Saab 9-5 aero 01 inget komp på cylinder 1

DZA89
21 maj 2017 · 467 Inlägg

Hej det är så att jag fick en Saab 9-5a med motor b235r för ett par dagar sen och det är så att det är 0 i komp på cylinder 1. Min första tanka var då att om det är kolvrings ras bordet det väl ge något i komp. Har även provat med olja i cylindern ingen skillnad. Och då får ju jag uppfattningen att det är ventilerna som det är något med. Men vet ju inte riktigt hur man mäter ventilspelat på den och vad det ska vara för spel. Jag provade att ställa kam noken rakt upp och då fick jag inte in 0,5. Tips på vad det kan vara för fel och på hur man mäter ventil spel på den här motorn// Daniel

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2017 · 13 983 Inlägg

DZA89 skrev:
Hej det är så att jag fick en Saab 9-5a med motor b235r för ett par dagar sen och det är så att det är 0 i komp på cylinder 1. Min första tanka var då att om det är kolvrings ras bordet det väl ge något i komp. Har även provat med olja i cylindern ingen skillnad. Och då får ju jag uppfattningen att det är ventilerna som det är något med. Men vet ju inte riktigt hur man mäter ventilspelat på den och vad det ska vara för spel. Jag provade att ställa kam noken rakt upp och då fick jag inte in 0,5. Tips på vad det kan vara för fel och på hur man mäter ventil spel på den här motorn// Daniel

Hål i kolven? Råkade ut för det för hundra år sedan på en gammal Volvo.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
DZA89
21 maj 2017 · 467 Inlägg

Vettemannen skrev:

DZA89 skrev:
Hej det är så att jag fick en Saab 9-5a med motor b235r för ett par dagar sen och det är så att det är 0 i komp på cylinder 1. Min första tanka var då att om det är kolvrings ras bordet det väl ge något i komp. Har även provat med olja i cylindern ingen skillnad. Och då får ju jag uppfattningen att det är ventilerna som det är något med. Men vet ju inte riktigt hur man mäter ventilspelat på den och vad det ska vara för spel. Jag provade att ställa kam noken rakt upp och då fick jag inte in 0,5. Tips på vad det kan vara för fel och på hur man mäter ventil spel på den här motorn// Daniel

Hål i kolven? Råkade ut för det för hundra år sedan på en gammal Volvo.

/Benny

Jag har kollat ner o hålet och ser inget hål i kolven och kollade nu då är oljan kvar som jag sprutade i igår. Så det borde ju tyda på att kolvringarna och kolven är okej?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2017 · 13 983 Inlägg

DZA89 skrev:

Vettemannen skrev:

DZA89 skrev:
Hej det är så att jag fick en Saab 9-5a med motor b235r för ett par dagar sen och det är så att det är 0 i komp på cylinder 1. Min första tanka var då att om det är kolvrings ras bordet det väl ge något i komp. Har även provat med olja i cylindern ingen skillnad. Och då får ju jag uppfattningen att det är ventilerna som det är något med. Men vet ju inte riktigt hur man mäter ventilspelat på den och vad det ska vara för spel. Jag provade att ställa kam noken rakt upp och då fick jag inte in 0,5. Tips på vad det kan vara för fel och på hur man mäter ventil spel på den här motorn// Daniel

Hål i kolven? Råkade ut för det för hundra år sedan på en gammal Volvo.

/Benny

Jag har kollat ner o hålet och ser inget hål i kolven och kollade nu då är oljan kvar som jag sprutade i igår. Så det borde ju tyda på att kolvringarna och kolven är okej?

Någon ventil som står öppen är väl det jag tänker på isf. Eller om topplockspackningen är så pass trasig just vid 1:an så att all komp sticker där.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
DZA89
21 maj 2017 · 467 Inlägg

Vettemannen skrev:

DZA89 skrev:

Vettemannen skrev:

Hål i kolven? Råkade ut för det för hundra år sedan på en gammal Volvo.

/Benny

Jag har kollat ner o hålet och ser inget hål i kolven och kollade nu då är oljan kvar som jag sprutade i igår. Så det borde ju tyda på att kolvringarna och kolven är okej?

Någon ventil som står öppen är väl det jag tänker på isf. Eller om topplockspackningen är så pass trasig just vid 1:an så att all komp sticker där.

/Benny

Men är det topplockspackningen borde det väl synas i kylarvattnet? Vet du hur man mäter ventil spelet på en son motor?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2017 · 13 983 Inlägg

DZA89 skrev:

Vettemannen skrev:

DZA89 skrev:

Jag har kollat ner o hålet och ser inget hål i kolven och kollade nu då är oljan kvar som jag sprutade i igår. Så det borde ju tyda på att kolvringarna och kolven är okej?

Någon ventil som står öppen är väl det jag tänker på isf. Eller om topplockspackningen är så pass trasig just vid 1:an så att all komp sticker där.

/Benny

Men är det topplockspackningen borde det väl synas i kylarvattnet? Vet du hur man mäter ventil spelet på en son motor?

Troligen. Men det kan ju vara så att det gått åt skogen utan att varken oljan eller vattnet berörs. Det var bara en tanke jag fick. Du får leta vidare. Ventilspelet vet jag inget om. Inte hydauliska lyftare då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DZA89
21 maj 2017 · 467 Inlägg

Vettemannen skrev:

DZA89 skrev:

Vettemannen skrev:

Någon ventil som står öppen är väl det jag tänker på isf. Eller om topplockspackningen är så pass trasig just vid 1:an så att all komp sticker där.

/Benny

Men är det topplockspackningen borde det väl synas i kylarvattnet? Vet du hur man mäter ventil spelet på en son motor?

Troligen. Men det kan ju vara så att det gått åt skogen utan att varken oljan eller vattnet berörs. Det var bara en tanke jag fick. Du får leta vidare. Ventilspelet vet jag inget om. Inte hydauliska lyftare då?

/Benny

Jo det är hydrauliska så det kanske inte går att mäta. Men ska köpa mig en luftnippel för tändstiftshål här i veckan så kan jag eventuellt se om det kommer luft ur avgas, insug eller vevhusventulation.

DZA89
25 maj 2017 · 467 Inlägg

Nu har jag köpt den där luftnippeln och det hördes direkt att det kom i avgassystemet. och jag kollade nu och det är den yttre som har fastnat. Och hur får jag loss den?

Senast redigerat av DZA89 (25 maj 2017)

DZA89
26 maj 2017 · 467 Inlägg

Nu är toppen däntagen och ventilen såg inte så bra ut hmm syns även att den ventilen brevid har varit i kolven men den sluter tätt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89174/89174-16f9472580305b0360532923086d0687.jpg

DZA89
7 juni 2017 · 467 Inlägg

Nu är 2 ventiler byta och allt ihopsat igen. Nu tände den till o stanna o samma igen o samma igen o nu händer det inget nu tänder den inte på start gas vad kan det vara tänd kassetten?

Janneutanb
8 juni 2017 · 7 266 Inlägg

Varför slog ventilerna i från första början ?

rcy
8 juni 2017 · 1 705 Inlägg

Ventilerna ska ju inte slå i kolven såvida inte kamkedja eller vevstake eller liknande är trasigt.
Har du kompmätt cylindern nu efter ventilbytet?

Saab 9-3 "svarten" (2004)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
jaka54
8 juni 2017 · 5 656 Inlägg

Hej!
Har du kollat att kamremmen står rätt?? Krokig ventil betyder ju att kamremmen gått av tidigare.
Har du kollat kompressionen efter att du bytt ventiler?

marcus80 Sir
8 juni 2017 · 935 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat att kamremmen står rätt?? Krokig ventil betyder ju att kamremmen gått av tidigare.
Har du kollat kompressionen efter att du bytt ventiler?

Saab har kedja. Dock inte helt ovanligt att dessa blir utslitna.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
rcy
8 juni 2017 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat att kamremmen står rätt?? Krokig ventil betyder ju att kamremmen gått av tidigare.
Har du kollat kompressionen efter att du bytt ventiler?

Det finns ingen kamrem i hans motor.

DZA89
27 juni 2017 · 467 Inlägg

Janneutanb skrev:
Varför slog ventilerna i från första början ?

I kolven

DZA89
27 juni 2017 · 467 Inlägg

rcy skrev:
Ventilerna ska ju inte slå i kolven såvida inte kamkedja eller vevstake eller liknande är trasigt.
Har du kompmätt cylindern nu efter ventilbytet?

Jag har hört lite hur han körde o han körde på för fult och släpet gasen helt. För när jag tog dän liftaren så sat det ett knaster mellan ventilen och liftaren och den andra är borta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang