen.

Alternativt terroristattack, eller främmande makt.

Plötsligt står hela motorvägen söderut mot Göteborg stilla, då alla lastbilar stannar för att spara på sina batterier.
Kylbilar, frysbilar med ömtålig last.

Och så vidare...

Dom bilar som trafikerar vägen idag har även konventionell motor eftersom systemet ännu inte är utbyggt, så jag ser inget hinder för att man även i framtiden kör med hybrider.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2017 · 17 486 Inlägg

Nu är förvisso källan -aftonbladet- minst sagt darrig. Men de har ju en källhänvisning i alla fall.

"Priset på elbilar kommer att sjunka kraftigt de kommande åren. Om mindre än tio år kommer de att vara billigare än bensinbilar, enligt en ny studie.
– Mycket talar för att omställningen accelererar, säger Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan."


http://www.aftonbladet.se/bil/a/QeeaJ/s … nsindrivna

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TurbOla Reservdansk
1 juni 2017 · 6 271 Inlägg

rcy skrev:
Dom bilar som trafikerar vägen idag har även konventionell motor eftersom systemet ännu inte är utbyggt, så jag ser inget hinder för att man även i framtiden kör med hybrider.

Det påståendet jag besvarade gällde lastbilar i godstrafik, där man har ett batteri som enda energikälla utanför elnätet längs motorvägen.

Om man inte snart kommer på en ny batterityp så tror jag det är lite ohållbart med lastbil med hybridteknik.

Dagens hybridbilar har ett mycket mindre batteri än rena elbilar. Det räcker någon mil, kanske ett par mil. Inte mer. Hybridsystem, eller dubbla energikällor, dvs vanlig förbränningsmotor och batteri tar upp oerhört mycket plats, bränsletank, bränslepumpar, avgassystem, m.m. Det blir inte riktigt optimalt.

Talar vi då om lastbilar som ska ha en totalvikt på 60 ton utan att förlora för mycket lastkapacitet blir det ännu svårare, om man ska stoppa in hybridsystem med 500 liters bränsletank, tryckluftstankar, batterier, m.m.

Senast redigerat av TurbOla (1 juni 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Djo
1 juni 2017 · 10 157 Inlägg

TurbOla skrev:

rcy skrev:
Dom bilar som trafikerar vägen idag har även konventionell motor eftersom systemet ännu inte är utbyggt, så jag ser inget hinder för att man även i framtiden kör med hybrider.

Det påståendet jag besvarade gällde lastbilar i godstrafik, där man har ett batteri som enda energikälla utanför elnätet längs motorvägen.

Om man inte snart kommer på en ny batterityp så tror jag det är lite ohållbart med lastbil med hybridteknik.

Dagens hybridbilar har ett mycket mindre batteri än rena elbilar. Det räcker någon mil, kanske ett par mil. Inte mer. Hybridsystem, eller dubbla energikällor, dvs vanlig förbränningsmotor och batteri tar upp oerhört mycket plats, bränsletank, bränslepumpar, avgassystem, m.m. Det blir inte riktigt optimalt.

Talar vi då om lastbilar som ska ha en totalvikt på 60 ton utan att förlora för mycket lastkapacitet blir det ännu svårare, om man ska stoppa in hybridsystem med 500 liters bränsletank, tryckluftstankar, batterier, m.m.

Batterier i rambalkarna kanske hade vart något på lastbilar ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TurbOla Reservdansk
1 juni 2017 · 6 271 Inlägg

Djo skrev:
Batterier i rambalkarna kanske hade vart något på lastbilar ?

Istället för förbränningsmotor, eller som komplement, á la hybrid?

Som sagt, lastvikten på lastbilar är väldigt viktig. Man måste ju kunna ta betalt för något, och ju mindre last, desto mindre betalt.

Har själv suttit och räknat på lastvikt när jag gjorde min C-utbildning, och en lastbil kanske klarar 30-40 ton rent konstruktionsmässigt, men när man räknar enligt vägtabellerna är man snart nere i 8-10 ton.

Börjar man då stjäla ytterligare några hundra kilo, eller något ton med extra batterier så blir ju lastbilen plötsligt både dyrare och mindre lönsam.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
rcy
2 juni 2017 · 1 705 Inlägg

TurbOla skrev:

Djo skrev:
Batterier i rambalkarna kanske hade vart något på lastbilar ?

Istället för förbränningsmotor, eller som komplement, á la hybrid?

Som sagt, lastvikten på lastbilar är väldigt viktig. Man måste ju kunna ta betalt för något, och ju mindre last, desto mindre betalt.

Har själv suttit och räknat på lastvikt när jag gjorde min C-utbildning, och en lastbil kanske klarar 30-40 ton rent konstruktionsmässigt, men när man räknar enligt vägtabellerna är man snart nere i 8-10 ton.

Börjar man då stjäla ytterligare några hundra kilo, eller något ton med extra batterier så blir ju lastbilen plötsligt både dyrare och mindre lönsam.

Men om du jämför den kostnaden med det du sparar in på att inte behöva köra på diesel?
Jag gissar att bränslekostnaden knappast är försumbar för dom flesta åkerier.

En konventionell lastbil som tar 500 kilo extra men går på diesel kontra en lastbil som tar 500kg mindre men går till 99% på el? Vad är mest lönsamt i längden?

Bennybira
2 juni 2017 · 480 Inlägg

SportPilot skrev:
...
Om jag inte minns helt fel så drivs Usas hangarfartyg av mindre kärnreaktorer, en bevisligen fungerande teknik.
...

Om man nu ska vara petig (vilket kanske vore bra i diskussioner som denna) så drivs hangarfartygen USA sjösatt utav ångturbiner. Samma gäller rysslands isbrytare och diverse andra "reaktordrivna" fartyg.

Detta innebär att själva drivningen kan fungera oavsett vad som skapar vattenångan / trycksatt "varmt" vatten.

För att förtydliga, ingenting märkvärdigt med att ha en kärnreaktor på en båt.
Precis samma teknik som man använder till strömförsörjning med kärnreaktorer.
Gammalt som gatan och förvånansvärt enkelt & driftsäkert.

Katastrof när det skiter sig dock big_smile

Fiat 127 (1977)
Evildan
2 juni 2017 ·

http://www.therpf.com/attachments/f9/mr-fusion-base-progress-mrfusion_screencap_101.jpg-238221d1380665828

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang