Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

xXSammy
6 juni 2019 · 6 570 Inlägg

panda666 skrev:
Vet inte om jag är så övertygad om elbilens framtid, ser inga som helst laddstationer där jag bor överhuvudtaget här, finns i mackar och på donken men ingen på min parkering. Som många skrev tesla är aldeless för dyrt för min plånbok, 1 miljon? eller kanske typ 600-700k begagnad? dom flesta teslor jag får testa på jobbet har inte klarat att ha ens 300km i ladd efter fulladning, tänk som nån sa tidigare om man köper en som är 10 år gammal, vad för kapacitet kan ja förvänta mig? 200km max? jag har fortfarande inte en laddstation, kan regeringen montera en åt mig? eller måste min hyresvärd göra det? hur åker ja en längre sträcka? om ja vill åka runt sverige tex? har alla mackar laddstation me snabbladdning? tänk om mackens laddstationer är upptagna också?

Sammy: köpte du ford igen? och grattis!

Klart jag köpte Ford.. vad annars (:

Sen tror jag inte att det kommer bli laddstationer vid bostäderna, om inte hyresvärdarna höjer hyran då men då blir det "varför ska vi betala 500kr mer i månaden när vi inte ens har en bil" ovs...
Butiker och tankstationer kommer ha dem istället, för då kan de locka till sig kunder som kanske bara egentligen vill ladda bilen, men slutar upp med att köpa onödiga saker i butiken.

Vad kan du förvänta dig av en 10år gammal bil? Att den kanske drar någon deciliter mer olja :p

De/Dem
panda666
6 juni 2019 · 4 250 Inlägg

xXSammy skrev:

panda666 skrev:
Vet inte om jag är så övertygad om elbilens framtid, ser inga som helst laddstationer där jag bor överhuvudtaget här, finns i mackar och på donken men ingen på min parkering. Som många skrev tesla är aldeless för dyrt för min plånbok, 1 miljon? eller kanske typ 600-700k begagnad? dom flesta teslor jag får testa på jobbet har inte klarat att ha ens 300km i ladd efter fulladning, tänk som nån sa tidigare om man köper en som är 10 år gammal, vad för kapacitet kan ja förvänta mig? 200km max? jag har fortfarande inte en laddstation, kan regeringen montera en åt mig? eller måste min hyresvärd göra det? hur åker ja en längre sträcka? om ja vill åka runt sverige tex? har alla mackar laddstation me snabbladdning? tänk om mackens laddstationer är upptagna också?

Sammy: köpte du ford igen? och grattis!

Klart jag köpte Ford.. vad annars (:

Sen tror jag inte att det kommer bli laddstationer vid bostäderna, om inte hyresvärdarna höjer hyran då men då blir det "varför ska vi betala 500kr mer i månaden när vi inte ens har en bil" ovs...
Butiker och tankstationer kommer ha dem istället, för då kan de locka till sig kunder som kanske bara egentligen vill ladda bilen, men slutar upp med att köpa onödiga saker i butiken.

Vad kan du förvänta dig av en 10år gammal bil? Att den kanske drar någon deciliter mer olja :p

lol om det du säger kommer att hända då är el verkligen inte för mig, ska alla trängas om att ladda sin bil medans dom handlar?^^ blir att köra vanligt bränsle fram tills politikerna förstör allt då. ja folk kör ju skitgamla bilar som fortfarande funkar och går bra, vad kommer en leaf eller zoe eller tesla ha för kapacitet om säg 20 år? eller klarar batterierna så pass länge? kommer behöva ny batteri? tesla ljuger förresten tror ja om räckviden, har aldrig sett en tesla som har längre räckvid än 300km på full ladd, står det inte på deras hemsida att räckviden för en ny tesla typ värstingmodellen ska klara över 500km? drömsiffror tror ja,

KenthIJ
6 juni 2019 · 1 465 Inlägg

Ivel skrev:

torsen skrev:
Att elbilar är miljömässigt snällare (än "fosilbilar") på den plats de brukas är oemotsägligt.
Men de är inte helt fria från emissioner - från däcken bland annat.
Hur ska vi får ström till dessa elbilar när Pågens i Malmö inte kan bygga en ny fabrik eftersom elkapaciteten redan nu slagit i taket.
Ett annat stort svenskt företag valde att flytta till andra sidan Östersjön i stället för att bygga nytt i Malmö.
Som grädde på moset ska den stora elproducenten i Malmö lägga ner sitt kraftverk( p g a det ökade skattetrycket).
Så rubriken borde vara: Varför ska vi köpa elbilar(för miljöns skull).
Om utvecklingen fortsätter i samma takt, beträffande utsläppen, som utvecklingen varit de senaste 30 åren, så når vi nog målen utan att tillverka allt större batterier, vilka som bekant vid tillverkningen alstrar lika stora utsläpp som en "fosilbil" under 20 till 30 års bruk.
Och då vet man ändå inte hur man ska destruera elbilsbatterierna, och vilka utsläpp denna "batteriskrotning" kommer att alstra.
Nej bästa sättet att få miljömässigt snällare bilar är att snegla på Japan och deras Kei-bilar.
Mindre bilar har mindre motorer, som drar mindre bränsle, som alstrar mindre emissioner.
Men vad tråkigt, och dyrt, för oss som har flera hobbybilar.
Sedan vet jag inte hur man(vänsterpolitikerna) har tänkt sig finansiera vägutbyggnad och -underhåll?
Många miljoner går nu till att subventionera elbilar och elcyklar.
Härutöver minskas intäkterna från vägtrafikskatten.
För att inte tala om hur staten hjälper till att finansiera "bilförmånsskattefrälset".
En enkät visar att den största delen av "hybriderna" aldrig körs på "ström"(trots att vissa av dem vintertid kan köras utan "fosilmotor" i ett par mil).

Man ska kanske inte ska grubbla allt för mycket på hur framtida väginvesteringar ska finansieras.
Man kan ändå inte påverka de som styr.

Sammanfattningsvis ska vi kanske vara tacksamma att inte fler köper "miljömässigt snällare bilar".

Suck!

Tillverkningen av även fossiler genererar utsläpp, LCA, livscykelanalyserna påvisar att en elbil totalt sett under sin livstid släpper ut färre och mindre mängder av skadliga ämnen än fossilbilar och då är inte ens den skitiga oljehanteringen inberäknad.

Återvinning av hydrid och elbilsbatterier existerar, 98% kan återvinnas. En lösning är att om batteriet tappar effekt kan det installeras som nödbatteri till hemmet, kanske intresserar en "prepper" som dig?

Mycket av finanserna till vägunderhåll skulle kunna komma från minskade omkostnader inom sjukvården om luften vi andas blir mindre förorenad.

Elcyklar finns det inga subventioner för sedan ett halvår i och med den servettbudget som röstades igenom, däremot kvarstår bidrag till elbilsköp. Ergo: ingen statlig hjälp att köpa ett relativt billigt klimatsmart bilalternativ såsom elcykeln är utan statlig hjälp, för istället ge bidragen till de som har lite bättre ställt och kan köpa en elbil.

Blir bränslepriset högre skulle förmodligen fler med PHEV orka plugga i kontakten då eldriftens energiåtgång är en bråkdel av bränsledriften.

Att snöa in på att allt miljösnällare utmynnar i elbilar är väl ändå lite snävt tänkt? Det finns andra alternativ även när det gäller vanliga förbränningsmotorer såsom etanol, vilket både sveriges vanligaste transportlåda, från Hisingen/Gent/Kina eller var fasiken V70II slängdes ihop, kan drivas med samt även den populära men ändå prisvärda SAAB 95.
Det finns även HVO för dieselmotorer och inte minst för omoderna okonverterbara bensinmotorer, syntetisk bensin viljet torde passa hobbybilister perfekt, ett bränsle bättre och renare för motorn med bibehållen funktion. Jag menar, har man en hobbybil man kör 200-300 mil om året så vad spelar bränslepriset för roll i det stora hela ekonomiskt sett. Klämmer skön för de futtiga pengarna i sammanhanget får man nog fortsätta äta lövbiff istället för fläskfilé. roll

Den som aldrig höjer blicken blir kvar i sina väl intrampade fotspår.

Vet inte om motorerna i vår Auris TS HSD 2014 och Prius+ 2016/17 räknas som omoderna men... Finns det syntetisk (fossilfri) bensin, tillgänglig för privatpersoner, som går att köra dem på ?
(har bara hittat det här)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 96&p=2

micke-wes
6 juni 2019 · 60 Inlägg

sen vill dom att vi ska minska vår elförbrukning i hemmen det rimmar dåligt med att vi ska köpa en elbil allihop och ladda den kanske varje dag(värst vintertid) vissa kanske måste ha 2st som ska laddas över natten och dom flesta arbetsplatser måste ha laddstolpar åt sina anställda,jag tror inte det är riktigt genomtänkt.
det finns många problem att lösa innan alla kan köra runt i en sån.

KenthIJ
6 juni 2019 · 1 465 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:

Tillverkningen av även fossiler genererar utsläpp, LCA, livscykelanalyserna påvisar att en elbil totalt sett under sin livstid släpper ut färre och mindre mängder av skadliga ämnen än fossilbilar och då är inte ens den skitiga oljehanteringen inberäknad.

Återvinning av hydrid och elbilsbatterier existerar, 98% kan återvinnas. En lösning är att om batteriet tappar effekt kan det installeras som nödbatteri till hemmet, kanske intresserar en "prepper" som dig?

Mycket av finanserna till vägunderhåll skulle kunna komma från minskade omkostnader inom sjukvården om luften vi andas blir mindre förorenad.

Elcyklar finns det inga subventioner för sedan ett halvår i och med den servettbudget som röstades igenom, däremot kvarstår bidrag till elbilsköp. Ergo: ingen statlig hjälp att köpa ett relativt billigt klimatsmart bilalternativ såsom elcykeln är utan statlig hjälp, för istället ge bidragen till de som har lite bättre ställt och kan köpa en elbil.

Blir bränslepriset högre skulle förmodligen fler med PHEV orka plugga i kontakten då eldriftens energiåtgång är en bråkdel av bränsledriften.

Att snöa in på att allt miljösnällare utmynnar i elbilar är väl ändå lite snävt tänkt? Det finns andra alternativ även när det gäller vanliga förbränningsmotorer såsom etanol, vilket både sveriges vanligaste transportlåda, från Hisingen/Gent/Kina eller var fasiken V70II slängdes ihop, kan drivas med samt även den populära men ändå prisvärda SAAB 95.
Det finns även HVO för dieselmotorer och inte minst för omoderna okonverterbara bensinmotorer, syntetisk bensin viljet torde passa hobbybilister perfekt, ett bränsle bättre och renare för motorn med bibehållen funktion. Jag menar, har man en hobbybil man kör 200-300 mil om året så vad spelar bränslepriset för roll i det stora hela ekonomiskt sett. Klämmer skön för de futtiga pengarna i sammanhanget får man nog fortsätta äta lövbiff istället för fläskfilé. roll

Den som aldrig höjer blicken blir kvar i sina väl intrampade fotspår.

Vet inte om motorerna i vår Auris TS HSD 2014 och Prius+ 2016/17 räknas som omoderna men... Finns det syntetisk (fossilfri) bensin, tillgänglig för privatpersoner, som går att köra dem på ?
(har bara hittat det här)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 96&p=2

Priusmotorerna skulle fungera utmärkt på syntetbensin om man inte etanolkonverterar dom. Jag tänker som omoderna mera motorer såsom Torsens 602cc deux chevaux-vapeur (Citroën 2CV) eller de stora amerikanska åttorna osv.
På Island framställs syntetisk bensin och VAG experimenterar framgångsrikt (enligt deras pressuppgifter) med E-bensin utöver deras E-diesel, men det finns inte i nuläget rent att köpa på mackarna.
Däremot innehåller exempelvis OKQ8 GoEasy 5% etanol och upptill 8% biobensin, 13 procent totalt som minskar koldioxidutsläppen.
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/bensin/

Tackar för tips och länk.

OK får byta (från Cirkel K) till OKQ8 qickt då

dkws2
6 juni 2019 · 176 Inlägg

för att konsumtion inte är miljövänligt.

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Knugcab
6 juni 2019 · 5 111 Inlägg

Jo, att Sverige inte har någon egen olja är för en som mig som ligger och upprepar "självförsörjningsgrad.. självförsörjningsgrad.... självförsörjningsgrad...." i sömnen en anledning till att jag inte gillar vårt oljeberoende. Det märkliga är att alla blivit såna oljekramare nu. Om vi lämnar bilar som tankas med samma bränsle som en Atari 2600 för en stund, och håller oss till kolv- och rotationsmotorer, så verkar folk vara så anti till allt som har med forskning på biobränslen att göra så det är rent sanslöst? Visst, sockerrörsetanol eller diesel utspädd med palmolja har så klart sina (stora) nackdelar, men när jag hör folk resonera så är jag 110% säker på att om det rent hypotetiskt skulle komma ett helt utsläppsfritt bränsle, producerat i Sverige, för två kronor litern som de bara skulle kunna spola ner i tanken på sina sunkiga 142or rakt av och få en 20%ig effektökning och en motsvarande sänkning av förbrukningen på köpet så skulle det fortfarande låta "öäääähhhh värdelöst bööööääääh bänsiiiiiin!" om dessa människor. Samma människor som annars sitter och har konspirationsteorier om hur oljebolagen köpt upp alla mirakelförgasare och motorer som går på vatten.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2019 · 13 742 Inlägg

Knugcab skrev:
Jo, att Sverige inte har någon egen olja är för en som mig som ligger och upprepar "självförsörjningsgrad.. självförsörjningsgrad.... självförsörjningsgrad...." i sömnen en anledning till att jag inte gillar vårt oljeberoende. Det märkliga är att alla blivit såna oljekramare nu. Om vi lämnar bilar som tankas med samma bränsle som en Atari 2600 för en stund, och håller oss till kolv- och rotationsmotorer, så verkar folk vara så anti till allt som har med forskning på biobränslen att göra så det är rent sanslöst? Visst, sockerrörsetanol eller diesel utspädd med palmolja har så klart sina (stora) nackdelar, men när jag hör folk resonera så är jag 110% säker på att om det rent hypotetiskt skulle komma ett helt utsläppsfritt bränsle, producerat i Sverige, för två kronor litern som de bara skulle kunna spola ner i tanken på sina sunkiga 142or rakt av och få en 20%ig effektökning och en motsvarande sänkning av förbrukningen på köpet så skulle det fortfarande låta "öäääähhhh värdelöst bööööääääh bänsiiiiiin!" om dessa människor. Samma människor som annars sitter och har konspirationsteorier om hur oljebolagen köpt upp alla mirakelförgasare och motorer som går på vatten.

det tror inte jag..   har alltid testat dom nya bränslena..  köra min gamla 2liters Vento på e85 när det kom. 

men många är nog lite nervösa efter fjaskot med miljödieseln som slog tvärnit i alla dieselmotorer för att skiten växte.  Vi hade väldiga problem på jobbet igensatta bränslesystem på bussarna på jobbet..  det var någon buss varje vecka som knappt gick framåt..  så nog är man lite försiktig med nya saker.  Men tror alla som är bilintreserade är nyfiken på nya bränslen till sina befintliga bilar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Knugcab
6 juni 2019 · 5 111 Inlägg

Growe skrev:

Knugcab skrev:
Jo, att Sverige inte har någon egen olja är för en som mig som ligger och upprepar "självförsörjningsgrad.. självförsörjningsgrad.... självförsörjningsgrad...." i sömnen en anledning till att jag inte gillar vårt oljeberoende. Det märkliga är att alla blivit såna oljekramare nu. Om vi lämnar bilar som tankas med samma bränsle som en Atari 2600 för en stund, och håller oss till kolv- och rotationsmotorer, så verkar folk vara så anti till allt som har med forskning på biobränslen att göra så det är rent sanslöst? Visst, sockerrörsetanol eller diesel utspädd med palmolja har så klart sina (stora) nackdelar, men när jag hör folk resonera så är jag 110% säker på att om det rent hypotetiskt skulle komma ett helt utsläppsfritt bränsle, producerat i Sverige, för två kronor litern som de bara skulle kunna spola ner i tanken på sina sunkiga 142or rakt av och få en 20%ig effektökning och en motsvarande sänkning av förbrukningen på köpet så skulle det fortfarande låta "öäääähhhh värdelöst bööööääääh bänsiiiiiin!" om dessa människor. Samma människor som annars sitter och har konspirationsteorier om hur oljebolagen köpt upp alla mirakelförgasare och motorer som går på vatten.

det tror inte jag..   har alltid testat dom nya bränslena..  köra min gamla 2liters Vento på e85 när det kom. 

men många är nog lite nervösa efter fjaskot med miljödieseln som slog tvärnit i alla dieselmotorer för att skiten växte.  Vi hade väldiga problem på jobbet igensatta bränslesystem på bussarna på jobbet..  det var någon buss varje vecka som knappt gick framåt..  så nog är man lite försiktig med nya saker.  Men tror alla som är bilintreserade är nyfiken på nya bränslen till sina befintliga bilar.

Nja, du och jag kanske, nu väcker du minnen av när jag provade att öka på inblandningen mer och mer i min Sierra och parkerade hos en kompis som råkades yttra att "fan vad det luktar sprit" samtidigt som hans något alkoholiserade granne dök upp och i panik bortförklarade sig med "NEJ NEJ NEJ, JAG HAR BARA DRUCKIT EN STARKÖL!". Men det är nog som du säger, vi som är intresserade av bilar och teknik är ändå intresserade av att prova grejer många gånger, jag tänkte väl inte på bilintresserade specifikt nu utan folk i allmänhet, jag har ju hört deras resonemang, men det är klart, de är väl mer rädda för sådant de inte känner till.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dasboot
7 juni 2019 · 441 Inlägg

Jag har en laddhybrid som förmånsbil på firman och haft den i 6månader och kört 1500mil hitintills. Visst nu kommer jag bara 6mil på bara el, men kan fortfarande åka till och från jobbet på en laddning. Samt att jag under dagtid har möjlighet att ladda på jobbet och hos kunder.

Det går inte att komma ifrån att dessa är betydligt billigare att ha än vanliga fossila bilar. Nu bor jag i en förort i sthlm så jag har inte samma sträckor som de på landsbygden. Men för oss storstadsbor så är det bra mellanting.

Min nästa förmånsbil blir förhoppningsvis en el-bil, samt min nästa privata bil blir antingen en laddhybrid eller en el-bil.

Jag tycker personligen att det är bra att priserna på drivmedel ökar. Det påtvingar en snabbare omställning eller alternativa drivmedel.

Sen så vet jag flera som bor på "landet" och jobbar i de större städerna och gnäller på att de har långt till jobben. Trots att de kommunerna som de bor i skriker efter samma typ av tjänster.  Nackdelen då är att lönen är lägre, men i de flesta av fallen så äter bensinen upp mellanskillnaden mellan de två jobben.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juni 2019 · 14 054 Inlägg

Läste detta på Expressen nyss: https://www.expressen.se/debatt/elbrist … or-ygeman/

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
7 juni 2019 · 6 570 Inlägg

Vettemannen skrev:
Läste detta på Expressen nyss: https://www.expressen.se/debatt/elbrist … or-ygeman/

/Benny

Hade elen kostat dubbla priset (exempel) så hade elnätet nog inte varit ett problem, påstår att folk slösar för mycket.

Jag betalade inte för elen när jag bodde i Kiruna, släckte efter mig ändå. Men vet om en som lät allt stå på för att "jag betalar ju ändå inte"

De/Dem
Low
7 juni 2019 · 3 311 Inlägg

Om det går så himla bra för Sverige, varför ska man straffa vanligt folk och öka kostnaderna?

Går det så himla bra så, ta fram något bättre drivmedel som är bättre, o rimlig pris, sedan höj priset på fossila bränslen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juni 2019 · 14 054 Inlägg

xXSammy skrev:

Vettemannen skrev:
Läste detta på Expressen nyss: https://www.expressen.se/debatt/elbrist … or-ygeman/

/Benny

Hade elen kostat dubbla priset (exempel) så hade elnätet nog inte varit ett problem, påstår att folk slösar för mycket.

Jag betalade inte för elen när jag bodde i Kiruna, släckte efter mig ändå. Men vet om en som lät allt stå på för att "jag betalar ju ändå inte"

Ja, det där är ju en konstig inställning! På nåt sätt betalar denna ändå för elen, kanske genom att hyrorna höjs eller nåt sånt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
7 juni 2019 · 5 087 Inlägg

Kommer bli lika dyrt att åka el/hybrid bil så småningom. Staten behöver sina pengar. Så när det inte går att skylla på miljön längre så kommer det något nytt.

Sverige kan inte gå speciellt bra just nu. Varenda kommun här i kring visar stora underskott i ekonomin och skolor, förskolor läggs ned. Kommunen skär ner på folk. Tandvård och sjukvård finns knappt längre och har väntetid på månader/år.
Måste finnas bättre och effektivare sätt att spara på miljön än att skatta sönder ett fåtal länder. Alla måste givetvis dra sitt strå till stacken men några få kan inte göra allt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
7 juni 2019 · 7 230 Inlägg

dasboot skrev:
Jag har en laddhybrid som förmånsbil på firman och haft den i 6månader och kört 1500mil hitintills. Visst nu kommer jag bara 6mil på bara el, men kan fortfarande åka till och från jobbet på en laddning. Samt att jag under dagtid har möjlighet att ladda på jobbet och hos kunder.

Det går inte att komma ifrån att dessa är betydligt billigare att ha än vanliga fossila bilar. Nu bor jag i en förort i sthlm så jag har inte samma sträckor som de på landsbygden. Men för oss storstadsbor så är det bra mellanting.

Min nästa förmånsbil blir förhoppningsvis en el-bil, samt min nästa privata bil blir antingen en laddhybrid eller en el-bil.

Jag tycker personligen att det är bra att priserna på drivmedel ökar. Det påtvingar en snabbare omställning eller alternativa drivmedel.

Sen så vet jag flera som bor på "landet" och jobbar i de större städerna och gnäller på att de har långt till jobben. Trots att de kommunerna som de bor i skriker efter samma typ av tjänster.  Nackdelen då är att lönen är lägre, men i de flesta av fallen så äter bensinen upp mellanskillnaden mellan de två jobben.

Skönt för dig att du har möjligheten att köra ny laddhybrid, en stor mängd andra människor har inte den möjligheten. Jag hade gärna kört en ny elbil, men de resurserna finns inte just nu, och på grund av detta så tycker du att det är rimligt att Jag ska straffas med bisarra bränslepriser ? Rimligt.....

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
7 juni 2019 · 9 296 Inlägg

SportPilot skrev:
Skönt för dig att du har möjligheten att köra ny laddhybrid, en stor mängd andra människor har inte den möjligheten. Jag hade gärna kört en ny elbil, men de resurserna finns inte just nu, och på grund av detta så tycker du att det är rimligt att Jag ska straffas med bisarra bränslepriser ? Rimligt.....

Fast egentligen är inte bränslepriserna så bisarra. För 30-50år sedan fick en familj lägga en större procent av sin inkomst på fordonsbränsle. Sedan kan jag hålla med om att det sticker i ögonen att läsa literspriset på pumpen, men just nu beror det ju på ökade oljepriser pga Donald Trumps lekstugepolitik.

Är det orimligt att en så stor del av priset är skatt? Ja, det tycker jag absolut. Vissa varor bör däremot ha punktskatter ur folkhälso- eller miljösynpunkt och där ingår bränslet. Det är ju till syvende och sist statens sätt att reglera oss, med subventioner och skatter - ge och ta. Men jag tycker väldigt mycket av gnället idag över att vi (folket) inte har råd är obefogat. Vi är bortskämda och vill köpa mer konsumtionsvaror och lyx. Det är grundproblemet.

"Vi vill ha mer, vi vill ha allt och vi vill inte betala för dom där för det är mina pengar och jag vill göra det där!"

Sedan är det inget tvivel om att folk i glesbygden drabbas med längre resor och lägre löner, speciellt inte i nuläget med ett så lågt ränteläge. Och där skulle gärna jag se fler subventioner då det är en liten del av befolkningen som bor utanför städerna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
7 juni 2019 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

SportPilot skrev:
Skönt för dig att du har möjligheten att köra ny laddhybrid, en stor mängd andra människor har inte den möjligheten. Jag hade gärna kört en ny elbil, men de resurserna finns inte just nu, och på grund av detta så tycker du att det är rimligt att Jag ska straffas med bisarra bränslepriser ? Rimligt.....

Fast egentligen är inte bränslepriserna så bisarra. För 30-50år sedan fick en familj lägga en större procent av sin inkomst på fordonsbränsle. Sedan kan jag hålla med om att det sticker i ögonen att läsa literspriset på pumpen, men just nu beror det ju på ökade oljepriser pga Donald Trumps lekstugepolitik.

Är det orimligt att en så stor del av priset är skatt? Ja, det tycker jag absolut. Vissa varor bör däremot ha punktskatter ur folkhälso- eller miljösynpunkt och där ingår bränslet. Det är ju till syvende och sist statens sätt att reglera oss, med subventioner och skatter - ge och ta. Men jag tycker väldigt mycket av gnället idag över att vi (folket) inte har råd är obefogat. Vi är bortskämda och vill köpa mer konsumtionsvaror och lyx. Det är grundproblemet.

"Vi vill ha mer, vi vill ha allt och vi vill inte betala för dom där för det är mina pengar och jag vill göra det där!"

Sedan är det inget tvivel om att folk i glesbygden drabbas med längre resor och lägre löner, speciellt inte i nuläget med ett så lågt ränteläge. Och där skulle gärna jag se fler subventioner då det är en liten del av befolkningen som bor utanför städerna.

när man säger så, glesbygden, hur långt har då folk till jobbet? snackar vi 10 mil till jobbet? 20-30 mil? har man valt att bo där eller är man född där och vill ej flytta närmare? har man möjlighet att flytta närmare till jobb men vill inte? mina släktingar lämnade hemlandet just pga inga jobb och kom till sverige 70 tal typ och valde stockholm som stad, men innan dom kom till stockholm så bodde dom i gislaved, senare flytta dom till stockholm och nära jobben, är det ingen bra ide för folk på landet att göra så också? helt enkelt flytta till staden där jobben finns, behövs inget pendlande mer, om man har möjlighet såklart. Men boendet borde ju bestämmas av vart jobben finns. Om man har möjlighet att flytta varför gör man inte det?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juni 2019 · 14 054 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

SportPilot skrev:
Skönt för dig att du har möjligheten att köra ny laddhybrid, en stor mängd andra människor har inte den möjligheten. Jag hade gärna kört en ny elbil, men de resurserna finns inte just nu, och på grund av detta så tycker du att det är rimligt att Jag ska straffas med bisarra bränslepriser ? Rimligt.....

Fast egentligen är inte bränslepriserna så bisarra. För 30-50år sedan fick en familj lägga en större procent av sin inkomst på fordonsbränsle. Sedan kan jag hålla med om att det sticker i ögonen att läsa literspriset på pumpen, men just nu beror det ju på ökade oljepriser pga Donald Trumps lekstugepolitik.

Är det orimligt att en så stor del av priset är skatt? Ja, det tycker jag absolut. Vissa varor bör däremot ha punktskatter ur folkhälso- eller miljösynpunkt och där ingår bränslet. Det är ju till syvende och sist statens sätt att reglera oss, med subventioner och skatter - ge och ta. Men jag tycker väldigt mycket av gnället idag över att vi (folket) inte har råd är obefogat. Vi är bortskämda och vill köpa mer konsumtionsvaror och lyx. Det är grundproblemet.

"Vi vill ha mer, vi vill ha allt och vi vill inte betala för dom där för det är mina pengar och jag vill göra det där!"

Sedan är det inget tvivel om att folk i glesbygden drabbas med längre resor och lägre löner, speciellt inte i nuläget med ett så lågt ränteläge. Och där skulle gärna jag se fler subventioner då det är en liten del av befolkningen som bor utanför städerna.

när man säger så, glesbygden, hur långt har då folk till jobbet? snackar vi 10 mil till jobbet? 20-30 mil? har man valt att bo där eller är man född där och vill ej flytta närmare? har man möjlighet att flytta närmare till jobb men vill inte? mina släktingar lämnade hemlandet just pga inga jobb och kom till sverige 70 tal typ och valde stockholm som stad, men innan dom kom till stockholm så bodde dom i gislaved, senare flytta dom till stockholm och nära jobben, är det ingen bra ide för folk på landet att göra så också? helt enkelt flytta till staden där jobben finns, behövs inget pendlande mer, om man har möjlighet såklart. Men boendet borde ju bestämmas av vart jobben finns. Om man har möjlighet att flytta varför gör man inte det?

Hur skulle det se ut om alla människor på landsbygden skulle få för sig att flytta till Stockholm, Göteborg och Malmö. Till slut skulle landsbygden bli en igenväxt djungel. Vi skulle få börja importera allt för inte skulle väl storstadsmänniskorna acceptera att bönderna började odla säd i storstäderna eller att mjölkbönderna i hela Sverige skulle flytta ladugårdarna till storstäderna. "Usch vad det luktar" skulle det stå på löpsedlarna. Nej, landsbygden måste få finnas kvar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
SportPilot Ubåtsingenjör
7 juni 2019 · 7 230 Inlägg

caromania skrev:

SportPilot skrev:
Skönt för dig att du har möjligheten att köra ny laddhybrid, en stor mängd andra människor har inte den möjligheten. Jag hade gärna kört en ny elbil, men de resurserna finns inte just nu, och på grund av detta så tycker du att det är rimligt att Jag ska straffas med bisarra bränslepriser ? Rimligt.....

Fast egentligen är inte bränslepriserna så bisarra. För 30-50år sedan fick en familj lägga en större procent av sin inkomst på fordonsbränsle. Sedan kan jag hålla med om att det sticker i ögonen att läsa literspriset på pumpen, men just nu beror det ju på ökade oljepriser pga Donald Trumps lekstugepolitik.

Är det orimligt att en så stor del av priset är skatt? Ja, det tycker jag absolut. Vissa varor bör däremot ha punktskatter ur folkhälso- eller miljösynpunkt och där ingår bränslet. Det är ju till syvende och sist statens sätt att reglera oss, med subventioner och skatter - ge och ta. Men jag tycker väldigt mycket av gnället idag över att vi (folket) inte har råd är obefogat. Vi är bortskämda och vill köpa mer konsumtionsvaror och lyx. Det är grundproblemet.

"Vi vill ha mer, vi vill ha allt och vi vill inte betala för dom där för det är mina pengar och jag vill göra det där!"

Sedan är det inget tvivel om att folk i glesbygden drabbas med längre resor och lägre löner, speciellt inte i nuläget med ett så lågt ränteläge. Och där skulle gärna jag se fler subventioner då det är en liten del av befolkningen som bor utanför städerna.

Jag kan bara relatera till mig själv, man lever inget lyxliv som student. På grund av bostadssituationen i landet så var jag tvungen att bosätta mig en bit ifrån skolan, vilket har resulterat i att jag måste ha bilen. Detta då kollektivtrafiken ej går de tider den behöver gå, dessutom så tar det närmare 3 gånger så lång tid när det väl passar. Att skylla det höga priset enbart på Trump är ju en aning naivt, vi har en årlig ökning av skatten på bränslet i detta landet, så politikerna här är väl så skyldiga de också.
Tankade sist för 16,98... en fulltank utgör en ganska stor procentuell del av min månadsbudget.

Jag kör inte heller någon stor onödigt dyr bil, det står för sjutton "miljöbil" på bakluckan.

Senast redigerat av SportPilot (7 juni 2019)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang