3582
Sök

Skoda Felicia 1.3 batterilampan lyser?

2 Inlägg
25 maj 2017
Trådstartare
Hej har en Skoda Felicia 1.3 år 2000. Har problem med att batteri lampan börjat lysa.
När jag bilen på tomgång så lyser batterilampan svagt men när jag gasar lite och varvtalet ökar så lyser batterilampan starkare vad kan detta bero på?
Då generatorn laddar mer vid högre varvtal lyser lampan starkare borde den inte lysa mindre då?

Jag misstänkte först laddningsregulatorn så jag skruvade bort generatorn och tog med till en bil skrot där de kan testa generatorer under belastning och mycket riktigt laddade den dåligt med belastning.
Åkte och köpte en laddningsregulator och kol och skruvade ditt och gick tillbaka till skroten där han gjorde ett nytt test med nya regulatorn och kolen, och han sa att nu fungera och mätte 65 ampere under belastning.  Jag åkte hem och monterade dit generatorn på bilen men batterilampan lyser fortfarande som innan ???

Med den nya regulatorn och kolen så får jag laddningen ibland till 12.6-12.9 volt med halvljuset på med motorn på tomgång men ibland är laddningen på tomgång 13.3-13.6 hur kan det vara olika?
På 2000 varv får jag ibland 13.8-14 volt med den ligger aldrig under 13,5 på 2000varv.

När jag startar bilen så går batteri spänningen inte ner under 11volt vilket tyder på att batteriet är rätt okej. remmen på generatorn sitter som den ska vad jag kan se. Jag har även provat med ett nytt batteri men lampan lyser likt förbannat.

Dock så har batteriet inte laddats ur än och jag har kört flera dagar med den .

Vad tror ni det kan vara för fel att lampan lyser behöver hjälp.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 maj 2017
Det blir kanske till att byta generatorn eftersom du bytt både batteri och regulator utan förbättrat resultat.
På min gamla kärra så laddar generatorn 13,5 v på tomgång och när jag gasar på kommer den upp till 14,5 v.
Batteriet visar 12,6 volt med motorn avstängd.
Senast redigerat av oljan (25 maj 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 Inlägg
25 maj 2017
Trådstartare
Jaa det lutar åt det hållet. Men det verkar ju fungera med laddning runt 13.8-14 volt när man kör men det är väll ändå för lågt. Försökte hitta en helt komplett generator på skrot men det finns inte till den modellen jag har. funderar på att köpa en ny. dock vill jag inte slänga ut pengar på den gammal bilen.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
26 maj 2017
M A P överskriften, jag är inte säker, men kolla så du inte har växelström p gr av en diod släpper igenom i fel riktning...
Ställ mätaren på växelström och mät så får vi se..
Senast redigerat av oljan (26 maj 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
14 juni 2017
Emanuele skrev:
Jaa det lutar åt det hållet. Men det verkar ju fungera med laddning runt 13.8-14 volt när man kör men det är väll ändå för lågt. Försökte hitta en helt komplett generator på skrot men det finns inte till den modellen jag har. funderar på att köpa en ny. dock vill jag inte slänga ut pengar på den gammal bilen.

Kika efter en reservdelsbil på blocket, börja med att ta billigast som alternativ och när du hittat en ring säljaren och fråga vad han/hon ska ha för generatorn och säg att du kan plocka ner den så brukar det bli billigare du lär nog spara en hel del på det jämfört med en ny. Så hade jag gjort hoppas det löser sig!

Sök