Volvo V70 d5 04 svartryker!

Rasmusahlund
30 maj 2017 · 26 Inlägg

Har en Volvo V70 04 d5 som har börjat svartryka! Gjorde en felsökning och fick upp fel om lmm så köpte ny och bytte den sen körde jag ett tag för att jag tänkte att systemet måste rensas på sot men nu har jag kör väldigt många mil! Någon som har några misstankar om fel? Själv tror jag att det möjligtvis kan vara att den är chippad som gör det! Men nu går den jätte fint i bland och kommer upp motorservice och ibland står det emissionskrav men har ingen aning om vad det kan vara då jag även satt öppet luftfilter för att jag ville att den skulle få mer luft

Djo
30 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Bort med det jävla öppna filtret börja med det, Är den trimmad med vad och hur isåfall ?

Hur sitter filtret dåligt monterat så har du en död lmm igen säkerligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Miblo
31 maj 2017 · 88 Inlägg

Som föregående skrev första steget bort med öppna filtret....är plånboken tjock går det med öppna filter.
Dessa filter dödar llm pga dålig rening samt de sprayas med olja efter rengöring, oljan släpper och sätter sig på tråden i luftmassemätaren = dåligt fungerade llm ---> död llm, på några tusen mil

Kolla i motorutrymmet, följ kablarna från spridarna ofta sitter där en box om bilen är påställd.
Boxen är inkopplad mellan bilen egna kablar.
Finns andra system att chippa bilar som är svårare att upptäcka, ring och fråga tidigare ägarna om du inte hittar nått men ändå tror att bilen är chipad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang