2549
Sök

Sänka ljudet i kupén

2 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#1
Tycker att min moppebil låter alldeles för mycket i kupén, det är motorljud och inte vind eller vägljud alltså. Tänkte om man skulle kunna göra två avgasrör istället så man ökar antalet ljuddämpare.
Någon som har något annat tips?

10 164 Inlägg
23 maj 2017
#2
2 takts dieslar för förbannat med oljud hörselskydd kan säkert funka bra.

Är tyvärr inget skämt, förstår inte att folk ska åka runt i dom bättre dom skaffar epa/a-traktor.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 913 Inlägg
23 maj 2017
#3
Antar Djo menar 2cyl diesel, är inte 2taktare i moppebilar.

Eftersom en moppebil i princip bara består av plast så är mina rekommendationer att ljuddämpa hela insidan av kupén med t.ex silentcoat dämpningsmappa, då bör det bli bra mycket tystare.

Ljuddämpa även insidan av motorhuven och torpedväggen om man kommer åt.
Svårt att göra något mer åt motorljudet då det mesta ljudet är från dieselknacket och vibrationerna pga endast 2cylindrar.


10 164 Inlägg
24 maj 2017
#4
Som jag förstår det är det 2 takts dieslar i mopedbilarna dom låter då som tröskverk.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 913 Inlägg
24 maj 2017
#5
Djo skrev:
Som jag förstår det är det 2 takts dieslar i mopedbilarna dom låter då som tröskverk.

Varför är det då kamrem, kamaxel och ventiler i dom?
https://www.sveafordon.se/wp-content/uploads/0243.jpg
http://original.mopedbilsdelar.se/Conte … e/5947.jpg

Anledning varför mopedbilarna låter så jävla illa är för att det är en 2cylindrig 4-takts diesel i dom.
Det blir då en tändpuls per 360° rotation och motorn går då fruktansvärt "ojämnt".
Är ju inte heller dom mest sofistikerade motorerna då det egentligen är en industri-motor.
Senast redigerat av simlar (24 maj 2017)


6 700 Inlägg
24 maj 2017
#6
om du har möjlighet att modifiera insuget så kan en extra tomburk minska förbrännings ljudet.

https://www1.garaget.org/archive/92/91270/331860/large_331860-3321879.jpg
https://i.ytimg.com/vi/daHkKAOXQaA/maxresdefault.jpg

De/Dem

Evildan
24 maj 2017
#7
xXSammy skrev:
om du har möjlighet att modifiera insuget så kan en extra tomburk minska förbrännings ljudet.

https://www1.garaget.org/archive/92/91270/331860/large_331860-3321879.jpg
https://i.ytimg.com/vi/daHkKAOXQaA/maxresdefault.jpg

Låter motorn som en Busso så ska inte ljuddämpning utföras. Har inget med tråden att göra men kände att det var behövligt att skrivas ut.

10 164 Inlägg
24 maj 2017
#8
simlar skrev:
Djo skrev:
Som jag förstår det är det 2 takts dieslar i mopedbilarna dom låter då som tröskverk.

Varför är det då kamrem, kamaxel och ventiler i dom?
https://www.sveafordon.se/wp-content/uploads/0243.jpg
http://original.mopedbilsdelar.se/Conte … e/5947.jpg

Anledning varför mopedbilarna låter så jävla illa är för att det är en 2cylindrig 4-takts diesel i dom.
Det blir då en tändpuls per 360° rotation och motorn går då fruktansvärt "ojämnt".
Är ju inte heller dom mest sofistikerade motorerna då det egentligen är en industri-motor.

Finns kanske två olika jag är inte speciellt intresserad i dom men någon hade två takts diesel vill jag ha för mig, Men ja 2 cylindriga är dom och av stenålders standard.

Sen kanske jag minns fel.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök