KCR Box på långmilare ?

Lommen
31 maj 2017 · 273 Inlägg

Har en Volvo V70N med 2.5 Diesel motor och automat, den har gått 50 tusen och verkar vara i fint skick, den startar lätt sommar som vinter och låter inte speciellt konstigt i motorn..

Frågan är, skulle det vara ok att montera en KCR eller liknande på en motor som gått så pass långt ? Monterade ett sportluftfilter i orginalburken för ett år sen, den andas lite bättre nu känns det som.

amazinjoey
31 maj 2017 · 1 139 Inlägg

Skippa allt med boxar har att göra! det är absolut inte värt de ch gör mer skada än ngt annat. Kolla in att få en ECU tuning ist! kostar samma eller mindre.

Lommen
31 maj 2017 · 273 Inlägg

amazinjoey skrev:
Skippa allt med boxar har att göra! det är absolut inte värt de ch gör mer skada än ngt annat. Kolla in att få en ECU tuning ist! kostar samma eller mindre.

Vet inte om du följt trådarna här men jag är en av dom som berättat i detalj vad en "trimbox" gör och hur den fungerar samt varför man bör välja en riktig mjukvara istället..

Min fråga var alltså om det skulle vara lika okej att montera en sån box på en motor som gått 50k som en som gått 20k...

simlar
31 maj 2017 · 5 525 Inlägg

Sålänge motorn är i bra skick lär det inte vara något att oroa sig för, har själv kört 1000mil utan bekymmer sen jag chippade min A6a som gått 47k mil.

Eller ja ett bekymmer uppkom direkt och det är att dubbelmassesvänghjulet inte orkar med vridet så får kraftiga vibrationer vid fullgas under 2500rpm på högre växlar.
Men det får man väl räkna med när varken svänghjul eller koppling blivit bytt sen bilen såldes ny vad jag vet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
xXSammy
1 juni 2017 · 6 570 Inlägg

beror lite på historiken och skicket på bilen
gamla chefen monterade KCR box i en bil som hade bytt topplockspackning för den gått varm, höll knappt ett år efter boxen monterades (Han hade bilen 1 år efter byte packning innan han montera boxen)

De/Dem
Lommen
1 juni 2017 · 273 Inlägg

Har inte direkt hört talats om att en motor har rasat pga effektbox och att man absolut 100% kunnat säga att det verkligen var pga effektboxen... skulle motorer börjar rasa höger och vänster på grund av tex KCR så skulle nog företaget vara mer eller mindre smutskastat kan jag tro..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2017 · 17 477 Inlägg

Äsch. En äldre volvodiesel med några mil på mätaren. Montera och kör. Du har väl knappast gasen dikt an mot durken hela tiden? Eller big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
1 juni 2017 · 6 570 Inlägg

Sliten motor + högre effekt = mer slitage

Svårare än så är det inte

De/Dem
Lommen
17 juni 2017 · 273 Inlägg

Man kanske borde kolla status på turbon i alla fall.. så man vet att den åtminstone är i bra skick, efter 50k mil borde kanske turbon vara en aning sliten, den är aldrig bytt vad jag vet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juni 2017 · 13 742 Inlägg

hoppa effektbox men riktig ecu optimering skulle jag köra... dessa motorer blir väldigt mycket trevligare men självklart är det risker med att optimera en motor som gått långt.   men antagligen så hade motorn pajat endå utan optimeringen men kanske 100mil senare ifall att att något mot förmodan händer..

men skit i effektboxar för dessa sliter extremt på motorerna eftersom den enda funktionen den dyngan har är att höja bränsletrycket genom att lura dieselpumpen att den har lägre bränsletryck än den har och när trycket ökar så ökar det oavsätt hur du kör.  så pump och spridare slits det blir sämre bränsleekonomi och risken för att man får ner diesel i oljetråget ökar.  Ökad bränslemängd behövs bara när man gasar inte över hela registret..oavsätt hur man kör.      så inget posetivt alls med dessa boxar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang