Trimma Volvo 944 Ltt?

VolvoLasse99
1 juni 2017 · 22 Inlägg

Tjena!
Har en Volvo 944 Ltt-96 som jag skulle vilja trimma lite.
Hade tänkt att byta till ställbar Wastegate och byta chip.
Vilket Chip ska man ha ifall man vill ladda 0,8-0,9 Bar? 

Vad är det för skillnad egentligen på alla olika chip?
Är Nybörjare så försöker bara få klarspråk på allt.

OlssonEmil
2 juni 2017 · 87 Inlägg

Köp kl racing chip och ladda 1.2

VolvoLasse99
2 juni 2017 · 22 Inlägg

Klarar motorn det?

VolvoLasse99
2 juni 2017 · 22 Inlägg

Det finns 2 stycken KLRacingChip, en volvo 940 ltt och en volvo 940 turbo.
Vilket ska man välja?

zemet
2 juni 2017 · 4 030 Inlägg

Skulle säga att det är på gränsen till att spränga ICn om man laddar 1,2 men kanske håller ett tag.

Här hittar du allt du behöver veta.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

VolvoLasse99
2 juni 2017 · 22 Inlägg

Så ska jag köra med 0,8-0,9 och KLRacing 940 turbo eller 940 Ltt?

jompazx
3 juni 2017 · 291 Inlägg

VolvoLasse99 skrev:
Tjena!
Har en Volvo 944 Ltt-96 som jag skulle vilja trimma lite.
Hade tänkt att byta till ställbar Wastegate och byta chip.
Vilket Chip ska man ha ifall man vill ladda 0,8-0,9 Bar? 

Vad är det för skillnad egentligen på alla olika chip?
Är Nybörjare så försöker bara få klarspråk på allt.

snälla, du inser inte hur många sådana här trådar det finns det behövs verkligen fler sök istället för att starta fler.

InTheWhite
12 juni 2017 · 2 151 Inlägg

VolvoLasse99 skrev:
Så ska jag köra med 0,8-0,9 och KLRacing 940 turbo eller 940 Ltt?

Nöj dig med det laddet! Laddar du 1,2 kommer grejerna inte hålla i längden.

Du ska ha ltt chipet.

Jag kör med BSR 205hk chip och 0,75 i ladd, samt lite annat smått och gott. Rör på sig ganska bra och grejerna håller.

Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
fok Avstängd
26 augusti 2017 · 17 Inlägg

Hej.
Söker chip till 1997a  940 ltt.

Hittat bränsle och tändchip för 500kr nytt på blocket.
Någon som testat dessa billiga noname chip?

Är det extra bra ha tändning även om man inte ska byta turbo och så?Behövs det ?

Kan det hålla med 1.0bar?
Funderat skaffa justerbar tryckklocka/wastegate även.

Vill inte betala för märket,  är ute efter bra funktion endast ,prisvärdast möjligast.

Någon måste ha kört par tusen mil med dessa Billiga Blocket chip?
Ni med erfarenhet av dom, hur är dom?

Måste man löda ? Finns det video hur man monterar chip själv ifrån början till slut på tuben 940ltt ?

Kollat chip på lite andra ställen även,  upp till års1995 har dom endast,   
min är  97a, är det specielt med nyare?

turbodeath
26 augusti 2017 · 2 452 Inlägg

nej man löder inte i bränsleboxen,det enda är arr du har en svart box till tändningen,där går att göra på 2 sätt ett är man löder en dotterbrygga i sin svarta box kostar mer än det smakar alternativ 2 är skaffa en guldbox direkt o sätt i tändchipet.....ja det håller o köra 1 bar utan problem...inget specielt med bara för att din är en 97a.....ja chipen som finns ute funkar bra.....har själv kört med det o har till salu med

döden kommer tillbaka
fok Avstängd
26 augusti 2017 · 17 Inlägg

tackar för svaret turbodeath.     
Bra att det är samma chip oavsett årsm
Men det skiljer mellan LTT och Fullturbo på chipen eller?
Kommer ta kontakt med dej nästa vecka angående chips

turbodeath
27 augusti 2017 · 2 452 Inlägg

det skiljer bara i programvaran lite mellan ltt i ftt.....sen ltt är ju billigare i försäkring mot ftt det som skiljer är att folk brukar bricka ut wastegaten för att få den som ftt....jag personligen byter hellre ut wastegaten till ställbar direkt.

döden kommer tillbaka
InTheWhite
27 augusti 2017 · 2 151 Inlägg

Ja att bricka en LTT klocka funkar sådär tycker jag! Den orkar inte hålla mot riktigt ändå och laddtryckskurvan blir inte lika bra som med en hårdare justerbar klocka.

fok Avstängd
27 augusti 2017 · 17 Inlägg

Jag la brickor samma dag jag fick bilen, par veckor sedan på klockan.
Det gav skillnad, det har fungerat jätte bra.
Men det är för bonnigt.  Kommer köpa en riktig nu , den hårdare justerbara.
Ville bara testa om det fungerade med brickor.  Det blev helt ok.

Men att göra det seriöst är bäst när det inte är stora pengar alls det handlar om :
En ny Ställbar Klocka kostar 895kr med frakt. Kanske finns billigare även?
Det är ändå prisvärt tycker jag, då får man det perfekt sen.

En LTT kanske är bättre köp än fullturbo just för försäkringarna?
Vad sparar man på en LTT per år jämfört med full
Trafik?
Halv?
På ett ungefär bara

Kan tänka mig att Fulltryckarn är onödigt-svinigt dyr för dom med färsk lapp som bor i storstäder

Senast redigerat av fok (27 augusti 2017)

turbodeath
27 augusti 2017 · 2 452 Inlägg

ang försäkringen så beror det ju på många fler faktorer till....hur gammal du är,samnt har du garage,är det ofta utsatt område för inbrott mm så allt sådant är ju med avgjörande....

döden kommer tillbaka
Stekpannan
28 augusti 2017 · 83 Inlägg

Finns grymt många trådar angående detta som många redan sagt och länkat som går igenom trimning av 7/940 väldigt bra.
Jag kör BSR's steg 2 205hk chip med ställbar wastegate från KL inställd på 0.9 bars laddtryck och det håller ihop bra. Men sedan får du inte ut så mycket mer av att ladda mer om bilen inte får i sig bränsle samt om turbon är väldigt liten.

InTheWhite
28 augusti 2017 · 2 151 Inlägg

Jag kör också med BSR 205hk chip i min 945 Classic. Är jättenöjd med detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang