Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2019 · 17 478 Inlägg

Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
8 juni 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

micke-wes skrev:
varför är det korkat? den ska väll tillverkas. du räknar procent jag ser hur många det finns på orten i närheten där jag jobbar det finns en till på vägen dit har ca 3 mil dit sen är det många mil till nästa. läste detta nyss https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/

Tyvärr är det riktigt att västvärlden utnyttjar tredje världen när vår konsumtion ska framställas, men det gäller även framställning av fossila bränslen. Glöm inte det. Den är dessutom betydligt skitigare för miljön vad gäller gifter. Vad gäller teslas bilar så tillverkas de i en fabrik som drivs av 100% förnyelsebar energi, dvs gapandet om koldioxidutsläppen vid tillverkningen haltar rejält.

Hur mycket av deras delar i produktionen är producerade just av den elen och inte ute på legotillverkning hos underentreprenörer? Kan aldrig tänka mig att dom gjuter sina aluminiumdelar, plaster, vulkar gummi eller tillverkar batterierna inne på anläggningen utan detta sker någon annanstans och blir borträknat.
Då blir frågan istället hur många procent på en bil är egentligen tillverkad av förnybar energi? Vore ironiskt om det är så lite som 2-3 % som egentligen kan räknas in i det där och man ändå marknadsför produkten som dom gör.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
8 juni 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

micke-wes skrev:
varför är det korkat? den ska väll tillverkas. du räknar procent jag ser hur många det finns på orten i närheten där jag jobbar det finns en till på vägen dit har ca 3 mil dit sen är det många mil till nästa. läste detta nyss https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/

Tyvärr är det riktigt att västvärlden utnyttjar tredje världen när vår konsumtion ska framställas, men det gäller även framställning av fossila bränslen. Glöm inte det. Den är dessutom betydligt skitigare för miljön vad gäller gifter. Vad gäller teslas bilar så tillverkas de i en fabrik som drivs av 100% förnyelsebar energi, dvs gapandet om koldioxidutsläppen vid tillverkningen haltar rejält.

Hur mycket av deras delar i produktionen är producerade just av den elen och inte ute på legotillverkning hos underentreprenörer? Kan aldrig tänka mig att dom gjuter sina aluminiumdelar, plaster, vulkar gummi eller tillverkar batterierna inne på anläggningen utan detta sker någon annanstans och blir borträknat.
Då blir frågan istället hur många procent på en bil är egentligen tillverkad av förnybar energi? Vore ironiskt om det är så lite som 2-3 % som egentligen kan räknas in i det där och man ändå marknadsför produkten som dom gör.

Ja sanningen ligger säkert någonstans mellan tummen och pekfingret, men så är det ju med alla producenter av konsumtionsvaror. Eller tänker du att just Teslas produktionslinje bekostar miljön mer än de andra tillverkarna? Det är ju förmodligen inte så alls, utan snarare tvärtom eftersom de går så hårt ut i sin miljövänliga marknadsföring. De är nog medvetna om att de granskas under lupp och vill hålla ryggen fri.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
8 juni 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

caromania skrev:

Tyvärr är det riktigt att västvärlden utnyttjar tredje världen när vår konsumtion ska framställas, men det gäller även framställning av fossila bränslen. Glöm inte det. Den är dessutom betydligt skitigare för miljön vad gäller gifter. Vad gäller teslas bilar så tillverkas de i en fabrik som drivs av 100% förnyelsebar energi, dvs gapandet om koldioxidutsläppen vid tillverkningen haltar rejält.

Hur mycket av deras delar i produktionen är producerade just av den elen och inte ute på legotillverkning hos underentreprenörer? Kan aldrig tänka mig att dom gjuter sina aluminiumdelar, plaster, vulkar gummi eller tillverkar batterierna inne på anläggningen utan detta sker någon annanstans och blir borträknat.
Då blir frågan istället hur många procent på en bil är egentligen tillverkad av förnybar energi? Vore ironiskt om det är så lite som 2-3 % som egentligen kan räknas in i det där och man ändå marknadsför produkten som dom gör.

Ja sanningen ligger säkert någonstans mellan tummen och pekfingret, men så är det ju med alla producenter av konsumtionsvaror. Eller tänker du att just Teslas produktionslinje bekostar miljön mer än de andra tillverkarna? Det är ju förmodligen inte så alls, utan snarare tvärtom eftersom de går så hårt ut i sin miljövänliga marknadsföring. De är nog medvetna om att de granskas under lupp och vill hålla ryggen fri.

Nej menade absolut inte att dom på något sätt är värre utan att det låter otroligt fint och ser bildskönt ut att man har en anläggning som till 100% nyttjar förnyelsebar energi men att i verkligheten är bilen i helhet bara kanske långt under en 1/10 producerad av denna.
Nu är givetvis detta bara gissningar och uppskattningar från min sida.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
8 juni 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

caromania skrev:

M123 skrev:

Hur mycket av deras delar i produktionen är producerade just av den elen och inte ute på legotillverkning hos underentreprenörer? Kan aldrig tänka mig att dom gjuter sina aluminiumdelar, plaster, vulkar gummi eller tillverkar batterierna inne på anläggningen utan detta sker någon annanstans och blir borträknat.
Då blir frågan istället hur många procent på en bil är egentligen tillverkad av förnybar energi? Vore ironiskt om det är så lite som 2-3 % som egentligen kan räknas in i det där och man ändå marknadsför produkten som dom gör.

Ja sanningen ligger säkert någonstans mellan tummen och pekfingret, men så är det ju med alla producenter av konsumtionsvaror. Eller tänker du att just Teslas produktionslinje bekostar miljön mer än de andra tillverkarna? Det är ju förmodligen inte så alls, utan snarare tvärtom eftersom de går så hårt ut i sin miljövänliga marknadsföring. De är nog medvetna om att de granskas under lupp och vill hålla ryggen fri.

Nej menade absolut inte att dom på något sätt är värre utan att det låter otroligt fint och ser bildskönt ut att man har en anläggning som till 100% nyttjar förnyelsebar energi men att i verkligheten är bilen i helhet bara kanske långt under en 1/10 producerad av denna.
Nu är givetvis detta bara gissningar och uppskattningar från min sida.

Ah ok! Personligen gissar jag på att betydligt större del av anläggningen och produkterna framställs av förnyelsebar el jämfört med konkurrenterna. Även det bara gissning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
9 juni 2019 · 1 465 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Kunden tycker förhoppningsvis att väntan är värd det faktum att det är väntetid för att batteritillverkare byter leverantörer till sådana som inte utnyttjar befolkningen eller förstör miljön.

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
.

Tycker själv att det är väldigt frustrerande och synd att bil/batteri tillverkarna inte riktigt kunnat (eller velat eller kanske bara velat) se och beräkna efterfrågan på arbets och miljövänligare batterier.




Har du gjort dig av med din Prius 2012 PHEV !!! ?

Jag har i princip endast tankat på OKQ8 de senaste åren pga bra avtal.
Det stämmer, 2013 pluggisen är såld sedan snart ett år. Den rullar, hör och häpna, i norra Sverige med en mycket nöjd brukare.

Har du införskaffat annan bil?

Senast redigerat av KenthIJ (9 juni 2019)

panda666
9 juni 2019 · 4 250 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Kunden tycker förhoppningsvis att väntan är värd det faktum att det är väntetid för att batteritillverkare byter leverantörer till sådana som inte utnyttjar befolkningen eller förstör miljön.

Ivel skrev:

Jag har i princip endast tankat på OKQ8 de senaste åren pga bra avtal.
Det stämmer, 2013 pluggisen är såld sedan snart ett år. Den rullar, hör och häpna, i norra Sverige med en mycket nöjd brukare.

Har du införskaffat annan bil?

Det blev en alkoholiserad gunghäst.
Det köptes en Mazda 6 parallellt med priusägandet att ha som släpvagnsdragare, köra skräp, byggmaterial med.
Priusen såldes och enbart Mazdan stod kvar hemma, sedan råkade jag spontansälja den och ett nytt åkdon med dragkrok och automatlåda skulle införskaffas. Funderade initialt innan Mazdan såldes på att leasa en eldriven bil men de få mil (700) vi kör om året skulle göra det fullständigt ekonomiskt löjligt. Då jag vägrar att åka ett reguljärt miljösvinsbilelände funderades det på både gasbil eller etanolbil och med besiktningskrav tillika byteskrav av gastankar i kombination med ett tämligen snävt utbud kommande till funktion och dragkrok i samt automatlåda bestämdes det att det fick bli en alkoholiserad gunghäst.
Till arbetet (är löneslav igen) cyklar jag.

vafan köpte du? nått med automat och etanol? vad i wursten köpte du? blev det dyrt alltså med leasing? ja trodde att man inte fick ha dragkrok på elbilar eller cyklar jag.

caromania Forummoderator
9 juni 2019 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Det har sedan en tid dykt upp ett problem som nog är mäkta irriterande för slutkunden: Denna går in och beställer sin nya bil och får det sedan slängt i ansiktet att leveranstiden är 8-12 månader...

Det råder helt enkelt batteribrist. I alla fall borta i Asien. Vi ser det själva på jobbet. Kia Optima kommer nog återigen att bli stoppad ett tag.

Har du införskaffat annan bil?

Det blev en alkoholiserad gunghäst.
Det köptes en Mazda 6 parallellt med priusägandet att ha som släpvagnsdragare, köra skräp, byggmaterial med.
Priusen såldes och enbart Mazdan stod kvar hemma, sedan råkade jag spontansälja den och ett nytt åkdon med dragkrok och automatlåda skulle införskaffas. Funderade initialt innan Mazdan såldes på att leasa en eldriven bil men de få mil (700) vi kör om året skulle göra det fullständigt ekonomiskt löjligt. Då jag vägrar att åka ett reguljärt miljösvinsbilelände funderades det på både gasbil eller etanolbil och med besiktningskrav tillika byteskrav av gastankar i kombination med ett tämligen snävt utbud kommande till funktion och dragkrok i samt automatlåda bestämdes det att det fick bli en alkoholiserad gunghäst.
Till arbetet (är löneslav igen) cyklar jag.

vafan köpte du? nått med automat och etanol? vad i wursten köpte du? blev det dyrt alltså med leasing? ja trodde att man inte fick ha dragkrok på elbilar eller cyklar jag.

Ivels nya släde:

http://assets.trucktrend.com/f/134960730.jpg?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
9 juni 2019 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Det blev en alkoholiserad gunghäst.
Det köptes en Mazda 6 parallellt med priusägandet att ha som släpvagnsdragare, köra skräp, byggmaterial med.
Priusen såldes och enbart Mazdan stod kvar hemma, sedan råkade jag spontansälja den och ett nytt åkdon med dragkrok och automatlåda skulle införskaffas. Funderade initialt innan Mazdan såldes på att leasa en eldriven bil men de få mil (700) vi kör om året skulle göra det fullständigt ekonomiskt löjligt. Då jag vägrar att åka ett reguljärt miljösvinsbilelände funderades det på både gasbil eller etanolbil och med besiktningskrav tillika byteskrav av gastankar i kombination med ett tämligen snävt utbud kommande till funktion och dragkrok i samt automatlåda bestämdes det att det fick bli en alkoholiserad gunghäst.
Till arbetet (är löneslav igen) cyklar jag.

vafan köpte du? nått med automat och etanol? vad i wursten köpte du? blev det dyrt alltså med leasing? ja trodde att man inte fick ha dragkrok på elbilar eller cyklar jag.

Ivels nya släde:

http://assets.trucktrend.com/f/134960730.jpg?

mycket bra val! vet att dessa går på endast öl och cheeseburgers så dessa är 100% klimatsmarta och man slipper dessutom skatt, skattebefriade med andra ord, är väldigt svartsjuk,,men storleken...trodde han hade en riktig wurst?

rcy
10 juni 2019 · 1 705 Inlägg

panda666 skrev:
hur skulle csn hitta dig tex ifall du flyttar till usa? england, australien osv? dom kan inte tvinga dig på nätt sett. kronofogden i usa lär inte jaga dig för att du inte vill betala din skuld hos csn i sverige eller hur?

https://www.csn.se/om-csn/press/pressme … i-usa.html

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a … el=6897292

CSN säger helt enkelt upp lånet och stämmer dig i domstol i det land du nu bor i.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
viccoA
10 juni 2019 · 3 110 Inlägg

caromania skrev:

Low skrev:
Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.

Rätt intressant.

Jag har inget emot elbilar, och skulle själv klara mig fint med en elbil men för dyra att köpa.

Skulle alla köra elbilar så skulle jag inte bli förvånad att elpriset skulle gå upp enormt.


Samt är det intressant för mig som köper idag bilar som är värda 20-30k, Och är 15-20 år gamla.

Hur kommer elbilen kosta/vara när den är 15-20år gammal? Som gått åretrunt i Sveriges klimat? Dåliga batterier? Jag som har hållt på mycket med radiostyrt så blir batterier dåliga med tiden och även dem är dyra för en sån liten bil.


Ska bli kul se om man kommer kunna köpa 20 år gamla elbilar i framtiden, inte omöjligt då tekniken går så snabbt.

Själv tror jag på något förnyelse bart bränsle som också släpper ut mycket mindre, då kan elbilen ha det svårt.

Teslas fabrik använder väl ingen fossil el så i Teslabilarnas fall så haltar generaliseringen kraftigt.

Men att elpriserna skulle gå upp är även jag övertygad om.

Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?

candyweiss
10 juni 2019 · 876 Inlägg

viccoA skrev:

caromania skrev:

Low skrev:
Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.

Rätt intressant.

Jag har inget emot elbilar, och skulle själv klara mig fint med en elbil men för dyra att köpa.

Skulle alla köra elbilar så skulle jag inte bli förvånad att elpriset skulle gå upp enormt.


Samt är det intressant för mig som köper idag bilar som är värda 20-30k, Och är 15-20 år gamla.

Hur kommer elbilen kosta/vara när den är 15-20år gammal? Som gått åretrunt i Sveriges klimat? Dåliga batterier? Jag som har hållt på mycket med radiostyrt så blir batterier dåliga med tiden och även dem är dyra för en sån liten bil.


Ska bli kul se om man kommer kunna köpa 20 år gamla elbilar i framtiden, inte omöjligt då tekniken går så snabbt.

Själv tror jag på något förnyelse bart bränsle som också släpper ut mycket mindre, då kan elbilen ha det svårt.

Teslas fabrik använder väl ingen fossil el så i Teslabilarnas fall så haltar generaliseringen kraftigt.

Men att elpriserna skulle gå upp är även jag övertygad om.

Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?

Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg big_smile

Senast redigerat av candyweiss (10 juni 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
10 juni 2019 · 9 296 Inlägg

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

caromania skrev:

Teslas fabrik använder väl ingen fossil el så i Teslabilarnas fall så haltar generaliseringen kraftigt.

Men att elpriserna skulle gå upp är även jag övertygad om.

Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?

Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg big_smile

Fast alla bilar tillverkas. Allt drivmedel tillverkas. Allt transporteras. Det blir lite tröttsamt i längden att läsa dessa ogenomtänkta jämförelser som görs både här och där. Lobbyismen är stark, minst sagt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zemet
10 juni 2019 · 4 040 Inlägg

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

caromania skrev:
Teslas fabrik använder väl ingen fossil el så i Teslabilarnas fall så haltar generaliseringen kraftigt.

Men att elpriserna skulle gå upp är även jag övertygad om.

Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?

Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg big_smile

Jag vet inte vem av er som har rätt, det är så mycket fram och tillbaka om det är miljövänligare med el eller inte.

Men jag tänker såhär:

*Vi vet att olja är dåligt, detta håller nästan alla med om.
*Oljepengar håller vidriga diktaturer i mellanöstern flytande.
*2L dieselmotorer och 1,6l bensin motoerer som sitter i vanliga bruksbilar är skittråkiga och är endast populära pga att dem är snåla=billiga

*Kupevärme tar en evighet att komma igång på en TDI
*Förbräningsmotorer är drabbade av en rad dyra fel som på en begagnad bil utan större problem leder till att det är billigare att köpa en ny bil än att laga den gamla. Exempel: kolvringar, kamkedjor/remmar, injektorer, vattenpumpshaveri, oljepumpshaveri, toppackning, EGR ventiler, partikelfilter mm.

*Dyr service som skall göras minst 1 gång/år.

Vad har elbilar för nackdelar?
*Räckvidden är betydligt längre, begagnad leaf går kanske bara 10 mil/laddning.
*Det tar betydligt längre tid att ladda, Åka längre sträcka med en leaf som typ fjällresa osv är bara glömma.
*Batteriet försämras med tiden.
*Du kan inte dra släp med elbil( utom model x?)
*Elbilen är betydligt dyrare i inköp än motsvarande modell med förbräningsmotor. (stämmer dock inte för tex Tesla, Bilar med 5-700 hk kostar ofta runt 1 miljon)

Den absoluta majoriteten hade klarat sig bra den absoluta majoriteten av tiden med en bil med 10 mils räckvid.
En leaf är precis lika tråkig att köra som vilken typisk bruksbil som helst.
Batterierna på Leafen blir märkbart sämre med tiden, Teslans tappar endast några få procent.


Jag tycker att detta är argument nog att byta in tråkiga 2l diesel mot en motsvarande elbil.(om man har råd)
Dem är tystare, går betydligt billigare, man slipper all service och skickar inga pengar till MÖ diktaturer.

Senast redigerat av zemet (10 juni 2019)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
viccoA
10 juni 2019 · 3 110 Inlägg

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

caromania skrev:
Teslas fabrik använder väl ingen fossil el så i Teslabilarnas fall så haltar generaliseringen kraftigt.

Men att elpriserna skulle gå upp är även jag övertygad om.

Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?

Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg big_smile

Antal ton co2 att tillverka en ny fossil bil:
6 ton CO2e: Citroen C1 (snikmodell)
17 ton CO2e: Ford Mondeo (mellanutrustad)
35 ton CO2e: Land Rover Discovery (fullutrustad)

Antal ton C02e att tillverka ny elbil:
ca 7,3 ton C02e Nissan LEAF 40kwh enligt Nissan, enligt IVL ca 4-6 ton CO2e enbart för batteriet, IVLs studie har man dock skrattat gott åt internationellt då det verkade vara en del snabba slutsatser i den.
(Nissans fabrik går idag på helt förnyelsebar energi, precis som Teslas. Teslas batterier sägs dock vara bättre då de använder förnyelsebar energi i hög grad i tillverkningen (kanske inte i hjullastaren i gruvan osv)).
Det är svårt med kompletta co2e analyser för man kan hålla på i oändligheten och räkna, men grovt överslag sägs ovan stämma.

Vi förbränningen av 1 liter bensin blir det ca 2kg co2, det går i snitt åt ytterliggare ca 30-40% mer co2 att framställa, förflytta bensinen (från råolja), dvs ca 2,8kg co2 per liter olja.

Om du driver din elbil på förnyelsebar energi sägs den ha ett nollutsläpp men det stämmer inte, lokalt är utsläppet noll, men tex kraftverksdammen är byggd av betong som släpper ut mycket co2 vid tillverkningen osv. I Sverige är energimixen för en elbil gynnsam i co2 sammanhang, drivs den däremot med el från brunkol blir det tråkigare (ca 30% bättre än bensinbil per km).

Så står man i valet och kvalet mellan en ny elbil eller ny bensinbil är valet enkelt. Handlar det om att behålla sin gamla bil eller inte så beror det på hur mycket man kör osv.
Nu pratar vi dessutom bara co2, en förbränningsmotor släpper ut en massa annat bråte som en elbil inte gör efter den är tillverkad.

Senast redigerat av viccoA (10 juni 2019)

viccoA
10 juni 2019 · 3 110 Inlägg

zemet skrev:

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?

Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg big_smile

Jag vet inte vem av er som har rätt, det är så mycket fram och tillbaka om det är miljövänligare med el eller inte.

Men jag tänker såhär:

*Vi vet att olja är dåligt, detta håller nästan alla med om.
*Oljepengar håller vidriga diktaturer i mellanöstern flytande.
*2L dieselmotorer och 1,6l bensin motoerer som sitter i vanliga bruksbilar är skittråkiga och är endast populära pga att dem är snåla=billiga

*Kupevärme tar en evighet att komma igång på en TDI
*Förbräningsmotorer är drabbade av en rad dyra fel som på en begagnad bil utan större problem leder till att det är billigare att köpa en ny bil än att laga den gamla. Exempel: kolvringar, kamkedjor/remmar, injektorer, vattenpumpshaveri, oljepumpshaveri, toppackning, EGR ventiler, partikelfilter mm.

*Dyr service som skall göras minst 1 gång/år.

Vad har elbilar för nackdelar?
*Räckvidden är betydligt längre, begagnad leaf går kanske bara 10 mil/laddning.
*Det tar betydligt längre tid att ladda, Åka längre sträcka med en leaf som typ fjällresa osv är bara glömma.
*Batteriet försämras med tiden.
*Du kan inte dra släp med elbil( utom model x?)
*Elbilen är betydligt dyrare i inköp än motsvarande modell med förbräningsmotor. (stämmer dock inte för tex Tesla, Bilar med 5-700 hk kostar ofta runt 1 miljon)

Den absoluta majoriteten hade klarat sig bra den absoluta majoriteten av tiden med en bil med 10 mils räckvid.
En leaf är precis lika tråkig att köra som vilken typisk bruksbil som helst.
Batterierna på Leafen blir märkbart sämre med tiden, Teslans tappar endast några få procent.


Jag tycker att detta är argument nog att byta in tråkiga 2l diesel mot en motsvarande elbil.(om man har råd)
Dem är tystare, går betydligt billigare, man slipper all service och skickar inga pengar till MÖ diktaturer.

En begagnad Leaf av första generationen går nog kring 10 mil, en ny Leaf går ca 25-35 mil på en laddning, dessutom gör den nya 0-100 under 7 sekunder, det gör inte många "tråkiga småbilar".

candyweiss
10 juni 2019 · 876 Inlägg

caromania skrev:

candyweiss skrev:

viccoA skrev:

Som sagt, förnyelsebar energi både hos Tesla och Nissan. Hur mycket koldioxid går det åt att tillverka Mercedesen? Den uppstår inte ur tomma intet. Hur mycket koldioxid går åt för att utvinna, tillverka och transportera en liter bensin?

Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg big_smile

Fast alla bilar tillverkas. Allt drivmedel tillverkas. Allt transporteras. Det blir lite tröttsamt i längden att läsa dessa ogenomtänkta jämförelser som görs både här och där. Lobbyismen är stark, minst sagt.

Tack, du förstod ironin i mitt inlägg big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
10 juni 2019 · 876 Inlägg

viccoA skrev:

zemet skrev:

candyweiss skrev:

Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg big_smile

Jag vet inte vem av er som har rätt, det är så mycket fram och tillbaka om det är miljövänligare med el eller inte.

Men jag tänker såhär:

*Vi vet att olja är dåligt, detta håller nästan alla med om.
*Oljepengar håller vidriga diktaturer i mellanöstern flytande.
*2L dieselmotorer och 1,6l bensin motoerer som sitter i vanliga bruksbilar är skittråkiga och är endast populära pga att dem är snåla=billiga

*Kupevärme tar en evighet att komma igång på en TDI
*Förbräningsmotorer är drabbade av en rad dyra fel som på en begagnad bil utan större problem leder till att det är billigare att köpa en ny bil än att laga den gamla. Exempel: kolvringar, kamkedjor/remmar, injektorer, vattenpumpshaveri, oljepumpshaveri, toppackning, EGR ventiler, partikelfilter mm.

*Dyr service som skall göras minst 1 gång/år.

Vad har elbilar för nackdelar?
*Räckvidden är betydligt längre, begagnad leaf går kanske bara 10 mil/laddning.
*Det tar betydligt längre tid att ladda, Åka längre sträcka med en leaf som typ fjällresa osv är bara glömma.
*Batteriet försämras med tiden.
*Du kan inte dra släp med elbil( utom model x?)
*Elbilen är betydligt dyrare i inköp än motsvarande modell med förbräningsmotor. (stämmer dock inte för tex Tesla, Bilar med 5-700 hk kostar ofta runt 1 miljon)

Den absoluta majoriteten hade klarat sig bra den absoluta majoriteten av tiden med en bil med 10 mils räckvid.
En leaf är precis lika tråkig att köra som vilken typisk bruksbil som helst.
Batterierna på Leafen blir märkbart sämre med tiden, Teslans tappar endast några få procent.


Jag tycker att detta är argument nog att byta in tråkiga 2l diesel mot en motsvarande elbil.(om man har råd)
Dem är tystare, går betydligt billigare, man slipper all service och skickar inga pengar till MÖ diktaturer.

En begagnad Leaf av första generationen går nog kring 10 mil, en ny Leaf går ca 25-35 mil på en laddning, dessutom gör den nya 0-100 under 7 sekunder, det gör inte många "tråkiga småbilar".

Kul, kommer att bli mängder med söndagsbilister i trafiken som snålkör för att batteriet ska hålla längre. Kan tänka mig att många kommer att hålla 70km/h på 100km/h-vägar. Irritation, irritation, irritation, olyckor, olyckor.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
10 juni 2019 · 4 250 Inlägg

rcy skrev:

panda666 skrev:
hur skulle csn hitta dig tex ifall du flyttar till usa? england, australien osv? dom kan inte tvinga dig på nätt sett. kronofogden i usa lär inte jaga dig för att du inte vill betala din skuld hos csn i sverige eller hur?

https://www.csn.se/om-csn/press/pressme … i-usa.html

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a … el=6897292

CSN säger helt enkelt upp lånet och stämmer dig i domstol i det land du nu bor i.

å shit, man kan inte dissa csn då alltså. skickar detective som kommer att skaka dig tills alla dina cash ramlar ner.


Till ämnet; leaf me 10mil räckvidd känns för klent, man skulle behöva ladda bilen varje kväll eller varje dag. för mig är leaf skitfula tyvärr, tycker mer om sedan som tesla, så nått åt tesla hållet fast med inköpspris på runt 200k skulle ja kunna tänka mig äga. jag behöver inte ha 500 hk, 150 räcker gott o väl, och en räckvidd på minst 300km skulle ja vilja ha helst mer, då jävlar.

caromania Forummoderator
10 juni 2019 · 9 296 Inlägg

candyweiss skrev:

caromania skrev:

candyweiss skrev:

Hur mycket koldioxid går det åt för att utvinna, transportera, tillverka, transportera, återvinna och återigen transportera tillverka och transportera ett batteri på säg ca 300kg mm mm mm?
Många mil med transporter blir det garanterat. Kanske transporterna sker med ellastbil och elflyg big_smile

Fast alla bilar tillverkas. Allt drivmedel tillverkas. Allt transporteras. Det blir lite tröttsamt i längden att läsa dessa ogenomtänkta jämförelser som görs både här och där. Lobbyismen är stark, minst sagt.

Tack, du förstod ironin i mitt inlägg big_smile

Din ironi används som fakta både av användare på olika forum samt i pressen av folk som inte vill eller faktiskt begriper bättre. Jag drog slutsatsen att du var en av dessa baserat på annat du skrivit. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang