Djo skrev:
Vi har inte råd, vad alla fått iden om att vi idag skulle tjäna så mycket bättre att vi har råd med denna skyhöga skatt på drivmedel vet jag inte.
Jag kan då säga att det svider rejält i plånboken och tanka är för stunden arbetslös, men när jag hade ett jobb gick det 3-4 tusen på jobbpendling detta på en lön på 15 efter skatt det är inte hållbart, specielt när jag pendlade som längst och la 6-7 men med samma lön.
Skulle Sverige gå bra nu nej det kan jag inte hålla med om överhuvudtaget det dras ner på allting lönerna håller samma nivåer och priserna på det mesta blir högre.
Sänk skatten med 50% eller höj lönerna med det samma (för vanliga arbetaren) är vad jag får anse rimligt.
Du får inte ta illa upp och ja menar absolut inget illa me detta, jag sj och många andra som ja känner i stockholm tjänar klart mer än 20k efter skatt, känner flera än mig som tjänar tom över 23-25 k efter skatt, jag sj pendlar 6 mil om dan 3 fram och 3 tbax utan nån som helst trafik. Vet inte exakt vart du bor och varför du tjänar det du tjänar? vad jobbar du med om man får fråga? jag jobbar inom bilverkstads miljö men inte som mekaniker, mer åt fordonstest hållet. Jag kunde ha mer i lön än det jag har just nu men är skitnöjd endå för att jag har toppen kollegor och trivs med mitt arbete. Bensinpriset just nu skrämmer inte mig alls på något sätt, även om det blev 20kr/l, just nu betalar ja typ kanske 1800 i månad för bensin. Det klarar min plånbok hur lätt som helst, har inga som helst andra fordon utan bara min ljuva gamla s60 automat.
Vet inte om jag är så övertygad om elbilens framtid, ser inga som helst laddstationer där jag bor överhuvudtaget här, finns i mackar och på donken men ingen på min parkering. Som många skrev tesla är aldeless för dyrt för min plånbok, 1 miljon? eller kanske typ 600-700k begagnad? dom flesta teslor jag får testa på jobbet har inte klarat att ha ens 300km i ladd efter fulladning, tänk som nån sa tidigare om man köper en som är 10 år gammal, vad för kapacitet kan ja förvänta mig? 200km max? jag har fortfarande inte en laddstation, kan regeringen montera en åt mig? eller måste min hyresvärd göra det? hur åker ja en längre sträcka? om ja vill åka runt sverige tex? har alla mackar laddstation me snabbladdning? tänk om mackens laddstationer är upptagna också?
Funderar lite också över det där om att det skulle krävas en diesel benz som kör runt 15.000mil för att komma i närheten av vad det har släppts för att bygga en tesla, vad är poängen då? Men hybrider är jag övertygad om iaf, kanske diesel/elbilar, om man kommer fram med nått sätt att göra diesel ännu renare och kombinera med el eller nått, då kanske man får det bästa av all värld.
Sist och inte minst så tror jag att sverige ligger bra till när det gäller klimatet jämfört med andra länder som usa/kina/ryssland kanske? vem ska tvinga dom att köra klimatsmart?
Sammy: köpte du ford igen? och grattis!
rants och skitsnack av en trött panda.