torsen skrev:
Att elbilar är miljömässigt snällare (än "fosilbilar") på den plats de brukas är oemotsägligt.
Men de är inte helt fria från emissioner - från däcken bland annat.
Hur ska vi får ström till dessa elbilar när Pågens i Malmö inte kan bygga en ny fabrik eftersom elkapaciteten redan nu slagit i taket.
Ett annat stort svenskt företag valde att flytta till andra sidan Östersjön i stället för att bygga nytt i Malmö.
Som grädde på moset ska den stora elproducenten i Malmö lägga ner sitt kraftverk( p g a det ökade skattetrycket).
Så rubriken borde vara: Varför ska vi köpa elbilar(för miljöns skull).
Om utvecklingen fortsätter i samma takt, beträffande utsläppen, som utvecklingen varit de senaste 30 åren, så når vi nog målen utan att tillverka allt större batterier, vilka som bekant vid tillverkningen alstrar lika stora utsläpp som en "fosilbil" under 20 till 30 års bruk.
Och då vet man ändå inte hur man ska destruera elbilsbatterierna, och vilka utsläpp denna "batteriskrotning" kommer att alstra.
Nej bästa sättet att få miljömässigt snällare bilar är att snegla på Japan och deras Kei-bilar.
Mindre bilar har mindre motorer, som drar mindre bränsle, som alstrar mindre emissioner.
Men vad tråkigt, och dyrt, för oss som har flera hobbybilar.
Sedan vet jag inte hur man(vänsterpolitikerna) har tänkt sig finansiera vägutbyggnad och -underhåll?
Många miljoner går nu till att subventionera elbilar och elcyklar.
Härutöver minskas intäkterna från vägtrafikskatten.
För att inte tala om hur staten hjälper till att finansiera "bilförmånsskattefrälset".
En enkät visar att den största delen av "hybriderna" aldrig körs på "ström"(trots att vissa av dem vintertid kan köras utan "fosilmotor" i ett par mil).
Man ska kanske inte ska grubbla allt för mycket på hur framtida väginvesteringar ska finansieras.
Man kan ändå inte påverka de som styr.
Sammanfattningsvis ska vi kanske vara tacksamma att inte fler köper "miljömässigt snällare bilar".
Suck!