Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Low
5 juni 2019 · 3 313 Inlägg

Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.

Rätt intressant.

Jag har inget emot elbilar, och skulle själv klara mig fint med en elbil men för dyra att köpa.

Skulle alla köra elbilar så skulle jag inte bli förvånad att elpriset skulle gå upp enormt.


Samt är det intressant för mig som köper idag bilar som är värda 20-30k, Och är 15-20 år gamla.

Hur kommer elbilen kosta/vara när den är 15-20år gammal? Som gått åretrunt i Sveriges klimat? Dåliga batterier? Jag som har hållt på mycket med radiostyrt så blir batterier dåliga med tiden och även dem är dyra för en sån liten bil.


Ska bli kul se om man kommer kunna köpa 20 år gamla elbilar i framtiden, inte omöjligt då tekniken går så snabbt.

Själv tror jag på något förnyelse bart bränsle som också släpper ut mycket mindre, då kan elbilen ha det svårt.

caromania Forummoderator
5 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Low skrev:
Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.

Rätt intressant.

Jag har inget emot elbilar, och skulle själv klara mig fint med en elbil men för dyra att köpa.

Skulle alla köra elbilar så skulle jag inte bli förvånad att elpriset skulle gå upp enormt.


Samt är det intressant för mig som köper idag bilar som är värda 20-30k, Och är 15-20 år gamla.

Hur kommer elbilen kosta/vara när den är 15-20år gammal? Som gått åretrunt i Sveriges klimat? Dåliga batterier? Jag som har hållt på mycket med radiostyrt så blir batterier dåliga med tiden och även dem är dyra för en sån liten bil.


Ska bli kul se om man kommer kunna köpa 20 år gamla elbilar i framtiden, inte omöjligt då tekniken går så snabbt.

Själv tror jag på något förnyelse bart bränsle som också släpper ut mycket mindre, då kan elbilen ha det svårt.

Teslas fabrik använder väl ingen fossil el så i Teslabilarnas fall så haltar generaliseringen kraftigt.

Men att elpriserna skulle gå upp är även jag övertygad om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
alex992
5 juni 2019 · 3 Inlägg

Dom är ofta väldigt speciella i sin design och det är ju bara en utav sakerna. För många handlar det också om att exempelvis diesel och bensin alltid funnits men nu ska man börja köra elbil för miljöns skull och för några år sen var diesel bättre för miljön detta övertygar inte folk tillräckligt mycket att köpa en elbil. Sen är priserna oftast alldeles för höga på exempelvis Teslor mot andra bil märken som har bensin och diesel motorer. Det finns ju såklart billiga elbilar också men dom är oftast dåliga och extremt små vilket inte passar en familj. Hoppas den som startade denna tråd fått sina svar nu
Mvh/ Axel

Djo
5 juni 2019 · 10 157 Inlägg

Vi har inte råd, vad alla fått iden om att vi idag skulle tjäna så mycket bättre att vi har råd med denna skyhöga skatt på drivmedel vet jag inte.

Jag kan då säga att det svider rejält i plånboken och tanka är för stunden arbetslös, men när jag hade ett jobb gick det 3-4 tusen på jobbpendling detta på en lön på 15 efter skatt det är inte hållbart, specielt när jag pendlade som längst och la 6-7 men med samma lön.

Skulle Sverige gå bra nu nej det kan jag inte hålla med om överhuvudtaget det dras ner på allting lönerna håller samma nivåer och priserna på det mesta blir högre.

Sänk skatten med 50% eller höj lönerna med det samma (för vanliga arbetaren) är vad jag får anse rimligt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
5 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:
Vi har inte råd, vad alla fått iden om att vi idag skulle tjäna så mycket bättre att vi har råd med denna skyhöga skatt på drivmedel vet jag inte.

Jag kan då säga att det svider rejält i plånboken och tanka är för stunden arbetslös, men när jag hade ett jobb gick det 3-4 tusen på jobbpendling detta på en lön på 15 efter skatt det är inte hållbart, specielt när jag pendlade som längst och la 6-7 men med samma lön.

Skulle Sverige gå bra nu nej det kan jag inte hålla med om överhuvudtaget det dras ner på allting lönerna håller samma nivåer och priserna på det mesta blir högre.

Sänk skatten med 50% eller höj lönerna med det samma (för vanliga arbetaren) är vad jag får anse rimligt.

Om ”vi” är din familj så är det såklart så. Alla utgifter belastar självklart vissa sociala grupper hårt och så har det alltid varit. Att däremot svenskens köpkraft ökat råder det inget tvivel om. ”Vi” i det fallet är det svenska folket.

Tråkigt med jobb och lön. Tyvärr kanske du behöver fundera på att dra upp pinnarna och flytta dit där arbete finns eller skaffa dig en annan utbildning/starta eget. Pisstråkigt av mig att säga så, det vet jag, men situationen i glesbygden drabbas ju hårt i vår tid av centralisering etc. Det gillar inte jag heller!

Kass ekonomi är ingen bra huvudkudde, jag lider med dig Djo! Låter inte kul alls! sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Skalman
5 juni 2019 · 508 Inlägg

Jag kör på lokalproducerad soppa direkt från fabriken där jag bor.
Ingen fraktning då det kommer via rör från fabriken.
Billigare än mackarna.
Valmöjligheter vid pumpen på olika klimatalternativ.
1 dec 2015 togs beslut om att ta bort subventioner för denna soppa pga EU direktiv sägs det, jag ställer mig frågan Varför? Om vi nu ska få bort oljeberoendet och det är renare att köra på.
Folk väljer fel soppa pga politikerna väljer att driva fel politik, klimatet förlorar på att dom tog bort subventionen.
Det är att motarbeta branschen för omställning.
Se till så biobränslen subventioneras så vi når klimatmålet, klimatvänligare alternativ ska inte vara dyrare, det är så politiken ska styras.
Politikernas styrmedel är ineffektiv klimatpolitik, för dyr soppa vinner inte klimatet på, alla måste kunna använda bilen, bara folks ekonomi som blir sämre och varor blir dyrare, hela kedjan blir sämre som gör landet och befolkningen illa, möjligheter finns redan att bilen kan bli renare, bara den tankas med rätt soppa.
Att tillverka bilar är idag en klimatbelastning, ska vi byta ut bilar så ska dom största miljöbovarna skrotas för att få renare bilar då vinner klimatet, inte av att folk byter från en ren bil till någon i tron att den skulle vara renare, då är dom smutsiga fortfarande kvar, så ett alternativ är att införa skrotningspremie på klimatfarliga bilar och dom väljer renare alternativ.
Styr om men styr rätt för nu lider bara folket av politiken som drivs.

WilleG
5 juni 2019 · 185 Inlägg

caromania skrev:

SportPilot skrev:

Ivel skrev:
Det förekommer diskussioner i media gällande priset på fossila bränslen, många av de 2.0 som kräver lägre bränslepris åker runt i ganska törstiga fordon samt har dyra hobbyfordon såsom äldre bilar med V8, snabba motorcyklar eller en och annan snöskoter nämns, när media rapporterar från dessa protestmöten.
Mötena utmynnar ibland dessutom i att deltagarna kör runt med sina fordon för att visa att bränslet är dyrt, är det inte väldigt kontraproduktivt?
Å andra sidan har vi gruppen 3.0 som menar att priset på fossila bränslen bör höjas till förmån för etanol, HVO, elbilssubventioner för ombyggnation av fossilbil till elbil och subventioner/räntefria lån för köp av begagnad elbil, som ett miljöinitiativ.

Nej, bränslepriset har inget med vad din bil dricker att göra. 17kr/l är för mycket vare sig min bil dricker 2l/mil eller 0,5l/mil. Skatterna på bränslet är ett slag i luften, effekterna är försumbara för miljön, de är tyvärr desto större för vanligt folk på landsbygden, du vet personer som jobbar med tunga stenar på riktigt.

Köpkraften har ökat mycket i Sverige de senaste decennierna så vi har råd med mer. Samtidigt har inte literpriset ökat så mycket som man kan tro om man utgår från index, om än alls. Däremot har ju skatten blivit markant högre, vilket kompenserats med ett lägre pris.

Jag är kluven. Vi har lika bra råd idag som på 60-70-80talet, kanske till och med bättre råd (procent av lönen som går åt) att köpa drivmedel. Bilarna drar dessutom oftast mindre per mil.

Samtidigt så är svenska miljöskatter i ett världsperspektiv försumbara, ”ett slag i luften”, det är bara dyrt för oss utan att ge något. Vinsten blir då statliga medel, skatt som används för att betala vår välfärd. Nu hoppas jag och tror att de som läser i detta forum inte tillhör de 100-200 individer som ”berikar” internet med inlägg på Flashback som ideligen påpekar hur fruktansvärt dåligt det går för Sverige, utan jag tror och hoppas att vi, de flesta, alla (?) - åtminstone majoriteten inser att vi har både råd och att pengarna används där de behövs.

För den sakens skull så är det tamejfan inte häftigt att betala skatt, men för att låta Sverige förbli att vara ett av världens bästa länder så tycker jag personligen att det är värt det. Jupp. Jag röstar blått.

Nu handlar ju inte tråden om politik men.. Kan bara inte låta bli att påpeka att det är extremt mycket skattepengar som inte går till nån nytta alls. Nu tänker jag inte gå in på detalj vad det gäller men i min mening kan man ju eliminera en stor del av alla onödiga utgifter Sverige har och sänka skatten på drivmedel. Då går man ju plus minus noll?

Och nej, jag påpekar inte att det går "dåligt" Sverige. Vi har en fantastisk välfärd och jag skulle aldrig tveka att betala skatt så länge det går till nåt bra. Dock finns även stora brister vilket gör att man börjar fundera vart alla pengar tar vägen? Varför folket blir irriterade är ju för att skatterna höjs till ingen nytta och politikerna skyller på miljön.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
micke-wes
5 juni 2019 · 60 Inlägg

ja klimatpratet  har blivit en stor kassako för staten även andra länder  , man har börjat fundera hur det igentligen är för det finns trots allt forskare som menar att det som händer är naturligt med temperatur ökningar men dom vill inte media prata med.
Aftonbladet och andra tidningar inklusive radio verkar bara hitta forskare som säger att det är katastrof och att en massa städer ska hamna under vatten om det inte blir så så kommer dom nog inte prata med dom igen och tala om hur fel dom hade.

Low
6 juni 2019 · 3 313 Inlägg

Media, radio osv hittar exakt det dom vill höra.

Som Aftonbladet, hur många personer skriver artiklarna?, som sedan ska påverka med deras åsikt hela befolkningen? 

Vet inte hur hur många dem är men de har enormt mycket makt.

M123
6 juni 2019 · 962 Inlägg

Low skrev:
Media, radio osv hittar exakt det dom vill höra.

Som Aftonbladet, hur många personer skriver artiklarna?, som sedan ska påverka med deras åsikt hela befolkningen? 

Vet inte hur hur många dem är men de har enormt mycket makt.

Utan att ta ett ställningstagande så har dagens media barkar iväg att inte rapportera nyheter utan politiska budskap, en agenda dom sorterar vad vi ska få läsa, se och höra.
Vi har fått en väldigt stark politisk opposition från media och oavsett vad som skrivs för eller emot något gäller idag mer än någonsin att vara källkritisk.

Detta gäller alla budskap oavsett läger.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
6 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Grundfrågan har ju egentligen inget med pressen att göra men diskussionen kring källkritik har ju de senaste 20åren blivit lyft både i debatt och skolpolitik. Och inte utan anledning. Vi har ett antal historiska exempel som sticker ut i hur debatt vinklats för att gynna makthavarna, Tyskland på 30talet, McCarthyförhören i USA på 50talet och nu en ganska kraftig populistisk högervåg som blåser över Europa där internet används som redskap att föra fram en agenda. I samma anda har ju den ”vanliga” pressen förändrats i populistisk anda även den, men där är syftet kanske mer att sälja tidningar (reklamplatser). Tyvärr faller de då i just den populistiska fällan att skriva om sådant som verkar sälja. Dvs det som de politiska populisterna basunerar ut vilket ofta är rena felaktigheter och regelrätta lögner. Sammanfattat är det bara att konstatera att folk är idioter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2019 · 17 483 Inlägg

Press och media har stor skuld givetvis men tror att folk i allmänhet har upptäckt fördelen med en hybrid/elbil. Någon i kvarteret har ju garanterat en sådan numera.

Totalkostnaden är oslagbar. Vad den släpper ut kan väl kvitta om det är billigt att köra bilen? Många kan dessutom ful-ladda (Evildans uttryck) på jobbet eller liknande. Då blir det billigt att köra bil. Hellre fasta kostnader än höga rörliga.

Jag bara tala för mig själv som jobbar med nya Kia. Det säljs uteslutande pluginhybrider och rena elbilar. Deras så innan populära Ceed säljs bara med bensinmotor, en tråkig sådan dessutom. Deras SUVar drivs med diesel och är iskalla på marknaden. Visst, jag har en på lyften just nu men ska nog bli en firmabil gissar jag på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
6 juni 2019 · 3 329 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Press och media har stor skuld givetvis men tror att folk i allmänhet har upptäckt fördelen med en hybrid/elbil. Någon i kvarteret har ju garanterat en sådan numera.

Totalkostnaden är oslagbar. Vad den släpper ut kan väl kvitta om det är billigt att köra bilen? Många kan dessutom ful-ladda (Evildans uttryck) på jobbet eller liknande. Då blir det billigt att köra bil. Hellre fasta kostnader än höga rörliga.

Jag bara tala för mig själv som jobbar med nya Kia. Det säljs uteslutande pluginhybrider och rena elbilar. Deras så innan populära Ceed säljs bara med bensinmotor, en tråkig sådan dessutom. Deras SUVar drivs med diesel och är iskalla på marknaden. Visst, jag har en på lyften just nu men ska nog bli en firmabil gissar jag på.

Jag håller med dig här, ekonomiskt sett så är hybrid bra. Det märker jag då jag åkt diesel i ett halvår med skatt på 5100 (kvartal 1200) med förbrukning på 0.62 blandat. Priusen kör jag osnällt lätt på 0.45,dvs hårdkörning.. Åså skatten bara där tjänar jag in en del.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
caromania Forummoderator
6 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Press och media har stor skuld givetvis men tror att folk i allmänhet har upptäckt fördelen med en hybrid/elbil. Någon i kvarteret har ju garanterat en sådan numera.

Totalkostnaden är oslagbar. Vad den släpper ut kan väl kvitta om det är billigt att köra bilen? Många kan dessutom ful-ladda (Evildans uttryck) på jobbet eller liknande. Då blir det billigt att köra bil. Hellre fasta kostnader än höga rörliga.

Jag bara tala för mig själv som jobbar med nya Kia. Det säljs uteslutande pluginhybrider och rena elbilar. Deras så innan populära Ceed säljs bara med bensinmotor, en tråkig sådan dessutom. Deras SUVar drivs med diesel och är iskalla på marknaden. Visst, jag har en på lyften just nu men ska nog bli en firmabil gissar jag på.

Tack för att du tog tillbaka topic till ursprunget Hybrid_! För det är ju huvudet på spiken, ett betydligt billigare bilägande vad gäller totalkostnaden.

Sedan kan folk ha argument om varför just de inte vill ha en t ex hybridbil men det går aldrig att förneka ekonomin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
6 juni 2019 · 7 238 Inlägg

Att elbilar är miljömässigt snällare (än "fosilbilar") på den plats de brukas är oemotsägligt.
Men de är inte helt fria från emissioner - från däcken bland annat.
Hur ska vi får ström till dessa elbilar när Pågens i Malmö inte kan bygga en ny fabrik eftersom elkapaciteten redan nu slagit i taket.
Ett annat stort svenskt företag valde att flytta till andra sidan Östersjön i stället för att bygga nytt i Malmö.
Som grädde på moset ska den stora elproducenten i Malmö lägga ner sitt kraftverk( p g a det ökade skattetrycket).
Så rubriken borde vara: Varför ska vi köpa elbilar(för miljöns skull).
Om utvecklingen fortsätter i samma takt, beträffande utsläppen, som utvecklingen varit de senaste 30 åren, så når vi nog målen utan att tillverka allt större batterier, vilka som bekant vid tillverkningen alstrar lika stora utsläpp som en "fosilbil" under 20 till 30 års bruk.
Och då vet man ändå inte hur man ska destruera elbilsbatterierna, och vilka utsläpp denna "batteriskrotning" kommer att alstra.
Nej bästa sättet att få miljömässigt snällare bilar är att snegla på Japan och deras Kei-bilar.
Mindre bilar har mindre motorer, som drar mindre bränsle, som alstrar mindre emissioner.
Men vad tråkigt, och dyrt, för oss som har flera hobbybilar.
Sedan vet jag inte hur man(vänsterpolitikerna) har tänkt sig finansiera vägutbyggnad och -underhåll?
Många miljoner går nu till att subventionera elbilar och elcyklar.
Härutöver minskas intäkterna från vägtrafikskatten.
För att inte tala om hur staten hjälper till att finansiera "bilförmånsskattefrälset".
En enkät visar att den största delen av "hybriderna" aldrig körs på "ström"(trots att vissa av dem vintertid kan köras utan "fosilmotor" i ett par mil).

Man ska kanske inte ska grubbla allt för mycket på hur framtida väginvesteringar ska finansieras.
Man kan ändå inte påverka de som styr.

Sammanfattningsvis ska vi kanske vara tacksamma att inte fler köper "miljömässigt snällare bilar".

Suck!

Rogge97
6 juni 2019 · 7 Inlägg

Trött på snacket om miljön, falska nyheter. Vem bryr sig egentligen, moralnissar som tror att Jorden går under 2050...

Kör så det ryker!

P.S
Vill också tillägga att ni kanske bör köra ekonomiskt så länge bensinpriset ligger där det ligger .. smile

Senast redigerat av Rogge97 (6 juni 2019)

SportPilot Ubåtsingenjör
6 juni 2019 · 7 232 Inlägg

Rogge97 skrev:
Trött på snacket om miljön, falska nyheter. Vem bryr sig egentligen, moralnissar som tror att Jorden går under 2050...

Kör så det ryker!

P.S
Vill också tillägga att ni kanske bör köra ekonomiskt så länge bensinpriset ligger där det ligger .. smile

Jorden kommer gå under om 10 år, sen 60 talet

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
6 juni 2019 · 4 250 Inlägg

Djo skrev:
Vi har inte råd, vad alla fått iden om att vi idag skulle tjäna så mycket bättre att vi har råd med denna skyhöga skatt på drivmedel vet jag inte.

Jag kan då säga att det svider rejält i plånboken och tanka är för stunden arbetslös, men när jag hade ett jobb gick det 3-4 tusen på jobbpendling detta på en lön på 15 efter skatt det är inte hållbart, specielt när jag pendlade som längst och la 6-7 men med samma lön.

Skulle Sverige gå bra nu nej det kan jag inte hålla med om överhuvudtaget det dras ner på allting lönerna håller samma nivåer och priserna på det mesta blir högre.

Sänk skatten med 50% eller höj lönerna med det samma (för vanliga arbetaren) är vad jag får anse rimligt.

Du får inte ta illa upp och ja menar absolut inget illa me detta, jag sj och många andra som ja känner i stockholm tjänar klart mer än 20k efter skatt, känner flera än mig som tjänar tom över 23-25 k efter skatt, jag sj pendlar 6 mil om dan 3 fram och 3 tbax utan nån som helst trafik. Vet inte exakt vart du bor och varför du tjänar det du tjänar? vad jobbar du med om man får fråga? jag jobbar inom bilverkstads miljö men inte som mekaniker, mer åt fordonstest hållet. Jag kunde ha mer i lön än det jag har just nu men är skitnöjd endå för att jag har toppen kollegor och trivs med mitt arbete. Bensinpriset just nu skrämmer inte mig alls på något sätt, även om det blev 20kr/l,  just nu betalar ja typ kanske 1800 i månad för bensin. Det klarar min plånbok hur lätt som helst, har inga som helst andra fordon utan bara min ljuva gamla s60 automat.


Vet inte om jag är så övertygad om elbilens framtid, ser inga som helst laddstationer där jag bor överhuvudtaget här, finns i mackar och på donken men ingen på min parkering. Som många skrev tesla är aldeless för dyrt för min plånbok, 1 miljon? eller kanske typ 600-700k begagnad? dom flesta teslor jag får testa på jobbet har inte klarat att ha ens 300km i ladd efter fulladning, tänk som nån sa tidigare om man köper en som är 10 år gammal, vad för kapacitet kan ja förvänta mig? 200km max? jag har fortfarande inte en laddstation, kan regeringen montera en åt mig? eller måste min hyresvärd göra det? hur åker ja en längre sträcka? om ja vill åka runt sverige tex? har alla mackar laddstation me snabbladdning? tänk om mackens laddstationer är upptagna också?

Funderar lite också över det där om att det skulle krävas en diesel benz som kör runt 15.000mil för att komma i närheten av vad det har släppts för att bygga en tesla, vad är poängen då? Men hybrider är jag övertygad om iaf, kanske diesel/elbilar, om man kommer fram med nått sätt att göra diesel ännu renare och kombinera med el eller nått, då kanske man får det bästa av all värld.

Sist och inte minst så tror jag att sverige ligger bra till när det gäller klimatet jämfört med andra länder som usa/kina/ryssland kanske? vem ska tvinga dom att köra klimatsmart?

Sammy: köpte du ford igen? och grattis!



rants och skitsnack av en trött panda.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2019 · 13 744 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Press och media har stor skuld givetvis men tror att folk i allmänhet har upptäckt fördelen med en hybrid/elbil. Någon i kvarteret har ju garanterat en sådan numera.

Totalkostnaden är oslagbar. Vad den släpper ut kan väl kvitta om det är billigt att köra bilen? Många kan dessutom ful-ladda (Evildans uttryck) på jobbet eller liknande. Då blir det billigt att köra bil. Hellre fasta kostnader än höga rörliga.

Jag bara tala för mig själv som jobbar med nya Kia. Det säljs uteslutande pluginhybrider och rena elbilar. Deras så innan populära Ceed säljs bara med bensinmotor, en tråkig sådan dessutom. Deras SUVar drivs med diesel och är iskalla på marknaden. Visst, jag har en på lyften just nu men ska nog bli en firmabil gissar jag på.

Där jag bor finns det en Hybrid som jag sett.. Finns ju betydligt fler porschar.   En granne har 3st.. En annan har en gt3 och en Ferrari.    En annan har 2st Range Rover.  Så där jag bor är det ovanligt med hybrider och elbilar. Sätt en som fått besök av en med en Tesla.  Men det är ju inget fattigt område så dom skiter totalt i vad soppan eller bil skatten kostar bevisligen.    För den med Range roverna bytte från en xc90 och en v70 d5 till Range roverna.   Så det känns inte riktigt som att det fått folk att välja andra typer av miljövänligare bilar.  Just på min gata är jag den som kör mest miljövänlig bilen.    Jag har helt valt bil efter kostnaden för mig att tanka.  Nu tjänar vi okej både jag och min sambo. Men skulle inte lägga pengarna på ett lån för att köpa en elbil eller en Hybrid som det känns nu.  Då lever jag hellre fritt från lån som jag gjort hela mitt liv.

Senast redigerat av Growe (6 juni 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
6 juni 2019 · 4 250 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Press och media har stor skuld givetvis men tror att folk i allmänhet har upptäckt fördelen med en hybrid/elbil. Någon i kvarteret har ju garanterat en sådan numera.

Totalkostnaden är oslagbar. Vad den släpper ut kan väl kvitta om det är billigt att köra bilen? Många kan dessutom ful-ladda (Evildans uttryck) på jobbet eller liknande. Då blir det billigt att köra bil. Hellre fasta kostnader än höga rörliga.

Jag bara tala för mig själv som jobbar med nya Kia. Det säljs uteslutande pluginhybrider och rena elbilar. Deras så innan populära Ceed säljs bara med bensinmotor, en tråkig sådan dessutom. Deras SUVar drivs med diesel och är iskalla på marknaden. Visst, jag har en på lyften just nu men ska nog bli en firmabil gissar jag på.

Där jag bor finns det en Hybrid som jag sett.. Finns ju betydligt fler porschar.   En granne har 3st.. En annan har en gt3 och en Ferrari.    En annan har 2st Range Rover.  Så där jag bor är det ovanligt med hybrider och elbilar. Sätt en som fått besök av en med en Tesla.  Men det är ju inget fattigt område så dom skiter totalt i vad soppan eller bil skatten kostar bevisligen.    För den med Range roverna bytte från en xc90 och en v70 d5 till Range roverna.   Så det känns inte riktigt som att det fått folk att välja andra typer av miljövänligare bilar.  Just på min gata är jag den som kör mest miljövänlig bilen.    Jag har helt valt bil efter kostnaden för mig att tanka.  Nu tjänar vi okej både jag och min sambo. Men skulle inte lägga pengarna på ett lån för att köpa en elbil eller en Hybrid som det känns nu.  Då lever jag hellre fritt från lån som jag gjort hela mitt liv.

Det är ju det också man vill inte ha 300-400k i lån för en elbil eller whatever, finns roligare saker i livet som man kan lägga pengarna på än en bil. Hoppas vi inte behöver bli tvungna att ta lån för att köra miljövänligare, frågan är om det är ok att köra hybrid om 10-20 år? räcker det med en prius då eller måste alla i sverige köra 100%elbil`?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang