candyweiss skrev:
viccoA skrev:
caromania skrev:
Teslas fabrik använder väl ingen fossil el så i Teslabilarnas fall så haltar generaliseringen kraftigt.
Men att elpriserna skulle gå upp är även jag övertygad om.
Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?
Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg

Jag vet inte vem av er som har rätt, det är så mycket fram och tillbaka om det är miljövänligare med el eller inte.
Men jag tänker såhär:
*Vi vet att olja är dåligt, detta håller nästan alla med om.
*Oljepengar håller vidriga diktaturer i mellanöstern flytande.
*2L dieselmotorer och 1,6l bensin motoerer som sitter i vanliga bruksbilar är skittråkiga och är endast populära pga att dem är snåla=billiga
*Kupevärme tar en evighet att komma igång på en TDI
*Förbräningsmotorer är drabbade av en rad dyra fel som på en begagnad bil utan större problem leder till att det är billigare att köpa en ny bil än att laga den gamla. Exempel: kolvringar, kamkedjor/remmar, injektorer, vattenpumpshaveri, oljepumpshaveri, toppackning, EGR ventiler, partikelfilter mm.
*Dyr service som skall göras minst 1 gång/år.
Vad har elbilar för nackdelar?
*Räckvidden är betydligt längre, begagnad leaf går kanske bara 10 mil/laddning.
*Det tar betydligt längre tid att ladda, Åka längre sträcka med en leaf som typ fjällresa osv är bara glömma.
*Batteriet försämras med tiden.
*Du kan inte dra släp med elbil( utom model x?)
*Elbilen är betydligt dyrare i inköp än motsvarande modell med förbräningsmotor. (stämmer dock inte för tex Tesla, Bilar med 5-700 hk kostar ofta runt 1 miljon)
Den absoluta majoriteten hade klarat sig bra den absoluta majoriteten av tiden med en bil med 10 mils räckvid.
En leaf är precis lika tråkig att köra som vilken typisk bruksbil som helst.
Batterierna på Leafen blir märkbart sämre med tiden, Teslans tappar endast några få procent.
Jag tycker att detta är argument nog att byta in tråkiga 2l diesel mot en motsvarande elbil.(om man har råd)
Dem är tystare, går betydligt billigare, man slipper all service och skickar inga pengar till MÖ diktaturer.