Volvo 244 -81 hög tomgång och eftertänder

Errorist
29 maj 2017 · 157 Inlägg

Hej köpte mig en 240 idag med hög tomgång ca 2000 varv och den eftertänder även.
Kan ingenting om förgasarna på dessa men jag lyckades googla fram var man justerar tomgången men det händer ingenting när jag skruvar på den.

Någon som vet vad som kan vara fel? motorn är en b23a

Evildan
29 maj 2017 ·

Errorist skrev:
Hej köpte mig en 240 idag med hög tomgång ca 2000 varv och den eftertänder även.
Kan ingenting om förgasarna på dessa men jag lyckades googla fram var man justerar tomgången men det händer ingenting när jag skruvar på den.

Någon som vet vad som kan vara fel? motorn är en b23a

Dämpkolven kärvar pga dåligt med ATF?

Errorist
29 maj 2017 · 157 Inlägg

Hur kollar jag det?

Evildan
29 maj 2017 ·

Errorist skrev:
Hur kollar jag det?

1. Kollar nivån gör du via det gula plastlocket, kan vara rött också.

2. Skruva bort slangen från luftfiltret och känn försiktigt om kolven kärvar, men vålda inte för den ska gå lite trögt och har du plastlocket borta kan ATF svämma över.

3. Om detta ovan är som det ska kan du plocka bort locket som plastlocket siter i, tre små skruvar. Därunder har du dämpkolvens förgasarmembran, dessa kan det vara små sprickor i som kan ge dom här symptomen, ofta är det då tomt på ATF i behållaren. Gummit bör synas under skarpt ljus då sprickorna oftast är skitsmå.

4. Nålen som sitter i botten av dämpkolven kan kärva i munstycket pga smuts.

Nu har du lite att pyssla med ett tag. Återkom i tråden om det hjälpte. (Hjälper det inte återkommer du ju per automatik) wink

Errorist
1 juni 2017 · 157 Inlägg

Va nyss ut och kollade och olja fanns det. kolven var lite trög men kändes inte som att den kärvar.

Var ut och körde en sväng och märkte att det ryker lite någonstans runt insuget kunde inte hitta var

Vad är 1 på bilden för skruv? skruvade in den helt och då blev tomgången bättre. men den eftertänder fortfarande.
och vad är 2 på bilden för något? se ut som att det ska gå en kabel dit men jag hittar ingen lös kabel. Edit: såg just att jag fick med fel skruv på bilden det är den nedanför (inte med på bild)

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192929/192929-feb30e8ffbeeb94327fe93d1ab0e949d.jpg

Senast redigerat av Errorist (1 juni 2017)

Errorist
3 juni 2017 · 157 Inlägg

Såg att det var ett hål här så jag satte dit mer tejp och nu har den istället väldigt låg tomgång. nästan att den dör. men den eftertänder inte nu. vad är det för rör?

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192929/192929-164492c0197b5df55d01497d80ddbcfb.jpg

simlar
3 juni 2017 · 5 525 Inlägg

Röret rekommenderas ej att tejpa, går varma avgasergenom detta när EGR-ventilen öppnar.
EGR-ventilen sitter under insuget och styrs av vakuum genom en värmeventil i topplocket under insuget.

NR2 på din bild är tomgångsventilen, den ska ha 12V på tomgång.
Skruven under tomgångsventilen är tomgångsskruven, om tomgångsventilen ej har 12V på stiftet så fungerar det ej att justera tomgången därigenom.

Förmodligen har någon justerat tomgången antingen på gasvajern eller på staget mellan spjällets hävarm och gasrulle.

Att den eftertänder kan vara pga den höga tomgången.
Många snålställer dessa förgasaren genom att skruva på CO-skruven under förgasaren, skruvas inåt för att sänka CO och skruvas utåt för att höja CO.

Senast redigerat av simlar (3 juni 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Errorist
3 juni 2017 · 157 Inlägg

Okej får åka till skroten och hitta ett nytt rör. och var ska kabeln till tomgångsventilen gå?

simlar
3 juni 2017 · 5 525 Inlägg

Errorist skrev:
Okej får åka till skroten och hitta ett nytt rör. och var ska kabeln till tomgångsventilen gå?

Kabeln kommer upp från motorns kabelhärva under insuget. En blå/svart kabel om jag inte minns fel.
Bara leta tills du hittar en kabel som når till tomgångsventilen och som ger 12V när du slår på tändningen (gäller då såklart att säkringen även är hel)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang